Accuton C220 reparatie poging

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Accuton C220 reparatie poging

Bericht door wouter »

Vandaag kwam een vriend van me met een reserve midwoofer van Accuton. Op reserve want de nieuwe C220 korf is groter en dikker (en heeft oa spetter coating en spiderventilatie en is dus geen drop in replacement). En wellicht ook noodzakelijk, want zijn woofer vertoonde onderstaande breukjes langs de conusrand :

IMG-20210504-WA0043.jpg
De via Ebay aangeschafte unit zou NOS zijn, maar er zat een foamrand achterop met ook een stukje spaanplaat er nog aan... en je kon door de barsten in de rolrand heen kijken. Zoals ik ALTIJD zeg: rubber is geen garantie voor duurzaamheid, het kan/zal verharden, kan niet tegen UV dus frontje zijn soort van noodzaak. Anyhow, de surround moet vervangen worden.

Helaas gestart zonder Aceton, kon het even niet vinden en de föhn werk altijd. Alleen werd de conus al snel te heet... geeft niet, over de donkere plek spuiten we RAL9001 ofzo. Maar de spider bleek vervormd, en dat was zeker niet de planning.

Het is me gelukt de spider los te krijgen van de flinterdunne titanium spreekspoel welke gewoon tussen je vingers vervormt. Met aceton en warmte heb ik zoveel mogelijk de boel verwijderd en schoongemaakt.
IMG-20210504-WA0006.jpeg
IMG-20210504-WA0012.jpeg
Nu ben ik op zoek naar een rubber surround, denk dat deze vrij goed gaat passen maar met SR185/3 zou het toch mogelijk moeten zijn de perfecte rand te vinden.

https://www.speakerrepairshop.nl/nl/lui ... 9-20000045

Als het me lukt, ik acht de kans aanwezig, dan zal ik de goede rolrand hergebruiken.

De te repareren unit zal dus een recone krijgen, als het me lukt ook die spider als een geheel los te krijgen maar dan zonder dat ik hem door hitte heb vervormd. Vervolgens monteer ik dan die spider op de spreekspoel-conus combi die ik vandaag van ingedroogde surround heb ontdaan.

Het centreren is te doen met strookjes papier die ik via de poolplaatdoorboring er uit trek na het vastlijmen van de spider op de korf. Maar op dit moment is de foam te oud, die bleek ik met een testje stuk te trekken bij enige kracht op het papier.
IMG-20210504-WA0014.jpeg
IMG-20210504-WA0022.jpeg
IMG-20210504-WA0024.jpeg
Dus, ik moet ook nog even met vilt o.i.d. een ring maken voor op de poolplaat.

Kortom, iets spannender dan gebruikelijk en helaas ook wat meer uithoudingvermogen nodig. Maar als het lukt laat ik het weten ;-)

Als stok achter de deur maar even dit topic aangemaakt. Anders ligt opgeven op de loer :-)

O ja, een willekeurige Tangband unit zit 10x netter in elkaar...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton C220 reparatie poging

Bericht door dre »

Leuk project!
Ik heb nog een nieuwe set van deze versie liggen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton C220 reparatie poging

Bericht door Walt »

Op plank 231 of 232?

:mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Accuton C220 reparatie poging

Bericht door pappaleo »

Op plank 220 vak C natuurlijk!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Accuton C220 reparatie poging

Bericht door wouter »

Te koop? Ze zitten hier in:
Screenshot_20210504-213412_Chrome.jpg
Wel spannend projectje. Ik besef me hoe kwetsbaar het is. En kostbaar.
pappaleo schreef:
Op plank 220 vak C natuurlijk!
Hahaha, leuk Walt en Leo!

Ceramic & 220mm korfmaat lijkt me waarmee Thiel&Partner hem destijds gedoopt heeft. Maar zoveel units op de plank kan best. Sander heeft zelfs C van container, dus C220... reken maar even uit ;-)
Laatst gewijzigd door wouter op di 04 mei 2021, 21:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton C220 reparatie poging

Bericht door dre »

Walt schreef:
Op plank 231 of 232?

:mrgreen:
Volgens mij de C220-T6.
Nog zonder de versteviging en de oude korf.
Dus de best klinkende versie. 8)

Niet te koop,te speciaal.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Accuton C220 reparatie poging

Bericht door wouter »

Hahaha, met de kennis van nu denk ik dat een 11 ohm versie als midwoofer beter is in dit ontwerp. Maar het was een Chorda (Hobby hifi) upgrade.

De unit zit wel erg 'handmade' in elkaar. Heb jij hem ergens spelend in gehad/gehoord?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton C220 reparatie poging

Bericht door dre »

Ja,vaak genoeg in de Milestones.
Fantastisch! 8)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Accuton C220 reparatie poging

Bericht door wouter »

Die hebben wij dan juist weer nooit gehoord of gebouwd. Wel met Marc contact gehad, hij zocht toen alles uit mbt de filtering met Thiel/Accuton units, tbv de milestone filtering. Afwijkend van de Soup dus.

Toen speelden wij met de filtering van de TIW360X in een grote TL, met de C79 en de C12. De C89 had een te lange levertijd 6 maanden). Toen het klopte, klonk alles lekker - ook slechte opnames, maar wat een gestoei met filteren met Thiel units was dat... ongenadig.

Nu opnieuw, maar dan omdat het reconen extra voorzichtig moet gebeuren.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Accuton C220 reparatie poging

Bericht door wouter »

Helaas vandaag met een vingertik tegen de conus net even met mijn nagel de conus geraakt. Resultaat is een scheur van 3 cm, dus de unit is onbruikbaar. Het stopt dus hier, jammer want het meeste wat kapot is aan de units is de conus. Die had ik hier juist heel kunnen laten bij demontage.

Helaas.... wellicht zal ik voor de uitdaging eens gaan uitkijken naar defecte accuton units om te herstellen. Ik weet dat het mogelijk moet zijn, maar ik was met 1 beweging niet voorzichtig genoeg. Dure misser, maar einde verhaal.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Accuton C220 reparatie poging

Bericht door Henkjan »

kak zeg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Accuton C220 reparatie poging

Bericht door wouter »

klonk meer als

kRak maar inderdaad.

Was even de klank horen van de conus... al paar keer eerder gedaan: piepschuim achtig met heel lange naklank. Maar een heel stille vorm van breakup, bizar. Blijkbaar is zo'n conus zowel hard als goed qua interne demping.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Accuton C220 reparatie poging

Bericht door pvanlingen »

Toen ik nog bij de importeur van deze units werkte (Clofis) konden we de gekraakte units laten reconen bij de fabrikant in Duitsland.
Ik weet niet of ze dat nog doen maar je zou daar misschien eens naar kunnen informeren.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Accuton C220 reparatie poging

Bericht door wouter »

Die vragen de hoofdprijs, en leveren geen reparatieonderdelen. Maar dan nog betaal je meer dan dat inkoop ex kost bij Audio Components.

Ik had gewoon niet zo enthousiast moeten doen, dan was het allemaal gelukt. Volgende keer nagels knippen #-o
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Accuton C220 reparatie poging

Bericht door richard »

Jammer voor de poging.
Wel tere prinsesjes deze units.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Accuton C220 reparatie poging

Bericht door OWC »

richard schreef:
Jammer voor de poging.
Wel tere prinsesjes deze units.
Snap je ook gelijk waarom ze zo duur zijn.

Qua productie en shipping is dat natuurlijk huilen met de pet op.
Ik heb er al meerderen in zo'n staat gezien.
(en als ze eenmaal gaan, dan gaan ze ook goed)
Bijlagen
accuton.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Accuton C220 reparatie poging

Bericht door richard »

In Beetsterzwaag heeft zich ook zo'n drama afgespeeld met een paar van die tweeters.

Eigenlijk is dit keramiek een ongeschikt membraanmateriaal.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Accuton C220 reparatie poging

Bericht door pvanlingen »

Ja, maar daar waren de draden van de mid en tweeter verwisseld dacht ik. :hide:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Accuton C220 reparatie poging

Bericht door ray5150 »

Dat jullie dat nog weten. :shock:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Accuton C220 reparatie poging

Bericht door wouter »

richard schreef:
Eigenlijk is dit keramiek een ongeschikt membraanmateriaal.

Omdat het bij fouten kapot gaat?
Eigenlijk is rubber ongeschikt als surround materiaal :mrgreen: Daar ging het bij deze unit mee mis.

En omdat ik door hitte de spider vervormd had moest alles maar uit elkaar.
Ook dat ging nog goed, ondanks dat titanium ook geen geschikt spreekspoeldrager materiaal is ;-)

En omdat de conus aan zijn aansluitdraden op te hangen was kon je met een kleine tik tegen het harde keramiek goed testen wat dat deed.... en toen begreep ik juist waarom het zo goed materiaal is!

Een heel zachte en hoge resonantie. Je moest hem naast je oor houden om de sustain te horen, net als een stemvork.

Maar met je vingertop een tik geven is wat anders als die tik met je nagel uitdelen #-o


Ik lees vaak over opgedampt keramiek. Ik denk dat juist bij Accuton ze dit allemaal goed onder controle hebben. De units kunnen met muziek ook prima belast worden, bij overbelasting gaat het mis. Maar ik heb zowel papieren speakers in huis waarbij de conus geknikt is, als ook alu cones (beide niet door mij ;-)

Alleen is het bij keramiek meteen afgelopen - dus je speelt niet met units waar de kracht al uit is. Het speelt goed, of het is voorbij :mrgreen: Weet je zeker dat je altijd goed zit... Nou ja, als de rolranden niet ingescheurd zijn :hide:
Tweety
Berichten: 138
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
Locatie: Helmond

Re: Accuton C220 reparatie poging

Bericht door Tweety »

Ai ai wat zonde. Ja ik weet het, is ongeveer vloeken in de kerk, maar is de barst nog eventueel te "lijmen" door er 2K epoxy hars in het capillair te laten inzuigen. Epoxy wordt vaak gebruikt icm dit soort keramiek. Misschien nog de moeite waard om het uit te proberen?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton C220 reparatie poging

Bericht door Walt »

Waarschijnlijk is het meer dan 1 barst, zie foto boven, zo ziet een gebroken accuton konus er meestal uit...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Accuton C220 reparatie poging

Bericht door wouter »

Nee dit is echt een scheurtje, midden op de conus. Het is denkbaar dat het te repareren is. Maar ik vermoed dat de kracht er wel uit is.

Een gebroken conus is het dus niet, maar normaal krijg je dat ook van over excursie, in dit geval wat het een te enthousiaste aanraking met mijn vingernagel i.p.v. vingertop (nagels knippen bij dit soort units).
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Accuton C220 reparatie poging

Bericht door wouter »

Vandaag maar afscheid genomen van deze bijzondere constructie.

De conus is echt kwetsbaar, maar ook heel sterk. Het buigt gewoon niet.
Langs de buitenrand van de conus zit een vezelversterkte rand met een dunne harde coating. Aan de onderzijde zit een centimeter brede coating en ook nog een zachte coating zoals we dat kennen van rolrand coating.

De titanium spreek spoel is flinterdun maar oersterk. De spoel zelf is verhard, en kan alleen met behoorlijke druk vervormd worden.
20210523_120548.jpg
20210523_115000.jpg
20210523_115621.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Accuton C220 reparatie poging

Bericht door SARK »

We zullen een minuut stilte in acht nemen ter nagedachtenis van Humpty Dumpty.
Plaats reactie