Advance acoustic MAP-105 bias / quiscent current, en volume Pot.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
p.vermeer65
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Advance acoustic MAP-105 bias / quiscent current, en volume Pot.

Bericht door p.vermeer65 »

Beste zelfbouwers,

Ik heb al een tijdje een mishandelde Advance Acoustic MAP-105 is bezit. Deze heb ik van Marktplaats gehaald voor een klein prijsje omdat iemand er in was getuind dat het een Mark Levinson was. Dit staat ook keurig netjes (lijkt origineel) op het frontje.... maar het is er natuurlijk geen

De geschiedenis van het apparaat is ook onbekend, er is aan de volumepot gewerkt, de behuizing was ook ingezaagd en alle luidspreker terminals zaten los in de behuizing en dergelijken :(
Bestandsbron: https://ep1.pinkbike.org/p6pb18392484/p6pb18392484.jpg
Bestandsbron: https://ep1.pinkbike.org/p6pb18392484/p6pb18392484.jpg
Het apparaat klinkt uitmuntend en combineert goed met mijn huidige speakers... dus wil ik hem opknappen.

Nu ben ik zelf van plan om de huidige volume pot te gaan vervangen ivm onbalans in de regeling. Er zit een 50K potmeter in maar ik weet niet of deze linear is of logaritmisch. Is de regel dat er een log potmeter in een versterker zit? Aan de hand van het typenummer wordt ik ook niet wijzer. (DELTA 50Kohm ax2, waar ohm het ohm-teken is)
Ik heb een ALPS 100k liggen, kan ik die gebruiken of is dat niet aan te raden

Normaliter regel ik ook gelijk de russtroom af maar ik kan geen service manual vinden van deze versterker. Nu is het normaliter wel duidelijk waar aan te draaien en te meten maar bij deze versterker lijkt de russtroom niet te reageren op de verdraaiing van de enige potmeter op de uitgangsprint :think:
De potmeters zitten links en rechts van de grote elco's.

IK heb een foto van de print waar meetpunten staan aangegeven voor +lo en - lo en voor +ro en -ro
Bij alle ander versterkers die ik had kon ik daar met een DC meting de ruststroom afstellen, maar bij deze versterker veranderd de DC waarde niet, hij reageert wel op afkoelen/temperatuursveranderingen van de weerstanden.... kan iemand mij hier wat wijzer in maken? Ik heb een fluke scopemeter tot mijn beschikking om test uit te voeren....

Please help! :-k
Bestandsbron: https://ep1.pinkbike.org/p4pb18392488/p4pb18392488.jpg
Bestandsbron: https://ep1.pinkbike.org/p4pb18392488/p4pb18392488.jpg
Bestandsbron: ]http://bilder.hifi-forum.de/max/553675/advance-acoustic-map-105_558216.jpg
Bestandsbron: ]http://bilder.hifi-forum.de/max/553675/advance-acoustic-map-105_558216.jpg
Laatst gewijzigd door Marp op ma 16 mar 2020, 9:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: extern geplaatste afbeelding(en) bij het bericht gevoegd. Dit graag met alle afbeeldingen doen, zodat ook in de toekomst discussies intact blijven.
dre

Re: Advance acoustic MAP-105 bias / quiscent current, en volume Pot.

Bericht door dre »

Het luidsprekerrelais wil ook nog wel eens problemen geven,die zou ik ook mee vervangen.

50k logaritmisch,niets bijzonders.
Als je dan toch wat wil winnen,neem dan een TKD.
John P

Bericht door John P »

Normaliter regel ik ook gelijk de russtroom af maar ik kan geen service manual vinden van deze versterker. Nu is het normaliter wel duidelijk waar aan te draaien en te meten maar bij deze versterker lijkt de russtroom niet te reageren op de verdraaiing van de enige potmeter op de uitgangsprint
Pas wel op dat je niet toevallig de gelijkstroom op de luidsprekeruitgang ontregelt hebt. Even nameten aan de uitgang of er DC offset op staat.
p.vermeer65
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Er staat geen dc offset op de uitgang. Dat had ik al gecheckt. Ben mijn speakers wel lief.

Die veranderde namelijk ook niet :(

De service manual is ook nergens te vinden helaas. Zal binnenkort eens spanningsloos meten of de potmeter nog wel veranderd van waarde. Het moet moet toch wel de pot voor de ruststroom zijn lijkt mij...
dre

Bericht door dre »

Bij mij was ook de potmeter defect in ieder geval.
p.vermeer65

Ook met een advance acoustic?
dre

Bericht door dre »

Met de Map 105 zelfs.
p.vermeer65

Dat geeft een soort van hoop :lol:
p.vermeer65

Immense topic kick, maar nog steeds actueel!

Vandaag eindelijk eens de tijd genomen om de potmeters te vervangen door deugdelijke types. Helaas was ik niet in het bezit van 3K ohm potjes maar wel van 5k, en deze bleken erg stabiel. Dus de oude er uitgesoldeerd en de nieuwe erin.
Daarna de ruststroom geprobeerd maar helaas reageerde de multimeter weer niet op de DC mV stand. Dus even spanning eraf en een stapje terug genomen om even na te denken. Helaas waren er geen andere testpoints op de print dus heb ik maar besloten om direct over de weerstanden te meten.

Het vervelende is alleen dat je nergens kan vinden wat de ruststroom zou moeten zijn bij deze Advance Acoustic. bij geen enkele trouwens.
Weet iemand of je aan de hand van de type transistors dit kan opzoeken of uitrekenen? Ik heb nu gewoon de waarde van de oude potmeters overgenomen op de nieuwe en vervolgens een kanaal bijgedraaid. Deze meten nu beide 7,0mV over de 0,25 Ohm weerstanden wat overeen komt met 28mA
Of mag je zo niet beredeneren?

De versterker klinkt nog steeds hartstikke goed, ik heb zelfs een MAP-305DA II gekocht op marktplaats maar die zingt niet zoals de 105. Ik vermoed nog steeds dat deze MAP-105 of een gemodificeerde versie is, of misschien wel een proefversie (één van de eerste ofzo) Wat grappig is is dat de voortrap van de map-305 wel een stuk beter is dan de 105. Dus heb ik die grote 305 nu als voorversterker staan :lol:
De eindtrap van de 105 is wel een stuk beter als die van de 305, wat toch wel een beetje gek is. Het scheelt wel behoorlijk wat.

Maargoed, genoeg geneuzel. Kan iemand mij helpen met bovenstaande vraag?
Laatst gewijzigd door p.vermeer65 op za 06 nov 2021, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Als je mij de types geeft van de uitgangstransistoren, de voedingsspanning waarom ze draaien en het nominale uitgangsvermogen van deze versterker kan ik je wel een schatting geven wat de ruststroom moet wezen. Zowieso is iets teveel beter dan net niet genoeg. Over welke weerstanden meet je precies? Duidelijke foto's zijn wel een pre, pak er anders even een goede lamp bij voordat je foto's maakt?
p.vermeer65

De uitgangstorren zijn Toshiba C5198 en A1941, de voedingsspanning is 30 volt als ik het goed heb, en hij geeft 2x75W op 8 ohm en 2x110W op 4 ohm.
Het is een high bias apparaat en zou 2x15W in klasse ''a'' moeten kunnen draaien.

Foto is hier:

https://ep1.pinkbike.org/p6pb21600607/p6pb21600607.jpg
Shadow

Bericht door Shadow »

Daar is wel een elcotje over z'n nekje gegaan links onder op die foto?
p.vermeer65

Nee daar hoort nog een moertje te zitten. Die ligt nog onder de kast :lol:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik zie 0.25R emitter weerstanden en een flink formaat koellichaam, je eindtransistoren moeten dan per stuk zeker 20W kunnen dissiperen. Gezien de gebruikte voedingsspanning, 2x30V AC, dus pakweg 40V DC moet je dus makkelijk de volgende instelling kunnen maken:

Pmax=20W
Vdc=40V
Iset=20/40=0.5A

Dit geeft voor de 0.25R weerstanden een spanningsval van 0.25x0.5=0.125V, oftewel 125mV. Probeer dat eens, maar meet eerst even na wat nu de instelling is. En zoals hierboven ook al gemeld, verzeker jezelf ervan dat de potmeter ook daadwerkelijk de ruststroom instelt en niet de DC op de uitgang.
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Als je een scopemeter hebt kan je ook de crossover vervorming zien, die is zoals je misschien wel weet gerelateerd aan de bias. Stuur is 30-50kHz sinus in op laag niveau (50-100mV) LS uitgangsspanning en kijk of er crossoververvorming optreedt bij een warme versterker.
Wordt ie op 7mV al warm..?
Shadow

Bericht door Shadow »

p.vermeer65 schreef: za 06 nov 2021, 21:48
Nee daar hoort nog een moertje te zitten. Die ligt nog onder de kast :lol:
Screenshot_20211106-222800_Chrome.jpg
Uhm nee verder naar links dus...
p.vermeer65

125mV :shock:
Hij staat nu op 12mV en het koellichaam is al 42 graden, weet je het zeker?
Het is zeker de goede potmeter, maar ik wil wel graag mijn versterkertje heel houden.

Een scopemeter heb ik helaas niet meer tot mijn beschikking

@Shadow: Dat is fixeermiddel dat gemorst is vanaf de connectoren die er vlak naast zitten. Alle elco's zijn okay!
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

p.vermeer65 schreef: za 06 nov 2021, 23:16
125mV :shock:
Hij staat nu op 12mV en het koellichaam is al 42 graden, weet je het zeker?
Het is zeker de goede potmeter, maar ik wil wel graag mijn versterkertje heel houden.

Een scopemeter heb ik helaas niet meer tot mijn beschikking

@Shadow: Dat is fixeermiddel dat gemorst is vanaf de connectoren die er vlak naast zitten. Alle elco's zijn okay!
Hoe meer ruststroom hoe warmer hij wordt, maar 12mV lijkt mij vrij weinig gezien het formaat van het koellichaam? Da’s 48mA ruststroom en netto 0.048x40=2W per eindtransistor, dus 4W totaal, daar wordt zo’n groot koellichaam niet warm van.
p.vermeer65

Dan is er iets anders aan de hand. Ik heb net de potmeter kortstondig zo verdraaid dat de ruststroom groter werd maar bij 24mV kon ik niet meer verder draaien.... einde slag.
Dus ik vermoed dat ik ergens een interpretatie fout maak. Een schema zou helpen.
Dat hij warm wordt is wel duidelijk... dus hij zal wel hoger staan
Ik heb ze weer even teruggedraaid naar 8mV totdat ik meer duidelijkheid heb...
De DC spanning is trouwens 44VDC

Het enige schema wat ik heb kunnen vinden is van een eindversterker uit ongeveer dezelfde bouwperiode (zie bijlage)
Qua opbouw lijkt hij er erg veel op maar de 406 is wat zwaarder

nog even een extra toevoeging:

Het vreemde Is dat het bij allebei de kanten niet extreem kan worden versteld (min 6- max 24mV) Ik vermoed dat hij ergens mee in serie & parallel staat waardoor hij niet extreem hoog en laag kan worden.

Misschien zelfs van bias servo die hem in toom houdt. Het blijft een raar verhaal
Bijlagen
advance-acoustic_maa-406_schematics(2).pdf
(675.71 KiB) 87 keer gedownload
p.vermeer65

Vandaag antwoord gekregen van Hanex service. Ik moet daarbij vermelden dat Hanex service me voor de tweede keer goed heeft geholpen. Echte klasse bedrijf van de oude stempel :!:

Zij adviseren en ruststroom van tussen de 65 en 70 mA per transistor.

Dat is in ieder geval ruimte tussen het bereik wat ik tot mijn beschikking heb.
Momenteel draait hij prima op 20mV (80mA) dus ik kijk het nog even aan
p.vermeer65

Intussen een paar dagen verder en hij klinkt nog steeds als een klok! Wordt niet te warm. Dus experiment geslaagd!
Ruststroom is erg stabiel en is niet verlopen.
Shadow

Bericht door Shadow »

Heel mooi! Ik heb ook goede ervaringen met Hanex, nemen de tijd voor je!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

p.vermeer65 schreef: wo 10 nov 2021, 15:10
Vandaag antwoord gekregen van Hanex service. Ik moet daarbij vermelden dat Hanex service me voor de tweede keer goed heeft geholpen. Echte klasse bedrijf van de oude stempel :!:

Zij adviseren en ruststroom van tussen de 65 en 70 mA per transistor.

Dat is in ieder geval ruimte tussen het bereik wat ik tot mijn beschikking heb.
Momenteel draait hij prima op 20mV (80mA) dus ik kijk het nog even aan
Klopt wel aardig. Zo te zien zitten er 0,25 ohm emitter weerstanden in (die witte blokjes). Optimaal qua vervorming is een ruststroom van tussen de 12,5/R_e en 25/R_e in mA. Komt dus tussen een 50mA en 100mA uit. Dat is dan geen high bias maar optimale bias O:)
Plaats reactie