Rotel rq970bx - hulp bij aanpassen
Moderator: Beheerdersteam
-
winterwhise
Rotel rq970bx - hulp bij aanpassen
Ha forumlui!
Ik heb een tijdje geleden een rotel rq970bx op de kop kunnen tikken voor een leuk bedrag, de vorige eigenaar gaf aan dat er nog wel way mee mis was:
Aan-uiknop deed het niet goed,
Er zat waarschijnlijk een draadbreuk in de kabel,
Lampje voor was defect,
Er zaten twee diepe krassen op de bovenkant van de behuizing
Volgens de beste man was er echter niets mis met de versterker zelf. Nu ik dit weekeinde eindelijk wat tijd over had ben ik met het opknappen bezig gegaan.
Aan-uiknop van een andere rotel is onderweg (was volgens mij van een versterker maar zou moeten passen ga ik vanuit)
Bovenkant is kaal gestraald en gaat deze week naar de poedercoat toe. Lampje.. Tja weet nog niet wat ik daar mee wil gaan doen.
De printplaat zelf werkt inderdaad naar behoren... Maaar ik wil eventueel wat upgrades doen.
Omdat er een snoer aan de rotel vast zit kan ik moeilijk een gevlochten main kabel aan de rotel hangen. Dus er komt een iec7 aansluiting (goldplated eurostekker)
Ook wil ik er een ringkern trafo in zetten.. Nu heb ik daar een aantal vragen over...
Op het plaatje staat 10watt power consumption, Ik heb de trafo doorgemeten, hier komt 2x 22,7 volt vanaf.
Nu is mijn vraag, kan ik hier het vermogen van de huidige (originele) trafo mee berekenen?
Zo niet.. Zit er verschil in als ik een 100va 24v of een 200va 24v trsfo in zet?
Verder ben in nieuwsgierig naar andere mensen die evt een phono voorversterker hebben aangepast en wat hier de resultaten van waren.. Ik zit er namelijk ook nog over na te denken om zelf alles opnieuw te solderen met zilver soldeer.
Groetjes!
Ik heb een tijdje geleden een rotel rq970bx op de kop kunnen tikken voor een leuk bedrag, de vorige eigenaar gaf aan dat er nog wel way mee mis was:
Aan-uiknop deed het niet goed,
Er zat waarschijnlijk een draadbreuk in de kabel,
Lampje voor was defect,
Er zaten twee diepe krassen op de bovenkant van de behuizing
Volgens de beste man was er echter niets mis met de versterker zelf. Nu ik dit weekeinde eindelijk wat tijd over had ben ik met het opknappen bezig gegaan.
Aan-uiknop van een andere rotel is onderweg (was volgens mij van een versterker maar zou moeten passen ga ik vanuit)
Bovenkant is kaal gestraald en gaat deze week naar de poedercoat toe. Lampje.. Tja weet nog niet wat ik daar mee wil gaan doen.
De printplaat zelf werkt inderdaad naar behoren... Maaar ik wil eventueel wat upgrades doen.
Omdat er een snoer aan de rotel vast zit kan ik moeilijk een gevlochten main kabel aan de rotel hangen. Dus er komt een iec7 aansluiting (goldplated eurostekker)
Ook wil ik er een ringkern trafo in zetten.. Nu heb ik daar een aantal vragen over...
Op het plaatje staat 10watt power consumption, Ik heb de trafo doorgemeten, hier komt 2x 22,7 volt vanaf.
Nu is mijn vraag, kan ik hier het vermogen van de huidige (originele) trafo mee berekenen?
Zo niet.. Zit er verschil in als ik een 100va 24v of een 200va 24v trsfo in zet?
Verder ben in nieuwsgierig naar andere mensen die evt een phono voorversterker hebben aangepast en wat hier de resultaten van waren.. Ik zit er namelijk ook nog over na te denken om zelf alles opnieuw te solderen met zilver soldeer.
Groetjes!
Re: Rotel rq970bx - hulp bij aanpassen
Als ik je vragen zo lees is het misschien verstandig om de transformator maar te laten zitten.
Op zich is het allemaal niet zo spannend maar het is wel handig om te weten wat je doet en zonder erg negatief over te komen krijg ik het gevoel dat wat meer basis kennis wel nodig is.
Volgende punt is dat er vaak transformatoren gebruikt worden met meerdere voltages.
Je zal dan eerst alle benodigde voltages moeten weten voor dat je naar een vervangende trafo kan zoeken.
Op zich is het allemaal niet zo spannend maar het is wel handig om te weten wat je doet en zonder erg negatief over te komen krijg ik het gevoel dat wat meer basis kennis wel nodig is.
Volgende punt is dat er vaak transformatoren gebruikt worden met meerdere voltages.
Je zal dan eerst alle benodigde voltages moeten weten voor dat je naar een vervangende trafo kan zoeken.
Even voor de duidelijkheid, we hebben het hier over een Phono voorversterker. geen geintregeerde.
Een service manual bij de hand is natuurlijk altijd makkelijk.
Ik kan me wel een beetje vinden in wat George hierboven meld. het is een vrij onzinnige gedachte om er een ringkerntrafo in te zetten die een factor 10 of 20 meer vermogen heeft. als je er perse een ringkern in wil hebben zou ik gewoon een passende nemen zoals deze :
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/ringk ... -15va.html
Als je rekent dat ieder opampje een milliampere of 10 pakt plus wat verlies in de voeding meetelt is die ook ruimschoots bemeten.
Maar persoonlijk denk ik dat je met een elco recap meer bereikt, ding lijkt me een jaar of 35 oud, en elco's verouderen, trafo's niet of amper.
(Ja, die uit buizenradio's uit de jaren 40/50/60 wel, maar da's een ander verhaal.)
Overigens is volgens de SM het "lampje" waar je van spreekt, een LED, dat is iets anders dan een (gloei)lamp.
Een service manual bij de hand is natuurlijk altijd makkelijk.
Ik kan me wel een beetje vinden in wat George hierboven meld. het is een vrij onzinnige gedachte om er een ringkerntrafo in te zetten die een factor 10 of 20 meer vermogen heeft. als je er perse een ringkern in wil hebben zou ik gewoon een passende nemen zoals deze :
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/ringk ... -15va.html
Als je rekent dat ieder opampje een milliampere of 10 pakt plus wat verlies in de voeding meetelt is die ook ruimschoots bemeten.
Maar persoonlijk denk ik dat je met een elco recap meer bereikt, ding lijkt me een jaar of 35 oud, en elco's verouderen, trafo's niet of amper.
(Ja, die uit buizenradio's uit de jaren 40/50/60 wel, maar da's een ander verhaal.)
Overigens is volgens de SM het "lampje" waar je van spreekt, een LED, dat is iets anders dan een (gloei)lamp.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Wat betreft het netsnoer, dat is in ieder geval qua audioweergave verder geen upgrade, de elektronen die kilometers hebben afgelegd door industriële grondkabels zijn zich er niet van bewust dat ze de laatste anderhalve meter afleggen door een kabel met een gevlochten jasje er omheen, na aankomst in de primaire wikkeling van de trafo zit hun werk er trouwens op, dan nemen totaal nieuwe elektronen in de secundaire wikkeling het over, deze secundaire wikkeling is geheel gescheiden van de primaire wikkeling, dus deze nieuwe elektronen weten al helemaal niets af van een net kabel met een gevlochten jaste er omheen. Deze trafo is berekend om de print die er aan hangt prima te kunnen voeden, de spanningen die de trafo afgeeft gaan door gelijkrichtertjes heen die er gelijkspanningen van maken, daarmee heb je twee mogelijke situaties:
Trafo A + gelijkrichter = 12 volt gelijk spanning
Trafo B + gelijkrichter = 12 volt gelijk spanning
De elektronen van deze beide gelijkspanningen hebben geen idee van de vorm welke de trafo had waar ze ooit uitkwamen.
De print krijgt in beide gevallen gewoon de gelijkspanning die hij nodig heeft om zijn ding te doen.
Als ik een glas water aangeboden krijg en ik drink dat op, dan heb ik geen flauw benul of dit water afkomstig is uit een rond gebogen kraan van 300 euro, of dat het een wastafelkraantje van 9,95 is geweest.
Het opnieuw solderen met zilver sla ik nu even over, anders wordt deze post wel erg lang, maar het is een zelfde soort verhaal.
Even buiten het probleem dat je daardoor twee soorten soldeer gaat vermengen trouwens, dat is meestal ook niet het meest heldere idee.
Ray noemt een veel belangrijker punt, namelijk dat gezien de leeftijd van het toestel de elco’s verouderd zullen zijn en dus in sommige gevallen een flink deel van hun oorspronkelijke capaciteit verloren zullen hebben, een recap is zeer aan te raden bij een toestel van deze leeftijd.
En als je dan toch de upgrade tic zou willen bevredigen dan zou je er vervolgens discrete opamps in kunnen zetten, maar afhankelijk van je muzieksmaak is het de vraag of dat het waard is, want wat ik in het algemeen op vinyl aan heb moeten horen…….pfff.
Overigens zou je op C121 en C122 folie type condensatoren (MKT of MKP) toe kunnen passen wat in ieder geval iets brengt op detail gebied.
Trafo A + gelijkrichter = 12 volt gelijk spanning
Trafo B + gelijkrichter = 12 volt gelijk spanning
De elektronen van deze beide gelijkspanningen hebben geen idee van de vorm welke de trafo had waar ze ooit uitkwamen.
De print krijgt in beide gevallen gewoon de gelijkspanning die hij nodig heeft om zijn ding te doen.
Als ik een glas water aangeboden krijg en ik drink dat op, dan heb ik geen flauw benul of dit water afkomstig is uit een rond gebogen kraan van 300 euro, of dat het een wastafelkraantje van 9,95 is geweest.
Het opnieuw solderen met zilver sla ik nu even over, anders wordt deze post wel erg lang, maar het is een zelfde soort verhaal.
Even buiten het probleem dat je daardoor twee soorten soldeer gaat vermengen trouwens, dat is meestal ook niet het meest heldere idee.
Ray noemt een veel belangrijker punt, namelijk dat gezien de leeftijd van het toestel de elco’s verouderd zullen zijn en dus in sommige gevallen een flink deel van hun oorspronkelijke capaciteit verloren zullen hebben, een recap is zeer aan te raden bij een toestel van deze leeftijd.
En als je dan toch de upgrade tic zou willen bevredigen dan zou je er vervolgens discrete opamps in kunnen zetten, maar afhankelijk van je muzieksmaak is het de vraag of dat het waard is, want wat ik in het algemeen op vinyl aan heb moeten horen…….pfff.
Overigens zou je op C121 en C122 folie type condensatoren (MKT of MKP) toe kunnen passen wat in ieder geval iets brengt op detail gebied.
-
winterwhise
Bedankt voor de reacties,
Ik wil niet onwetend overkomen, maar even voor de zekerheid. Elco's zijn "condensatoren" toch? (maar dan met een groter vermogen), betreft het dan alle radiaal condensatoren in de voorversterker?
Dat zou ook kunnen verklaren waarom er allerlei bruine smots onder de elco's ligt..
In de bijlage staat een foto van de printplaat
Zie inderdaad dat het om een LED gaat, die ga ik vandaag even bestellen, is wel zo netjes om te vervangen en geen moeite.
Groeten
Ik wil niet onwetend overkomen, maar even voor de zekerheid. Elco's zijn "condensatoren" toch? (maar dan met een groter vermogen), betreft het dan alle radiaal condensatoren in de voorversterker?
Dat zou ook kunnen verklaren waarom er allerlei bruine smots onder de elco's ligt..
In de bijlage staat een foto van de printplaat
Zie inderdaad dat het om een LED gaat, die ga ik vandaag even bestellen, is wel zo netjes om te vervangen en geen moeite.
Groeten
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Deze "smots" is lijm om de eclo's te borgen, maar dit zijn inderdaad elco's dus.
condensatoren hebben geen vermogen, deze hebben capaciteit, (energie opslag) maar bij verouderen lopen ze in opslag capaciteit terug.
condensatoren hebben geen vermogen, deze hebben capaciteit, (energie opslag) maar bij verouderen lopen ze in opslag capaciteit terug.
Elco = elektrolytische condensator.
Het condensatoren die gepolariseerd zijn, en dus een + en - hebben.
Het condensatoren die gepolariseerd zijn, en dus een + en - hebben.
-
winterwhise
Thanks voor alle reacties,
Een opamp plaatsen kan altijd later nog.. Voor nu denk ik een beetje overbodig.
Recappen lijkt me wel een leuke "upgrade" komt alleen het volgende.
De rotel zit vol geduwd met Black gates (volgens internet de heilige graal bla bla bla) maar volgens mij is alles qua recap nu een verbetering.
Zit naar de volgende merken te kijken,
Audio note kaisei - komt blijkbaar qua kwaliteit (en prijs) het dichtst bij de BG
nichicon muse - heb ik goede dingen over gehoord plus er zitten op dit moment ook nichicon elco's in
Elna silmic - een voor Diy veel gebruikte vervanger voor de BG
Als ik de volledige versterker wil recappe met kaisei's ben ik meer kwijt dan ik voor de versterker heb betaald...
Iemand eventueel input hier over?
Groeten
Een opamp plaatsen kan altijd later nog.. Voor nu denk ik een beetje overbodig.
Recappen lijkt me wel een leuke "upgrade" komt alleen het volgende.
De rotel zit vol geduwd met Black gates (volgens internet de heilige graal bla bla bla) maar volgens mij is alles qua recap nu een verbetering.
Zit naar de volgende merken te kijken,
Audio note kaisei - komt blijkbaar qua kwaliteit (en prijs) het dichtst bij de BG
nichicon muse - heb ik goede dingen over gehoord plus er zitten op dit moment ook nichicon elco's in
Elna silmic - een voor Diy veel gebruikte vervanger voor de BG
Als ik de volledige versterker wil recappe met kaisei's ben ik meer kwijt dan ik voor de versterker heb betaald...
Iemand eventueel input hier over?
Groeten
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Panasonic FC serie bij Conrad (en andere adressen), niets mis mee, voor weinig geld je toestel weer netjes
- pvanlingen
Nu (nog) geen nieuwe elco's er in.
IK zou in eerste instantie alleen C121/122 vervangen door echte condensatoren. (b.v. MKT)
Paul.
IK zou in eerste instantie alleen C121/122 vervangen door echte condensatoren. (b.v. MKT)
Paul.
-
winterwhise
Goed.. Nu ga ik me toch op een nieuw gebied wagen... De term recapped is niets nieuws voor mij, heb het ook wel eerder gedaan bij een oud beeldscherm... Naja dit was meer "goh kan je dit even voor mij solderen?" en ik heb hier niets voor uit hoeven zoeken...
Maar het wordt nu erg interessant voor mij. Ik heb even de capaciteit en het voltage(?) van alle elco's even afgekeken en gekeken wat hier in mogelijk is. In een woord.. Veel! Maar ik zie ook dat op één elco na er niet echt rare dingen tussen zitten.
Daarin tegen is onderdelen vervangen wel iets nieuws. Om een voorbeeld te geven:
C121/122 zijn op dit moment twee black gate eclo's van 10uf 50v.. Als ik daar in tegen naar mkt of mkp condensatoren ga kijken is 1uf een hele normale waarde en kom ik 10uf haast niet tegen.
Had ergens in Engeland ook nog een rotel voorbij zien komen met olie condensatoren.. 2,2uf 450v..
Hier begin ik een beetje de weg kwijt te raken
Maar het wordt nu erg interessant voor mij. Ik heb even de capaciteit en het voltage(?) van alle elco's even afgekeken en gekeken wat hier in mogelijk is. In een woord.. Veel! Maar ik zie ook dat op één elco na er niet echt rare dingen tussen zitten.
Daarin tegen is onderdelen vervangen wel iets nieuws. Om een voorbeeld te geven:
C121/122 zijn op dit moment twee black gate eclo's van 10uf 50v.. Als ik daar in tegen naar mkt of mkp condensatoren ga kijken is 1uf een hele normale waarde en kom ik 10uf haast niet tegen.
Had ergens in Engeland ook nog een rotel voorbij zien komen met olie condensatoren.. 2,2uf 450v..
Hier begin ik een beetje de weg kwijt te raken
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
je zou deze er in kunnen zetten :
https://www.eoo-bv.nl/mkt-vanaf-100nf/1 ... -mks2.html
https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=485928
https://www.eoo-bv.nl/mkt-vanaf-100nf/1 ... -mks2.html
https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=485928
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Gewoon die Black Gates lekker laten zitten, niks mis mee. Waarom ga je vanalles overhoop halen, terwijl je weinig ervaring hebt en niet kan meten aan de elco's?
Ik meet er wel aan en meestal zijn ze nog prima. Sommige (!!) merken zijn minder goed en verlopen (esr, capaciteit, lek) ook omdat ze erg warm worden t.g.v. positie in een apparaat (nabij koelprofiel bijvoorbeeld etc.)
Met domweg alles vervangen neem je ook een risico om fouten te maken...zou best jammer zijn van deze mooie pré.
Ik meet er wel aan en meestal zijn ze nog prima. Sommige (!!) merken zijn minder goed en verlopen (esr, capaciteit, lek) ook omdat ze erg warm worden t.g.v. positie in een apparaat (nabij koelprofiel bijvoorbeeld etc.)
Met domweg alles vervangen neem je ook een risico om fouten te maken...zou best jammer zijn van deze mooie pré.
Laatst gewijzigd door Bertje op ma 25 mei 2020, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat lijkt me prima advies.Bertje schreef:Gewoon die Black Gates lekker laten zitten, niks mis mee. Waarom ga je vanalles overhoop halen, terwijl je weinig ervaring hebt en niet kan meten aan de elco's?
Met domweg alles vervangen neem je ook een risico om te fouten maken...zou best jammer zijn van deze mooie pré.
Als je wilt leren is dit een prima project en moet je gewoon je gang gaan.
Verwacht je echt verbeteringen te gaan krijgen en het apparaat te verbeteren dan kan je er beter van af blijven.
-
winterwhise
Ik denk dat ik alle Black Gates inderdaad lekker laat zitten. Ik vind het leuk om er mee bezig te zijn.. maar als ik zie wat de Rotel in goede staat kost vind ik het een beetje zonde als ik hem volledig zou ruïneren.Kappa7 schreef:Dat lijkt me prima advies.Bertje schreef:Gewoon die Black Gates lekker laten zitten, niks mis mee. Waarom ga je vanalles overhoop halen, terwijl je weinig ervaring hebt en niet kan meten aan de elco's?
Met domweg alles vervangen neem je ook een risico om te fouten maken...zou best jammer zijn van deze mooie pré.
Als je wilt leren is dit een prima project en moet je gewoon je gang gaan.
Verwacht je echt verbeteringen te gaan krijgen en het apparaat te verbeteren dan kan je er beter van af blijven.
misschien dat ik de Nichicon Elec's van 4700uF wel ga vervangen, niet zozeer om te verbeteren, maar wel voor behoud van het speelgoed.
een kennis van mij attendeerde mij er op dat ik eventueel de in en de ouptut elec's van 1000pf zou kunnen aanscherpen (dus van de 2,5% polycarbonaat naar bijvoorbeeld 2% polystyreen) om een betere frequentie response te krijgen.
Ik denk dat ik de Rotel wel wat ga vernieuwen, maar niet echt ga verbeteren/veranderen. mocht het zo ver zijn.. als jullie het interessant vinden zal ik de verbouwing tot zo ver als kan posten.
groeten!
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Het is niet verkeerd om eens steksproef gewijs wat elco's te meten. Elco's gaan doorgaans 15 jaar of zo mee, daarna lopen ze sterk in capaciteit terug. Black-gate is hierin uiteraard geen uitzondering. Ook dat zijn gewoon elco's. Overigens is een degelijke elco revisie helemaal niet spannend, al helemaal niet in vergelijking met de plannen die je zelf hebt.
Een elco revisie hoort er nu eenmaal bij. Dit ook om schade aan het toestel te voorkomen, er komt namelijk een moment dat elco's niet meer voldoende afvlakken en er dus andere componenten defect kunnen raken. als je er gewoon de tijd voor uittrekt en er voor gaat zitten, zul je zien dat het meevalt.
De weergave van het toestel knapt er ook van op en de rest van de verbouw plannen kun je dan achterwege laten. Dan heb je gewoon weer een net toestel die een mooie weergave heeft en weer jaren mee kan voor weinig geld. (Dat laatste geldt alleen als je betaalbare maar even goede elco's gebruikt als de te duur betaalde "audio" merken)
Een elco revisie hoort er nu eenmaal bij. Dit ook om schade aan het toestel te voorkomen, er komt namelijk een moment dat elco's niet meer voldoende afvlakken en er dus andere componenten defect kunnen raken. als je er gewoon de tijd voor uittrekt en er voor gaat zitten, zul je zien dat het meevalt.
De weergave van het toestel knapt er ook van op en de rest van de verbouw plannen kun je dan achterwege laten. Dan heb je gewoon weer een net toestel die een mooie weergave heeft en weer jaren mee kan voor weinig geld. (Dat laatste geldt alleen als je betaalbare maar even goede elco's gebruikt als de te duur betaalde "audio" merken)
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Olaf Markus schreef:Het is niet verkeerd om eens steksproef gewijs wat elco's te meten. Elco's gaan doorgaans 15 jaar of zo mee, daarna lopen ze sterk in capaciteit terug. Black-gate is hierin uiteraard geen uitzondering.
Mijn ervaring is echt anders hoor, ik weet dat de huidige "mode" is om alles maar te gaan recappen. Als het nou om Samwha's of andere brakke (Chinese) merken gaat, dán is het wel aan te raden. Sommige series van Panasonic (HF en HFZ) of Nichicon kunnen ook verdacht zijn, andere zijn na 20 jaar nog prima. Dus als je niet weet wat je doet, (vervangen zonder te meten) heeft het allemaal niet zoveel nut en loop je ook nog het risico de boel kapot te recappen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
ieder zijn ervaringen, in mijn 25 jaar vak ervaring zijn er uiteraard honderden toestellen voorbij gekomen en hier staat ook de juiste meet apparatuur, en elco's verouderen zonder uitzondering, iedereen weet dat. in toestellen uit de jaren tachtig en negentig zitten de meeste elco's op 20 tot 60% van hun originele capaciteit, de apparatuur werkt in het algemeen nog waardoor er altijd mensen zullen zeggen dat er dus ook niets mee aan de hand is, maar meet ze maar na zou ik zeggen.
Dit is geen mode, elco's verouderen, dat is nou eenmaal iets wat zo is. geloof me, ik ben de minst modieuze persoon out there.
Dit is geen mode, elco's verouderen, dat is nou eenmaal iets wat zo is. geloof me, ik ben de minst modieuze persoon out there.