Ik heb al een tijdje een mishandelde Advance Acoustic MAP-105 is bezit. Deze heb ik van Marktplaats gehaald voor een klein prijsje omdat iemand er in was getuind dat het een Mark Levinson was. Dit staat ook keurig netjes (lijkt origineel) op het frontje.... maar het is er natuurlijk geen
De geschiedenis van het apparaat is ook onbekend, er is aan de volumepot gewerkt, de behuizing was ook ingezaagd en alle luidspreker terminals zaten los in de behuizing en dergelijken
Het apparaat klinkt uitmuntend en combineert goed met mijn huidige speakers... dus wil ik hem opknappen.
Nu ben ik zelf van plan om de huidige volume pot te gaan vervangen ivm onbalans in de regeling. Er zit een 50K potmeter in maar ik weet niet of deze linear is of logaritmisch. Is de regel dat er een log potmeter in een versterker zit? Aan de hand van het typenummer wordt ik ook niet wijzer. (DELTA 50Kohm ax2, waar ohm het ohm-teken is)
Ik heb een ALPS 100k liggen, kan ik die gebruiken of is dat niet aan te raden
Normaliter regel ik ook gelijk de russtroom af maar ik kan geen service manual vinden van deze versterker. Nu is het normaliter wel duidelijk waar aan te draaien en te meten maar bij deze versterker lijkt de russtroom niet te reageren op de verdraaiing van de enige potmeter op de uitgangsprint
De potmeters zitten links en rechts van de grote elco's.
IK heb een foto van de print waar meetpunten staan aangegeven voor +lo en - lo en voor +ro en -ro
Bij alle ander versterkers die ik had kon ik daar met een DC meting de ruststroom afstellen, maar bij deze versterker veranderd de DC waarde niet, hij reageert wel op afkoelen/temperatuursveranderingen van de weerstanden.... kan iemand mij hier wat wijzer in maken? Ik heb een fluke scopemeter tot mijn beschikking om test uit te voeren....
Please help!