Nieuw schakelaartje, al dan niet met lichtje
Moderator: Beheerdersteam
Nieuw schakelaartje, al dan niet met lichtje
Ik heb een Pass Camp amp eindversterker waarbij de aan/uit op de achterzijde zit. Nu wil ik dit schakelaartje naar het front verplaatsen zodat het praktischer is om aan en uit te zetten. Nu kan ik simpel de kabels enkel verlengen en het schakelaartje verplaatsen, echter ik wil een mooier schakelaartje op het front. Al dan niet met een klein lampje met aan/uit of misschien wel met rood (uit) en wil/blauw (aan) er in. Moet ik eigenlijk ook nog rekening houden met de bekabeling (plaatsing) t.o.v. de voeding?
Welke schakelaar adviseren jullie mij?
Welke schakelaar adviseren jullie mij?
Re: Nieuw schakelaartje, al dan niet met lichtje
I.i.g. eentje geschikt voor netspanning. Dit ding is levensgevaarlijk!fireman schreef:Welke schakelaar adviseren jullie mij?
Iets van diitem: https://www.eoo-bv.nl/wip-schakelaar/82 ... -neon.html of https://www.eoo-bv.nl/wip-schakelaar/82 ... -neon.html Netbekabeling uit de buurt van signaaldraden houden. Beste met van die plakvoetjes op de bodem bevestigen.
Re: Nieuw schakelaartje, al dan niet met lichtje
Als dat functioneel de juiste is prima. Maar kan het een iet wat mooiere zijn? StijlvollerPjotr schreef:I.i.g. eentje geschikt voor netspanning. Dit ding is levensgevaarlijk!fireman schreef:Welke schakelaar adviseren jullie mij?![]()
Iets van diitem: https://www.eoo-bv.nl/wip-schakelaar/82 ... -neon.html of https://www.eoo-bv.nl/wip-schakelaar/82 ... -neon.html Netbekabeling uit de buurt van signaaldraden houden. Beste met van die plakvoetjes op de bodem bevestigen.
Maar je geeft aan "levensgevaarlijk" Vertel...
Re: Nieuw schakelaartje, al dan niet met lichtje
Dat schakelaartje wat je nu hebt heeft bij lange na niet de vereiste degelijkheid en isolatie afstanden voor gebruik met netspanning. Gaat er iets in mis/stuk staat er gelijk 230V op je kast. En het is niet van een degelijkheid dat het de kortsluitstroom van je groepszekering automaat aan kan. Als je kast al geaard is.... Je moet daar echt een schakelaar voor hebben die dubbel geïsoleerd is en voor 230V gekeurd is: Er moet sowieso iets van VDE, CSA ed op staan. Dus wat er ook op een netsteker aan keurmerken staat b.v.
Re: Nieuw schakelaartje, al dan niet met lichtje
Misschien dat iets als dit bedoeld wordt, maar dan zou dat met een opstart beveiliging moeten?
https://www.audiophonics.fr/en/diy-encl ... 14010.html
https://www.audiophonics.fr/en/diy-encl ... 14010.html
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Nieuw schakelaartje, al dan niet met lichtje
Je kan toch met zo'n kleine schakelaar een relais aansturen om zodoende een grote stroom te schakelen? Mits op kleine schakelaar staat vermeld dat deze voor 230VAC geschikt is?Pjotr schreef:Dat schakelaartje wat je nu hebt heeft bij lange na niet de vereiste degelijkheid en isolatie afstanden voor gebruik met netspanning. Gaat er iets in mis/stuk staat er gelijk 230V op je kast. En het is niet van een degelijkheid dat het de kortsluitstroom van je groepszekering automaat aan kan. Als je kast al geaard is.... Je moet daar echt een schakelaar voor hebben die dubbel geïsoleerd is en voor 230V gekeurd is: Er moet sowieso iets van VDE, CSA ed op staan. Dus wat er ook op een netsteker aan keurmerken staat b.v.
Re: Nieuw schakelaartje, al dan niet met lichtje
Het kan maar zoals gezegd niet aan te raden. Wat je op eigen zolder rommelt moet je natuurlijk zelf weten maar zorg dan wel dat derden uit de buurt blijven. Die van Hans is wel mooi maar kan ook geen 230V schakelen. Moet i.d.d. met een dubbel geïsoleerd relaisprintjeLeeuwarden schreef:Je kan toch met zo'n kleine schakelaar een relais aansturen om zodoende een grote stroom te schakelen? Mits op kleine schakelaar staat vermeld dat deze voor 230VAC geschikt is?Pjotr schreef:Dat schakelaartje wat je nu hebt heeft bij lange na niet de vereiste degelijkheid en isolatie afstanden voor gebruik met netspanning. Gaat er iets in mis/stuk staat er gelijk 230V op je kast. En het is niet van een degelijkheid dat het de kortsluitstroom van je groepszekering automaat aan kan. Als je kast al geaard is.... Je moet daar echt een schakelaar voor hebben die dubbel geïsoleerd is en voor 230V gekeurd is: Er moet sowieso iets van VDE, CSA ed op staan. Dus wat er ook op een netsteker aan keurmerken staat b.v.
Re: Nieuw schakelaartje, al dan niet met lichtje
Of zou iets met een bijpassende kabel/aansluiting.
https://www.audiophonics.fr/en/switch-b ... 15023.html
https://www.audiophonics.fr/en/switch-b ... 15023.html
Re: Nieuw schakelaartje, al dan niet met lichtje
Zolang er geen VDE of vergelijkbare keurmerken op staan is het allemaal NEE NEE NEE voor netspanning!

- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Nieuw schakelaartje, al dan niet met lichtje
nogmaals : viewtopic.php?f=8&t=14000
en wat Peter uitlegt is de reden van dat topic, lang niet alle schakelaars zijn geschikt voor netspanning
en wat Peter uitlegt is de reden van dat topic, lang niet alle schakelaars zijn geschikt voor netspanning
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Nieuw schakelaartje, al dan niet met lichtje
ten overvloede: als er 1 onderdeel is waar je "bij twijfel niet inhalen" moet aanhouden is het de schakelaar, je zit er met je handen aan op het moment dat die gevaar kan gaan opleveren.
Re: Nieuw schakelaartje, al dan niet met lichtje
die standaard plakvoetjes laten op den duur los, beter is vastschroeven of een goede lijmgebruikenPjotr schreef:Beste met van die plakvoetjes op de bodem bevestigen.
Re: Nieuw schakelaartje, al dan niet met lichtje
Je moet ook niet die Chinese meuk van de G@mmel hebben. Die van Thomas & Betts zitten na 30 jaar nog
Schroeven blijft wel het beste, zeker. Dat kan met die plakkers nog steeds.
