luidspreker keuze
Moderator: Beheerdersteam
luidspreker keuze
Dag mensen, mijn naam is peter en ik ben op dit moment een stereo buizenversterker aan het bouwen met 4x el84 die ongeveer 12watt levert.
Daar heb ik straks speakers voor nodig maar ik heb nog geen idee welke boekenplank speakers.
Vroeger(30 jaar geleden) had ik prachtige staande allure speakers, maar die zijn er dus niet meer.
Het punt is dat ik aan 8 ohm vastzit en de gevoeligheid moet best wel hoog zijn heb ik begrepen, ergens tegen de 90db.
Ook is een 2 weg systeem prima, maar ik wil wel een iets beter speaker(wat is beter) ik dacht aan max 500 a 600 euro voor een set.
Ook is het minimaal vermogen belangrijk(denk ik) ik ben wel van plan als deze klaar is een zwaarde versterker te bouwen met 4x kt88 dus dan speelt het ondervermogen en ohmmage minder.
Ik zie ook bouwpakketten langs komen maar heb geen idee van de kwaliteit. Dayton bijv. of visaton. in welk sigment bevinden deze speakers dan?
https://www.soundimports.eu/nl/dayton-audio-br-1.html
Daar heb ik straks speakers voor nodig maar ik heb nog geen idee welke boekenplank speakers.
Vroeger(30 jaar geleden) had ik prachtige staande allure speakers, maar die zijn er dus niet meer.
Het punt is dat ik aan 8 ohm vastzit en de gevoeligheid moet best wel hoog zijn heb ik begrepen, ergens tegen de 90db.
Ook is een 2 weg systeem prima, maar ik wil wel een iets beter speaker(wat is beter) ik dacht aan max 500 a 600 euro voor een set.
Ook is het minimaal vermogen belangrijk(denk ik) ik ben wel van plan als deze klaar is een zwaarde versterker te bouwen met 4x kt88 dus dan speelt het ondervermogen en ohmmage minder.
Ik zie ook bouwpakketten langs komen maar heb geen idee van de kwaliteit. Dayton bijv. of visaton. in welk sigment bevinden deze speakers dan?
https://www.soundimports.eu/nl/dayton-audio-br-1.html
Laatst gewijzigd door peterl op vr 04 sep 2020, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: luidspreker keuze
Dat is wel een beetje te matig voor jouw plannen......
Er loopt ergens een topic met allerlei bouwprojecten.
Daar zal wel wat bij staan.
Eens kijken of ik dat kan vinden!
Er loopt ergens een topic met allerlei bouwprojecten.
Daar zal wel wat bij staan.
Eens kijken of ik dat kan vinden!
Re: luidspreker keuze
Laatst gewijzigd door dre op vr 04 sep 2020, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: luidspreker keuze
Zeer fijne speakert, en de ontwerper heeft in t filter een optionele voorziening opgenomen voor buizen-liefhebbers:dre schreef:De Prestigious Two zou wel eens wat voor je kunnen zijn.
The Prestigious Two – Monitor DXT uses a true symmetrical second-order Linkwitz-Riley (LR2) filter topology and has a minimalistic design approach with only one cross-over component + tweeter padding resistor in series with the driver units.
The most common way to address the driver units relative acoustic center off-set is to use asymmetrical cross-over slopes, but as in this design when using LR2 filter topologies it’s not feasible.
Other choices for dealing with the driver units relative acoustic center off-set is to use a slanted or stepped baffle as well as the use of an electrical circuit to time delay the tweeter in order to adjust the acoustical center off-set.
However, thanks to the depth of the DXT lens, the acoustical center off-set is perfectly aligned without the need for such techniques.
The mid-woofer cross-over filter section is an electrical first-order and is very simple and consists only of a large coil (L1) that shapes the cross-over slopes to a LR2 roll-off with a targeted 3kHz cross-over point. The inductor (L1) also tunes the “Baffle Step Compensation” (BSC).
The tweeter cross-over filter section consists of a single tweeter padding resistor (R1) and a first-order electrical filter (C1) that shapes the cross-over slope to a LR2 roll-off with a targeted 3kHz cross-over point. The value of (R1) can be changed to tailor the tweeter level to personal preferences.
R1 = 1.8Ohm -> +1dB
R1 = 2.2Ohm -> 0dB (Reference Tweeter Level).
R1 = 2.7Ohm -> -1dB
The tweeter is connected with reverse polarity and (C2+R2+R3) shape the tweeters frequency response and flatten the response at higher frequencies.
(L2+C3+R4) is a “System Impedance Correction Circuit” used to flatten out the impedance when using the loudspeaker with tube amplifiers. It’s optional to use this filter section and it can be omitted when using conventional amplifiers. By using this circuit the impedance is 6 Ohms, within 200-10000Hz.
http://www.audioexcite.com/?page_id=2386
Satefan
Re: luidspreker keuze
Dat is dus de vraag Henkjan, Ik heb geen idee hoe zelfbouw zich verhoud tot de markt speaker in dezelfde prijsklasse.Henkjan schreef:wil je nu zelf gaan bouwen (ja toch?) of kant&klaar kopen?
Liefst ook niet helemaal zelfbouw, eerder een pakket,(liefst kast gebouwd of als pakket) maar wel met goede eigenschappen.
Tja wat zijn goede eigenschappen en kan je ze ergens beluisteren.
Ik begrijp wel dat je met zelfbouw de speaker aan je eigen smaak kunt aanpassen.
Kan met de versterker ook nog door ander condensatoren te gebruiken.
Maar helemaal zelfbouw zie ik nog niet zitten.
Re: luidspreker keuze
Dat klinkt goed sowieso om evt. te luisteren als de versterker klaar is, weet niet in welke regio je woont.erik1977 schreef:Ik heb eventueel nog een setje Prestigious Two in de aanbieding
En dan kunnen we verder kijken.
Re: luidspreker keuze
Misschien eens gaan kijken en luisteren bij Speakerland in Oss ?
https://www.speakerland.nl/
https://www.speakerland.nl/
Re: luidspreker keuze
Dat zou ik dan ook bij ons in de regio kunnen doen, dat is niet het probleem.
Waar ik meer aan dacht was dat er bouwpakketten zouden zijn die iets lager geprijsd (3 tot 450 euro) zijn maar wel in de betere kwaliteitsgroep komen. Kijk ik kan natuurlijk iets van B&W, of focal of monitor kopen rond de 500 euro maar dan is mij vraag meer kan je voor minder geld hetzelfde krijgen in bouwpakketten. Het is maar een vraag he, ik ben geen luidsprekerbouwer.
Waar ik meer aan dacht was dat er bouwpakketten zouden zijn die iets lager geprijsd (3 tot 450 euro) zijn maar wel in de betere kwaliteitsgroep komen. Kijk ik kan natuurlijk iets van B&W, of focal of monitor kopen rond de 500 euro maar dan is mij vraag meer kan je voor minder geld hetzelfde krijgen in bouwpakketten. Het is maar een vraag he, ik ben geen luidsprekerbouwer.
Re: luidspreker keuze
Als je zelf het kastje in elkaar kan krijgen,dan is er veel moois te maken voor dat geld.
Re: luidspreker keuze
Kijk eens naar de Twenty Five van Humble Homemade Hifi;peterl schreef:Dat zou ik dan ook bij ons in de regio kunnen doen, dat is niet het probleem.
Waar ik meer aan dacht was dat er bouwpakketten zouden zijn die iets lager geprijsd (3 tot 450 euro) zijn maar wel in de betere kwaliteitsgroep komen. Kijk ik kan natuurlijk iets van B&W, of focal of monitor kopen rond de 500 euro maar dan is mij vraag meer kan je voor minder geld hetzelfde krijgen in bouwpakketten. Het is maar een vraag he, ik ben geen luidsprekerbouwer.
http://www.humblehomemadehifi.com/Twenty-Five.html
Met 270 euro per set ex hout is dat een zeer mooie speaker. Je kunt nog een filter upgrade doen, dan kom je op 440 euro per set.
Re: luidspreker keuze
Zit er bij jullie in de regio dan ook een zelfbouw luidsprekerzaak ?peterl schreef:Dat zou ik dan ook bij ons in de regio kunnen doen, dat is niet het probleem.
Re: luidspreker keuze
Oopsray5150 schreef:Dat is inderdaad niet echt een boekenplank modelletje...
Re: luidspreker keuze
Wat is het rendement van dat ding, 85 tot 87 dB? Wel eerst proberen of dat gaat met je 12 Watt versterker met de muziek die je leuk vind.satefan schreef:Zeer fijne speakert, en de ontwerper heeft in t filter een optionele voorziening opgenomen voor buizen-liefhebbers:dre schreef:De Prestigious Two zou wel eens wat voor je kunnen zijn.
Re: luidspreker keuze
Dat is echt een probleem idd. kleine speakers met hoog rendement, dan moet ik gelijk aan de Klipsch boekenplankjes denken...richard schreef:Wat is het rendement van dat ding, 85 tot 87 dB? Wel eerst proberen of dat gaat met je 12 Watt versterker met de muziek die je leuk vind.satefan schreef:Zeer fijne speakert, en de ontwerper heeft in t filter een optionele voorziening opgenomen voor buizen-liefhebbers:dre schreef:De Prestigious Two zou wel eens wat voor je kunnen zijn.
