schema's voor mooie en veilige schakelaars voor netspanning

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
JB84
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 12:20
Locatie: Hoogezand

schema's voor mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door JB84 »

Ik werd bij de aankoop van mijn schakelaar gewezen op deze link± http://www.amb.org/audio/epsilon24/ (verkoop print: http://www.amb.org/shop/ #10)

deze site en verkooppagina hebben nog veel meer leuke parts op het gebied van DIY audio !!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door Pjotr »

Poeh hé, nogal complex schakelingetje. Voordeel is wel dat het een kant en klaar bouwkitje is.

Hier het klassiek 555 schema'tje:
Push-button-ON-OFF.gif
Wie wil gaat zijn gang. Maar als iemand een printje ontwerpt dan wil ik daar wel graag een paar van hebben :) ;)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door Pjotr »

cobaltjeh schreef:
Als je toch voor een nette aan/uit schakelaar gaat. Kan je net zo goed een van deze gebruiken. Dan heb je het voordeel dat je zelfs met een drukknop uit de voeten kan.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=13068

Of natuurlijk de hypex soft start, alleen zijn deze natuurlijk redelijk aan de prijs.
Jah kan ook, alleen zijn daar weer lastige SMD componenten gebruikt.

Dat 555 schakelingetje is al heel oud, simpel en betrouwbaar. Kennelijk voelen velen zich geroepen om daar weer een eigen draai aan te geven en het nodeloos ingewikkelder te maken :roll: Maar goed, vele wegen leiden naar Rome :mrgreen:

@Lieuwe

HJ is niet de enige die hier een oplossing voor zoekt :roll:
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door Lieuwe »

Dan kun je ook onderstaand schema van circuitsonline gebruiken, die doet ook hetzelfde ;).
Lieuwe schreef:
Voor mijn LM4780 ga ik ook gebruik maken van zo'n vandalen switch. Die ga ik aansturen aan de hand van het volgende schema:
http://www.circuitsonline.net/schakelin ... elais.html
Ik neem aan dat het gewoon mogelijk is? Het relais ga ik deze voor gebruiken:
http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... uctId=3394
Het lijkt me dat die gewoon 230v kan schakelen? Deze schakelt dan de 2 trafo's in die elk in serie staan met een NTC:
http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... uctId=2834

Dan moet het toch goedkomen :P?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Poeh hé, nogal complex schakelingetje. Voordeel is wel dat het een kant en klaar bouwkitje is.

Hier het klassiek 555 schema'tje:
De bijlage Push-button-ON-OFF.gif is niet meer beschikbaar
Wie wil gaat zijn gang. Maar als iemand een printje ontwerpt dan wil ik daar wel graag een paar van hebben :) ;)
is er niet een chinees die zoiets kant&klaar aanbiedt? in principe alleen dit deel nodig:
NE555 schakeling voor pushbutton.png
en dan zelfs zonder t relais want dat zit al op de voeding. doet zo'n NE555 't ook op 5V overigens? anders schiet ik er weer niets mee op natuurlijk (of moet toch dat 12V/230V relais er in zetten en t relais in de DAC voeding overbruggen)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: mooie schakelaars

Bericht door ray5150 »

Ni hao! :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
doet zo'n NE555 't ook op 5V overigens? anders schiet ik er weer niets mee op natuurlijk (of moet toch dat 12V/230V relais er in zetten en t relais in de DAC voeding overbruggen)
Nope, een 5V relais trekt net wat te veel stroom voor de NE555.

Maar waarvoor wil je dit zonder trafo gebruiken? Ding is juist bedoeld als low power stdby om de voeding aan/uit te schakelen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Henkjan schreef:
doet zo'n NE555 't ook op 5V overigens? anders schiet ik er weer niets mee op natuurlijk (of moet toch dat 12V/230V relais er in zetten en t relais in de DAC voeding overbruggen)
Nope, een 5V relais trekt net wat te veel stroom voor de NE555.

Maar waarvoor wil je dit zonder trafo gebruiken? Ding is juist bedoeld als low power stdby om de voeding aan/uit te schakelen.
omdat ik net een 5V PSU module gekocht heb, in de veronderstelling dat ik alleen een schakelaar nodig zou hebben en dan zo dat 5V relais op jou DAC voeding kon aansturen. Hoeveel mA trekt zo'n 5V relais dan? laat ik dat idee los, dan is een compleet printje (van onze haagse chinees?) the next best thing. kan ik in elk geval een mooie schakelaar gebruiken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Nope, een 5V relais trekt net wat te veel stroom voor de NE555.
dat relais dat in de Pjotr HK DAC voeding zit trekt erg weinig hoor:
farnel.nl schreef:
Coil Current: 44mA
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
Nope, een 5V relais trekt net wat te veel stroom voor de NE555.
dat relais dat in de Pjotr HK DAC voeding zit trekt erg weinig hoor:
farnel.nl schreef:
Coil Current: 44mA
Jah, maar dat schakelt geen 1KVA aan trafo's :shock: Neem toch aan dat het een beetje universeel moet blijven... Als je het per se op 5V wilt hebben ook best maar ik heb dat niet getest. Dus geen garantie dat het ook gaat werken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: mooie schakelaars

Bericht door Henkjan »

ah, op die fiets.

de NE555 zou t net op 5V moeten doen overigens (ff t datasheet gegoogled)
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door Jamesblond »

Pjotr schreef:
Poeh hé, nogal complex schakelingetje. Voordeel is wel dat het een kant en klaar bouwkitje is.

Hier het klassiek 555 schema'tje:
Knipsel.PNG
Wie wil gaat zijn gang. Maar als iemand een printje ontwerpt dan wil ik daar wel graag een paar van hebben :) ;)
Begrijp ik goed dat J1 en J2 gewoon 220V netspanning is, NA de aan/uitschakelaar van een aangesloten versterker? Dat wil zeggen dat het relais het rated vermogen van de aangesloten versterker moet kunnen verstouwen.

Dit zou voor mij een uitkomst zijn. Is dit goed te bouwen op een hobbyprint?
Laatst gewijzigd door Jamesblond op do 13 apr 2017, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door Pjotr »

Kun je doen. Als je maar rekening houdt met minimale veiligheidsafstanden voor de 230V. W.d.b. zijn er voor het relais mooie insteekvoetjes te koop met aparte schroefaansluitingen
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door ray5150 »

Geen slecht idee om het op die manier uit te voeren.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door PimDriessen »

Pjotr schreef:
Kun je doen. Als je maar rekening houdt met minimale veiligheidsafstanden voor de 230V. W.d.b. zijn er voor het relais mooie insteekvoetjes te koop met aparte schroefaansluitingen
Hoi Pjotr,
Klopt dit schema wel?.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door Pjotr »

PimDriessen schreef:
Pjotr schreef:
Kun je doen. Als je maar rekening houdt met minimale veiligheidsafstanden voor de 230V. W.d.b. zijn er voor het relais mooie insteekvoetjes te koop met aparte schroefaansluitingen
Hoi Pjotr,
Klopt dit schema wel?.
Groet,
Pim
Hoezo? Wat zou er niet goed zijn dan?
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door PimDriessen »

Hoi Pjotr,
Omdat pootje 7 discharge aan de uitgang ligt, i.p.v. pootje 3 output.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door Pjotr »

Klopt, is een open collector die parallel aan de uitgang zit. De 12V regulator kan trouwens vervallen als je een CMOS 555 neemt en een trafo van 7V.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door PimDriessen »

Hoi Pjotr,
Ik ontdekte het toen twee simulatie software programma`s in beide gevallen het relais aantrokken toen de schakelaar nog open stond, dus ging ik het schema bestuderen, en zag de uitgang anders zitten.
Deze schakeling zou moeten werken?.
Hoe kan het dat twee software programma`s het niet werkend krijgen?.
Tina software en Livewire software.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door Pjotr »

Geen idee, ben er niet bekend mee en Tina heb ik nog nooit goed werkend gekregen. De modellen van TI zijn trouwens brak. Die werken bij mij sowieso geen van allen in mijn simulator.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door PimDriessen »

Vreemd bij mij werkt Tina 11 goed.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door Pjotr »

Maakt het uit, je wilt het toch niet gebruiken om je simulator te testen? Zet het even in het echt op breadboard en zie wat het doet.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door ray5150 »

Volgens mij heb ik die schakeling weleens opgebouwd, en werkte hij gewoon.
Teveel op de computer vertrouwen heb ik nooit verstandig gevonden, er is ook nog zoiets als gezond verstand.
(zie ook het onderschrift van Tom Magielse.)
Als je het absoluut zeker wilt weten, breadbordje, handje componenten, resultaat.
Kost minder tijd dan de gegevens inkloppen....
(Peter was me al voor. :lol: )
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door PimDriessen »

Daar heb ik de software voor om niet steeds met onderdelen te hoeven klooien. :think:
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door Shadow »

Maar die werk dus duidelijk niet :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”