carbon.. op de draaibank? help!
Moderator: Beheerdersteam
-
winterwhise
- Berichten: 54
- Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 19:49
carbon.. op de draaibank? help!
Ha forumers,
Ik heb de Rotel even aan de kant geschoven omdat er iets anders... verleidelijks op mijn pad kwam. een oude thorens td145. Een speler waar veel aan moet en kan gebeuren.
ik had het idee om de toonarm van het apparaat iets te veranderen. in plaats van een thorens aansluiting direct een universele SME aansluiting er in te gooien zodat ik ook meteen van de "taartschep" af ben. nu past dit alleen voor geen meter in het bestaande formaat arm (buiten diameter 8mm) dus mag ik zelf wat gaan maken!
Ik had het lumineuze idee om het thema "back ik black" aan te houden. al het staal word mat zwart gepoedercoat. al het kunststof/hout wordt hoogglans/pianoglans gespoten. echter wil ik de speler ook nog wat speciaals geven... wat moderns. dus... een toonarm buis van jawel.. carbon.
nu is alleen het probleem dat de binnendiameter van een SME aansluiting 8mm is.. dus de buis mag een speciale vorm krijgen. ik heb hier twee ideen over, echter moeten ze allebij (indien mogelijk) gedraaid worden.. en dat, dat kan ik niet zelf.
ik zoek dus iemand die mij hier bij kan helpen.
in de bijlage een afbeelding van het idee.. mocht dit niet haalbaar zijn in carbon.. dan wordt het een armpje van mooi hout.. eiken.. kersen.. appel? daar ben ik nog niet over uit.
groeten!
Ik heb de Rotel even aan de kant geschoven omdat er iets anders... verleidelijks op mijn pad kwam. een oude thorens td145. Een speler waar veel aan moet en kan gebeuren.
ik had het idee om de toonarm van het apparaat iets te veranderen. in plaats van een thorens aansluiting direct een universele SME aansluiting er in te gooien zodat ik ook meteen van de "taartschep" af ben. nu past dit alleen voor geen meter in het bestaande formaat arm (buiten diameter 8mm) dus mag ik zelf wat gaan maken!
Ik had het lumineuze idee om het thema "back ik black" aan te houden. al het staal word mat zwart gepoedercoat. al het kunststof/hout wordt hoogglans/pianoglans gespoten. echter wil ik de speler ook nog wat speciaals geven... wat moderns. dus... een toonarm buis van jawel.. carbon.
nu is alleen het probleem dat de binnendiameter van een SME aansluiting 8mm is.. dus de buis mag een speciale vorm krijgen. ik heb hier twee ideen over, echter moeten ze allebij (indien mogelijk) gedraaid worden.. en dat, dat kan ik niet zelf.
ik zoek dus iemand die mij hier bij kan helpen.
in de bijlage een afbeelding van het idee.. mocht dit niet haalbaar zijn in carbon.. dan wordt het een armpje van mooi hout.. eiken.. kersen.. appel? daar ben ik nog niet over uit.
groeten!
Re: carbon.. op de draaibank? help!
Kun je niet met 2 stukken carbon buis werken. Dat je die in elkaar lijmt zodat je het idee op het bovenste plaatje krijgt?
Carbon draaien wordt geen succes denk ik. Kun je het beter op maat laten maken.
Carbon draaien wordt geen succes denk ik. Kun je het beter op maat laten maken.
Re: carbon.. op de draaibank? help!
Dat dunne carbonbuis kun je niet draaien, dat kun je alleen slijpen als je het mechanisch wilt bewerken. Er zijn er hier die carbon pijjlen hebben gebruikt als dhz PU arm.
-
Vrolijke noot
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 23:35
- Locatie: Noordwijkerhout
Re: carbon.. op de draaibank? help!
Volgens mij bedoeld Pjotr boogschutters pijlen. daar heb ik ooit wel eens iets over gelezen dat die "misbruikt" worden als draaitafel arm.
Re: carbon.. op de draaibank? help!
I.d.d. Als je zoekt op carbon tonearm vind je daar wel e.e.a. over.
Re: carbon.. op de draaibank? help!
Ik zie nu ook vaker "Coronavissers" langs sloten en grachten zitten en ook gebroken hengels in afvalbakken waar nog bruikbare delen aan zitten .... die zijn toch ook conisch?
Re: carbon.. op de draaibank? help!
Je zou het ook in een 3D ontwerp kunnen zetten en dan met behulp van laser-sintering (Nylon) laten maken. Dat hoeft voor zo'n arm de kop niet te kosten, en je kan het ook zwart laten afwerken. Een ontwerpje is zo gemaakt:
De afwerking in het zwart kan je hier uit afleiden (maar kan je ook zelf doen natuurlijk):
https://www.weerg.com/en/page/list-of-a ... -finishes/
Als je t leuk vind wil ik best een tekening met maten (of een idee wat je hebt) even in Freecad tekenen. Je kunt het dan via een webservice (Weerg of i.materialise.com) laten maken. Het nylon is erg licht en erg sterk.
groet,
Satefan
De afwerking in het zwart kan je hier uit afleiden (maar kan je ook zelf doen natuurlijk):
https://www.weerg.com/en/page/list-of-a ... -finishes/
Als je t leuk vind wil ik best een tekening met maten (of een idee wat je hebt) even in Freecad tekenen. Je kunt het dan via een webservice (Weerg of i.materialise.com) laten maken. Het nylon is erg licht en erg sterk.
groet,
Satefan
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: carbon.. op de draaibank? help!
Carbon buis is in alle maten te koop. Het is zelden 100% rond. Buigen doet het bijna niet, maar torderen destemeer. Draaien gaat bijna niet, maar rond slijpen kan ik prima in de draaibank. Je zou dat dikke deel ook van een ander materiaal kunnen maken als busje en dat met 2k lijm er overheen kunnen schuiven.
Kees
Kees
Re: carbon.. op de draaibank? help!
Als je het gaat bewerken ga je ook de vezels doorsnijden en dan verliest het zijn sterkte/stijfheid. Bij het meeste carbonbuis liggen de vezels in langsrichting. Dat tordeert i.d.d. vrij makkelijk. Er is ook carbonbuis te koop waarbij de vezels kruislings geweven liggen. Dat is vele malen torsiestijver, maar ook vele malen duurder.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: carbon.. op de draaibank? help!
Een SME headshell op een rechte arm lijkt me geen goed idee, of je moet de arm eindeloos lang kunnen maken.
De taartschep zorgt ervoor dat het element in een hoek t.o.v. de arm geplaatst kan worden.
De taartschep zorgt ervoor dat het element in een hoek t.o.v. de arm geplaatst kan worden.
Re: carbon.. op de draaibank? help!
Als het je puur om de uitstraling gaat, zou je ook kunnen kiezen voor zwartgekleurde glasvezel, in plaats van koolstofvezel. Glasvezel is goedkoper en vermoedelijk dus makkelijker te vinden.
Re: carbon.. op de draaibank? help!
Hallo,winterwhise schreef:Ha forumers,
Ik heb de Rotel even aan de kant geschoven omdat er iets anders... verleidelijks op mijn pad kwam. een oude thorens td145. Een speler waar veel aan moet en kan gebeuren.
ik had het idee om de toonarm van het apparaat iets te veranderen. in plaats van een thorens aansluiting direct een universele SME aansluiting er in te gooien zodat ik ook meteen van de "taartschep" af ben. nu past dit alleen voor geen meter in het bestaande formaat arm (buiten diameter 8mm) dus mag ik zelf wat gaan maken!
Ik had het lumineuze idee om het thema "back ik black" aan te houden. al het staal word mat zwart gepoedercoat. al het kunststof/hout wordt hoogglans/pianoglans gespoten. echter wil ik de speler ook nog wat speciaals geven... wat moderns. dus... een toonarm buis van jawel.. carbon.
nu is alleen het probleem dat de binnendiameter van een SME aansluiting 8mm is.. dus de buis mag een speciale vorm krijgen. ik heb hier twee ideen over, echter moeten ze allebij (indien mogelijk) gedraaid worden.. en dat, dat kan ik niet zelf.
ik zoek dus iemand die mij hier bij kan helpen.
in de bijlage een afbeelding van het idee.. mocht dit niet haalbaar zijn in carbon.. dan wordt het een armpje van mooi hout.. eiken.. kersen.. appel? daar ben ik nog niet over uit.
groeten!
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb hier nog wel wat 10 mm en 8 mm carbonbuis liggen. De 8 mm kan in de 10 mm geschoven/gelijmd worden. Het zijn buizen met gewikkeld patroon, dus ook qua torsie redelijk stabiel. Als het je wat lijkt, dan graag reactie via pb. Als je geen meters wilt, zijn de kosten nihil.
Groet,
Leobus
Re: carbon.. op de draaibank? help!
Dat is mooi Leo, dat gevlochten buis is behoorlijk duur. Hij blijft dan nog wel met het punt van Robbert zitten: De SME headshell gaat dan nog steeds niet werken.
Re: carbon.. op de draaibank? help!
Toch eentje in 3D progje maken? Een bochtje is zo gemaaktPjotr schreef:Dat is mooi Leo, dat gevlochten buis is behoorlijk duur. Hij blijft dan nog wel met het punt van Robbert zitten: De SME headshell gaat dan nog steeds niet werken.
Re: carbon.. op de draaibank? help!
Zo'n progje wel maar dan een S-buis met carbon gewapend?satefan schreef:Toch eentje in 3D progje maken? Een bochtje is zo gemaaktPjotr schreef:Dat is mooi Leo, dat gevlochten buis is behoorlijk duur. Hij blijft dan nog wel met het punt van Robbert zitten: De SME headshell gaat dan nog steeds niet werken.
Re: carbon.. op de draaibank? help!
Is geen idee om zo'n buisje door te zagen en dan weer in verstek aan elkaar te lijmen ?
Of zal dat een zwak punt blijven ?
Of zal dat een zwak punt blijven ?
Re: carbon.. op de draaibank? help!
Hij kan beter afzien van de SME headshell en daar dan wat voor in 3D schilderen.
Re: carbon.. op de draaibank? help!
Of alleen even een koppelstukje in 3D maken voor t bochtje....en dan 2 stukjes carbon erop schuiven/lijmen?ray5150 schreef:Is geen idee om zo'n buisje door te zagen en dan weer in verstek aan elkaar te lijmen ?
Of zal dat een zwak punt blijven ?
Re: carbon.. op de draaibank? help!
Voorbeeld 3D Shell:
https://m.yeggi.com/q/thorens+headshell/
https://m.yeggi.com/q/thorens+headshell/
Re: carbon.. op de draaibank? help!
Leuke vondst Loek. Hier de TP60: https://www.thingiverse.com/thing:2733072 Is alleen een addertje dat de originele TP60 niet de optimale hoek heeft.
Re: carbon.. op de draaibank? help!
Ja, ik zou ook afzien van de SME connectie en direct op de arm monteren.
