Weerstand in midden/laag sectie

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Weerstand in midden/laag sectie

Bericht door b_force »

Ik ben weer eens op een saaie zondag middag eens lekker aan et simuleren geslagen. Dit voor mijn fronts, waar het filter nog altijd van moet worden afgemaakt.

Nu ben ik een tijdje aan et klooien geweest, maar krijg iedere keer een vervelende bult op ongeveer 300Hz.
De perfect manier om dit te corrigeren is een weerstand i serie zetten.
Zo krijg ik bijna een ideale grafiek.
Maargoed een weerstand (MOX) kan max 10W aan vermogen hebben. Een woofer wil vaak wel wat meer.

Zijn er andere simpele oplossingen om dit nog een beetje bij te werken ?
Ik kan voor een baffle step correctie gaan, maar dan komt er in 1 keer veel bij.
Laatst gewijzigd door b_force op zo 15 okt 2006, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dan zet je toch een paar weerstanden naast elkaar? kan je nog dichterbij de gewenste waarde komen ook. of een weerstand met koellichaam?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
dan zet je toch een paar weerstanden naast elkaar? kan je nog dichterbij de gewenste waarde komen ook. of een weerstand met koellichaam?
OK zoiets had ik oo kal in gedachten, wist niet zeker of dat zomaar kon.
Tast dit niet drastisch de kwaliteit van je woofer aan ?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je hoeft je in ieder geval nooit meer zorgen te maken over de dikte van je luidsprekerkabel vanuit de gelijkstroomweerstand gezien :wink: .

Als je wat meer details geeft kunnen we wat verder kijken, ik zou bv willen weten hoe die bult eigenlijk ontstaat.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

ik zou eens een screenshotje maken.
Tis door de bafle zelf volgens mij...

plaatjes.

Het zit trouwens meer naar de 1000Hz, als ik die weghaal dmv bafflestep correctie ontstaat er weer een bultje bij 300 Hz

http://tweakers.net/ext/f/816d3ec9b0083 ... 0/full.png

http://tweakers.net/ext/f/ae3d6611ceca9 ... 9/full.png

(berijk lekker klein gezet om lekker veel detail te kunnen zien :P )

Owjha gebruikte units zijn de Vifa TC18WG29-08 en de Seas 27TBFCG
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Henkjan schreef:
of een weerstand met koellichaam?
Als je die "gouden" Dales met die montage-oren bedoelt, die zijn draadgewonden.
Zou ik toch mee oppassen in een filter, heeft nl. ook wel wat spoelwerking.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

dan wordt het toch eens verder zoeken vrees ik :(

Heb ik nog een vraagje.

De Seas 27TBFCG is 92dB eb 6ohm. Toch als ik hem simuleer blijft er niks meer over van de spl.
Hoe zit dit precies ?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Klopt gewoon niet met die tweeter. Ik snap niet waarom dat mis gaat, de output zou 6 dB hoger moeten liggen.

Wat die bult betreft, klopt precies die simulatie en die ontstaat door diffractie. Is een kwestie van trial and error om de totale respons vlak te krijgen. De woofer die alleen laag moet doen zou ik eens proberen te filteren met een grotere spoel, bij de juiste filterwaarden zou een serieweerstand helemaal niet nodig hoeven zijn en kun je het hele zaakje vlak trekken.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

draai eens wat polariteiten om?? En kijk dan nog eens??

Kees
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

polaritetien om wordt helemaal een puihoop. Ik zou kunnen gaan voor ee serie filter, wellicht bied dat uitkomst.

(heeft iemand toevallig een meting van de Seas 27TBFCG ? )
Laatst gewijzigd door b_force op zo 15 okt 2006, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Met de polariteit verander je het rendement niet. In de simulatie zie je dat het op zich mooi optelt, dat is het probleem niet. Een seriefilter zou hooguit gehoormatig beter kunnen bevallen, je kunt er niet een verkeerde simulatie van een parallel filter mee goedmaken. He Bart, dit zou ik aan jou als techneut toch niet hoeven vertellen :twisted: .

Waarom gaat het in de eerste simulatie, waar je in het laag de bafflestep nog niet had meegenomen wel goed? Pas bij dat diffractiemodel daalt het niveau van de tweeter ineens 6 dB, dit klopt niet. Komt dat doordat je alleen 1 woofer op die box hebt getekend?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mm

1- correctie is gelukt bij 1000Hz, kwestie van parallel aan spoel van mid woofer een spoel + weerstand aan sluiten. (1,2mH en 4 ohm)

2- Waaorm hij zo inzakt, geen idee.
Ik kan eens proberen tweeter er gewoon standaard in te zetten (ben nogsteeds aan et leren met dit programma :P )

overigens, de tweeter is 6 ohm, ik weet niet of de simulatie daar rekening mee houd ?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Erm, als je 6 ohm gelijkstroomweerstand invoert als impedantie, dan heeft je gesimuleerde filter toch niks met de werkelijkheid te maken...hoe vaak moet ik dat nog posten op dit forum :roll: :?: :?: :?:

Ik denk dat je simulatie in het diffractie programma de tweeter gewoon rond laat stralen. Zet hem op de baffle en er komt 6 dB bij.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

we zijn eens lekker aan het klooien geweest :)

http://tweakers.net/ext/f/fc90eee7cb302 ... 2/full.png
http://tweakers.net/ext/f/865b9540bfeaf ... a/full.png

De tweeter maar gewoon gelaten wat hij is :P (dus maar fftjes zonder diffractie)
Volgens mij klopt het plaatje zo redelijk :)

ow en voor net wat meer detail 8)

http://tweakers.net/ext/f/39c3b3647aa79 ... 2/full.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ziet er goed uit zo 8) .
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

ben alleen vergeten mijn woofer off-axis te nemen.
Om een beetje bij dezelfde componentjes te lbijven (anders gaat et zoveel kosten :P )

Wissel ik de 10uF en 8,2uF om.
5.6ohm wordt dan 4.7ohm
en 0.47mH wordt 0,39mH

geen drastische veranderingen dus :P
Het zou sowieso een mooi compromis zijn, in werkelijkheid klopt het nooit :(
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

b_force schreef:
polaritetien om wordt helemaal een puinhoop.
Ik zag een -(min) bij de bovenkant van de woofer staan, tot ik het plaatje 1:1 uitvergrootte.... toen was 't opeens een +(plus) :?
:oops: Sorry.. (vandaar mijn suggestie om de polariteit te bekijken dus)

Kees
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

nog 1 praktische vraag.
Een 1mm spoel, is dat genoeg voor de laag sectie ?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Genoeg om te testen, als je het definitief wilt maken zou ik ook een 1,4mm spoel proberen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

ok, wel jammer, want die zijn 2 keer zo duur :P
maargoed boeit niet zo heel veel :)
Gaan we binnekort eens wat bestellen :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

trouwens, nog een vraagje.
Als ik de KHF tool gebruik van lspcad. moet ik dan nog wat aan de radius doen voor mijn woofers ? Of kan ik die laten staan (scheelt me in totaal 4-5dB ofzo)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

om mijn topicje maar fftjes te kicken,
Ik heb gelijk keen vraagje.

http://tweakers.net/ext/f/2bb307c6a5cc1 ... a/full.png

http://tweakers.net/ext/f/3386aab805d8a ... 8/full.png

Dit is ongeveer wat het nu gaat worden (in werkelijk ietsjes anders)

Maar mijn vraag gaat over de bult die je ziet in het laag gedeelte op ongeveer 50Hz.

Die meet ik ook als ik het systeem kompleet aansluit. Waar komt deze bult vandaan ?

(datsheet: http://tweakers.net/ext/f/5434fec3f7355 ... 5/full.jpg)

kast is 45L BR, volgens de specs precies goed. 2,5weg dus.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

50Hz brom, ergens vanuit je voeding oid.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

dan moet die nieuw zijn, want bij mijn monitors meet ik het niet.
Ik zal zo nog eens een testje doen, maar het blijft typisch.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Muren op een afstand van 5.25 en 3.80 meter?
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”