Scamo 15

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Nadat ik een PDF van de Scamo 15 op het internet vond en het hele verhaal meerdere malen had gelezen was het mij als snel duidelijk dat ik deze set wilde gaan bouwen.

Dus hier mijn bouwverslag van hoe ik ze gebouwd heb.

Het begint echter bij de bouw van de SB Acoustics ARA.
Deze heb ik gehoord en gezien in Hengelo en wilde ook deze bouwvorm een keer namaken.
Ook van deze set kun je alle informatie vinden op het internet (Incl bouwtekeningen)

Dus aan de slag.....jippie... :yeah:

O ja.....ik maak 2 verschillende sets omdat ik ook nog een setje SB Acoustics met dezelfde inbouw maten als de Scamo heb.
Set 1 gaan we met noten fineer afwerken.
Set 2 gaan we in 1e instantie beitsen.
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Op naar de bouwmarkt.
Plaat MDF gehaald 15 mm dik
Plaat hardhout multiplex 5.5 mm
Dikte word dus 20mm
De Baffle word met 12 mm berkenmultiplex afgewerkt....dus dikte word 27mm.
In berken multiplex kun je beter schroeven en frezen...mijn favoriete materiaal...maar wel duur tov MDF.

IMG_0465.jpg
Met een mini handcirkelzaag de plaat op maat zagen.
IMG_0466.jpg
Zijkanten 4 stuks klaar
IMG_0467.jpg
Boven..onder..achter..en voorkant
IMG_0468.jpg
Omdat alles handwerk is zijn er altijd wat afwijkingen.
Fijn is het als alle 4 de panelen even schuin en haaks zijn...dat maakt het in elkaar zetten een stuk aangenamer.
Dus die klemmen we aan elkaar en met de grote schaaf maken we alles even vlak en haaks
IMG_0470.jpg
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Schermafbeelding 2019-05-01 om 07.48.17.png
Zo gaan we het namaken
We hebben vele schuine vlakken dus nogal wat schaafwerk om het mooi aan te laten sluiten op elkaar.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Scamo 15

Bericht door wouter »

Gaaf, en mooie foto's. Inspirerend om naar te kijken, veel succes en hopelijk bevallen ze straks heel goed!
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Scamo 15

Bericht door AatV »

Mooi, die asymmetrie van die schuine vlakken. :goedzo:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scamo 15

Bericht door Kalimba »

Je gaat snel zo na de Nexus! Volg dit weer met plezier.
De originele Scamo vind ik erg mooi om te zien m.u.v. de poort aan de zijkant. Daar zal Bernd zijn redenen voor hebben gehad maar jij plaatst de poort achter zie ik.
Succes!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Scamo 15

Bericht door Shadow »

De poort aan de zijkant was puur om hem tegen een muur te kunnen zetten, zonder de poort aan de voorkant te hebben.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door Barry2001 »

Leuk project Ton, ik vind nog altijd dat een goede 2 weg monitor erg ‘puur’ kan klinken. Succes, ik ga dit volgen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Scamo 15

Bericht door Shadow »

Barry2001 schreef:
Leuk project Ton, ik vind nog altijd dat een goede 2 weg monitor erg ‘puur’ kan klinken. Succes, ik ga dit volgen.
Die ‘Wave’ minitoren van Dre een paar jaar terug in Alphen :kwijl: op de CA van Pjotr met niks meer dan een goeie cd speler van Leo, dat was echt magisch :beer:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door Henkjan »

Shadow schreef:
De poort aan de zijkant was puur om hem tegen een muur te kunnen zetten, zonder de poort aan de voorkant te hebben.
nee, volgens Berndt Timmermans is aan de zijkant zo veel mogelijk vooraan de beste plek voor een BR poort. wel zo dicht mogelijk op de woofer, maar niet naar voren stralen zodat je minder last hebt van de mids uit de poort
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Scamo 15

Bericht door Shadow »

Waarom dan, faseverschil beperken?
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scamo 15

Bericht door Kalimba »

Henkjan schreef:
Shadow schreef:
De poort aan de zijkant was puur om hem tegen een muur te kunnen zetten, zonder de poort aan de voorkant te hebben.
nee, volgens Berndt Timmermans is aan de zijkant zo veel mogelijk vooraan de beste plek voor een BR poort. wel zo dicht mogelijk op de woofer, maar niet naar voren stralen zodat je minder last hebt van de mids uit de poort
Ik zie dat inderdaad bij meer ontwerpen van hem. het is voor mijn niet MAF maar ben wel benieuwd naar het waarom. Zo heb ik een enorm grote poort aan de voorkant van de Faktum (vind ik ook niet mooi om te zien :mrgreen: )
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Scamo 15

Bericht door Shadow »

Ik heb dezelfde poort in m’n Tarkus speakers, ik voel met je mee...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door Henkjan »

Kalimba schreef:
Henkjan schreef:
Shadow schreef:
De poort aan de zijkant was puur om hem tegen een muur te kunnen zetten, zonder de poort aan de voorkant te hebben.
nee, volgens Berndt Timmermans is aan de zijkant zo veel mogelijk vooraan de beste plek voor een BR poort. wel zo dicht mogelijk op de woofer, maar niet naar voren stralen zodat je minder last hebt van de mids uit de poort
Ik zie dat inderdaad bij meer ontwerpen van hem. het is voor mijn niet MAF maar ben wel benieuwd naar het waarom. Zo heb ik een enorm grote poort aan de voorkant van de Faktum (vind ik ook niet mooi om te zien :mrgreen: )
vanwege de bas-output (minste wegverschil) wil je de poort zo dicht mogelijk op de woofer. en vanwege geen last hebben van mid uit de poort (vooral van belang bij een breedbander, 2weg of hoog doorlopende woofers bij een 3weg) wil je niet dat de poort naar de luisteraar staat. dan kom je vanzelf op de zijkant uit :bakkie: en ja, dat hoor je. ik had eens een breedbandontwerp (paasproject met Alpair 6) met poort aan de voorkant. plaatsing/ruimtelijkeid viel me tegen. toen een opgerolde handdoek voor de poort gelegd op de tafel waar ze opstonden zodat de mids uit de poort niet meer direct m'n oren konden en hoppa de plaatsing klopte weer 8)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Scamo 15

Bericht door Pjotr »

Alsof geluid uit een 4 - 6 cm poortoppervlak niet gewoon lekker in de rondte straalt in het laag en middengebied... :think: Overigens valt de output van de poort heel snel af boven de poortresonantie.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
... Overigens valt de output van de poort heel snel af boven de poortresonantie.
in zuivere theorie wel, in de praktijk komt er veel meuk uit (nu ff de metingen niet paraat)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Scamo 15

Bericht door Pjotr »

In principe valt het af met 12dB/oct. Hangt ook een beetje van de Q van de poort af. De lengte resonantie is ook vaak een probleem met breedbanders/2-weg.
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Het was mij niet duidelijk waarom de poort aan de zijkant gemonteerd word bij de originele Scamo15....nu wel.
Eerlijk gezegd vind ik een poort aan de zijkant niet mooi staan.
Ik heb zelfs de Next monitor met PR aan de zijkant gebouwd maar ook dat vond ik niet mooi.

Een poort aan de voorzijde bij een vloerstaander laag bij de grond vind ik dan weer wel mooi....dicht bij de woofer weer niet.

Smaak bepaald bij mij heel erg hoe de kast eruit komt te zien en ik wijk dus dan snel af van het origineel met al zijn voordelen.

Dit verhaal over een baspoort sluit een beetje aan op mijn beweegredenen om bij mijn Next monitor en DXT Nexus geen baspoort maar een passieve Radiator te gebruiken.

Next Monitor info op https://www.hifialex.de/next-monitor/

Ik lees nogal wat op het internet aangaande luidsprekers en reden waarom in de Next monitor gebouwd heb komt naar aanleiding van dit verhaal.

https://www.hifi-selbstbau.de/bauvorsch ... 16-duo-dxt

Hier word een PR gebruikt en de maker legt uit waarom hij deze keuze maakt
Schermafbeelding 2019-05-02 om 07.12.51.png
Dit verhaal zorgde ervoor dat ik de Next monitor gebouwd heb en dit is tot nu toe 1 van de mooist klinkende monitoren die ik heb.
Zeker in mijn kleine luister ruimte komen deze goed uit de verf.
Voldoende laag en helder midden en hoog.
Je kunt er uren naar luisteren zonder dat het vermoeiend werkt....en dat doe ik dus ook.
IMG_0088.jpg
De Next monitor met de PR aan de zijkant...smaken verschillen...mooie kast maar is niet lang gebleven in de serre
IMG_0593.jpg
DXT Nexus met PR aan de achterzijde....voordeel hiervan is dat de kast wat volume kleiner kan maar de afstemming van de PR hetzelfde blijft.
Kompacte speakers in mijn serre hebben de voorkeur....vloerstaanders zijn er al vele geweest maar overleven het niet lang :sure:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Scamo 15

Bericht door Pjotr »

Netjes gedaan Ton! Hmm ja, een nadeel van een PR noemt ie dan niet: Een nog steiler afvallen in het laag dan een BR en als je pecht hebt met de afstemming, een scherpe notch vlak onder de afvalfrequentie. Je krijgt daardoor een fors verloop in de group delay en dat maakt het laag er niet rustiger op.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scamo 15

Bericht door Kalimba »

Dank voor de heldere uitleg Henk-Jan.

Ton, Ik vind de poort aan de zijkant ook niet mooi en begrijp goed dat je deze verplaatst. Prachtig die Next monitoren! Nooit spijt van de snelle wisselingen qua kast/ luidsprekers? (ik wil altijd alles houden/ bewaren haha )
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Kalimba schreef:
Dank voor de heldere uitleg Henk-Jan.

Ton, Ik vind de poort aan de zijkant ook niet mooi en begrijp goed dat je deze verplaatst. Prachtig die Next monitoren! Nooit spijt van de snelle wisselingen qua kast/ luidsprekers? (ik wil altijd alles houden/ bewaren haha )
Snelle wisselingen...echt mijn ding.....die behuizing van de Next monitor...dat is nu mijn testkast geworden.....
Altijd op zoek naar een nog mooie kast...andere afwerking.
Ik heb nog voor 20 jaar aan fineer op zolder liggen dus ik kan vooruit :sure:

Ik loop wel eens een winkel binnen of ben aan het rond zoeken op het internet en dan zie ik iets wat ik mooi vind.
Het duurt dan meestal niet lang voordat de eerste tekeningen en berekeningen in mijn LS boekje staan.
Vaak bedenk ik iets als ik op zaterdag ochtend in de serre zit...ga dan naar de bouwmarkt en soms zitten de speakers er zondagavond al in...heerlijk :rofl:

Als je eens wist hoeveel bouwwerken nog klaar staan om af te maken....
sfg.jpg
De inspiratie....deze is al bijna klaar...staat te wachten op de vakantie met de camper :-$
Word wel met Wenge en Esdoorn (geen Alu)
Versie 2...ook al aan gewerkt...deze word Kersen met esdoorn streepjes
Versie 3...is een stuk groter en zou de volgende DXT Nexus kunnen worden
Alle 3 dus met buigtriplex en eigen gemaakte buig MDF....ronde vormen ipv rechthoeken...een keer wat anders.

Gezien de history duurt het 3 tot 4 bouwvormen voordat ik ze met rust laat :rofl:

Voordeel als je 5 verschillende setjes hebt....altijd wel eentje die een nieuwe huisje nodig heeft.

Zonder gekheid....mijn hersenen moeten druk bezig zijn...mijn handen doen het werk...en dan heb ik rust.
Ontspanning heet dat en dit is het enigste wat bij mij werkt.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scamo 15

Bericht door Kalimba »

Nog genoeg projecten op komst zo te horen en voor mij veel kijk en leesplezier haha.
Het niet stil kunnen zitten ken ik. Voor mij was de hobby een tijd naar de achtergrond verdwenen toen ik de Vertigo's (2010) had icm m'n droom versterker. Eigenlijk helemaal niet zo leuk toen die droom werkelijkheid werd want ik had niks meer te doen qua bouwen totdat ik de reference monitor in slechte staat kocht. Toen kwam het klussen weer en kocht veel meer luidsprekers en de hobby was terug totdat ik de Faktum hoorde... Op de Reference monitoren na alles verkocht voor de Faktum :rofl: Als ik helemaal klaar ben zal ik ook weer verder gaan bouwen voor de HC set en pc.
Tijdens het luisteren klus ik komend jaar ook verder aan de bouw van het schip de San Francisco II Luisteren, klussen en sparen voor de upgrades en luidsprekers die ik nog wil bouwen.

On topic, ik ben benieuwd naar de voortgang van de Scamo en vooral naar hoe deze luidspreker klinkt.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Scamo 15

Bericht door Shadow »

Geloof me, bouw een mooie versterker voor die Faktums :rock:
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Ja dat lijkt me ook een keer leuk...ik heb al zitten inlezen in de CA versterker.
Als vak electronica.....maar daardoor vind ik het juist leuk om als hobby iets geheel anders te hebben.
Hout bewerking is al 40 jaar mijn passie.
Kasten en bedden maken voor de 2 dochters toen ze nog klein waren.

Tafeltje gemaakt voor mijn oudste dochter voor haar nieuwe huis vorig jaar.
Alles met zwalluwstaart verbindingen.
Ben hier wel trots op
IMG_0022.jpg
IMG_0024.jpg
IMG_0026.jpg
IMG_0027.jpg
Massief Noten en Esdoorn en fineer noten en esdoorn
Laatst gewijzigd door tonvandeacker op do 02 mei 2019, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Maar goed weer even on topic...al vind ik die info over de baspoort / PR wel leerzaam.
Ik sta niet raar te kijken dat mijn DXT alsnog een mooi kastje krijgt met als voorbeeld de Avalon en een gewone Baspoort.
IMG_0471.jpg
In verband met de schuine kopse kanten heb ik de planken iets langer gelaten om erna mooi vlak af te zagen.
Het idee was om het filter verzonken een aparte kamer te geven.
IMG_0472.jpg
Passen en meten en alvast de drivers ingetekend.
IMG_0473.jpg
IMG_0474.jpg
Tja leuk bedacht...maar het is em niet geworden :rofl:
IMG_0475.jpg
Gewoon rechte achterkant met filter erin via de voorkant....dus daar maar iets voor gemaakt zodat ik deze goed vast kan maken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”