Vervangen uitgangstrafo Aurexx Jama Crystalclear 1

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Sandokan
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 11:16

Vervangen uitgangstrafo Aurexx Jama Crystalclear 1

Bericht door Sandokan »

Goedemorgen,

Ik heb een Jama/Aurexx Crystalclear 1 buizenversterkertje. Ik vemoed dat de eindtrafo aan een kant is overleden omdat ik er abusievelijk vergeten was de luidsprekerterminals aan te draaien. Bij een kanaal een gloeiende eindbuiskathode. Ik denk omdat de primaire uitgangstrafo (die volgens mij ook als kathodeweerstand dient) gesneuveld is.

Wanneer ik hem met mijn multimeter doormeet lijkt de weerstand in de primaire wikkeling en van de primaire naar de secundaire wikkeling links en rechts gelijk. Maar dat is niet onder spanning.

a. Hoe meet ik dat de eindtrafo is gesneuveld?
b. Over de specificaties van de eindtrafo kan ik weinig vinden. Hoe weet ik wat een passende uitgangstrafo is? Zijn een beoordeling van alleen de waardes primaire/secundaire impedantie, de verzadigingsstroom en bandbreedte voldoende?

Sander
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervangen uitgangstrafo Aurexx Jama Crystalclear 1

Bericht door Ah!buis »

Welkom :D , 's zien of we kunnen helpen :think:
Ik heb een Jama/Aurexx Crystalclear 1 buizenversterkertje. Ik vemoed dat de eindtrafo aan een kant is overleden omdat ik er abusievelijk vergeten was de luidsprekerterminals aan te draaien. Bij een kanaal een gloeiende eindbuiskathode. Ik denk omdat de primaire uitgangstrafo (die volgens mij ook als kathodeweerstand dient) gesneuveld is.
De trafo heet niks met de kathode te maken hoor.Als één buis gloeit en de ander niet, eerst kijken of het aan de buis ligt door de twee eindbuizen van plaats te wisselen.Gaat de fout mee dan is de buis stuk.Zoniet,meten of de gloeispanning op de voet van de buis aankomt (pin 4&5).
Wanneer ik hem met mijn multimeter doormeet lijkt de weerstand in de primaire wikkeling en van de primaire naar de secundaire wikkeling links en rechts gelijk. Maar dat is niet onder spanning.
Gelukkig, anders was het weg meter :lol: .
a. Hoe meet ik dat de eindtrafo is gesneuveld?
b. Over de specificaties van de eindtrafo kan ik weinig vinden. Hoe weet ik wat een passende uitgangstrafo is? Zijn een beoordeling van alleen de waardes primaire/secundaire impedantie, de verzadigingsstroom en bandbreedte voldoende?
Het mooie van twee trafos is dat je de weerstanden van de wikkelingen kunt vergelijken.Als daar weinig verschil is zal 't wel niet mis zijn.
Gezien de kalme instelling van de buis is een 7k naar 8Ω trafo voor 5W vermoedelijk wat er in zit.
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vervangen uitgangstrafo Aurexx Jama Crystalclear 1

Bericht door Henkjan »

welkom Sander!
Sandokan
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 11:16

Re: Vervangen uitgangstrafo Aurexx Jama Crystalclear 1

Bericht door Sandokan »

Bedankt voor jullie antwoorden.

Maar niet de kathode maar de anode gloeit. En de anodeweerstand is de trafo lijkt me. Excuus voor de verwarring.

De buis licht wel mooi dat op... Dat wel.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Vervangen uitgangstrafo Aurexx Jama Crystalclear 1

Bericht door douwebakker »

Staat ie te oscilleren, of is de kathode elco stuk( sluiting) ? Als er te lang een te hoge stroom door de Ugt loopt gaat deze zeker stuk.
Sandokan
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 11:16

Re: Vervangen uitgangstrafo Aurexx Jama Crystalclear 1

Bericht door Sandokan »

Niet dat ik weet. De elko van de kathode naar de aarde ziet er goed uit. Niet opgezwollen of zo. Een capaciteitsmeter heb ik voor mijn verjaardag gevraagd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervangen uitgangstrafo Aurexx Jama Crystalclear 1

Bericht door Ah!buis »

Sandokan schreef:
Niet dat ik weet. De elko van de kathode naar de aarde ziet er goed uit. Niet opgezwollen of zo. Een capaciteitsmeter heb ik voor mijn verjaardag gevraagd.
Gewoon de weerstand meten.Als je daar de 150Ω meet van de weerstand eroverheen zit 't wel goed.Kan ook aan C1 (of C2) liggen (tussen ECC83 en EL84), dan wordt het stuurrooster positief, mag niet.
Of gewoon een slechte buis, al 's de eindbuizen van plaats gewisseld ?
Anne
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Vervangen uitgangstrafo Aurexx Jama Crystalclear 1

Bericht door RobertD »

weerstand van de primaire naar de secundaire wikkeling moet oneindig zijn. Meet je wel met de transformatoren helemaal losgekoppeld?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Vervangen uitgangstrafo Aurexx Jama Crystalclear 1

Bericht door Barry2001 »

Ik heb nog zo'n Aurexx Crystal versterker staan. Of 2 eigenlijk, 1 heb ik verbouwd en 1 is nog origineel. Als ik je kan helpen met wat meten oid, laat maar horen.
Sandokan
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 11:16

Re: Vervangen uitgangstrafo Aurexx Jama Crystalclear 1

Bericht door Sandokan »

Metingen:

Over de kathodecondensatoren meet ik keurig 150R, de waarde van de parallel geschakelde weerstand.

Beiden uitgangstraf's:
- Primair meet ik 4.3K.
- Van secundair naar primair >2000K (maximale weerstand van mijn voltmeter).

Koppelcondesatoren heb ik nog niet kunnen meten omdat er een uit ligt, de andere nog vast zit en ik (bij mijn vriendin) nu geen soldeerbout bij de hand heb.
Plaats reactie