schema's voor mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
schema's voor mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Ik werd bij de aankoop van mijn schakelaar gewezen op deze link± http://www.amb.org/audio/epsilon24/ (verkoop print: http://www.amb.org/shop/ #10)
deze site en verkooppagina hebben nog veel meer leuke parts op het gebied van DIY audio !!
deze site en verkooppagina hebben nog veel meer leuke parts op het gebied van DIY audio !!
Re: mooie 230V schakelaars
Poeh hé, nogal complex schakelingetje. Voordeel is wel dat het een kant en klaar bouwkitje is.
Hier het klassiek 555 schema'tje: Wie wil gaat zijn gang. Maar als iemand een printje ontwerpt dan wil ik daar wel graag een paar van hebben

Hier het klassiek 555 schema'tje: Wie wil gaat zijn gang. Maar als iemand een printje ontwerpt dan wil ik daar wel graag een paar van hebben
Re: mooie 230V schakelaars
Jah kan ook, alleen zijn daar weer lastige SMD componenten gebruikt.cobaltjeh schreef:Als je toch voor een nette aan/uit schakelaar gaat. Kan je net zo goed een van deze gebruiken. Dan heb je het voordeel dat je zelfs met een drukknop uit de voeten kan.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=13068
Of natuurlijk de hypex soft start, alleen zijn deze natuurlijk redelijk aan de prijs.
Dat 555 schakelingetje is al heel oud, simpel en betrouwbaar. Kennelijk voelen velen zich geroepen om daar weer een eigen draai aan te geven en het nodeloos ingewikkelder te maken
@Lieuwe
HJ is niet de enige die hier een oplossing voor zoekt
Re: mooie 230V schakelaars
Dan kun je ook onderstaand schema van circuitsonline gebruiken, die doet ook hetzelfde
.
Lieuwe schreef:Voor mijn LM4780 ga ik ook gebruik maken van zo'n vandalen switch. Die ga ik aansturen aan de hand van het volgende schema:
http://www.circuitsonline.net/schakelin ... elais.html
Ik neem aan dat het gewoon mogelijk is? Het relais ga ik deze voor gebruiken:
http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... uctId=3394
Het lijkt me dat die gewoon 230v kan schakelen? Deze schakelt dan de 2 trafo's in die elk in serie staan met een NTC:
http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... uctId=2834
Dan moet het toch goedkomen?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: mooie 230V schakelaars
is er niet een chinees die zoiets kant&klaar aanbiedt? in principe alleen dit deel nodig:en dan zelfs zonder t relais want dat zit al op de voeding. doet zo'n NE555 't ook op 5V overigens? anders schiet ik er weer niets mee op natuurlijk (of moet toch dat 12V/230V relais er in zetten en t relais in de DAC voeding overbruggen)Pjotr schreef:Poeh hé, nogal complex schakelingetje. Voordeel is wel dat het een kant en klaar bouwkitje is.
Hier het klassiek 555 schema'tje: Wie wil gaat zijn gang. Maar als iemand een printje ontwerpt dan wil ik daar wel graag een paar van hebben![]()
Re: mooie 230V schakelaars
Nope, een 5V relais trekt net wat te veel stroom voor de NE555.Henkjan schreef:doet zo'n NE555 't ook op 5V overigens? anders schiet ik er weer niets mee op natuurlijk (of moet toch dat 12V/230V relais er in zetten en t relais in de DAC voeding overbruggen)
Maar waarvoor wil je dit zonder trafo gebruiken? Ding is juist bedoeld als low power stdby om de voeding aan/uit te schakelen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: mooie 230V schakelaars
omdat ik net een 5V PSU module gekocht heb, in de veronderstelling dat ik alleen een schakelaar nodig zou hebben en dan zo dat 5V relais op jou DAC voeding kon aansturen. Hoeveel mA trekt zo'n 5V relais dan? laat ik dat idee los, dan is een compleet printje (van onze haagse chinees?) the next best thing. kan ik in elk geval een mooie schakelaar gebruiken.Pjotr schreef:Nope, een 5V relais trekt net wat te veel stroom voor de NE555.Henkjan schreef:doet zo'n NE555 't ook op 5V overigens? anders schiet ik er weer niets mee op natuurlijk (of moet toch dat 12V/230V relais er in zetten en t relais in de DAC voeding overbruggen)
Maar waarvoor wil je dit zonder trafo gebruiken? Ding is juist bedoeld als low power stdby om de voeding aan/uit te schakelen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: mooie 230V schakelaars
dat relais dat in de Pjotr HK DAC voeding zit trekt erg weinig hoor:Pjotr schreef:Nope, een 5V relais trekt net wat te veel stroom voor de NE555.
farnel.nl schreef:Coil Current: 44mA
Re: mooie 230V schakelaars
Jah, maar dat schakelt geen 1KVA aan trafo'sHenkjan schreef:dat relais dat in de Pjotr HK DAC voeding zit trekt erg weinig hoor:Pjotr schreef:Nope, een 5V relais trekt net wat te veel stroom voor de NE555.farnel.nl schreef:Coil Current: 44mA
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: mooie 230V schakelaars
Begrijp ik goed dat J1 en J2 gewoon 220V netspanning is, NA de aan/uitschakelaar van een aangesloten versterker? Dat wil zeggen dat het relais het rated vermogen van de aangesloten versterker moet kunnen verstouwen.Pjotr schreef:Poeh hé, nogal complex schakelingetje. Voordeel is wel dat het een kant en klaar bouwkitje is.
Hier het klassiek 555 schema'tje: Wie wil gaat zijn gang. Maar als iemand een printje ontwerpt dan wil ik daar wel graag een paar van hebben![]()
Dit zou voor mij een uitkomst zijn. Is dit goed te bouwen op een hobbyprint?
Laatst gewijzigd door Jamesblond op do 13 apr 2017, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Kun je doen. Als je maar rekening houdt met minimale veiligheidsafstanden voor de 230V. W.d.b. zijn er voor het relais mooie insteekvoetjes te koop met aparte schroefaansluitingen
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Geen slecht idee om het op die manier uit te voeren.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Hoi Pjotr,Pjotr schreef:Kun je doen. Als je maar rekening houdt met minimale veiligheidsafstanden voor de 230V. W.d.b. zijn er voor het relais mooie insteekvoetjes te koop met aparte schroefaansluitingen
Klopt dit schema wel?.
Groet,
Pim
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Hoezo? Wat zou er niet goed zijn dan?PimDriessen schreef:Hoi Pjotr,Pjotr schreef:Kun je doen. Als je maar rekening houdt met minimale veiligheidsafstanden voor de 230V. W.d.b. zijn er voor het relais mooie insteekvoetjes te koop met aparte schroefaansluitingen
Klopt dit schema wel?.
Groet,
Pim
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Hoi Pjotr,
Omdat pootje 7 discharge aan de uitgang ligt, i.p.v. pootje 3 output.
Groet,
Pim
Omdat pootje 7 discharge aan de uitgang ligt, i.p.v. pootje 3 output.
Groet,
Pim
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Klopt, is een open collector die parallel aan de uitgang zit. De 12V regulator kan trouwens vervallen als je een CMOS 555 neemt en een trafo van 7V.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Hoi Pjotr,
Ik ontdekte het toen twee simulatie software programma`s in beide gevallen het relais aantrokken toen de schakelaar nog open stond, dus ging ik het schema bestuderen, en zag de uitgang anders zitten.
Deze schakeling zou moeten werken?.
Hoe kan het dat twee software programma`s het niet werkend krijgen?.
Tina software en Livewire software.
Groet,
Pim
Ik ontdekte het toen twee simulatie software programma`s in beide gevallen het relais aantrokken toen de schakelaar nog open stond, dus ging ik het schema bestuderen, en zag de uitgang anders zitten.
Deze schakeling zou moeten werken?.
Hoe kan het dat twee software programma`s het niet werkend krijgen?.
Tina software en Livewire software.
Groet,
Pim
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Geen idee, ben er niet bekend mee en Tina heb ik nog nooit goed werkend gekregen. De modellen van TI zijn trouwens brak. Die werken bij mij sowieso geen van allen in mijn simulator.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Vreemd bij mij werkt Tina 11 goed.
Groet,
Pim
Groet,
Pim
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Maakt het uit, je wilt het toch niet gebruiken om je simulator te testen? Zet het even in het echt op breadboard en zie wat het doet.
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Volgens mij heb ik die schakeling weleens opgebouwd, en werkte hij gewoon.
Teveel op de computer vertrouwen heb ik nooit verstandig gevonden, er is ook nog zoiets als gezond verstand.
(zie ook het onderschrift van Tom Magielse.)
Als je het absoluut zeker wilt weten, breadbordje, handje componenten, resultaat.
Kost minder tijd dan de gegevens inkloppen....
(Peter was me al voor.
)
Teveel op de computer vertrouwen heb ik nooit verstandig gevonden, er is ook nog zoiets als gezond verstand.
(zie ook het onderschrift van Tom Magielse.)
Als je het absoluut zeker wilt weten, breadbordje, handje componenten, resultaat.
Kost minder tijd dan de gegevens inkloppen....
(Peter was me al voor.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Daar heb ik de software voor om niet steeds met onderdelen te hoeven klooien.
Groet,
Pim
Groet,
Pim
