TDA1541 DAC

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

TDA1541 DAC

Bericht door 3kes »

Ik stuitte per toeval op onderstaand idee van de TDA1541 dac chip. M’n Pools is niet geweldig maar schema’s zijn gelukkig internationaal.

Iemand deze al eens geprobeerd?

https://sklep.avt.pl/przetwornik-d-a-z- ... owana.html
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TDA1541 DAC

Bericht door SSassen »

Lijkt mij een standaard NOS recept?
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: TDA1541 DAC

Bericht door 3kes »

Ter uitbreiding. Op IG kwam ik deze variant erop tegen. Best geinig gedaan, 2x ECC83 als output buffer.
Bijlagen
7332D175-4A36-47A0-A9D9-8571E229A451.jpeg
Laatst gewijzigd door 3kes op vr 03 jan 2020, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TDA1541 DAC

Bericht door SSassen »

Hoop rommel in een kastje? Alleen de kurk ontbreekt nog?
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: TDA1541 DAC

Bericht door Rob Dingen »

SSassen schreef:
Hoop rommel in een kastje? Alleen de kurk ontbreekt nog?
Vanwaar die opmerking?
En wat moet je met kurk in een kast.

Rob
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TDA1541 DAC

Bericht door ray5150 »

Dat vroeg John van Gent zich ook af.
https://www.hififorum.nl/index.php?PHPS ... ic=15557.0
(Helaas doen de foto's het niet meer...)

Denk dat Sander doelt op het gebruik van als audiofiel bestempelde (Russische) Papier-in-Olie condensatoren, waar je ook net zo goed een nette MKP kunt pakken.
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: TDA1541 DAC

Bericht door 3kes »

Heb een setje pcb’s besteld. Kijken wat ie doet ;)
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: TDA1541 DAC

Bericht door 3kes »

ray5150 schreef:
Dat vroeg John van Gent zich ook af.
https://www.hififorum.nl/index.php?PHPS ... ic=15557.0
(Helaas doen de foto's het niet meer...)

Denk dat Sander doelt op het gebruik van als audiofiel bestempelde (Russische) Papier-in-Olie condensatoren, waar je ook net zo goed een nette MKP kunt pakken.
Over die Russische pio condensatoren, daar tikte ik laatst een hele doos van op de kop voor de kosten van twee MKP’s ;) Niks mis met die dingen overigens.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: TDA1541 DAC

Bericht door MarcelvdG »

3kes schreef:
Ik stuitte per toeval op onderstaand idee van de TDA1541 dac chip. M’n Pools is niet geweldig maar schema’s zijn gelukkig internationaal.

Iemand deze al eens geprobeerd?

https://sklep.avt.pl/przetwornik-d-a-z- ... owana.html
Ik denk dat R3L en R3R op een ongunstige plek zitten, omdat ze de spanningssprong op de min-ingang van de AD797's verergeren. Ik bedoel de sprong die je krijgt nadat de DAC-uitgangsstroom een stap maakt.

Een alternatief is R3L/R3R rechtstreeks in serie met de miningangen te zetten in plaats van in het terugkoppelnetwerk, maar Analog Devices raadt wat anders aan, namelijk R3L/R3R zo laten zitten en een condensator toevoegen van de miningang van elke AD797 direct naar massa. Zie figuur 54 van https://www.analog.com/media/en/technic ... /AD797.pdf De 2 nF die je daar ziet gaat in dit geval alleen niet goed werken vanwege de veel grotere condensator in de terugkoppeling.
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: TDA1541 DAC

Bericht door 3kes »

MarcelvdG schreef:
3kes schreef:
Ik stuitte per toeval op onderstaand idee van de TDA1541 dac chip. M’n Pools is niet geweldig maar schema’s zijn gelukkig internationaal.

Iemand deze al eens geprobeerd?

https://sklep.avt.pl/przetwornik-d-a-z- ... owana.html
Ik denk dat R3L en R3R op een ongunstige plek zitten, omdat ze de spanningssprong op de min-ingang van de AD797's verergeren. Ik bedoel de sprong die je krijgt nadat de DAC-uitgangsstroom een stap maakt.

Een alternatief is R3L/R3R rechtstreeks in serie met de miningangen te zetten in plaats van in het terugkoppelnetwerk, maar Analog Devices raadt wat anders aan, namelijk R3L/R3R zo laten zitten en een condensator toevoegen van de miningang van elke AD797 direct naar massa. Zie figuur 54 van https://www.analog.com/media/en/technic ... /AD797.pdf De 2 nF die je daar ziet gaat in dit geval alleen niet goed werken vanwege de veel grotere condensator in de terugkoppeling.
Ik had het idee om 2x 6H2N achter de tda1541 te zetten en dat gedeelte te skippen.
Plaats reactie