Weerstand in midden/laag sectie
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Weerstand in midden/laag sectie
Ik ben weer eens op een saaie zondag middag eens lekker aan et simuleren geslagen. Dit voor mijn fronts, waar het filter nog altijd van moet worden afgemaakt.
Nu ben ik een tijdje aan et klooien geweest, maar krijg iedere keer een vervelende bult op ongeveer 300Hz.
De perfect manier om dit te corrigeren is een weerstand i serie zetten.
Zo krijg ik bijna een ideale grafiek.
Maargoed een weerstand (MOX) kan max 10W aan vermogen hebben. Een woofer wil vaak wel wat meer.
Zijn er andere simpele oplossingen om dit nog een beetje bij te werken ?
Ik kan voor een baffle step correctie gaan, maar dan komt er in 1 keer veel bij.
Nu ben ik een tijdje aan et klooien geweest, maar krijg iedere keer een vervelende bult op ongeveer 300Hz.
De perfect manier om dit te corrigeren is een weerstand i serie zetten.
Zo krijg ik bijna een ideale grafiek.
Maargoed een weerstand (MOX) kan max 10W aan vermogen hebben. Een woofer wil vaak wel wat meer.
Zijn er andere simpele oplossingen om dit nog een beetje bij te werken ?
Ik kan voor een baffle step correctie gaan, maar dan komt er in 1 keer veel bij.
Laatst gewijzigd door b_force op zo 15 okt 2006, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
ik zou eens een screenshotje maken.
Tis door de bafle zelf volgens mij...
plaatjes.
Het zit trouwens meer naar de 1000Hz, als ik die weghaal dmv bafflestep correctie ontstaat er weer een bultje bij 300 Hz
http://tweakers.net/ext/f/816d3ec9b0083 ... 0/full.png
http://tweakers.net/ext/f/ae3d6611ceca9 ... 9/full.png
(berijk lekker klein gezet om lekker veel detail te kunnen zien
)
Owjha gebruikte units zijn de Vifa TC18WG29-08 en de Seas 27TBFCG
Tis door de bafle zelf volgens mij...
plaatjes.
Het zit trouwens meer naar de 1000Hz, als ik die weghaal dmv bafflestep correctie ontstaat er weer een bultje bij 300 Hz
http://tweakers.net/ext/f/816d3ec9b0083 ... 0/full.png
http://tweakers.net/ext/f/ae3d6611ceca9 ... 9/full.png
(berijk lekker klein gezet om lekker veel detail te kunnen zien
Owjha gebruikte units zijn de Vifa TC18WG29-08 en de Seas 27TBFCG
Klopt gewoon niet met die tweeter. Ik snap niet waarom dat mis gaat, de output zou 6 dB hoger moeten liggen.
Wat die bult betreft, klopt precies die simulatie en die ontstaat door diffractie. Is een kwestie van trial and error om de totale respons vlak te krijgen. De woofer die alleen laag moet doen zou ik eens proberen te filteren met een grotere spoel, bij de juiste filterwaarden zou een serieweerstand helemaal niet nodig hoeven zijn en kun je het hele zaakje vlak trekken.
Wat die bult betreft, klopt precies die simulatie en die ontstaat door diffractie. Is een kwestie van trial and error om de totale respons vlak te krijgen. De woofer die alleen laag moet doen zou ik eens proberen te filteren met een grotere spoel, bij de juiste filterwaarden zou een serieweerstand helemaal niet nodig hoeven zijn en kun je het hele zaakje vlak trekken.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Met de polariteit verander je het rendement niet. In de simulatie zie je dat het op zich mooi optelt, dat is het probleem niet. Een seriefilter zou hooguit gehoormatig beter kunnen bevallen, je kunt er niet een verkeerde simulatie van een parallel filter mee goedmaken. He Bart, dit zou ik aan jou als techneut toch niet hoeven vertellen
.
Waarom gaat het in de eerste simulatie, waar je in het laag de bafflestep nog niet had meegenomen wel goed? Pas bij dat diffractiemodel daalt het niveau van de tweeter ineens 6 dB, dit klopt niet. Komt dat doordat je alleen 1 woofer op die box hebt getekend?
Waarom gaat het in de eerste simulatie, waar je in het laag de bafflestep nog niet had meegenomen wel goed? Pas bij dat diffractiemodel daalt het niveau van de tweeter ineens 6 dB, dit klopt niet. Komt dat doordat je alleen 1 woofer op die box hebt getekend?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
mm
1- correctie is gelukt bij 1000Hz, kwestie van parallel aan spoel van mid woofer een spoel + weerstand aan sluiten. (1,2mH en 4 ohm)
2- Waaorm hij zo inzakt, geen idee.
Ik kan eens proberen tweeter er gewoon standaard in te zetten (ben nogsteeds aan et leren met dit programma
)
overigens, de tweeter is 6 ohm, ik weet niet of de simulatie daar rekening mee houd ?
1- correctie is gelukt bij 1000Hz, kwestie van parallel aan spoel van mid woofer een spoel + weerstand aan sluiten. (1,2mH en 4 ohm)
2- Waaorm hij zo inzakt, geen idee.
Ik kan eens proberen tweeter er gewoon standaard in te zetten (ben nogsteeds aan et leren met dit programma
overigens, de tweeter is 6 ohm, ik weet niet of de simulatie daar rekening mee houd ?
Erm, als je 6 ohm gelijkstroomweerstand invoert als impedantie, dan heeft je gesimuleerde filter toch niks met de werkelijkheid te maken...hoe vaak moet ik dat nog posten op dit forum

Ik denk dat je simulatie in het diffractie programma de tweeter gewoon rond laat stralen. Zet hem op de baffle en er komt 6 dB bij.
Ik denk dat je simulatie in het diffractie programma de tweeter gewoon rond laat stralen. Zet hem op de baffle en er komt 6 dB bij.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
we zijn eens lekker aan het klooien geweest 
http://tweakers.net/ext/f/fc90eee7cb302 ... 2/full.png
http://tweakers.net/ext/f/865b9540bfeaf ... a/full.png
De tweeter maar gewoon gelaten wat hij is
(dus maar fftjes zonder diffractie)
Volgens mij klopt het plaatje zo redelijk
ow en voor net wat meer detail
http://tweakers.net/ext/f/39c3b3647aa79 ... 2/full.png
http://tweakers.net/ext/f/fc90eee7cb302 ... 2/full.png
http://tweakers.net/ext/f/865b9540bfeaf ... a/full.png
De tweeter maar gewoon gelaten wat hij is
Volgens mij klopt het plaatje zo redelijk
ow en voor net wat meer detail
http://tweakers.net/ext/f/39c3b3647aa79 ... 2/full.png
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
ben alleen vergeten mijn woofer off-axis te nemen.
Om een beetje bij dezelfde componentjes te lbijven (anders gaat et zoveel kosten
)
Wissel ik de 10uF en 8,2uF om.
5.6ohm wordt dan 4.7ohm
en 0.47mH wordt 0,39mH
geen drastische veranderingen dus
Het zou sowieso een mooi compromis zijn, in werkelijkheid klopt het nooit
Om een beetje bij dezelfde componentjes te lbijven (anders gaat et zoveel kosten
Wissel ik de 10uF en 8,2uF om.
5.6ohm wordt dan 4.7ohm
en 0.47mH wordt 0,39mH
geen drastische veranderingen dus
Het zou sowieso een mooi compromis zijn, in werkelijkheid klopt het nooit
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
om mijn topicje maar fftjes te kicken,
Ik heb gelijk keen vraagje.
http://tweakers.net/ext/f/2bb307c6a5cc1 ... a/full.png
http://tweakers.net/ext/f/3386aab805d8a ... 8/full.png
Dit is ongeveer wat het nu gaat worden (in werkelijk ietsjes anders)
Maar mijn vraag gaat over de bult die je ziet in het laag gedeelte op ongeveer 50Hz.
Die meet ik ook als ik het systeem kompleet aansluit. Waar komt deze bult vandaan ?
(datsheet: http://tweakers.net/ext/f/5434fec3f7355 ... 5/full.jpg)
kast is 45L BR, volgens de specs precies goed. 2,5weg dus.
Ik heb gelijk keen vraagje.
http://tweakers.net/ext/f/2bb307c6a5cc1 ... a/full.png
http://tweakers.net/ext/f/3386aab805d8a ... 8/full.png
Dit is ongeveer wat het nu gaat worden (in werkelijk ietsjes anders)
Maar mijn vraag gaat over de bult die je ziet in het laag gedeelte op ongeveer 50Hz.
Die meet ik ook als ik het systeem kompleet aansluit. Waar komt deze bult vandaan ?
(datsheet: http://tweakers.net/ext/f/5434fec3f7355 ... 5/full.jpg)
kast is 45L BR, volgens de specs precies goed. 2,5weg dus.
