probleempje

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

probleempje

Bericht door Wijx »

Ik draai nu al wat maandjes met een filter voor de accutonspeakers. Op de Alephs klonk het super (daar waren ze ook op ontworpen), maar die moesten weg vanwege het stroomverbruik en de hitte. Nu ben ik dus op zoek gegaan naar een ander versterker.

Ik heb er nu 5 op bezoek gehad of gekocht; Perreaux 350x, DJ systems buizenbak, Array S-1 (erg mooi heb ik nu als demo), ML 331 en een sony.
En een andere cdspeler; ipv de Benchmark dac-1 en gemodde sony xa-50es, nu een wadia (die op het hoog ook altijd behoorlijk snel afvalt)

Maar allemaal geven ze een enorm sssssssssssssssss-toon. Op een 1 of andere manier helpen slechtere bekabeling wel maar dat gaat ten koste van de rest van het geluid.

Nu is de enigste factor die nog niet heb aangepast is het filter, maar kan die echt de reden zijn van een sssss-toon? Speakers zijn c12 en c95 met een simpel filter. 4,7 uf condensator voor de tweeter, 0.33 mH spoel parrallel aan de tweeter. Laag heeft een spoel van 1mH in serie. Dat klonk met de Aleph klankmatig het beste.

help?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Is de tweeter verder helemaal niet gedempt met een weerstandnetwerkje? Dat verbaast me. Als dat me de Aleph goed klonk, dan was die versterker wel heel erg vriendelijk. Ik verwacht dat als je je speaker zou nameten dat je een nogal sterk oplopend hoog ziet. Een 'eerlijke' versterker legt dit pijnlijk bloot.

Als de tweeter wel gedempt is, heb ik niets gezegd...ik moet bekennen dat ik de Alephs helemaal niet goed ken.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Metalen of keramische luidsprekerunits willen uit zichzelf ook wel eens scherp klinken door sterke opbreekverschijnselen in de membranen.
Je zou een zuigkring kunnen aanbrengen op de opbreekfrequentie om die te dempen en de kantelfrequentie ver buiten dit probleem te houden.
Voor metalen of keramische tweeters wordt dat meestal wat lastiger. Een zakdoekje ervoor hangen wil soms ook wel helpen.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

er zit niets bij de tweeter alleen een condensator ervoor. De Aleph klinkt idd erg makkelijk in het hoog. We hadden de speakers ook wat helderder ingesteld om het te laten klinken. Het filter voor de buizen/chord combi was heel anders
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Duidelijk een filter probleem, dit is wat je speaker doet :shock:
Bijlagen
ScreenShot001.jpg
ScreenShot001.jpg (44.7 KiB) 2865 keer bekeken
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

.....of met de tweeter uit fase:
Bijlagen
ScreenShot001.jpg
ScreenShot001.jpg (44.89 KiB) 2862 keer bekeken
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Da's wel erg veel 'sprankeling' in 't hoog, zelfs onze Oosterburen maken 't niet zo bont met hun 'Duitse' afstelling :shock:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

uhm en wat is dan de oplossing? Kep best wel twee linkerhanden als het op filters aankomt. Bij een meting van de speakers zag de curve er best wel anders uit trouwens.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

wordt alweer het derde filter . :( Ik doe toch iets fout geloof ik
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Wijx schreef:
uhm en wat is dan de oplossing?
Een serieweerstand om de tweeter te dempen en een parallelweerstand om de impedantie van het geheel (tweeter + serieweerstand) gelijk te houden, wat belangrijk is om het kantelpunt van het filter op dezelfde plaats te houden. Je zou ook een L-pad kunnen gebruiken, dan kun je de hoeveelheid hoog naar smaak instellen.

Als de grafiek van Tony jouw speaker vertegenwoordigt zou je de resonantie van de woofer op 4-5 kHz wel wat beter kunnen dempen.

Het lijkt me dat voor een rechte weergave, de tweeter zo'n 4 tot 5 dB lager kan.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Bijgaand een mogelijk filter. Voor de tweeter is een L-pad opgenomen, je kunt het hoog naar smaak aanpassen door de serie weerstand te veranderen. De serie condensator heb ik gelijk kunnen houden, alleen de parallel spoel moest groter om een vlakke overgang te krijgen.

Voor de woofer heb ik de serie spoel gehandhaafd en alleen een parallel LCR toegevoegd om de resonantie piek te verwijderen. Deze LCR kan bestaan uit een standaard 0,71mm draad luchtspoel, een gewone MKP en een MOX 10 watter.

p.s. ik ben er even vanuit gegaan dat de speaker een rechte baffle heeft.
Bijlagen
ScreenShot002.jpg
ScreenShot002.jpg (29.83 KiB) 2721 keer bekeken
ScreenShot001_2.jpg
ScreenShot001_2.jpg (43.46 KiB) 2721 keer bekeken
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Wordt er even voor jouw een oplossing op een presenteerblaadje gegeven :wink:

Tony bedankt maar weer :lol:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Het blijft natuurlijk een simulatie, dus het heeft in de praktijk misschien nog een klein beetje optimalisatie nodig, maar het zal in ieder geval een stuk evenwichtiger klinken. Misschien dat je het in het begin zelfs een tikje te rustig vindt als je het vorige filter bent gewend. Geef het een week of twee voordat je het weer overhoop gooit! :)
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Tony goes parallel :mrgreen:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

ovni schreef:
Tony goes parallel :mrgreen:
Het kan ook anders. :twisted:

Maar zoals je ziet aan het verloop van de tweeter kan het beter maar dat vraagt om andere filter onderdelen. Bij het parallel filter kon ik zoveel mogelijk bestaande onderdelen hergebruiken en is het makkelijker te tweaken. :wink:
Bijlagen
ScreenShot004.jpg
ScreenShot004.jpg (29.99 KiB) 2671 keer bekeken
ScreenShot003.jpg
ScreenShot003.jpg (42.62 KiB) 2671 keer bekeken
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Geenius schreef:

Het kan ook anders. :twisted:

Maar zoals je ziet aan het verloop van de tweeter kan het beter maar dat vraagt om andere filter onderdelen. Bij het parallel filter kon ik zoveel mogelijk bestaande onderdelen hergebruiken en is het makkelijker te tweaken. :wink:
Geweldig =D> Mooi herkenbaar hoe je te werk gaat!

Deze moet je maken Wijx!
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

ovni schreef:
Geenius schreef:

Het kan ook anders. :twisted:

Maar zoals je ziet aan het verloop van de tweeter kan het beter maar dat vraagt om andere filter onderdelen. Bij het parallel filter kon ik zoveel mogelijk bestaande onderdelen hergebruiken en is het makkelijker te tweaken. :wink:
Geweldig =D> Mooi herkenbaar hoe je te werk gaat!

Deze moet je maken Wijx!
Een "echt" filter kost wat meer tijd, luisteren, meten etc. :twisted:
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Geenius schreef:

Een "echt" filter kost wat meer tijd, luisteren, meten etc. :twisted:
Ja, ik weet het. Ben al de hele week met het 2e filter bezig voor Sostratos. (parallel want serie lukt mij echt niet) Ik zoek wellicht 'iets' dat er niet is .. :roll:
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

weerstandje heb ik ervoor gezet (had er nog een zooitje liggen).

Maar thanksthanksthanksthanksthanksthanksthanksthanksthanksthanksthanks.........
Daar knapt m'n baaldag enorm van op!

ik ga morgen gelijk even de winkel leegkopen. De onderdelen die ik heb zijn overigens foliespoelen. Geld voor speakers is nooit weggegooid geld

(vandaag perongelijk naar het verkeerde postbanknummer geld overgemaakt das zonde :( )

tijd en luisteren heb ik trouwens al :p
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

ik heb beide filter gemaakt met de beproefde kroonsteentjes methode :p.

Het hoog is inderdaad een stuk vriendelijker, maar de dynamiek is volledig verdwenen uit de speaker. Het laag is niet meer strak en het lijkt alsof de speaker constant een beetje inhoud.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik krijg de indruk dat je je gehoor moet hercalibreren, dat je teveel gewend bent geraakt aan een overdreven hoeveelheid hoog. Ik raad je aan om eerst eens goed aan dit filter te wennen zoals Tony ook al schreef, voordat je weer wat verandert.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

jeroen_d schreef:
Ik krijg de indruk dat je je gehoor moet hercalibreren, dat je teveel gewend bent geraakt aan een overdreven hoeveelheid hoog. Ik raad je aan om eerst eens goed aan dit filter te wennen zoals Tony ook al schreef, voordat je weer wat verandert.
Inderdaad. :)
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

jeroen_d schreef:
Ik krijg de indruk dat je je gehoor moet hercalibreren, dat je teveel gewend bent geraakt aan een overdreven hoeveelheid hoog. Ik raad je aan om eerst eens goed aan dit filter te wennen zoals Tony ook al schreef, voordat je weer wat verandert.
ik heb m er ook een paar dagen ingehad. De onderdelen zijn bijna allemaal hergebruik dus daar kan het niet aan liggen dacht ik zo. Maar nu ligt de speaker weer uit elkaar omdat die in de epoxy komt te staan. Daarna komt de meetmicrofoon er weer bij.

De refentie is in dit geval de Kharma 3.1 met dezelfde units. Daar staan mijn speakers regelmatig naast
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”