carbon.. op de draaibank? help!

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

winterwhise
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 19:49

carbon.. op de draaibank? help!

Bericht door winterwhise »

Ha forumers,

Ik heb de Rotel even aan de kant geschoven omdat er iets anders... verleidelijks op mijn pad kwam. een oude thorens td145. Een speler waar veel aan moet en kan gebeuren.

ik had het idee om de toonarm van het apparaat iets te veranderen. in plaats van een thorens aansluiting direct een universele SME aansluiting er in te gooien zodat ik ook meteen van de "taartschep" af ben. nu past dit alleen voor geen meter in het bestaande formaat arm (buiten diameter 8mm) dus mag ik zelf wat gaan maken!

Ik had het lumineuze idee om het thema "back ik black" aan te houden. al het staal word mat zwart gepoedercoat. al het kunststof/hout wordt hoogglans/pianoglans gespoten. echter wil ik de speler ook nog wat speciaals geven... wat moderns. dus... een toonarm buis van jawel.. carbon.

nu is alleen het probleem dat de binnendiameter van een SME aansluiting 8mm is.. dus de buis mag een speciale vorm krijgen. ik heb hier twee ideen over, echter moeten ze allebij (indien mogelijk) gedraaid worden.. en dat, dat kan ik niet zelf.

ik zoek dus iemand die mij hier bij kan helpen.
in de bijlage een afbeelding van het idee.. mocht dit niet haalbaar zijn in carbon.. dan wordt het een armpje van mooi hout.. eiken.. kersen.. appel? daar ben ik nog niet over uit.

groeten!
Bijlagen
toonarm.jpg
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: carbon.. op de draaibank? help!

Bericht door hardbats »

Kun je niet met 2 stukken carbon buis werken. Dat je die in elkaar lijmt zodat je het idee op het bovenste plaatje krijgt?
Carbon draaien wordt geen succes denk ik. Kun je het beter op maat laten maken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: carbon.. op de draaibank? help!

Bericht door Pjotr »

Dat dunne carbonbuis kun je niet draaien, dat kun je alleen slijpen als je het mechanisch wilt bewerken. Er zijn er hier die carbon pijjlen hebben gebruikt als dhz PU arm.
Vrolijke noot
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 23:35
Locatie: Noordwijkerhout

Re: carbon.. op de draaibank? help!

Bericht door Vrolijke noot »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: carbon.. op de draaibank? help!

Bericht door ray5150 »

Volgens mij bedoeld Pjotr boogschutters pijlen. daar heb ik ooit wel eens iets over gelezen dat die "misbruikt" worden als draaitafel arm.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: carbon.. op de draaibank? help!

Bericht door Pjotr »

I.d.d. Als je zoekt op carbon tonearm vind je daar wel e.e.a. over.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: carbon.. op de draaibank? help!

Bericht door SARK »

Ik zie nu ook vaker "Coronavissers" langs sloten en grachten zitten en ook gebroken hengels in afvalbakken waar nog bruikbare delen aan zitten .... die zijn toch ook conisch?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: carbon.. op de draaibank? help!

Bericht door ray5150 »

Zouden die niet te buigzaam zijn ?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: carbon.. op de draaibank? help!

Bericht door SARK »

De tip wel maar dichter bij het handvat toch niet?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: carbon.. op de draaibank? help!

Bericht door satefan »

Je zou het ook in een 3D ontwerp kunnen zetten en dan met behulp van laser-sintering (Nylon) laten maken. Dat hoeft voor zo'n arm de kop niet te kosten, en je kan het ook zwart laten afwerken. Een ontwerpje is zo gemaakt:
Screen Shot 2020-06-20 at 17.09.01.png
Screen Shot 2020-06-20 at 17.09.12.png
Screen Shot 2020-06-20 at 17.09.29.png
De afwerking in het zwart kan je hier uit afleiden (maar kan je ook zelf doen natuurlijk):

https://www.weerg.com/en/page/list-of-a ... -finishes/

Als je t leuk vind wil ik best een tekening met maten (of een idee wat je hebt) even in Freecad tekenen. Je kunt het dan via een webservice (Weerg of i.materialise.com) laten maken. Het nylon is erg licht en erg sterk.

groet,

Satefan
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: carbon.. op de draaibank? help!

Bericht door audiomanics »

Carbon buis is in alle maten te koop. Het is zelden 100% rond. Buigen doet het bijna niet, maar torderen destemeer. Draaien gaat bijna niet, maar rond slijpen kan ik prima in de draaibank. Je zou dat dikke deel ook van een ander materiaal kunnen maken als busje en dat met 2k lijm er overheen kunnen schuiven.
Kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: carbon.. op de draaibank? help!

Bericht door Pjotr »

Als je het gaat bewerken ga je ook de vezels doorsnijden en dan verliest het zijn sterkte/stijfheid. Bij het meeste carbonbuis liggen de vezels in langsrichting. Dat tordeert i.d.d. vrij makkelijk. Er is ook carbonbuis te koop waarbij de vezels kruislings geweven liggen. Dat is vele malen torsiestijver, maar ook vele malen duurder.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: carbon.. op de draaibank? help!

Bericht door RobertD »

Een SME headshell op een rechte arm lijkt me geen goed idee, of je moet de arm eindeloos lang kunnen maken.

De taartschep zorgt ervoor dat het element in een hoek t.o.v. de arm geplaatst kan worden.
RobbinM
Berichten: 125
Lid geworden op: do 22 feb 2018, 3:25

Re: carbon.. op de draaibank? help!

Bericht door RobbinM »

.
Laatst gewijzigd door RobbinM op di 23 jun 2020, 4:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: carbon.. op de draaibank? help!

Bericht door Chocomel »

Als het je puur om de uitstraling gaat, zou je ook kunnen kiezen voor zwartgekleurde glasvezel, in plaats van koolstofvezel. Glasvezel is goedkoper en vermoedelijk dus makkelijker te vinden.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: carbon.. op de draaibank? help!

Bericht door Leobus »

winterwhise schreef:
Ha forumers,

Ik heb de Rotel even aan de kant geschoven omdat er iets anders... verleidelijks op mijn pad kwam. een oude thorens td145. Een speler waar veel aan moet en kan gebeuren.

ik had het idee om de toonarm van het apparaat iets te veranderen. in plaats van een thorens aansluiting direct een universele SME aansluiting er in te gooien zodat ik ook meteen van de "taartschep" af ben. nu past dit alleen voor geen meter in het bestaande formaat arm (buiten diameter 8mm) dus mag ik zelf wat gaan maken!

Ik had het lumineuze idee om het thema "back ik black" aan te houden. al het staal word mat zwart gepoedercoat. al het kunststof/hout wordt hoogglans/pianoglans gespoten. echter wil ik de speler ook nog wat speciaals geven... wat moderns. dus... een toonarm buis van jawel.. carbon.

nu is alleen het probleem dat de binnendiameter van een SME aansluiting 8mm is.. dus de buis mag een speciale vorm krijgen. ik heb hier twee ideen over, echter moeten ze allebij (indien mogelijk) gedraaid worden.. en dat, dat kan ik niet zelf.

ik zoek dus iemand die mij hier bij kan helpen.
in de bijlage een afbeelding van het idee.. mocht dit niet haalbaar zijn in carbon.. dan wordt het een armpje van mooi hout.. eiken.. kersen.. appel? daar ben ik nog niet over uit.

groeten!
Hallo,
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb hier nog wel wat 10 mm en 8 mm carbonbuis liggen. De 8 mm kan in de 10 mm geschoven/gelijmd worden. Het zijn buizen met gewikkeld patroon, dus ook qua torsie redelijk stabiel. Als het je wat lijkt, dan graag reactie via pb. Als je geen meters wilt, zijn de kosten nihil.
Groet,
Leobus
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: carbon.. op de draaibank? help!

Bericht door Pjotr »

Dat is mooi Leo, dat gevlochten buis is behoorlijk duur. Hij blijft dan nog wel met het punt van Robbert zitten: De SME headshell gaat dan nog steeds niet werken.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: carbon.. op de draaibank? help!

Bericht door satefan »

Pjotr schreef:
Dat is mooi Leo, dat gevlochten buis is behoorlijk duur. Hij blijft dan nog wel met het punt van Robbert zitten: De SME headshell gaat dan nog steeds niet werken.
Toch eentje in 3D progje maken? Een bochtje is zo gemaakt :-"
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: carbon.. op de draaibank? help!

Bericht door Pjotr »

satefan schreef:
Pjotr schreef:
Dat is mooi Leo, dat gevlochten buis is behoorlijk duur. Hij blijft dan nog wel met het punt van Robbert zitten: De SME headshell gaat dan nog steeds niet werken.
Toch eentje in 3D progje maken? Een bochtje is zo gemaakt :-"
Zo'n progje wel maar dan een S-buis met carbon gewapend?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: carbon.. op de draaibank? help!

Bericht door ray5150 »

Is geen idee om zo'n buisje door te zagen en dan weer in verstek aan elkaar te lijmen ?
Of zal dat een zwak punt blijven ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: carbon.. op de draaibank? help!

Bericht door Pjotr »

Hij kan beter afzien van de SME headshell en daar dan wat voor in 3D schilderen.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: carbon.. op de draaibank? help!

Bericht door satefan »

ray5150 schreef:
Is geen idee om zo'n buisje door te zagen en dan weer in verstek aan elkaar te lijmen ?
Of zal dat een zwak punt blijven ?
Of alleen even een koppelstukje in 3D maken voor t bochtje....en dan 2 stukjes carbon erop schuiven/lijmen?
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: carbon.. op de draaibank? help!

Bericht door cool »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: carbon.. op de draaibank? help!

Bericht door Pjotr »

Leuke vondst Loek. Hier de TP60: https://www.thingiverse.com/thing:2733072 Is alleen een addertje dat de originele TP60 niet de optimale hoek heeft.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: carbon.. op de draaibank? help!

Bericht door cool »

Ja, ik zou ook afzien van de SME connectie en direct op de arm monteren.
Plaats reactie