frequentiefilter bouwen

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Zoutaudio
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 30 dec 2020, 11:24

frequentiefilter bouwen

Bericht door Zoutaudio »

dag allemaal, ik zal me even voorstellen, ik ben hier compleet nieuw O:)
Ik ben Jan, heb de afgelopen tien jaar een aantal malen zelf speakers gebouwd, steeds met gebruikmaking van full range speakers, als er maar geen filter aan te pas kwam, want dat leek me (en lijkt me nog steeds) bijzonder moeilijk. Mogelijk een geval van filterfobie O:) ?
Nu heb ik me toch zo gek laten maken dat ik weleens een ander ontwerp wilde, ditmaal een 2,5-weg systeem, MET filter (jawel.....) maar nu ik het pakket in huis heb deins ik toch terug voor het bouwen van het filter. Mijn vraag is dan ook of iemand van jullie bereid is om voor mij het filter op te bouwen, uiteraard tegen vergoeding van alle kosten. De onderdelen (slechts 5 stuks per filter), ze moeten alleen op een printplaat of op een stukje plaatmateriaal gemonteerd worden. Het meest praktisch, gezien mijn woonplaats, lijkt me dat dat iemand uit de Hoeksche Waard is, of regio Rotterdam kan zijn.
Graag hoor ik wie mij wil helpen, details over de speaker, de onderdelen etc. komen dan vanzelf wel aan bod.
Met vriendelijke groet, Jan
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door dre »

Welkom Jan

Helaas niet in de buurt,anders had ik je graag geholpen.

En wij zijn dol op plaatjes! O:)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door ray5150 »

Ook welkom, Jan.
Klinkt een beetje alsof je eerder last hebt van een soldeerfobie, ipv een filterfobie. :lol:
Zo moeilijk is dat niet. ik denk dat je met een beetje kunst en vliegwerk dat best wel tot een behoorlijk einde kunnen brengen.
Laat eens wat foto´s zien van wat je gebouwd hebt, en graag ook een schema van het filter. is het een bekend ontwerp dat misschien wel eens vaker gebouwd is ?
Zoutaudio
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 30 dec 2020, 11:24

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door Zoutaudio »

Dank voor het welkom!
Ik moet jullie beiden teleurstellen: Omdat alle winkels gesloten zijn had ik het idee om eerst het filter te gaan bouwen, en daarna de speakerbehuizingen. Op het moment zou ik slechts de onderdelen van het filter kunnen laten zien......
In de bijlage een kopietje van het schema.
Filter.pdf
(1.57 MiB) 153 keer gedownload
Zoutaudio
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 30 dec 2020, 11:24

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door Zoutaudio »

Overigens, dre, kan ik e.e.a. ook opsturen, het leek me alleen makkelijk om de spulletjes even langs te brengen en na montage weer op te halen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door pappaleo »

Als je de moeite wilt nemen om naar Den Haag te komen of het daarnaar op te sturen, dan wil ik het wel voor je in elkaar zetten.

Gebruik jij ook het -alleen voor buizenversterkers interessante- netwerkje L3, C2, R2 ?

Voor een indruk
Zoutaudio
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 30 dec 2020, 11:24

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door Zoutaudio »

Nou, pappaleo, je bent de eerste die reageert, dat is een mooi aanbod! Nee, het genoemde netwerkje ga ik niet gebruiken.
Zou je me een PB willen sturen, a.u.b.?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door SARK »

De Dschinn Mini-TL MTM

Omnes Audio AMT50 air motion transformer (ribbon-tweeter)
two Tang Band W4-655 woofers

https://www.lautsprechershop.de/hifi/ds ... mtm_en.htm

Nice :rock:
Bijlagen
Dschinn Mini-TL MTM.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door pappaleo »

Die tweeter is uitstekend. Zit ook in de BéBé. Die woofer heb ik in de inimini.
Dit lijkt me inderdaad een leuke combi.

Overigens: PB gisteren verstuurd.
Zoutaudio
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 30 dec 2020, 11:24

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door Zoutaudio »

Pappaleo, ik las je PB, daar reageer ik uiteraard zo op. En inderdaad, SARK, dat is de speaker waar het om gaat. Veel dank aan degenen die zo snel gereageerd hebben, dat geeft me vertrouwen dat ik het letterlijk niet alleen hoef te doen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door ray5150 »

Zoutaudio schreef:
Omdat alle winkels gesloten zijn had ik het idee om eerst het filter te gaan bouwen, en daarna de speakerbehuizingen. Op het moment zou ik slechts de onderdelen van het filter kunnen laten zien......
Het is me uit je verhaal niet helemaal duidelijk of je de luidspreker units al in huis heb, daarom even ter info : http://www.rumoh.eu/nl/
Dit is een Nederlandse webhop waar je van alles kunt kopen op het gebied van zelfbouw luidsprekers en onderdelen.
Is een betrouwbare zaak, de eigenaar is ook lid van het forum hier.
Zoutaudio
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 30 dec 2020, 11:24

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door Zoutaudio »

@ ray5150: ja, ik heb het hele pakket al in huis, het is de speaker waarvan SARK een afbeelding gepost heeft, zie hierboven. Nog geen hout kunnen kopen vanwege de lockdown, dus ik wil me nu eerst op de filters richten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door ray5150 »

Bij de meeste bouwmarkt-ketens kun je via internet bestellen, en bij een filiaal in de buurt ophalen.
(of je moet met andere materialen willen gaan werken dan MDF of multiplex, dan heb ik niks gezegd. :-# )
Zoutaudio
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 30 dec 2020, 11:24

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door Zoutaudio »

Het zal inderdaad MDF worden, ik moet er eens achteraan waar ik dat dan kan bestellen. Heb vrij slechte ervaringen met zagen door de grote ketens, waar dat nogal eens door 16-jarige scholieren wordt gedaan, maar niet altijd even nauwkeurig............
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door pappaleo »

Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door FR_Aad »

Sommige Hubo zaken zagen goed. Bij een aantal kun je online of telefonisch bestellen en dan ophalen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door ray5150 »

Zoutaudio schreef:
Het zal inderdaad MDF worden, ik moet er eens achteraan waar ik dat dan kan bestellen. Heb vrij slechte ervaringen met zagen door de grote ketens, waar dat nogal eens door 16-jarige scholieren wordt gedaan, maar niet altijd even nauwkeurig............
Ja, inderdaad. door zo´n zaak laten zagen is een heel ander verhaal.
Indien je zelf niet over mogelijkheid tot zagen beschikt zijn de hierboven geplaatste reacties goede alternatieven.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door dre »

Een tip:gebruik MDF V313,dat si een stuk harder geperst.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door Henkjan »

Hallo Jan, welkom hier.
Veelbelovend ontwerp heb je gekozen, hopelijk hebben we later dit jaar weer een luisterdag, kan je ze laten horen.

Met de juiste bout, oefening, en instructie kom je wel over een soldeerfobie heen hoor :mrgreen: btdt
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door Henkjan »

ps: Leo heeft een reputatie voor het helpen van mensen die solderen niet zo zien zitten: viewtopic.php?f=77&t=20516&p=1789183&hilit=Leo#p1789183
Zoutaudio
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 30 dec 2020, 11:24

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door Zoutaudio »

Dank, allen, voor de tips, suggesties, bemoedigingen etc., ik ben erg blij dat er een vangnet is in de vorm van dit forum om dolende speakerbouwers te helpen, daar ben ik erg blij mee!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door pappaleo »

Enige tijd geleden ontving ik al een doosje met wat mooie Mundorf filteronderdelen.
Vandaag even tijd om er aan te werken.

Ik had al een layout gemaakt en nu proberen we er een paar nette printjes van 10 bij 14 cm voor te maken:
Layout aanbrengen met tape
Layout aanbrengen met tape
Restje verf uit Gamma spuitbus
Restje verf uit Gamma spuitbus
En drogen maar
En drogen maar
Deze methode heeft als een eerder geleid tot een paar (in mijn ogen) nette printen.
Ze liggen nu te drogen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door pappaleo »

Even doorgepakt vandaag:
Tape er af frunniken
Tape er af frunniken
Etsen
Etsen
Schoongemaakt en gaatjes geboord
Schoongemaakt en gaatjes geboord
Solderen
Solderen
en klaar.
en klaar.
Het enige "slordigheidje" is de witte tyrap om de dikke condensator. De zwarte waren nèt te kort. En ik had te weinig witte in die maat om alles wit te doen.

Zo meteen nog even testen en dan kunnen ze terug naar de Hoekse Waard.
Ik hoop dat Jan alias Zoutaudio tevreden is.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door Walt »

Ziet er netjes uit!

Je kan trouwens twee tie-wraps aan elkaar zetten om extra lengte te krijgen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door ray5150 »

Als ik weer eens in de buurt ben zal ik een zakje van 270 mm bij je afgooien. heb er zat in de bus liggen.
De printjes zien er trouwens hartstikke netjes uit zo.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”