DIY bovenfreestafel
Moderator: Beheerdersteam
DIY bovenfreestafel
Voor het project waar ik mee bezig ben heb ik al een bovenfrees gekocht. Maar nu kom ik er achter dat een freestafel sommige bewerkingen wel een stuk makkelijker maakt.
Daarom heb ik een ontwerp gemaakt voor een Bovenfreestafel die ik in kan klemmen in een workmate.
Ik heb even snel wat foto's geschoten, zou nog wel even screenshots kunnen maken.
Iemand nog aanvulling, tips of features die handig/belangrijk zijn?
De zwarte delen zijn de planken van de workmate
De bedoeling is om later nog een instelmogelijkheid te maken voor de freeshoogte maar dit is op het begin nog niet nodig.
Daarom heb ik een ontwerp gemaakt voor een Bovenfreestafel die ik in kan klemmen in een workmate.
Ik heb even snel wat foto's geschoten, zou nog wel even screenshots kunnen maken.
Iemand nog aanvulling, tips of features die handig/belangrijk zijn?
De zwarte delen zijn de planken van de workmate
De bedoeling is om later nog een instelmogelijkheid te maken voor de freeshoogte maar dit is op het begin nog niet nodig.
Laatst gewijzigd door hardbats op zo 05 jul 2020, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: DIY bovenfreestafel
Netjes.
Wat ik zou doen is de vleugelmoeren (krijg al pijn in m'n vingers als ik ernaar kijk) vervangen door klemhefbomen. Moet je dus in principe de bouten ook vervangen door draadinserts (rampamoeren).
Ook is het fijn als je de geleiders (geel) iets omhoog kan stellen t.o.v. het blad. Je hebt dan een ontsnappingsgootje voor stof, wat anders snel klem komt te zitten en aangedrukt wordt in de hoek.
Op http://www.hpl-shop.nl kun je 'trespa' op maat bestellen. Ook lekker dik, en heel geschikt voor geleiders.
Wat ik zou doen is de vleugelmoeren (krijg al pijn in m'n vingers als ik ernaar kijk) vervangen door klemhefbomen. Moet je dus in principe de bouten ook vervangen door draadinserts (rampamoeren).
Ook is het fijn als je de geleiders (geel) iets omhoog kan stellen t.o.v. het blad. Je hebt dan een ontsnappingsgootje voor stof, wat anders snel klem komt te zitten en aangedrukt wordt in de hoek.
Op http://www.hpl-shop.nl kun je 'trespa' op maat bestellen. Ook lekker dik, en heel geschikt voor geleiders.
Re: DIY bovenfreestafel
Moet het plankje na de frees niet wat verder naar voor met name de dikte van wat je eraf freest
Als je dat niet doe kan je plankje het laatste stukje Weg draaien schuiven , omdat na de frees er steeds minder zit om het recht vlak te houden
Als je dat niet doe kan je plankje het laatste stukje Weg draaien schuiven , omdat na de frees er steeds minder zit om het recht vlak te houden
Re: DIY bovenfreestafel
Ik zie dat klemhefbomen er ook zijn met binnendraad, dus je kunt gewoon bouten gebruiken.Arno schreef:Moet je dus in principe de bouten ook vervangen door draadinserts (rampamoeren)
Re: DIY bovenfreestafel
Dat is een scherpe opmerking.OpaBert schreef:Moet het plankje na de frees niet wat verder naar voor met name de dikte van wat je eraf freest
Als je dat niet doe kan je plankje het laatste stukje Weg draaien schuiven , omdat na de frees er steeds minder zit om het recht vlak te houden
Maar ik denk dat de frees niet snel op die manier gebruikt gaat worden. Het lijkt me eerder een opstelling voor profileringen en sponningen.
Evengoed een punt om over na te denken. Je kunt nog vrij gemakkelijk met dunne plaatjes de afvoergeleider wat naar voren brengen.
Re: DIY bovenfreestafel
Arno schreef:Netjes.
Wat ik zou doen is de vleugelmoeren (krijg al pijn in m'n vingers als ik ernaar kijk) vervangen door klemhefbomen. Moet je dus in principe de bouten ook vervangen door draadinserts (rampamoeren).
Ik zat ook al te denken dan vleugelmoeren niet al te fijn zijn, ik kan eventueel ook andere knoppen kopen om aan te draaien wat meer handvriendelijk is. Bedoel je met klemhefbomen verticaalspanners?
Ook is het fijn als je de geleiders (geel) iets omhoog kan stellen t.o.v. het blad. Je hebt dan een ontsnappingsgootje voor stof, wat anders snel klem komt te zitten en aangedrukt wordt in de hoek.
hoeveel stel mogelijkheid is er nodig? En paar millimeter? Ik kan de schuif gleuf eventueel een paar millimeter naar boven ruimen zodat de plakken met wat speling vast gezet kunnen worden.
Goed opgemerkt, dat kan ik eventueel oplossen zoals Arno aangeeft.OpaBert schreef:Moet het plankje na de frees niet wat verder naar voor met name de dikte van wat je eraf freest
Als je dat niet doe kan je plankje het laatste stukje Weg draaien schuiven , omdat na de frees er steeds minder zit om het recht vlak te houden
Re: DIY bovenfreestafel
hardbats schreef:Arno schreef:Netjes.
Wat ik zou doen is de vleugelmoeren (krijg al pijn in m'n vingers als ik ernaar kijk) vervangen door klemhefbomen. Moet je dus in principe de bouten ook vervangen door draadinserts (rampamoeren).
Ik zat ook al te denken dan vleugelmoeren niet al te fijn zijn, ik kan eventueel ook andere knoppen kopen om aan te draaien wat meer handvriendelijk is. Bedoel je met klemhefbomen verticaalspanners?
zoiets, maar een stergreep is ook al een forse verbetering
Ook is het fijn als je de geleiders (geel) iets omhoog kan stellen t.o.v. het blad. Je hebt dan een ontsnappingsgootje voor stof, wat anders snel klem komt te zitten en aangedrukt wordt in de hoek.
hoeveel stel mogelijkheid is er nodig? En paar millimeter? Ik kan de schuif gleuf eventueel een paar millimeter naar boven ruimen zodat de plakken met wat speling vast gezet kunnen worden.
2mm is ruim voldoende
Re: DIY bovenfreestafel
Normaliter zitten de geleideplankjes met spiraalveren bevestigd. Als je een verspringing nodig hebt schuif je wat alu plaat tussen het plankje en de balk. Ohw ja, waar zijn de aandrukveren voor het werkstuk? Scheelt weer een paar verkorte vingers 
Re: DIY bovenfreestafel
Dat zijn handige hendels Arno, zal even kijken wat ze morgen hebben bij de hornbach.
2mm speling kan ik wel realiseren door de gleuven wat ruimer te maken.
Pjotr ik maak later nog een T-Track parralel aan de geleider om aandrukveren te kunnen gebruiken maar dit komt later nog.
Eerst het idee zo is proberen met aandruk latten.
2mm speling kan ik wel realiseren door de gleuven wat ruimer te maken.
Pjotr ik maak later nog een T-Track parralel aan de geleider om aandrukveren te kunnen gebruiken maar dit komt later nog.
Eerst het idee zo is proberen met aandruk latten.
Re: DIY bovenfreestafel
Als je met latten gaat werken krijg je zeker het werkstuk een keer om je oren.
-
Vrolijke noot
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 23:35
- Locatie: Noordwijkerhout
Re: DIY bovenfreestafel
Heb je al getest of de frees in deze opstelling ook tussen de klemplanken van de Workmate past? Ik kwam er pas achter nadat ik de gaten van de freeszool al had overgezet in de plank 
Re: DIY bovenfreestafel
Ja, dat past niet. Daarom maak ik een nieuwe plank voor de workmateSARK schreef:Heb je al getest of de frees in deze opstelling ook tussen de klemplanken van de Workmate past? Ik kwam er pas achter nadat ik de gaten van de freeszool al had overgezet in de plank
Re: DIY bovenfreestafel
Geen klemhefbomen hoor.... wel bij Amazon.nl nota bene. En bij de betere leveranciers. Nee, geen reclame tegen de hornbach hoor, maar daar hebben ze het vaak nét niet.hardbats schreef:Dat zijn handige hendels Arno, zal even kijken wat ze morgen hebben bij de hornbach.
Re: DIY bovenfreestafel
Tot zover ben ik vandaag gekomen. Er zitten wel wat schoonheids foutjes in maar zolang er niemand met een schuifmaat naar kijkt doet hij zn werk wel
Morgen verder
Morgen verder
Re: DIY bovenfreestafel
Pcies! Als de tafel vlak is en de geleidelat ook en haaks op de tafel staat then Bob's your unckle. Ziet er goed uit!hardbats schreef:Er zitten wel wat schoonheids foutjes in maar zolang er niemand met een schuifmaat naar kijkt doet hij zn werk wel
Re: DIY bovenfreestafel
Dit is het tot dus ver geworden. Tevreden met het resultaat wetende dat het in de toekomst nog verbeterd kan worden.
Morgen alleen nog de stekkerdoos met schakelaar monteren om de frees en de stofzuiger aan en uit te kunnen zetten
Morgen alleen nog de stekkerdoos met schakelaar monteren om de frees en de stofzuiger aan en uit te kunnen zetten
- Mtraxx
- Ook commercieel actief
- Berichten: 436
- Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
- Locatie: hurdegaryp
- Contacteer:
Re: DIY bovenfreestafel
Leuk idee, mooi gemaakt.. zelf zou ik waarschijnlijk voor betonplex gekozen of iets met trespa.
Nadeel met werken in en om een workmate dat ik altijd struikel of tegen die uitklap poten aantrap!

Nadeel met werken in en om een workmate dat ik altijd struikel of tegen die uitklap poten aantrap!
Re: DIY bovenfreestafel
Op deze manier met multiplex is het maar een kleine investering. Ik ken mezelf, het kan zo maar is zijn dat ik dit straks haast nooit meer gebruik 
Re: DIY bovenfreestafel
Dat komt bij meer leden voorhardbats schreef:Op deze manier met multiplex is het maar een kleine investering. Ik ken mezelf, het kan zo maar is zijn dat ik dit straks haast nooit meer gebruik
