Vervangen uitgangstrafo Aurexx Jama Crystalclear 1
Moderator: Beheerdersteam
Vervangen uitgangstrafo Aurexx Jama Crystalclear 1
Goedemorgen,
Ik heb een Jama/Aurexx Crystalclear 1 buizenversterkertje. Ik vemoed dat de eindtrafo aan een kant is overleden omdat ik er abusievelijk vergeten was de luidsprekerterminals aan te draaien. Bij een kanaal een gloeiende eindbuiskathode. Ik denk omdat de primaire uitgangstrafo (die volgens mij ook als kathodeweerstand dient) gesneuveld is.
Wanneer ik hem met mijn multimeter doormeet lijkt de weerstand in de primaire wikkeling en van de primaire naar de secundaire wikkeling links en rechts gelijk. Maar dat is niet onder spanning.
a. Hoe meet ik dat de eindtrafo is gesneuveld?
b. Over de specificaties van de eindtrafo kan ik weinig vinden. Hoe weet ik wat een passende uitgangstrafo is? Zijn een beoordeling van alleen de waardes primaire/secundaire impedantie, de verzadigingsstroom en bandbreedte voldoende?
Sander
Ik heb een Jama/Aurexx Crystalclear 1 buizenversterkertje. Ik vemoed dat de eindtrafo aan een kant is overleden omdat ik er abusievelijk vergeten was de luidsprekerterminals aan te draaien. Bij een kanaal een gloeiende eindbuiskathode. Ik denk omdat de primaire uitgangstrafo (die volgens mij ook als kathodeweerstand dient) gesneuveld is.
Wanneer ik hem met mijn multimeter doormeet lijkt de weerstand in de primaire wikkeling en van de primaire naar de secundaire wikkeling links en rechts gelijk. Maar dat is niet onder spanning.
a. Hoe meet ik dat de eindtrafo is gesneuveld?
b. Over de specificaties van de eindtrafo kan ik weinig vinden. Hoe weet ik wat een passende uitgangstrafo is? Zijn een beoordeling van alleen de waardes primaire/secundaire impedantie, de verzadigingsstroom en bandbreedte voldoende?
Sander
Re: Vervangen uitgangstrafo Aurexx Jama Crystalclear 1
Welkom
, 's zien of we kunnen helpen
.
Gezien de kalme instelling van de buis is een 7k naar 8Ω trafo voor 5W vermoedelijk wat er in zit.
Anne
De trafo heet niks met de kathode te maken hoor.Als één buis gloeit en de ander niet, eerst kijken of het aan de buis ligt door de twee eindbuizen van plaats te wisselen.Gaat de fout mee dan is de buis stuk.Zoniet,meten of de gloeispanning op de voet van de buis aankomt (pin 4&5).Ik heb een Jama/Aurexx Crystalclear 1 buizenversterkertje. Ik vemoed dat de eindtrafo aan een kant is overleden omdat ik er abusievelijk vergeten was de luidsprekerterminals aan te draaien. Bij een kanaal een gloeiende eindbuiskathode. Ik denk omdat de primaire uitgangstrafo (die volgens mij ook als kathodeweerstand dient) gesneuveld is.
Gelukkig, anders was het weg meterWanneer ik hem met mijn multimeter doormeet lijkt de weerstand in de primaire wikkeling en van de primaire naar de secundaire wikkeling links en rechts gelijk. Maar dat is niet onder spanning.
Het mooie van twee trafos is dat je de weerstanden van de wikkelingen kunt vergelijken.Als daar weinig verschil is zal 't wel niet mis zijn.a. Hoe meet ik dat de eindtrafo is gesneuveld?
b. Over de specificaties van de eindtrafo kan ik weinig vinden. Hoe weet ik wat een passende uitgangstrafo is? Zijn een beoordeling van alleen de waardes primaire/secundaire impedantie, de verzadigingsstroom en bandbreedte voldoende?
Gezien de kalme instelling van de buis is een 7k naar 8Ω trafo voor 5W vermoedelijk wat er in zit.
Anne
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Vervangen uitgangstrafo Aurexx Jama Crystalclear 1
Bedankt voor jullie antwoorden.
Maar niet de kathode maar de anode gloeit. En de anodeweerstand is de trafo lijkt me. Excuus voor de verwarring.
De buis licht wel mooi dat op... Dat wel.
Maar niet de kathode maar de anode gloeit. En de anodeweerstand is de trafo lijkt me. Excuus voor de verwarring.
De buis licht wel mooi dat op... Dat wel.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Vervangen uitgangstrafo Aurexx Jama Crystalclear 1
Staat ie te oscilleren, of is de kathode elco stuk( sluiting) ? Als er te lang een te hoge stroom door de Ugt loopt gaat deze zeker stuk.
Re: Vervangen uitgangstrafo Aurexx Jama Crystalclear 1
Niet dat ik weet. De elko van de kathode naar de aarde ziet er goed uit. Niet opgezwollen of zo. Een capaciteitsmeter heb ik voor mijn verjaardag gevraagd.
Re: Vervangen uitgangstrafo Aurexx Jama Crystalclear 1
Gewoon de weerstand meten.Als je daar de 150Ω meet van de weerstand eroverheen zit 't wel goed.Kan ook aan C1 (of C2) liggen (tussen ECC83 en EL84), dan wordt het stuurrooster positief, mag niet.Sandokan schreef:Niet dat ik weet. De elko van de kathode naar de aarde ziet er goed uit. Niet opgezwollen of zo. Een capaciteitsmeter heb ik voor mijn verjaardag gevraagd.
Of gewoon een slechte buis, al 's de eindbuizen van plaats gewisseld ?
Anne
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Vervangen uitgangstrafo Aurexx Jama Crystalclear 1
weerstand van de primaire naar de secundaire wikkeling moet oneindig zijn. Meet je wel met de transformatoren helemaal losgekoppeld?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Vervangen uitgangstrafo Aurexx Jama Crystalclear 1
Ik heb nog zo'n Aurexx Crystal versterker staan. Of 2 eigenlijk, 1 heb ik verbouwd en 1 is nog origineel. Als ik je kan helpen met wat meten oid, laat maar horen.
Re: Vervangen uitgangstrafo Aurexx Jama Crystalclear 1
Metingen:
Over de kathodecondensatoren meet ik keurig 150R, de waarde van de parallel geschakelde weerstand.
Beiden uitgangstraf's:
- Primair meet ik 4.3K.
- Van secundair naar primair >2000K (maximale weerstand van mijn voltmeter).
Koppelcondesatoren heb ik nog niet kunnen meten omdat er een uit ligt, de andere nog vast zit en ik (bij mijn vriendin) nu geen soldeerbout bij de hand heb.
Over de kathodecondensatoren meet ik keurig 150R, de waarde van de parallel geschakelde weerstand.
Beiden uitgangstraf's:
- Primair meet ik 4.3K.
- Van secundair naar primair >2000K (maximale weerstand van mijn voltmeter).
Koppelcondesatoren heb ik nog niet kunnen meten omdat er een uit ligt, de andere nog vast zit en ik (bij mijn vriendin) nu geen soldeerbout bij de hand heb.
