DIY bovenfreestafel

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

DIY bovenfreestafel

Bericht door hardbats »

Voor het project waar ik mee bezig ben heb ik al een bovenfrees gekocht. Maar nu kom ik er achter dat een freestafel sommige bewerkingen wel een stuk makkelijker maakt.
Daarom heb ik een ontwerp gemaakt voor een Bovenfreestafel die ik in kan klemmen in een workmate.
Ik heb even snel wat foto's geschoten, zou nog wel even screenshots kunnen maken.
Iemand nog aanvulling, tips of features die handig/belangrijk zijn?
20200705_183508.jpg
20200705_183516.jpg
20200705_183526.jpg
De zwarte delen zijn de planken van de workmate
IMG-20200705-WA0019.jpeg
De bedoeling is om later nog een instelmogelijkheid te maken voor de freeshoogte maar dit is op het begin nog niet nodig.
Laatst gewijzigd door hardbats op zo 05 jul 2020, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: DIY bovenfreestafel

Bericht door Henkjan »

[volgmodus]
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: DIY bovenfreestafel

Bericht door Arno »

Netjes.

Wat ik zou doen is de vleugelmoeren (krijg al pijn in m'n vingers als ik ernaar kijk) vervangen door klemhefbomen. Moet je dus in principe de bouten ook vervangen door draadinserts (rampamoeren).

Ook is het fijn als je de geleiders (geel) iets omhoog kan stellen t.o.v. het blad. Je hebt dan een ontsnappingsgootje voor stof, wat anders snel klem komt te zitten en aangedrukt wordt in de hoek.

Op http://www.hpl-shop.nl kun je 'trespa' op maat bestellen. Ook lekker dik, en heel geschikt voor geleiders.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: DIY bovenfreestafel

Bericht door OpaBert »

Moet het plankje na de frees niet wat verder naar voor met name de dikte van wat je eraf freest
Als je dat niet doe kan je plankje het laatste stukje Weg draaien schuiven , omdat na de frees er steeds minder zit om het recht vlak te houden
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: DIY bovenfreestafel

Bericht door Arno »

Arno schreef:
Moet je dus in principe de bouten ook vervangen door draadinserts (rampamoeren)
Ik zie dat klemhefbomen er ook zijn met binnendraad, dus je kunt gewoon bouten gebruiken.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: DIY bovenfreestafel

Bericht door Arno »

OpaBert schreef:
Moet het plankje na de frees niet wat verder naar voor met name de dikte van wat je eraf freest
Als je dat niet doe kan je plankje het laatste stukje Weg draaien schuiven , omdat na de frees er steeds minder zit om het recht vlak te houden
Dat is een scherpe opmerking.
Maar ik denk dat de frees niet snel op die manier gebruikt gaat worden. Het lijkt me eerder een opstelling voor profileringen en sponningen.
Evengoed een punt om over na te denken. Je kunt nog vrij gemakkelijk met dunne plaatjes de afvoergeleider wat naar voren brengen.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: DIY bovenfreestafel

Bericht door hardbats »

Arno schreef:
Netjes.

Wat ik zou doen is de vleugelmoeren (krijg al pijn in m'n vingers als ik ernaar kijk) vervangen door klemhefbomen. Moet je dus in principe de bouten ook vervangen door draadinserts (rampamoeren).

Ik zat ook al te denken dan vleugelmoeren niet al te fijn zijn, ik kan eventueel ook andere knoppen kopen om aan te draaien wat meer handvriendelijk is. Bedoel je met klemhefbomen verticaalspanners?

Ook is het fijn als je de geleiders (geel) iets omhoog kan stellen t.o.v. het blad. Je hebt dan een ontsnappingsgootje voor stof, wat anders snel klem komt te zitten en aangedrukt wordt in de hoek.

hoeveel stel mogelijkheid is er nodig? En paar millimeter? Ik kan de schuif gleuf eventueel een paar millimeter naar boven ruimen zodat de plakken met wat speling vast gezet kunnen worden.
OpaBert schreef:
Moet het plankje na de frees niet wat verder naar voor met name de dikte van wat je eraf freest
Als je dat niet doe kan je plankje het laatste stukje Weg draaien schuiven , omdat na de frees er steeds minder zit om het recht vlak te houden
Goed opgemerkt, dat kan ik eventueel oplossen zoals Arno aangeeft.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: DIY bovenfreestafel

Bericht door Arno »

hardbats schreef:
Arno schreef:
Netjes.

Wat ik zou doen is de vleugelmoeren (krijg al pijn in m'n vingers als ik ernaar kijk) vervangen door klemhefbomen. Moet je dus in principe de bouten ook vervangen door draadinserts (rampamoeren).

Ik zat ook al te denken dan vleugelmoeren niet al te fijn zijn, ik kan eventueel ook andere knoppen kopen om aan te draaien wat meer handvriendelijk is. Bedoel je met klemhefbomen verticaalspanners?
zoiets, maar een stergreep is ook al een forse verbetering

Ook is het fijn als je de geleiders (geel) iets omhoog kan stellen t.o.v. het blad. Je hebt dan een ontsnappingsgootje voor stof, wat anders snel klem komt te zitten en aangedrukt wordt in de hoek.

hoeveel stel mogelijkheid is er nodig? En paar millimeter? Ik kan de schuif gleuf eventueel een paar millimeter naar boven ruimen zodat de plakken met wat speling vast gezet kunnen worden.
2mm is ruim voldoende
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DIY bovenfreestafel

Bericht door Pjotr »

Normaliter zitten de geleideplankjes met spiraalveren bevestigd. Als je een verspringing nodig hebt schuif je wat alu plaat tussen het plankje en de balk. Ohw ja, waar zijn de aandrukveren voor het werkstuk? Scheelt weer een paar verkorte vingers :twisted:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: DIY bovenfreestafel

Bericht door hardbats »

Dat zijn handige hendels Arno, zal even kijken wat ze morgen hebben bij de hornbach.
2mm speling kan ik wel realiseren door de gleuven wat ruimer te maken.

Pjotr ik maak later nog een T-Track parralel aan de geleider om aandrukveren te kunnen gebruiken maar dit komt later nog.
Eerst het idee zo is proberen met aandruk latten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DIY bovenfreestafel

Bericht door Pjotr »

Als je met latten gaat werken krijg je zeker het werkstuk een keer om je oren.
Vrolijke noot
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 23:35
Locatie: Noordwijkerhout

Re: DIY bovenfreestafel

Bericht door Vrolijke noot »

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: DIY bovenfreestafel

Bericht door SARK »

Heb je al getest of de frees in deze opstelling ook tussen de klemplanken van de Workmate past? Ik kwam er pas achter nadat ik de gaten van de freeszool al had overgezet in de plank :oops:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: DIY bovenfreestafel

Bericht door hardbats »

SARK schreef:
Heb je al getest of de frees in deze opstelling ook tussen de klemplanken van de Workmate past? Ik kwam er pas achter nadat ik de gaten van de freeszool al had overgezet in de plank :oops:
Ja, dat past niet. Daarom maak ik een nieuwe plank voor de workmate :lol:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: DIY bovenfreestafel

Bericht door markbakk »

hardbats schreef:
Dat zijn handige hendels Arno, zal even kijken wat ze morgen hebben bij de hornbach.
Geen klemhefbomen hoor.... wel bij Amazon.nl nota bene. En bij de betere leveranciers. Nee, geen reclame tegen de hornbach hoor, maar daar hebben ze het vaak nét niet.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: DIY bovenfreestafel

Bericht door hardbats »

Tot zover ben ik vandaag gekomen. Er zitten wel wat schoonheids foutjes in maar zolang er niemand met een schuifmaat naar kijkt doet hij zn werk wel :lol:
Morgen verder
20200706_133109.jpg
20200706_163325.jpg
20200706_163330.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: DIY bovenfreestafel

Bericht door SARK »

hardbats schreef:
Er zitten wel wat schoonheids foutjes in maar zolang er niemand met een schuifmaat naar kijkt doet hij zn werk wel
Pcies! Als de tafel vlak is en de geleidelat ook en haaks op de tafel staat then Bob's your unckle. Ziet er goed uit!
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: DIY bovenfreestafel

Bericht door hardbats »

Dit is het tot dus ver geworden. Tevreden met het resultaat wetende dat het in de toekomst nog verbeterd kan worden.
Morgen alleen nog de stekkerdoos met schakelaar monteren om de frees en de stofzuiger aan en uit te kunnen zetten
20200707_121725.jpg
20200707_121728.jpg
20200707_121733.jpg
20200707_135143.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: DIY bovenfreestafel

Bericht door OpaBert »

Mooi gemaakt O:)
:goedzo:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: DIY bovenfreestafel

Bericht door SARK »

:rock:
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: DIY bovenfreestafel

Bericht door Mtraxx »

Leuk idee, mooi gemaakt.. zelf zou ik waarschijnlijk voor betonplex gekozen of iets met trespa.

Nadeel met werken in en om een workmate dat ik altijd struikel of tegen die uitklap poten aantrap! :boos: :rofl:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: DIY bovenfreestafel

Bericht door hardbats »

Op deze manier met multiplex is het maar een kleine investering. Ik ken mezelf, het kan zo maar is zijn dat ik dit straks haast nooit meer gebruik :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: DIY bovenfreestafel

Bericht door OpaBert »

hardbats schreef:
Op deze manier met multiplex is het maar een kleine investering. Ik ken mezelf, het kan zo maar is zijn dat ik dit straks haast nooit meer gebruik :lol:
Dat komt bij meer leden voor :D
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: DIY bovenfreestafel

Bericht door hardbats »

Gisteren voor het eerst gebruikt en hij werkt prima \:D/
20200710_161336.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: DIY bovenfreestafel

Bericht door pappaleo »

Wat schoon! Deze foto is zeker van vóór het gebruik :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”