Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Moderator: Beheerdersteam
Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Graag zou ik willen weten of er hier op het forum mensen zijn die ervaring hebben met het reviseren van een paar Meridian m2 actieve luidsprekers. Tijdens het inschakelen slaan in beide luidsprekers de zekeringen voor de voeding door. 'k Neem aan dat zich ergens een sluiting in zit. Heeft iemand zoiets al eens gerepareerd en aan welke kosten moet ik rekening houden. Misschien een mooi moment om de condensatoren meteen te verversen. Op de printplaat zelf zitten nog 2 zekeringen ter bescherming van de hoge en lage tonen drivers. Deze zijn nog in orde.
Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?
Het schema is te downloaden via : http://www.meridian-audio.com/media/688 ... iagram.pdf
Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?
Het schema is te downloaden via : http://www.meridian-audio.com/media/688 ... iagram.pdf
Laatst gewijzigd door Vintage op do 29 nov 2018, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Reviseren Meridian m2
De voeding staat niet op de foto. Het lijkt er op dat daar het probleem zit.
Of de eindtrap is kortgesloten.
Overigens vind ik het heel frapant dat beide luidsprekers tegelijkertijd dit probleem hebben
Of de eindtrap is kortgesloten.
Overigens vind ik het heel frapant dat beide luidsprekers tegelijkertijd dit probleem hebben
Re: Reviseren Meridian m2
Op het oog is er niks te zien in de vorm van verkoolde of gebroken onderdelen. Aan ze voeding aan zich is ook niks te zien. De condensatoren staan niet bol of bevatten geen sporen van lekkage. Het probleem zit inderdaad in beide luidsprekers.
Re: Reviseren Meridian m2
Heb je al "iets" gemeten? Ik kan namelijk niet uit jouw tekst opmaken dat je dit hebt gedaan. Als je zelf geen mogelijkheid hebt om te meten dan denk ik dat je de vraag anders moet formuleren.
Re: Reviseren Meridian m2
Ik heb niet de mogelijkheden om echt te meten.. kan wel schema's lezen en beredeneren. Misschien dat me er iemand mee kan helpen? 't Zou immers jammer zijn als ze door te experimenteren verder stuk zouden gaan.
Gemeten heb ik de zekeringen, gekeken naar eventuele voor 't oog zichtbare gebreken( zo te zien niks doorgebrandt)
Gemeten heb ik de zekeringen, gekeken naar eventuele voor 't oog zichtbare gebreken( zo te zien niks doorgebrandt)
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Heb je ze defect gekocht of zijn ze bij jou defect gegaan? Wat waren de omstandigheden op dat moment?. Ik vind het vreemd dat ze beiden defect zijn. Is dit tegelijkertijd gebeurd?
Indien je ze zo gekocht hebt, kijk dan ook even of ze voor 220v bedoeld zijn of voor 110v. In het laatste geval zouden we in ieder geval een verklaring hebben.
Indien je ze zo gekocht hebt, kijk dan ook even of ze voor 220v bedoeld zijn of voor 110v. In het laatste geval zouden we in ieder geval een verklaring hebben.
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Voor een tot enkele tientjes koop je een adequate multimeter die ook elders in huis erg handig is. Even los van het veilig werken met elektronica en vooral met netspanning lijkt me dat je daarmee moet beginnen.
Overigens: wat voor zekeringen zitten er in de voedingslijn? Met zo'n ringkerntrafo kom je doorgaans niet weg zonder inschakelvertraging om de piekstroom te beperken, laat staan dat normale (snelle) zekeringen die piekstroom bij inschakelen overleven. Probeer het eens met een gelijke waarde T(raag)-variant.
[Edit] En mocht je ontdekken dat dit het probleem is, met een geschikte NTC in de voedingslijn heb je je inschakelstroombegrenzer voor een bodemprijs geregeld.
Overigens: wat voor zekeringen zitten er in de voedingslijn? Met zo'n ringkerntrafo kom je doorgaans niet weg zonder inschakelvertraging om de piekstroom te beperken, laat staan dat normale (snelle) zekeringen die piekstroom bij inschakelen overleven. Probeer het eens met een gelijke waarde T(raag)-variant.
[Edit] En mocht je ontdekken dat dit het probleem is, met een geschikte NTC in de voedingslijn heb je je inschakelstroombegrenzer voor een bodemprijs geregeld.
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Ehh, dit geen zelfbouw gepruts maar een commercieel verkocht ding. Als zekeringen er uit vliegen is hoe dan ook iets serieus niet in orde en vereist het ter plekke een ter zake deskundig oog. De suggestie van 110V (Amerikaanse import?) om daar eens naar te kijken is geen verkeerde.
We zien de laatste tijd wel vaker vragen in de trant van "Hij doet het niet meer, wat is er aan de hand?". Dat soort vragen kennen maar 1 antwoord: "Hij is stuk"
Wil je daar serieus een oplossing voor dan zal toch iemand met gedegen kennis van zaken zo'n ding op de werkbank moeten gaan door meten om de werkelijke fout/oorzaak op te gaan sporen.
We zien de laatste tijd wel vaker vragen in de trant van "Hij doet het niet meer, wat is er aan de hand?". Dat soort vragen kennen maar 1 antwoord: "Hij is stuk"
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Iemand met kennis er heen laten kijken is zeker niet verkeerd. Ik heb ze gekocht als werkend... helaas dus
De ringkern ziet er zo uit
De ringkern ziet er zo uit
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Als ik zo twee keer kijk, lijkt het of de trafo op de 110V-wikkelingen Is aangesloten, terwijl er ook een 220V-aansluiting is. Als je dit zo op 230V hebt gehangen, kan er wel eens veel stuk zijn.
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Bij 't vervangen van de zekering slaat de zekering meteen door. Er is geen rookontwikkeling 
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Het lijkt er i.d.d. op die foto op dat er aan de netspanningsconfiguratie geprutst is en daar iets mis is. De kans dat er daardoor wat stuk gegaan is, is erg klein. Bij verkeerde configuratie op 110V klapt dan gelijk de trafo in de verzadiging en vliegen de zekeringen er onmiddellijk uit. Nog voordat er secundair spanning opgebouwd kan worden.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28474
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Nou nog even een complete service manual, Ray kom er maar in!
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Deze schijnt niet te leveren te zijn,tenminste volgens Meridian zelf. Enkel alleen bovenstaand schema( als pdf download)
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Mocht er behoefte zijn aan meer foto's hoor ik dat graag.
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Je schrijft "ik heb ze gekocht als werkend" ... hebben ze ooit gewerkt bij jou thuis?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Ik trek de conclusie dat ze in zijn bezit nooit hebben gewerkt, hij heeft twee defecte luidsprekers gekocht.SARK schreef:Je schrijft "ik heb ze gekocht als werkend" ... hebben ze ooit gewerkt bij jou thuis?
In dit geval beng ik bang dat ze mishandeld zijn en dat de eindtrappen defect zijn, ik hoop dat je er niet te veel voor hebt betaald.
De eindtrappen zijn makkelijk door te meten met een simpele multimeter.
waar woon je ergens?
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Maar moet hij dan niet eerst bij de verkoper aankloppen? Ik vind dit een beetje rare manier van handelen namelijk.
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Ik heb ze overgenomen waarbij de verkoper mij vertelde dat ze het zouden moeten doen. Thuis bleek anders
Helaas geen mogelijkheid gehad om ze daar te testen. De luidsprekers wonen in de omgeving van Geleen-Sittard.
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Idd, en dan is het wel handig als je weet dat ze nog op 110V staan. Helaas Marktplaats.......... nooit iets kopen zonder bij de verkoper thuis testen!SARK schreef:Maar moet hij dan niet eerst bij de verkoper aankloppen? Ik vind dit een beetje rare manier van handelen namelijk.
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Jullie hebben helemaal gelijk... 't was inladen en wegwezen..
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Inladen en terugbrengen een optie ?Vintage schreef:Jullie hebben helemaal gelijk... 't was inladen en wegwezen..
Moeten wij even met je mee gaan ?
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Haha..zo ben ik niet. Laat wat mij betreft de handjes maar wapperen met het herstel van de m2's 
