De via Ebay aangeschafte unit zou NOS zijn, maar er zat een foamrand achterop met ook een stukje spaanplaat er nog aan... en je kon door de barsten in de rolrand heen kijken. Zoals ik ALTIJD zeg: rubber is geen garantie voor duurzaamheid, het kan/zal verharden, kan niet tegen UV dus frontje zijn soort van noodzaak. Anyhow, de surround moet vervangen worden.
Helaas gestart zonder Aceton, kon het even niet vinden en de föhn werk altijd. Alleen werd de conus al snel te heet... geeft niet, over de donkere plek spuiten we RAL9001 ofzo. Maar de spider bleek vervormd, en dat was zeker niet de planning.
Het is me gelukt de spider los te krijgen van de flinterdunne titanium spreekspoel welke gewoon tussen je vingers vervormt. Met aceton en warmte heb ik zoveel mogelijk de boel verwijderd en schoongemaakt. Nu ben ik op zoek naar een rubber surround, denk dat deze vrij goed gaat passen maar met SR185/3 zou het toch mogelijk moeten zijn de perfecte rand te vinden.
https://www.speakerrepairshop.nl/nl/lui ... 9-20000045
Als het me lukt, ik acht de kans aanwezig, dan zal ik de goede rolrand hergebruiken.
De te repareren unit zal dus een recone krijgen, als het me lukt ook die spider als een geheel los te krijgen maar dan zonder dat ik hem door hitte heb vervormd. Vervolgens monteer ik dan die spider op de spreekspoel-conus combi die ik vandaag van ingedroogde surround heb ontdaan.
Het centreren is te doen met strookjes papier die ik via de poolplaatdoorboring er uit trek na het vastlijmen van de spider op de korf. Maar op dit moment is de foam te oud, die bleek ik met een testje stuk te trekken bij enige kracht op het papier. Dus, ik moet ook nog even met vilt o.i.d. een ring maken voor op de poolplaat.
Kortom, iets spannender dan gebruikelijk en helaas ook wat meer uithoudingvermogen nodig. Maar als het lukt laat ik het weten
Als stok achter de deur maar even dit topic aangemaakt. Anders ligt opgeven op de loer
O ja, een willekeurige Tangband unit zit 10x netter in elkaar...