Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Vintage
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 17:08

Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door Vintage »

Graag zou ik willen weten of er hier op het forum mensen zijn die ervaring hebben met het reviseren van een paar Meridian m2 actieve luidsprekers. Tijdens het inschakelen slaan in beide luidsprekers de zekeringen voor de voeding door. 'k Neem aan dat zich ergens een sluiting in zit. Heeft iemand zoiets al eens gerepareerd en aan welke kosten moet ik rekening houden. Misschien een mooi moment om de condensatoren meteen te verversen. Op de printplaat zelf zitten nog 2 zekeringen ter bescherming van de hoge en lage tonen drivers. Deze zijn nog in orde.

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?

Het schema is te downloaden via : http://www.meridian-audio.com/media/688 ... iagram.pdf
Laatst gewijzigd door Vintage op do 29 nov 2018, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vintage
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 17:08

Re: Reviseren Meridian m2

Bericht door Vintage »

20181128_200641543432632409.png
Zo ziet het er op dit moment uit.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Reviseren Meridian m2

Bericht door Olaf Analogue »

De voeding staat niet op de foto. Het lijkt er op dat daar het probleem zit.
Of de eindtrap is kortgesloten.
Overigens vind ik het heel frapant dat beide luidsprekers tegelijkertijd dit probleem hebben
Gebruikersavatar
Vintage
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 17:08

Re: Reviseren Meridian m2

Bericht door Vintage »

Op het oog is er niks te zien in de vorm van verkoolde of gebroken onderdelen. Aan ze voeding aan zich is ook niks te zien. De condensatoren staan niet bol of bevatten geen sporen van lekkage. Het probleem zit inderdaad in beide luidsprekers.
Bijlagen
20181127_092911543471229324.png
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Reviseren Meridian m2

Bericht door SARK »

Heb je al "iets" gemeten? Ik kan namelijk niet uit jouw tekst opmaken dat je dit hebt gedaan. Als je zelf geen mogelijkheid hebt om te meten dan denk ik dat je de vraag anders moet formuleren.
Gebruikersavatar
Vintage
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 17:08

Re: Reviseren Meridian m2

Bericht door Vintage »

Ik heb niet de mogelijkheden om echt te meten.. kan wel schema's lezen en beredeneren. Misschien dat me er iemand mee kan helpen? 't Zou immers jammer zijn als ze door te experimenteren verder stuk zouden gaan.

Gemeten heb ik de zekeringen, gekeken naar eventuele voor 't oog zichtbare gebreken( zo te zien niks doorgebrandt)
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door Olaf Analogue »

Heb je ze defect gekocht of zijn ze bij jou defect gegaan? Wat waren de omstandigheden op dat moment?. Ik vind het vreemd dat ze beiden defect zijn. Is dit tegelijkertijd gebeurd?
Indien je ze zo gekocht hebt, kijk dan ook even of ze voor 220v bedoeld zijn of voor 110v. In het laatste geval zouden we in ieder geval een verklaring hebben. :mrgreen:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door markbakk »

Voor een tot enkele tientjes koop je een adequate multimeter die ook elders in huis erg handig is. Even los van het veilig werken met elektronica en vooral met netspanning lijkt me dat je daarmee moet beginnen.

Overigens: wat voor zekeringen zitten er in de voedingslijn? Met zo'n ringkerntrafo kom je doorgaans niet weg zonder inschakelvertraging om de piekstroom te beperken, laat staan dat normale (snelle) zekeringen die piekstroom bij inschakelen overleven. Probeer het eens met een gelijke waarde T(raag)-variant.

[Edit] En mocht je ontdekken dat dit het probleem is, met een geschikte NTC in de voedingslijn heb je je inschakelstroombegrenzer voor een bodemprijs geregeld.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door Pjotr »

Ehh, dit geen zelfbouw gepruts maar een commercieel verkocht ding. Als zekeringen er uit vliegen is hoe dan ook iets serieus niet in orde en vereist het ter plekke een ter zake deskundig oog. De suggestie van 110V (Amerikaanse import?) om daar eens naar te kijken is geen verkeerde.

We zien de laatste tijd wel vaker vragen in de trant van "Hij doet het niet meer, wat is er aan de hand?". Dat soort vragen kennen maar 1 antwoord: "Hij is stuk" :mrgreen: Wil je daar serieus een oplossing voor dan zal toch iemand met gedegen kennis van zaken zo'n ding op de werkbank moeten gaan door meten om de werkelijke fout/oorzaak op te gaan sporen.
Gebruikersavatar
Vintage
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 17:08

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door Vintage »

Iemand met kennis er heen laten kijken is zeker niet verkeerd. Ik heb ze gekocht als werkend... helaas dus :-(

De ringkern ziet er zo uit
Bijlagen
20181128_144351543499949299.png
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door markbakk »

Als ik zo twee keer kijk, lijkt het of de trafo op de 110V-wikkelingen Is aangesloten, terwijl er ook een 220V-aansluiting is. Als je dit zo op 230V hebt gehangen, kan er wel eens veel stuk zijn.
Gebruikersavatar
Vintage
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 17:08

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door Vintage »

Bij 't vervangen van de zekering slaat de zekering meteen door. Er is geen rookontwikkeling :-)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door Pjotr »

Het lijkt er i.d.d. op die foto op dat er aan de netspanningsconfiguratie geprutst is en daar iets mis is. De kans dat er daardoor wat stuk gegaan is, is erg klein. Bij verkeerde configuratie op 110V klapt dan gelijk de trafo in de verzadiging en vliegen de zekeringen er onmiddellijk uit. Nog voordat er secundair spanning opgebouwd kan worden.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door ds23man »

Nou nog even een complete service manual, Ray kom er maar in!
Gebruikersavatar
Vintage
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 17:08

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door Vintage »

Deze schijnt niet te leveren te zijn,tenminste volgens Meridian zelf. Enkel alleen bovenstaand schema( als pdf download)
Gebruikersavatar
Vintage
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 17:08

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door Vintage »

Mocht er behoefte zijn aan meer foto's hoor ik dat graag.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door SARK »

Je schrijft "ik heb ze gekocht als werkend" ... hebben ze ooit gewerkt bij jou thuis?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door Olaf Analogue »

SARK schreef:
Je schrijft "ik heb ze gekocht als werkend" ... hebben ze ooit gewerkt bij jou thuis?
Ik trek de conclusie dat ze in zijn bezit nooit hebben gewerkt, hij heeft twee defecte luidsprekers gekocht.
In dit geval beng ik bang dat ze mishandeld zijn en dat de eindtrappen defect zijn, ik hoop dat je er niet te veel voor hebt betaald.
De eindtrappen zijn makkelijk door te meten met een simpele multimeter.
waar woon je ergens?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door SARK »

Maar moet hij dan niet eerst bij de verkoper aankloppen? Ik vind dit een beetje rare manier van handelen namelijk.
Gebruikersavatar
Vintage
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 17:08

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door Vintage »

Ik heb ze overgenomen waarbij de verkoper mij vertelde dat ze het zouden moeten doen. Thuis bleek anders :x Helaas geen mogelijkheid gehad om ze daar te testen. De luidsprekers wonen in de omgeving van Geleen-Sittard.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door Pjotr »

SARK schreef:
Maar moet hij dan niet eerst bij de verkoper aankloppen? Ik vind dit een beetje rare manier van handelen namelijk.
Idd, en dan is het wel handig als je weet dat ze nog op 110V staan. Helaas Marktplaats.......... nooit iets kopen zonder bij de verkoper thuis testen!
Gebruikersavatar
Vintage
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 17:08

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door Vintage »

Jullie hebben helemaal gelijk... 't was inladen en wegwezen..
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door Olaf Analogue »

Vintage schreef:
Jullie hebben helemaal gelijk... 't was inladen en wegwezen..
Inladen en terugbrengen een optie ?
Moeten wij even met je mee gaan ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vintage
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 17:08

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door Vintage »

Haha..zo ben ik niet. Laat wat mij betreft de handjes maar wapperen met het herstel van de m2's :D
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door SARK »

Wie moet de handjes nu laten wapperen?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”