probleempje
Moderator: Beheerdersteam
probleempje
Ik draai nu al wat maandjes met een filter voor de accutonspeakers. Op de Alephs klonk het super (daar waren ze ook op ontworpen), maar die moesten weg vanwege het stroomverbruik en de hitte. Nu ben ik dus op zoek gegaan naar een ander versterker.
Ik heb er nu 5 op bezoek gehad of gekocht; Perreaux 350x, DJ systems buizenbak, Array S-1 (erg mooi heb ik nu als demo), ML 331 en een sony.
En een andere cdspeler; ipv de Benchmark dac-1 en gemodde sony xa-50es, nu een wadia (die op het hoog ook altijd behoorlijk snel afvalt)
Maar allemaal geven ze een enorm sssssssssssssssss-toon. Op een 1 of andere manier helpen slechtere bekabeling wel maar dat gaat ten koste van de rest van het geluid.
Nu is de enigste factor die nog niet heb aangepast is het filter, maar kan die echt de reden zijn van een sssss-toon? Speakers zijn c12 en c95 met een simpel filter. 4,7 uf condensator voor de tweeter, 0.33 mH spoel parrallel aan de tweeter. Laag heeft een spoel van 1mH in serie. Dat klonk met de Aleph klankmatig het beste.
help?
Ik heb er nu 5 op bezoek gehad of gekocht; Perreaux 350x, DJ systems buizenbak, Array S-1 (erg mooi heb ik nu als demo), ML 331 en een sony.
En een andere cdspeler; ipv de Benchmark dac-1 en gemodde sony xa-50es, nu een wadia (die op het hoog ook altijd behoorlijk snel afvalt)
Maar allemaal geven ze een enorm sssssssssssssssss-toon. Op een 1 of andere manier helpen slechtere bekabeling wel maar dat gaat ten koste van de rest van het geluid.
Nu is de enigste factor die nog niet heb aangepast is het filter, maar kan die echt de reden zijn van een sssss-toon? Speakers zijn c12 en c95 met een simpel filter. 4,7 uf condensator voor de tweeter, 0.33 mH spoel parrallel aan de tweeter. Laag heeft een spoel van 1mH in serie. Dat klonk met de Aleph klankmatig het beste.
help?
Is de tweeter verder helemaal niet gedempt met een weerstandnetwerkje? Dat verbaast me. Als dat me de Aleph goed klonk, dan was die versterker wel heel erg vriendelijk. Ik verwacht dat als je je speaker zou nameten dat je een nogal sterk oplopend hoog ziet. Een 'eerlijke' versterker legt dit pijnlijk bloot.
Als de tweeter wel gedempt is, heb ik niets gezegd...ik moet bekennen dat ik de Alephs helemaal niet goed ken.
Als de tweeter wel gedempt is, heb ik niets gezegd...ik moet bekennen dat ik de Alephs helemaal niet goed ken.
Metalen of keramische luidsprekerunits willen uit zichzelf ook wel eens scherp klinken door sterke opbreekverschijnselen in de membranen.
Je zou een zuigkring kunnen aanbrengen op de opbreekfrequentie om die te dempen en de kantelfrequentie ver buiten dit probleem te houden.
Voor metalen of keramische tweeters wordt dat meestal wat lastiger. Een zakdoekje ervoor hangen wil soms ook wel helpen.
Je zou een zuigkring kunnen aanbrengen op de opbreekfrequentie om die te dempen en de kantelfrequentie ver buiten dit probleem te houden.
Voor metalen of keramische tweeters wordt dat meestal wat lastiger. Een zakdoekje ervoor hangen wil soms ook wel helpen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Da's wel erg veel 'sprankeling' in 't hoog, zelfs onze Oosterburen maken 't niet zo bont met hun 'Duitse' afstelling 
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Een serieweerstand om de tweeter te dempen en een parallelweerstand om de impedantie van het geheel (tweeter + serieweerstand) gelijk te houden, wat belangrijk is om het kantelpunt van het filter op dezelfde plaats te houden. Je zou ook een L-pad kunnen gebruiken, dan kun je de hoeveelheid hoog naar smaak instellen.Wijx schreef:uhm en wat is dan de oplossing?
Als de grafiek van Tony jouw speaker vertegenwoordigt zou je de resonantie van de woofer op 4-5 kHz wel wat beter kunnen dempen.
Het lijkt me dat voor een rechte weergave, de tweeter zo'n 4 tot 5 dB lager kan.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Bijgaand een mogelijk filter. Voor de tweeter is een L-pad opgenomen, je kunt het hoog naar smaak aanpassen door de serie weerstand te veranderen. De serie condensator heb ik gelijk kunnen houden, alleen de parallel spoel moest groter om een vlakke overgang te krijgen.
Voor de woofer heb ik de serie spoel gehandhaafd en alleen een parallel LCR toegevoegd om de resonantie piek te verwijderen. Deze LCR kan bestaan uit een standaard 0,71mm draad luchtspoel, een gewone MKP en een MOX 10 watter.
p.s. ik ben er even vanuit gegaan dat de speaker een rechte baffle heeft.
Voor de woofer heb ik de serie spoel gehandhaafd en alleen een parallel LCR toegevoegd om de resonantie piek te verwijderen. Deze LCR kan bestaan uit een standaard 0,71mm draad luchtspoel, een gewone MKP en een MOX 10 watter.
p.s. ik ben er even vanuit gegaan dat de speaker een rechte baffle heeft.
- Bijlagen
-
- ScreenShot002.jpg (29.83 KiB) 2740 keer bekeken
-
- ScreenShot001_2.jpg (43.46 KiB) 2740 keer bekeken
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Het blijft natuurlijk een simulatie, dus het heeft in de praktijk misschien nog een klein beetje optimalisatie nodig, maar het zal in ieder geval een stuk evenwichtiger klinken. Misschien dat je het in het begin zelfs een tikje te rustig vindt als je het vorige filter bent gewend. Geef het een week of twee voordat je het weer overhoop gooit! 
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Het kan ook anders.ovni schreef:Tony goes parallel
Maar zoals je ziet aan het verloop van de tweeter kan het beter maar dat vraagt om andere filter onderdelen. Bij het parallel filter kon ik zoveel mogelijk bestaande onderdelen hergebruiken en is het makkelijker te tweaken.
- Bijlagen
-
- ScreenShot004.jpg (29.99 KiB) 2690 keer bekeken
-
- ScreenShot003.jpg (42.62 KiB) 2690 keer bekeken
GeweldigGeenius schreef:
Het kan ook anders.
Maar zoals je ziet aan het verloop van de tweeter kan het beter maar dat vraagt om andere filter onderdelen. Bij het parallel filter kon ik zoveel mogelijk bestaande onderdelen hergebruiken en is het makkelijker te tweaken.
Deze moet je maken Wijx!
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Een "echt" filter kost wat meer tijd, luisteren, meten etc.ovni schreef:GeweldigGeenius schreef:
Het kan ook anders.
Maar zoals je ziet aan het verloop van de tweeter kan het beter maar dat vraagt om andere filter onderdelen. Bij het parallel filter kon ik zoveel mogelijk bestaande onderdelen hergebruiken en is het makkelijker te tweaken.Mooi herkenbaar hoe je te werk gaat!
Deze moet je maken Wijx!
weerstandje heb ik ervoor gezet (had er nog een zooitje liggen).
Maar thanksthanksthanksthanksthanksthanksthanksthanksthanksthanksthanks.........
Daar knapt m'n baaldag enorm van op!
ik ga morgen gelijk even de winkel leegkopen. De onderdelen die ik heb zijn overigens foliespoelen. Geld voor speakers is nooit weggegooid geld
(vandaag perongelijk naar het verkeerde postbanknummer geld overgemaakt das zonde
)
tijd en luisteren heb ik trouwens al
Maar thanksthanksthanksthanksthanksthanksthanksthanksthanksthanksthanks.........
Daar knapt m'n baaldag enorm van op!
ik ga morgen gelijk even de winkel leegkopen. De onderdelen die ik heb zijn overigens foliespoelen. Geld voor speakers is nooit weggegooid geld
(vandaag perongelijk naar het verkeerde postbanknummer geld overgemaakt das zonde
tijd en luisteren heb ik trouwens al
ik heb m er ook een paar dagen ingehad. De onderdelen zijn bijna allemaal hergebruik dus daar kan het niet aan liggen dacht ik zo. Maar nu ligt de speaker weer uit elkaar omdat die in de epoxy komt te staan. Daarna komt de meetmicrofoon er weer bij.jeroen_d schreef:Ik krijg de indruk dat je je gehoor moet hercalibreren, dat je teveel gewend bent geraakt aan een overdreven hoeveelheid hoog. Ik raad je aan om eerst eens goed aan dit filter te wennen zoals Tony ook al schreef, voordat je weer wat verandert.
De refentie is in dit geval de Kharma 3.1 met dezelfde units. Daar staan mijn speakers regelmatig naast

