luidspreker keuze

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

luidspreker keuze

Bericht door peterl »

Dag mensen, mijn naam is peter en ik ben op dit moment een stereo buizenversterker aan het bouwen met 4x el84 die ongeveer 12watt levert.
Daar heb ik straks speakers voor nodig maar ik heb nog geen idee welke boekenplank speakers.
Vroeger(30 jaar geleden) had ik prachtige staande allure speakers, maar die zijn er dus niet meer.
Het punt is dat ik aan 8 ohm vastzit en de gevoeligheid moet best wel hoog zijn heb ik begrepen, ergens tegen de 90db.
Ook is een 2 weg systeem prima, maar ik wil wel een iets beter speaker(wat is beter) ik dacht aan max 500 a 600 euro voor een set.
Ook is het minimaal vermogen belangrijk(denk ik) ik ben wel van plan als deze klaar is een zwaarde versterker te bouwen met 4x kt88 dus dan speelt het ondervermogen en ohmmage minder.
Ik zie ook bouwpakketten langs komen maar heb geen idee van de kwaliteit. Dayton bijv. of visaton. in welk sigment bevinden deze speakers dan?
https://www.soundimports.eu/nl/dayton-audio-br-1.html
Laatst gewijzigd door peterl op vr 04 sep 2020, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: luidspreker keuze

Bericht door Henkjan »

wil je nu zelf gaan bouwen (ja toch?) of kant&klaar kopen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: luidspreker keuze

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: luidspreker keuze

Bericht door dre »

Dat is wel een beetje te matig voor jouw plannen......
Er loopt ergens een topic met allerlei bouwprojecten.
Daar zal wel wat bij staan.

Eens kijken of ik dat kan vinden! O:)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: luidspreker keuze

Bericht door dre »

viewtopic.php?f=3&t=28564

Te laat zie ik! :lol:
Laatst gewijzigd door dre op vr 04 sep 2020, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: luidspreker keuze

Bericht door dre »

De Prestigious Two zou wel eens wat voor je kunnen zijn.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker keuze

Bericht door satefan »

dre schreef:
De Prestigious Two zou wel eens wat voor je kunnen zijn.
Zeer fijne speakert, en de ontwerper heeft in t filter een optionele voorziening opgenomen voor buizen-liefhebbers:
PT-MDXT-cross-over.jpg
The Prestigious Two – Monitor DXT uses a true symmetrical second-order Linkwitz-Riley (LR2) filter topology and has a minimalistic design approach with only one cross-over component + tweeter padding resistor in series with the driver units.

The most common way to address the driver units relative acoustic center off-set is to use asymmetrical cross-over slopes, but as in this design when using LR2 filter topologies it’s not feasible.

Other choices for dealing with the driver units relative acoustic center off-set is to use a slanted or stepped baffle as well as the use of an electrical circuit to time delay the tweeter in order to adjust the acoustical center off-set.

However, thanks to the depth of the DXT lens, the acoustical center off-set is perfectly aligned without the need for such techniques.

The mid-woofer cross-over filter section is an electrical first-order and is very simple and consists only of a large coil (L1) that shapes the cross-over slopes to a LR2 roll-off with a targeted 3kHz cross-over point. The inductor (L1) also tunes the “Baffle Step Compensation” (BSC).

The tweeter cross-over filter section consists of a single tweeter padding resistor (R1) and a first-order electrical filter (C1) that shapes the cross-over slope to a LR2 roll-off with a targeted 3kHz cross-over point. The value of (R1) can be changed to tailor the tweeter level to personal preferences.

R1 = 1.8Ohm -> +1dB
R1 = 2.2Ohm -> 0dB (Reference Tweeter Level).
R1 = 2.7Ohm -> -1dB

The tweeter is connected with reverse polarity and (C2+R2+R3) shape the tweeters frequency response and flatten the response at higher frequencies.

(L2+C3+R4) is a “System Impedance Correction Circuit” used to flatten out the impedance when using the loudspeaker with tube amplifiers. It’s optional to use this filter section and it can be omitted when using conventional amplifiers. By using this circuit the impedance is 6 Ohms, within 200-10000Hz.


http://www.audioexcite.com/?page_id=2386

Satefan
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: luidspreker keuze

Bericht door peterl »

Henkjan schreef:
wil je nu zelf gaan bouwen (ja toch?) of kant&klaar kopen?
Dat is dus de vraag Henkjan, Ik heb geen idee hoe zelfbouw zich verhoud tot de markt speaker in dezelfde prijsklasse.
Liefst ook niet helemaal zelfbouw, eerder een pakket,(liefst kast gebouwd of als pakket) maar wel met goede eigenschappen.
Tja wat zijn goede eigenschappen en kan je ze ergens beluisteren.
Ik begrijp wel dat je met zelfbouw de speaker aan je eigen smaak kunt aanpassen.
Kan met de versterker ook nog door ander condensatoren te gebruiken.
Maar helemaal zelfbouw zie ik nog niet zitten.
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: luidspreker keuze

Bericht door erik1977 »

Ik heb eventueel nog een setje Prestigious Two in de aanbieding :sure:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: luidspreker keuze

Bericht door peterl »

erik1977 schreef:
Ik heb eventueel nog een setje Prestigious Two in de aanbieding :sure:
Dat klinkt goed sowieso om evt. te luisteren als de versterker klaar is, weet niet in welke regio je woont.
En dan kunnen we verder kijken.
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: luidspreker keuze

Bericht door erik1977 »

Regio noord-holland maar PostNL is geduldig.
Laat maar weten.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: luidspreker keuze

Bericht door dre »

De Prestigious Two i.c.m. de autoriteit van een KT88..... :rock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: luidspreker keuze

Bericht door ray5150 »

Misschien eens gaan kijken en luisteren bij Speakerland in Oss ?
https://www.speakerland.nl/
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: luidspreker keuze

Bericht door peterl »

Dat zou ik dan ook bij ons in de regio kunnen doen, dat is niet het probleem.
Waar ik meer aan dacht was dat er bouwpakketten zouden zijn die iets lager geprijsd (3 tot 450 euro) zijn maar wel in de betere kwaliteitsgroep komen. Kijk ik kan natuurlijk iets van B&W, of focal of monitor kopen rond de 500 euro maar dan is mij vraag meer kan je voor minder geld hetzelfde krijgen in bouwpakketten. Het is maar een vraag he, ik ben geen luidsprekerbouwer.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: luidspreker keuze

Bericht door dre »

Als je zelf het kastje in elkaar kan krijgen,dan is er veel moois te maken voor dat geld.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: luidspreker keuze

Bericht door dre »

Laten we eens beginnen met de gewenste maten.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: luidspreker keuze

Bericht door Shadow »

peterl schreef:
Dat zou ik dan ook bij ons in de regio kunnen doen, dat is niet het probleem.
Waar ik meer aan dacht was dat er bouwpakketten zouden zijn die iets lager geprijsd (3 tot 450 euro) zijn maar wel in de betere kwaliteitsgroep komen. Kijk ik kan natuurlijk iets van B&W, of focal of monitor kopen rond de 500 euro maar dan is mij vraag meer kan je voor minder geld hetzelfde krijgen in bouwpakketten. Het is maar een vraag he, ik ben geen luidsprekerbouwer.
Kijk eens naar de Twenty Five van Humble Homemade Hifi;

http://www.humblehomemadehifi.com/Twenty-Five.html

Met 270 euro per set ex hout is dat een zeer mooie speaker. Je kunt nog een filter upgrade doen, dan kom je op 440 euro per set.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: luidspreker keuze

Bericht door dre »

De maten..... :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: luidspreker keuze

Bericht door ray5150 »

Dat is inderdaad niet echt een boekenplank modelletje...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: luidspreker keuze

Bericht door ray5150 »

peterl schreef:
Dat zou ik dan ook bij ons in de regio kunnen doen, dat is niet het probleem.
Zit er bij jullie in de regio dan ook een zelfbouw luidsprekerzaak ?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: luidspreker keuze

Bericht door Shadow »

ray5150 schreef:
Dat is inderdaad niet echt een boekenplank modelletje...
Oops :shock:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: luidspreker keuze

Bericht door dre »

:rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: luidspreker keuze

Bericht door richard »

satefan schreef:
dre schreef:
De Prestigious Two zou wel eens wat voor je kunnen zijn.
Zeer fijne speakert, en de ontwerper heeft in t filter een optionele voorziening opgenomen voor buizen-liefhebbers:
Wat is het rendement van dat ding, 85 tot 87 dB? Wel eerst proberen of dat gaat met je 12 Watt versterker met de muziek die je leuk vind.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: luidspreker keuze

Bericht door Shadow »

richard schreef:
satefan schreef:
dre schreef:
De Prestigious Two zou wel eens wat voor je kunnen zijn.
Zeer fijne speakert, en de ontwerper heeft in t filter een optionele voorziening opgenomen voor buizen-liefhebbers:
Wat is het rendement van dat ding, 85 tot 87 dB? Wel eerst proberen of dat gaat met je 12 Watt versterker met de muziek die je leuk vind.
Dat is echt een probleem idd. kleine speakers met hoog rendement, dan moet ik gelijk aan de Klipsch boekenplankjes denken...
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: luidspreker keuze

Bericht door hardbats »

Of de kleinere KEF speakers uit de oude Q serie. Die zitten op 91db.
Plaats reactie