spider losgekomen van spreekspoel

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

spider losgekomen van spreekspoel

Bericht door toetertje »

Ik heb 2 prachtige monitor audio woofers gekregen van een vriend.
Hij heeft 2 nieuwe laten plaatsen in zijn luidsprekers.
Nu is van beide woofers, de spider losgekomen van de spreekspoel.
Het lijkt erop, dat de spreekspoel van karton is. Zou ik dit kunnen
lijmen, en met welke lijm kan ik dat dan het beste doen?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: spider losgekomen van spreekspoel

Bericht door Marp »

Dat kan goed met bisonkit/tix, maar op die locatie zal krachtlijm ook wel prima voldoen. Het voordeel daarvan is dat je de lijm beter tussen spider en spoelhouder kan laten lopen zonder iets aan te raken, en dus verschuiven.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: spider losgekomen van spreekspoel

Bericht door toetertje »

Ik hoop dat ik de conus er niet uit hoef te halen.
Het is een vrij open chassis, dus met een kwarstje of spuitje zou ik erbij kunnen.
Ik kan de spreekspoel vrij bewegen in de spider. Alleen in ruststand, zit de conus
net iets te hoog. Ik zou dan de conus iets in moeten drukken, tijdens het drogen
van de lijm.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: spider losgekomen van spreekspoel

Bericht door douwebakker »

Ik heb dat enkele keren ook meegemaakt met monitor audio uit de gold serie. Meestal nadat de jeugt een feestje vierde terwijl de ouders van huid waren.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: spider losgekomen van spreekspoel

Bericht door richard »

Ik denk dat het handig is dat de lijm ook iets van warmte kan weerstaan. Bisonkit is dan niet het eerst aangewezen materiaal (thermoplast). Dan kom je op epoxy of PU.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: spider losgekomen van spreekspoel

Bericht door toetertje »

douwebakker schreef:
Ik heb dat enkele keren ook meegemaakt met monitor audio uit de gold serie. Meestal nadat de jeugt een feestje vierde terwijl de ouders van huid waren.
Inderdaad de gold serie. En inderdaad na een jeugdavondje.
Hoewel de kids zeiden, dat de radio niet eens aangeweest was. :^o
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: spider losgekomen van spreekspoel

Bericht door ds23man »

Eerst even de spider op 4 puntjes vastzetten op de juiste positie met secondenlijm en daarna helemaal verlijmen met 2K epoxylijm.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: spider losgekomen van spreekspoel

Bericht door toetertje »

Ik ben een beetje bang, dat de lijm doorloopt in de luchtspleet.

De oude lijm die er nog op zit, lijkt ook wel iets van epoxy.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: spider losgekomen van spreekspoel

Bericht door Marp »

richard schreef:
Ik denk dat het handig is dat de lijm ook iets van warmte kan weerstaan.
Dat valt mee, het gaat hier niet om aluminium. Kunsthars is altijd prima, maar hier in de buurt spelen ook nog luidsprekers waarvan 35 jaar geleden de spider met bisonkit werd vastgezet. Als buiten de luchtspleet karton of kaptonpapier serieus heter wordt dan 70 gr., is je spoel waarschijnlijk al bezig te verbranden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: spider losgekomen van spreekspoel

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Eerst even de spider op 4 puntjes vastzetten op de juiste positie met secondenlijm en daarna helemaal verlijmen met 2K epoxylijm.
Als dat lukt. Secondelijm is nou niet het handigste spul daarvoor. Dat droogt juist onder druk.Vastzetten met epoxylijm is een beter idee. Tenminste als je de langzame variant neemt en je dat tot een graad of 80 - 100 verwarmd. Dan wordt het waterdun en loopt het capillair tussen de te lijmen delen. Dit gaat perfect met een hete lucht soldeerstation op de laagste temperatuur. Een regelbare heatgun met dun opzetstuk kan ook.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: spider losgekomen van spreekspoel

Bericht door toetertje »

Er steekt nu ongeveer 3 mm spreekspoel boven de spider uit.
Aan de oude lijmrand kan ik zien, dat dat er in hoort. Dat stukje
wat uitsteekt kan ik prima insmeren met iets. Maar dan moet de
conus iets ingedrukt worden, en blijven. Heeft iemand daar een
idee over. Kan er moeilijk een negatieve gelijkspanning op zetten. :hide:
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: spider losgekomen van spreekspoel

Bericht door VintageHarry »

Kun je daar niet gewoon een gewicht(je) op leggen? Een omgekeerde eierdop met wat gewichtigs er op doet het vaak prima.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: spider losgekomen van spreekspoel

Bericht door toetertje »

Ik heb even snel bison kombi snel repair opgepikt. Dit is een epoxilijm.
Met het bijgeleverde spateltje, kon ik de lijm zo op de spreekspoel laten vloeien.
Het was dus eigenlijk in een paar minuutjes gepiept. De eerste staat nu te drogen,
met de tip van Harry met de eierdop. Extra gewicht was niet nodig, hij drukt hem
precies op zijn plek. Ben benieuwd hoe het uitpakt. Bedankt voor de tips mannen. :goeie:
basshead070
Berichten: 7
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 1:16

Re: spider losgekomen van spreekspoel

Bericht door basshead070 »

ahum...kuch..excuses heren maarehhh....
ben waarschijnlijk in overtreding nu maar de drang is groter dan de wilskracht hier haha
goed wat ik stiekem vragen wilde is of ik met wat geluk hier een vriendelijke held zou kunnen vinden die me op weg helpen kan met een doorgebrande sub huil huil slijm slijm ;)
mvg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: spider losgekomen van spreekspoel

Bericht door toetertje »

Als de spoel echt doorgebrand is, dan wordt het wel vervelend.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: spider losgekomen van spreekspoel

Bericht door richard »

Ik weet niet of je zelf een spreekspoel kan wikkelen, anders gaat het voor de gemiddelde ZBA'er geld kosten. Bijvoorbeeld bij: https://www.total-speaker-repair.nl/
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: spider losgekomen van spreekspoel

Bericht door Jerommel »

Er zijn wel allerlei maten kant en klare spreekspoelen te koop via ebay en aliexpress.
Misschien interessant.
Plaats reactie