Bekabeling buizenversterker

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Gerrittube
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00

Bekabeling buizenversterker

Bericht door Gerrittube »

Voor de interne bekabeling van een buizenversterker zoek ik naar goede bekabeling, die zich strak laat leggen. Ik bedoel dan niet een beetje strak, maar snaarstrak en waar nodig exact haaks, etc.. Voor het audio pad heb ik al zilverdraad en teflon buis liggen, dus dat komt wel goed, voor de gelijkspanning ben ik nog zoekende.

Wie heeft een goede suggestie voor een bekabelingssysteem (diverse kleuren) voor hoogspanningen tot zo’n 650 Volt (continu), maar ook voor diverse veel lagere spanningen. Ik zit te denken aan teflonkabel o.i.d., maar goede adviezen en praktijkervaringen zijn zeer welkom.

Groet, Gerrit
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bekabeling buizenversterker

Bericht door Pjotr »

Alvast een truuk om je draden perfect, al dan niet met isolatie, recht, strak, ja snaarstrak, te krijgen: Strekken. Misschien ken je het al? Klem 1 uiteinde van een stuk massief draad in de bankschroef. Pak nu het ander einde met een combinatietang op en trek stevig aan de draad zodat deze een beetje uitrekt. Et voila een perfechte rechte draad. Dit werk alleen met massief draad, niet met litzedraad.
Gebruikersavatar
Gerrittube
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00

Re: Bekabeling buizenversterker

Bericht door Gerrittube »

Hoi Pjotr,

Dat is wel bekend. Ik heb massief draad ook wel eens onder treklast iets opgespannen door de draad wat te draaien, wordt het ook mooi recht van. Probleem is dat dun massief draad niet voor hoogspanning geschikt is, althans ik heb het nog niet gevonden. En om nu alles zelf in teflon buisjes te schuiven gaat me te ver voor eenvoudige stroomdraden. Ik ben bang dat ik dus uitkom op een litzedraad, maar die wil ik wel “recht” kunnen leggen.

Groet, Gerrit
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bekabeling buizenversterker

Bericht door Pjotr »

Dan wordt het kabelboompjes vlechten....... Kan er ook mooi uitzien. 0,4mm2 massief PVC geïsoleerd is er wel maar niet courant bij de hobbyboer. Zit hier wat tussen: https://nl.farnell.com/c/cable-wire-cab ... ok-up-wire Probleem ook hier, niet per meter, alleen grotere hoeveelheden.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bekabeling buizenversterker

Bericht door Shadow »

Dik ijzerdraad in je kabelboom meebinden een idee?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bekabeling buizenversterker

Bericht door Pjotr »

Massief draad heb ik in de kasten-, en paneelbouw de laatste 20 jaar niet meer gezien eigenlijk. Alleen in de energie voorziening aan de >= 230V kant. Qua kleuren is er op de 1010 na eigenlijk geen standaard. Ieder bedrijf hanteer eigen kleur codes voor de diverse functies en spanningen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bekabeling buizenversterker

Bericht door ray5150 »

Ik gebruik al jaren zonder problemen ouderwetse telefoon koperdraad met de kleuren rood/blauw/oranje/wit in een buizen voorversterker, echter de hoogste spanning daar is rond de 300 VDC, dat is natuurlijk een stuk lager dan wat er hier om gevraagd word.
Zelf heb ik de afgelopen jaren een aantal versterkers gebouwd, en qua bekabeling gebruikt wat er toevallig voorhanden is. denk dat dit voor wel meer electronica/versterkerbouwers hier geldt, er word gebruikt wat er in de buurt of bij de vaste elektrozaak verkrijgbaar is.

*mompelt iets over een niet nader te noemen forumlid die een aansluitkabel van een overleden grasmaaimaachine hergebruikte in een nieuwe set zelfbouwluidsprekers. *

Iets concreter in jouw geval vond ik dit : https://www.eoo-bv.nl/606-montagedraad-stug
Is merkloos, dus specificaties onbekend.
Dat is weer het voordeel als je koopt via een groothandel zoals Peter aangeeft, is van een merk, en er is een datasheet met gegeven als maximale spanning en isolatie gegevens voorhanden.
Nadeel is dus, vaak alleen per honderd meter verkrijgbaar.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bekabeling buizenversterker

Bericht door Pjotr »

Dat draad van EOO is minimaal 200V sowieso. En ik denk makkelijk 300V continue. Bedenk dat als je 2 draden tegen elkaar legt, je 2x de isolatie hebt, dus 600V. Voor de zekerheid zou je dan die paar draden waar 650V en hoger op staat, van een teflonkous kunnen voorzien
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Bekabeling buizenversterker

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
*mompelt iets over een niet nader te noemen forumlid die een aansluitkabel van een overleden grasmaaimaachine hergebruikte in een nieuwe set zelfbouwluidsprekers. *
Welke idioot was dat ? :shock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bekabeling buizenversterker

Bericht door ray5150 »

Ik zeg niks ! :-$
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bekabeling buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Iemand gaf al een Dik tip stuk Koperdraad En Daar je kabelboom langs
Ik zoek ook die manier want ik zie zoveel mooie bedrading oa Piet1950
Maar ook verder op internet met foto,s van versterkers
Willy maakt echt een kabelboom
Die bereid alles voor tot laatste mm en maakt dan een plank spijkers er in waar je de hoek om moet en waar je eindigd
Dat is de manier voor massa productie
Maar is wel mooi als het klaar is
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bekabeling buizenversterker

Bericht door Pjotr »

Heb dat "bomen" vroeger ook wel eens voor een versterker gedaan Bert. Valt wel mee qua hoevelheid werk. Tekende het eerst uit op mm papier en spijkerde dat op een plank. Ik gebruikte resten dik computer multikabel uit de dump. Zat vaak 50+ aders @ 0,4mm2 bij. Had je gelijk ook 50 verschillende kleurtjes :mrgreen:

Maar juist in een versterker wil je eigenlijk helemaal geen kabelbomen! Daar wil je alles liefst zo veel mogelijk uit elkaar en gescheiden houden in verband met overspraak! En dan werkt massief draad echt een stuk beter en makkelijker.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Bekabeling buizenversterker

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Maar juist in een versterker wil je eigenlijk helemaal geen kabelbomen! Daar wil je alles liefst zo veel mogelijk uit elkaar en gescheiden houden in verband met overspraak! En dan werkt massief draad echt een stuk beter en makkelijker.
Je was mij net voor Peter! Je wil inderdaad helemaal geen kabelboom, gescheiden werken garandeert veel betere resultaten!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bekabeling buizenversterker

Bericht door OpaBert »

SSassen schreef:
Pjotr schreef:
Maar juist in een versterker wil je eigenlijk helemaal geen kabelbomen! Daar wil je alles liefst zo veel mogelijk uit elkaar en gescheiden houden in verband met overspraak! En dan werkt massief draad echt een stuk beter en makkelijker.
Je was mij net voor Peter! Je wil inderdaad helemaal geen kabelboom, gescheiden werken garandeert veel betere resultaten!
Daar heb ik wel eventjes aan gedacht
Maar ik ben weer van het rechte pad naar kriskras door elkaar :D
Scheelt een hoop werk :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bekabeling buizenversterker

Bericht door Pjotr »

Yup, de ouderwetse "spinnenweb" methode is w.d.b. het beste. Maar dan nog blijft het oppassen.
Martin21
Berichten: 13
Lid geworden op: do 01 feb 2018, 0:01

Re: Bekabeling buizenversterker

Bericht door Martin21 »

Toevallig heb ik hier een vraag over. Ik bouw nu al met tussenposen 50! jaar aan mijn buizenversterker en die moet nu toch echt eens af. Nu heb ik wel draad, veel zelfs, maar wat voor draad kan ik nu bij Conrad bestellen om het hoogspanningsgedeelte mee te bedraden? Ik heb al zitten kijken, maar zie door de bomen het bos niet meer. Het hoeft niks speciaals te zijn, gewoon draad wat geschikt is voor de hoge spanningen.

Ik heb over deze versterker in 2018 al eerder wat gevraagd, maar toen is het verder blijven liggen. Het moet 2X een HF10 van Philps worden. Met het verzagen van een bijzettafeltje ben ik met het mechanische gedeelte nu wel klaar. Nu afbouwen dus.
Bron: https://i.postimg.cc/6qqwkZD7/DSC03647.jpg
Bron: https://i.postimg.cc/6qqwkZD7/DSC03647.jpg
Bron: https://i.postimg.cc/0jK6yXtp/DSC03650.jpg
Bron: https://i.postimg.cc/0jK6yXtp/DSC03650.jpg
Bron: https://i.postimg.cc/TYZGspQw/DSC03658.jpg
Bron: https://i.postimg.cc/TYZGspQw/DSC03658.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bekabeling buizenversterker

Bericht door Henkjan »

Martin21 schreef:
... Ik bouw nu al met tussenposen 50! jaar aan mijn buizenversterker ...
:yeah: dat is zelfs voor hier behoorlijk lang
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bekabeling buizenversterker

Bericht door Barry2001 »

2018, 3 jaar geleden, dan zou er een antwoord kunnen :mrgreen:

Bv deze: https://www.automatic-electric-audio.nl ... tagedraad/

Heeft een PTFE mantel, als je daar eens per ongeluk met de bout tegenaan komt smelt deze niet gelijk weg. In verschillende kleuren (tijdloos!) leverbaar.
Denk er eens over na, praten we over 3 jaar verder :relax:
Martin21
Berichten: 13
Lid geworden op: do 01 feb 2018, 0:01

Re: Bekabeling buizenversterker

Bericht door Martin21 »

Maar het IS waar! :mrgreen:

*Precies vijftig jaar geleden, ik was 18, heb ik de uitgangstransformatoren bij de toenmalige radio-onderdelenzaak in Zeist Jensen gekocht, ik had er een bezorgbaantje voor genomen bij een delicatessenzaak. Ik was 18 en had net mijn rijbewijs.
*30 jaar geleden heb ik de plaat aluminium bij de firma van der Zee in Culemborg gekocht.Die stopte.
*Het verzaagde bijzettafeltje kwam omstreeks die tijd uit een inboedel van een overleden familielid; Zolder.
*In 2018 heb ik het project weer opgepakt, buizen, trafo enz gekocht. Weer opzij gelegd.
*2021, jubileumjaar het moet af. Dus moet ik nu eerst draad kopen, de boel bedraden, onderdeeltje kopen en wie weet speelt ie dan voor 31 december!

Zo ziet ie er nu van achteren uit trouwens.
Bron: https://i.postimg.cc/G2vypB7M/DSC03639.jpg
Bron: https://i.postimg.cc/G2vypB7M/DSC03639.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bekabeling buizenversterker

Bericht door Kappa7 »

Ik kan me zo voorstellen dat je nu tijd hebt om het af te bouwen, Gaat je vast lukken.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bekabeling buizenversterker

Bericht door Barry2001 »

Het is wel humor, het zou afaik het langst lopende project hier zijn.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bekabeling buizenversterker

Bericht door Kappa7 »

Zou maar zo kunnen :D
Martin21
Berichten: 13
Lid geworden op: do 01 feb 2018, 0:01

Re: Bekabeling buizenversterker

Bericht door Martin21 »

Kappa7 schreef:
Ik kan me zo voorstellen dat je nu tijd hebt om het af te bouwen, Gaat je vast lukken.
Jewel, ik ben blij dat ik wat omhanden heb in deze saaie tijd. En, het meeste werk is nu wel gedaan en de belangrijkste onderdelen heb ik.
Die draden en die onderdeeltjes, als je het schema volgt en de aarding in de gaten houdt, ach, dat is best te doen.

Het meest ben ik benieuwd hoe zoiets nu klinkt eerlijk gezegd. En buizen is en blijft jeugdsentiment.
Martin21
Berichten: 13
Lid geworden op: do 01 feb 2018, 0:01

Re: Bekabeling buizenversterker

Bericht door Martin21 »

Barry2001 schreef:
2018, 3 jaar geleden, dan zou er een antwoord kunnen :mrgreen:

Bv deze: https://www.automatic-electric-audio.nl ... tagedraad/

Heeft een PTFE mantel, als je daar eens per ongeluk met de bout tegenaan komt smelt deze niet gelijk weg. In verschillende kleuren (tijdloos!) leverbaar.
Denk er eens over na, praten we over 3 jaar verder :relax:
Bedankt voor de tip, ik zet er nu vaart achter! Ik bestel gewoon alle kleuren, komt altijd van pas.

Een vraagje nog, ik wil de afvlak elco's meebestellen, de rest komt later. De orginene HF 10 gebruikt een smoorspoel en 50+50uF Uf. Mag ik deze waardes ook voor mijn zwaardere GZ 34 gebruiken?
Ik bedoel dus die: 50+50uF 500V €11,00 per stuk

https://www.automatic-electric-audio.nl ... ensatoren/
Jeroen211
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 15:42
Locatie: Soest

Re: Bekabeling buizenversterker

Bericht door Jeroen211 »

Martin21 schreef:
Een vraagje nog, ik wil de afvlak elco's meebestellen, de rest komt later. De orginene HF 10 gebruikt een smoorspoel en 50+50uF Uf. Mag ik deze waardes ook voor mijn zwaardere GZ 34 gebruiken?
gz34.png
gz34.png (5.65 KiB) 1353 keer bekeken
Ja dat mag: 50 uF direct aan de GZ34 en 50 uF na de smoorspoel.
Als je het netjes wilt doen controleer dan ook de dc weerstand van de trafo en voeg evt 2 weerstanden toe om op minimaal 2 x 125 Ohm te komen.
Plaats reactie