spider losgekomen van spreekspoel
Moderator: Beheerdersteam
spider losgekomen van spreekspoel
Ik heb 2 prachtige monitor audio woofers gekregen van een vriend.
Hij heeft 2 nieuwe laten plaatsen in zijn luidsprekers.
Nu is van beide woofers, de spider losgekomen van de spreekspoel.
Het lijkt erop, dat de spreekspoel van karton is. Zou ik dit kunnen
lijmen, en met welke lijm kan ik dat dan het beste doen?
Hij heeft 2 nieuwe laten plaatsen in zijn luidsprekers.
Nu is van beide woofers, de spider losgekomen van de spreekspoel.
Het lijkt erop, dat de spreekspoel van karton is. Zou ik dit kunnen
lijmen, en met welke lijm kan ik dat dan het beste doen?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: spider losgekomen van spreekspoel
Dat kan goed met bisonkit/tix, maar op die locatie zal krachtlijm ook wel prima voldoen. Het voordeel daarvan is dat je de lijm beter tussen spider en spoelhouder kan laten lopen zonder iets aan te raken, en dus verschuiven.
Re: spider losgekomen van spreekspoel
Ik hoop dat ik de conus er niet uit hoef te halen.
Het is een vrij open chassis, dus met een kwarstje of spuitje zou ik erbij kunnen.
Ik kan de spreekspoel vrij bewegen in de spider. Alleen in ruststand, zit de conus
net iets te hoog. Ik zou dan de conus iets in moeten drukken, tijdens het drogen
van de lijm.
Het is een vrij open chassis, dus met een kwarstje of spuitje zou ik erbij kunnen.
Ik kan de spreekspoel vrij bewegen in de spider. Alleen in ruststand, zit de conus
net iets te hoog. Ik zou dan de conus iets in moeten drukken, tijdens het drogen
van de lijm.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: spider losgekomen van spreekspoel
Ik heb dat enkele keren ook meegemaakt met monitor audio uit de gold serie. Meestal nadat de jeugt een feestje vierde terwijl de ouders van huid waren.
Re: spider losgekomen van spreekspoel
Ik denk dat het handig is dat de lijm ook iets van warmte kan weerstaan. Bisonkit is dan niet het eerst aangewezen materiaal (thermoplast). Dan kom je op epoxy of PU.
Re: spider losgekomen van spreekspoel
Inderdaad de gold serie. En inderdaad na een jeugdavondje.douwebakker schreef:Ik heb dat enkele keren ook meegemaakt met monitor audio uit de gold serie. Meestal nadat de jeugt een feestje vierde terwijl de ouders van huid waren.
Hoewel de kids zeiden, dat de radio niet eens aangeweest was.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: spider losgekomen van spreekspoel
Eerst even de spider op 4 puntjes vastzetten op de juiste positie met secondenlijm en daarna helemaal verlijmen met 2K epoxylijm.
Re: spider losgekomen van spreekspoel
Ik ben een beetje bang, dat de lijm doorloopt in de luchtspleet.
De oude lijm die er nog op zit, lijkt ook wel iets van epoxy.
De oude lijm die er nog op zit, lijkt ook wel iets van epoxy.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: spider losgekomen van spreekspoel
Dat valt mee, het gaat hier niet om aluminium. Kunsthars is altijd prima, maar hier in de buurt spelen ook nog luidsprekers waarvan 35 jaar geleden de spider met bisonkit werd vastgezet. Als buiten de luchtspleet karton of kaptonpapier serieus heter wordt dan 70 gr., is je spoel waarschijnlijk al bezig te verbranden.richard schreef:Ik denk dat het handig is dat de lijm ook iets van warmte kan weerstaan.
Re: spider losgekomen van spreekspoel
Als dat lukt. Secondelijm is nou niet het handigste spul daarvoor. Dat droogt juist onder druk.Vastzetten met epoxylijm is een beter idee. Tenminste als je de langzame variant neemt en je dat tot een graad of 80 - 100 verwarmd. Dan wordt het waterdun en loopt het capillair tussen de te lijmen delen. Dit gaat perfect met een hete lucht soldeerstation op de laagste temperatuur. Een regelbare heatgun met dun opzetstuk kan ook.ds23man schreef:Eerst even de spider op 4 puntjes vastzetten op de juiste positie met secondenlijm en daarna helemaal verlijmen met 2K epoxylijm.
Re: spider losgekomen van spreekspoel
Er steekt nu ongeveer 3 mm spreekspoel boven de spider uit.
Aan de oude lijmrand kan ik zien, dat dat er in hoort. Dat stukje
wat uitsteekt kan ik prima insmeren met iets. Maar dan moet de
conus iets ingedrukt worden, en blijven. Heeft iemand daar een
idee over. Kan er moeilijk een negatieve gelijkspanning op zetten.
Aan de oude lijmrand kan ik zien, dat dat er in hoort. Dat stukje
wat uitsteekt kan ik prima insmeren met iets. Maar dan moet de
conus iets ingedrukt worden, en blijven. Heeft iemand daar een
idee over. Kan er moeilijk een negatieve gelijkspanning op zetten.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: spider losgekomen van spreekspoel
Kun je daar niet gewoon een gewicht(je) op leggen? Een omgekeerde eierdop met wat gewichtigs er op doet het vaak prima.
Re: spider losgekomen van spreekspoel
Ik heb even snel bison kombi snel repair opgepikt. Dit is een epoxilijm.
Met het bijgeleverde spateltje, kon ik de lijm zo op de spreekspoel laten vloeien.
Het was dus eigenlijk in een paar minuutjes gepiept. De eerste staat nu te drogen,
met de tip van Harry met de eierdop. Extra gewicht was niet nodig, hij drukt hem
precies op zijn plek. Ben benieuwd hoe het uitpakt. Bedankt voor de tips mannen.
Met het bijgeleverde spateltje, kon ik de lijm zo op de spreekspoel laten vloeien.
Het was dus eigenlijk in een paar minuutjes gepiept. De eerste staat nu te drogen,
met de tip van Harry met de eierdop. Extra gewicht was niet nodig, hij drukt hem
precies op zijn plek. Ben benieuwd hoe het uitpakt. Bedankt voor de tips mannen.
-
basshead070
- Berichten: 7
- Lid geworden op: di 11 aug 2020, 1:16
Re: spider losgekomen van spreekspoel
ahum...kuch..excuses heren maarehhh....
ben waarschijnlijk in overtreding nu maar de drang is groter dan de wilskracht hier haha
goed wat ik stiekem vragen wilde is of ik met wat geluk hier een vriendelijke held zou kunnen vinden die me op weg helpen kan met een doorgebrande sub huil huil slijm slijm
mvg
ben waarschijnlijk in overtreding nu maar de drang is groter dan de wilskracht hier haha
goed wat ik stiekem vragen wilde is of ik met wat geluk hier een vriendelijke held zou kunnen vinden die me op weg helpen kan met een doorgebrande sub huil huil slijm slijm
mvg
Re: spider losgekomen van spreekspoel
Als de spoel echt doorgebrand is, dan wordt het wel vervelend.
Re: spider losgekomen van spreekspoel
Ik weet niet of je zelf een spreekspoel kan wikkelen, anders gaat het voor de gemiddelde ZBA'er geld kosten. Bijvoorbeeld bij: https://www.total-speaker-repair.nl/
Re: spider losgekomen van spreekspoel
Er zijn wel allerlei maten kant en klare spreekspoelen te koop via ebay en aliexpress.
Misschien interessant.
Misschien interessant.
