Zelfbouw zuilen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joeps
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 22 jan 2021, 14:46
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Zelfbouw zuilen

Bericht door Joeps »

Beste mensen,

mijn eerste bericht hier.
Even voorstellen; mijn naam is Joep, meubelmaker en enorme audiofiel wonend in hartje R'dam.

Ik heb het afgelopen jaar eindelijk mijn eerste luidsprekers gebouwd voorzien van SEAS drivers, en zeer tevreden met het eindresultaat:

https://joepslooten.nl/portfolio/extreme-speakerzuilen/

Ik hoop er mensen mee te inspireren, want er geeft niets meer voldoening dan genieten van je zelfgebouwde speakers.. :goedzo:
Ik heb hier ook een bericht geplaatst in de categorie versterkers, want ik ben opzoek naar een DIY eindversterker kit, waarbij ik zelf van plan ben een bijzondere behuizing te maken in dezelfde stijl als mijn speakers.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Zelfbouw zuilen

Bericht door John P »

Dat is zeker vakmanschap. Een vraagje wel, je hebt draadstangen gebruikt om de schijven bij elkaar te houden. Zijn deze tijdelijk als "lijmklemmen" of laat je ze zitten. Er zijn namelijk enkele voorbeelden geweest dat het verschil in uitzetting tussen het staal en het hout leidde tot scheuring en volledige vernietiging van het object.
Verder wens ik je natuurlijk welkom hier.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouw zuilen

Bericht door ray5150 »

Zozo, da´s een mooie binnenkomer ! :goedzo:
Gebruikersavatar
Joeps
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 22 jan 2021, 14:46
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Zelfbouw zuilen

Bericht door Joeps »

John P schreef:
Dat is zeker vakmanschap. Een vraagje wel, je hebt draadstangen gebruikt om de schijven bij elkaar te houden. Zijn deze tijdelijk als "lijmklemmen" of laat je ze zitten. Er zijn namelijk enkele voorbeelden geweest dat het verschil in uitzetting tussen het staal en het hout leidde tot scheuring en volledige vernietiging van het object.
Verder wens ik je natuurlijk welkom hier.
Dank je John,
De draadeinden dienen voor beide. Alle spanten zijn tevens verlijmd. Ik heb de gaten rond 16 geboord, dus veel speling. Daarnaast heb ik schotel ringen geplaatst door de uitzetting van Max 6mm compenseren. Ik kan ze wel verwijderen hoor, maar mijn theorie is dat de spanning van de draadeinden de laag en mid-weergave alleen maar ten goede komt. Geen idee of dat waar is... :think:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw zuilen

Bericht door Shadow »

Joeps schreef:
Beste mensen,

mijn eerste bericht hier.
Even voorstellen; mijn naam is Joep, meubelmaker en enorme audiofiel wonend in hartje R'dam.

Ik heb het afgelopen jaar eindelijk mijn eerste luidsprekers gebouwd voorzien van SEAS drivers, en zeer tevreden met het eindresultaat:

https://joepslooten.nl/portfolio/extreme-speakerzuilen/

Ik hoop er mensen mee te inspireren, want er geeft niets meer voldoening dan genieten van je zelfgebouwde speakers.. :goedzo:
Ik heb hier ook een bericht geplaatst in de categorie versterkers, want ik ben opzoek naar een DIY eindversterker kit, waarbij ik zelf van plan ben een bijzondere behuizing te maken in dezelfde stijl als mijn speakers.
Nou probeer deze eens;

viewtopic.php?f=7&t=29248
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Zelfbouw zuilen

Bericht door John P »

Joeps schreef:
... Geen idee of dat waar is... :think:
Hoe harder je het roept, hoe waarschijnlijker dat wordt.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw zuilen

Bericht door SARK »

Welkom Joeps!
Kun je de plaatjes hier op het forum in dit topic plaatsen en kun je ook iets melden over het ontwerp van de luidsprekers (ik bedoel dan welke units, kastformaat, filters etc.) :?:
Gebruikersavatar
Joeps
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 22 jan 2021, 14:46
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Zelfbouw zuilen

Bericht door Joeps »

SARK schreef:
Welkom Joeps!
Kun je de plaatjes hier op het forum in dit topic plaatsen en kun je ook iets melden over het ontwerp van de luidsprekers (ik bedoel dan welke units, kastformaat, filters etc.) :?:
Dankje,
hierbij wat foto's, (ik moet ze nog even online zetten ergens) de specs, en gelijk een probleempje waar jullie hopelijk bij kunnen helpen.
Ik had natuurlijk niet verwacht dat deze speakers gelijk 100% naar mijn zin zouden zijn, dus ik moet de x-overs nog wel wat finetunen.
Hieronder het X-over schema.
Het is een vrij complex X-over ivm de coaxiale SEAS woofer.
Het probleem is nu, dat de middentonen regelmatig teveel aanwezig zijn bij hoger volume, en zelfs iets pijn aan de oren doet. Met name bij piano en zang is dit merkbaar.
Dit lijkt mij niet de bedoeling bij deze SEAS woofers van dit niveau...
Hebben jullie een suggestie welke eenvoudige aanpassing ik kan uitproberen om ze iets te temmen?
De tweeter van de coaxiale heb ik al -4Db getemd met een L-pad die ik er direct voor heb gezet, want het hoog was ook te scherp.
Of misschien is er hier iemand die voor mij (uiteraard betaald) hier een meting kan verrichten of er daadwerkelijk een piek in het middengebied zit?

specs per kast:
2 x SEAS Prestige L22RN4X/P met volume van 75 liter per kast.
1 x SEAS Prestige MR18REX/XF met volume van 9 liter per kast
basreflexpoort van 3x10 inch.
Berken multiplex kast met een dikte variërend van 40-50mm
binnenzijde voorzien van diverse spanten
De originele kasten die berekend zijn voor dit SEAS ontwerp (CX871) hebben exact dezelfde volumes, maar zijn opgebouwd uit MDF, en flink wat lichter qua bouw en wanddiktes.

X-over besteld uit de USA voorzien van oa clarity caps (zie schema hieronder) speciaal ontwikkeld voor deze SEAS set.
Alvast dank voor het meedenken!! :goeie: :goeie:
De B&W tweeters die er nu nog in zitten dienen alleen als tijdelijke opvulling, en zijn NIET aangesloten uiteraard.
CX871_crossovers.jpg
cx871-1 crossover.jpg
cx871.jpg
IMG_20210108_155901.jpg
SPL-V-Response_fnl.gif
contructie speakers.jpg
SEAS speakers.jpg
IMG_20210108_205810.jpg
IMG_20210107_172504.jpg
zuilen.jpg
IMG_20210108_160112.jpg
Laatst gewijzigd door Joeps op di 02 feb 2021, 6:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw zuilen

Bericht door SARK »

Joeps schreef:
hierbij wat foto's, (ik moet ze nog even online zetten ergens)
Ik kan ze helaas niet zien/openen ..... hier staat hoe je de plaatjes kunt uploaden ..... faq: viewtopic.php?f=53&t=11189
Gebruikersavatar
Joeps
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 22 jan 2021, 14:46
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Zelfbouw zuilen

Bericht door Joeps »

SARK schreef:
Joeps schreef:
hierbij wat foto's, (ik moet ze nog even online zetten ergens)
Ik kan ze helaas niet zien/openen ..... hier staat hoe je de plaatjes kunt uploaden ..... faq: viewtopic.php?f=53&t=11189
gelukt, google photo's werkt dus niet helaas,... ](*,)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw zuilen

Bericht door SARK »

Merci!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw zuilen

Bericht door Henkjan »

curieus filter :think:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouw zuilen

Bericht door ray5150 »

Ik vraag me af of al die plakjes multiplex op de CNC gemaakt zijn, of is dat nog ouderwetsch handwerk ?
Gebruikersavatar
Joeps
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 22 jan 2021, 14:46
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Zelfbouw zuilen

Bericht door Joeps »

ray5150 schreef:
Ik vraag me af of al die plakjes multiplex op de CNC gemaakt zijn, of is dat nog ouderwetsch handwerk ?
bij mijn volgende set ga ik zeker een CNC inschakelen Ray, maar bij deze alles met de hand gezaagd.
Maar dat gaat nog best rap met een goede Festool decoupeer hoor... :goedzo:
Er zit aan de achterzijde ook een lichte ronding in het model, dus was relatief ook veel programmeerwerk geweest op de CNC
Gebruikersavatar
Joeps
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 22 jan 2021, 14:46
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Zelfbouw zuilen

Bericht door Joeps »

Henkjan schreef:
curieus filter :think:
kun je er iets over zeggen? Want ik heb er weinig verstand van namelijk...
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: Zelfbouw zuilen

Bericht door erik1977 »

Wat doet zo'n L-pad eigenlijk? Neemt het signaal dan niet gewoon de weg van de minste weerstand?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Zelfbouw zuilen

Bericht door Leeuwarden »

erik1977 schreef:
Wat doet zo'n L-pad eigenlijk? Neemt het signaal dan niet gewoon de weg van de minste weerstand?
Soort volume-pot.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Zelfbouw zuilen

Bericht door markbakk »

Henkjan schreef:
curieus filter :think:
Is deze. En Noerbaek is hier te vinden.Maar inderdaad wel curieus filter hier en daar.
Gebruikersavatar
Joeps
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 22 jan 2021, 14:46
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Zelfbouw zuilen

Bericht door Joeps »

erik1977 schreef:
Wat doet zo'n L-pad eigenlijk? Neemt het signaal dan niet gewoon de weg van de minste weerstand?
l-pad.png
l-pad.png (728 Bytes) 362 keer bekeken
4db
R1: 2.2ohm
R2: 10ohm
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw zuilen

Bericht door Henkjan »

Joeps schreef:
Henkjan schreef:
curieus filter :think:
kun je er iets over zeggen? Want ik heb er weinig verstand van namelijk...
erg veel "hulp" componenten
waardes van de spoelen zijn niet standaard
Da Freeze
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 25 jan 2021, 22:41
Locatie: Mijdrecht

Re: Zelfbouw zuilen

Bericht door Da Freeze »

Een mooi staaltje werk Joep!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Zelfbouw zuilen

Bericht door asterduc »

heel vakkundig, dat is een mooi staaltje houtbewerking =D>
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”