Condensator nuttig of geld weggooien?

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
spinningwheels
Berichten: 37
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 21:32

Condensator nuttig of geld weggooien?

Bericht door spinningwheels »

Al met al vragen de versterkers straks toch wel een klein beetje vermogen, Gaat toch richting de 2 KW rms
Kan wel een grote 240 AH accu kwijt vlak bij de versterkers , kabels worden dan niet langer dan een 75 cm tot max 1 meter.
Maar dan nog de piek stroom zal wel behoorlijk zijn.
Heeft een condensator dan echt nut en wat voor een?
Ik zie de zeg maar traditionele condensatoren, dan zijn behoorlijke meneren, Een 7 farad usblaster is toch een ding van bijna 10 kilo.
Zie ook die super condensatoren, 500 farad 2.7 volt en maatje stevige vingerhoed. 6 van die dingen is serie en daar 6 setjes van parallel zou 500 farad zijn ?? Als ik die dingen zo zie lijkt mij dat heel sterk, De aansluit pennen zijn zo dun, dat zou direct weg fikken lijkt mij als het werkelijk 500 farad zou zijn , Of zijn ze gewoon vergeten de u er voor te zetten?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Condensator nuttig of geld weggooien?

Bericht door Shadow »

ja daar zal een u missen ja...
verder heb ik wel ervaring met 1F condensatoren, dat werkte fijn, meer is beter lijkt me O:)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Condensator nuttig of geld weggooien?

Bericht door Henkjan »

wat voor accu zou je dan daar hebben?
gevoelsmatig denk ik dat met een separate accu bij je amp dat je er ook bent. kunnen flink stroom leveren, startmotor trekt ook flink
spinningwheels
Berichten: 37
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 21:32

Re: Condensator nuttig of geld weggooien?

Bericht door spinningwheels »

Zou een gebruikte vrachtwagen accu zijn,
Kan 25mm2 kabel op de versterkers kwijt ,
Klopt dat een startmotor ook veel stroom trekt , maar de spanning kan dan ook wel inzakken tot een 10 volt.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Condensator nuttig of geld weggooien?

Bericht door Bertje »

Die condensators helpen niet veel, zorg voor bekabeling die dik genoeg is en een accu die voldoende capaciteit heeft. Daarnaast kan je de bekabeling van de dynamo naar accu en carrosserie (massa) kritisch bekijken en eventueel upgraden. Zoek maar ‘s op big three upgrade.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Condensator nuttig of geld weggooien?

Bericht door Kappa7 »

spinningwheels schreef:
500 farad 2.7 volt
2.7V wordt wel een beetje erg laag. Zorg at de condensator tenminste 16V aan kan.
Nog even los van de vraag of het helpt natuurlijk.
Plaats reactie