CSS SDX12 in 64 liter

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

CSS SDX12 in 64 liter

Bericht door Shadow »

Na het verkrijgen van een subwoofer behuizing van een medeforumlid ga ik me voorbereiden op het samenstellen van een kast die ik al heb, een driver die ik nog binnen moet krijgen / ophalen; de CSS SDX12.

Even de behuizing;

SUB 9

Credits daarvoor naar hondasnl die een lekker zware kast gemaakt heeft.
De behuizing is bedoeld voor een XXLS12, het moet met 64 liter netto ook mogelijk zijn de SDX12 daarin aan het werk te krijgen, gesloten of geventileerd;
CSS SDX12 closed box 65 liter.JPG
Gesloten, klein beetje boost en een highpass om hem niet te snel over z'n nek te laten gaan.
CSS SDX12 vented box 65 liter.JPG
Geventileerd, 10cm poort moet met enig vouwen kunnen, 8 cm kan er zo in, of 2x 5cm maar ik denk dat de luchtverplaatsing dan hoorbaar wordt.

Aandrijving hebben we ook in de vorm van een Hypex versterkertje;
Hypex Bridge Amp 1500 foto 1 verkleind.jpg
Genoeg sap dus, mocht ie het niet doen dan wachten we op de Fusion plate amps, zit de dsp er ook al in.

Vragen;

- heb ik Winisd goed gebruikt?
- wat heeft de voorkeur, de gesloten versie ten koste van wat laagextensie of geventileerd en door naar -3dB / 22Hz?

sidenote; onze woonkamer is niet al te groot en nog niet voorzien van een demper oid, komt nog, maar nu nog niet.
sidenote2; in eerste instantie is het om de fullrange hoorns bij te staan, op termijn het volgende project, wat dat dan ook wordt.
sidenote3; we luisteren vooral muziek, geen films oid.
Bijlagen
CSS SDX12 DATASHEET.pdf
(626.69 KiB) 83 keer gedownload
SUB 9 XXLS12 HYPEX DS4.0.pdf
(287.53 KiB) 88 keer gedownload
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: CSS SDX12 in 64 liter

Bericht door Bertje »

Als je gepoorte zou willen ontwerpen, dan moet je de inhoud van de poort en sub zelf ook te verekenen. Hoeveel vermogen komt er op de sub, dat heeft nogal invloed op de luchtsnelheid in de poort, 10cm lijkt me wat aan de kleine kant.
Maar wellicht is gesloten al voldoende voor alleen aanvulling bij muziek.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CSS SDX12 in 64 liter

Bericht door Shadow »

Ja dat doet win isd ook al denk ik? of moet ik de gegevens zelf in enclosure bijwerken?
denk eigenlijk wel dat het gesloten wordt idd...
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: CSS SDX12 in 64 liter

Bericht door SARK »

Als ik het me goed herinner dan houdt WinISD geen rekening met het volume van de poort zelf .... dit moet je nog bij de kast optellen.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: CSS SDX12 in 64 liter

Bericht door Bertje »

WinISD berekent de netto inhoud, dus zonder de poort, driver, bracing, demping. Dat scheelt nogal wat in de afstemming van een grote subwoofer dus dien je zeker mee te nemen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CSS SDX12 in 64 liter

Bericht door Shadow »

Als je in de pdf met de bouwtekening kijkt, dan zie je dat de netto inhoud 64 liter is, dus bracing en driver al eraf getrokken.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CSS SDX12 in 64 liter

Bericht door Shadow »

Als je in de pdf met de bouwtekening kijkt, dan zie je dat de netto inhoud 64 liter is, dus bracing en driver al eraf getrokken.

Dubbel!
Laatst gewijzigd door Shadow op do 12 apr 2018, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CSS SDX12 in 64 liter

Bericht door ds23man »

Maar vergeet niet dat het dempingsmateriaal een volumevergroting te weeg brengt.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CSS SDX12 in 64 liter

Bericht door Shadow »

Klopt ook nog eens, maar voor gesloten gebruik is het volume niet zo boeiend toch? Ik bedoel, +/- een paar liter is niet dramatisch?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CSS SDX12 in 64 liter

Bericht door ds23man »

Is niet zo dramatisch, je Fbox gaat wat naar beneden.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: CSS SDX12 in 64 liter

Bericht door Chocomel »

Als je toch DSP hebt kan je ook een klein gesloten kastje bouwen en hem daarna vlak maken met de DSP. Basreflex heeft als voordelen dat het harder gaat en minder vervorming heeft rond zijn afstemfrequentie. Bij normaal muziek luisteren lijkt me dat echter niet relevant.

Met basreflex krijg je bij deze woofer een vrij lange poort. Stel, je gaat voor een 64 L kast afgestemd op 22 Hz, dan zit je met 10 cm poortdiameter al aan een lengte van 69 cm. Luchtsnelheid piekt dan op 24 m/s met 200 W. Met een flinke afronding op de uiteinden van de poort kan dat nog wel zonder te ruisen. Mocht je het interessant vinden, een Amerikaan heeft uitgezocht bij welke snelheid een poort begint te ruisen en dat in een programmaatje gestopt: http://www.subwoofer-builder.com/flare-it.htm

Als je een poort wilt vouwen zou je erop kunnen letten dat de bocht niet te scherp wordt, dan geeft poortruis. Een geleidelijke bocht kan je zo maken: http://www.yourmissus.com/subwoofer/
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: CSS SDX12 in 64 liter

Bericht door SARK »

In de nieuwe HH staat een stukje waarin wordt geschreven over het gebruik van "Alu-Flexrohr" als basreflex (https://www.bauhaus.info/lueftungszubeh ... p/13506549) het is maar een voorbeeldje en ik weet even niet hoe dit product in het nederlands heet.
http://www.hobbyhifi.de/hh181_titel.pdf
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CSS SDX12 in 64 liter

Bericht door Shadow »

Ventilatiebuis? Mja lijkt me apart spul.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CSS SDX12 in 64 liter

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CSS SDX12 in 64 liter

Bericht door Shadow »

Heb je ook nog een mening over de werking Gerhard?
Lijkt me wat vroeg voor 1 april...
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: CSS SDX12 in 64 liter

Bericht door Bertje »

Shadow schreef:
Als je in de pdf met de bouwtekening kijkt, dan zie je dat de netto inhoud 64 liter is, dus bracing en driver al eraf getrokken.
En ik gaf antwoord op je vraag wat winISD je voorschoteld...netto inhoud dus. Als je al gepooort wilt dan zou ik een slotpoort doen, maar je hebt al een kist dus zijn je uitgangspunten al redelijk vastgelegd. Dan is gesloten de betere optie.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CSS SDX12 in 64 liter

Bericht door Shadow »

Dank u :goeie:
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: CSS SDX12 in 64 liter

Bericht door Tom Magchielse »

Ik ga er van uit dat Chocomel het goed heeft uitgerekend. Dan kom je op een baspijp van bijna 70 cm lang bij 10 cm doorsnede. Dat is geen baspijp, maar een orgelpijp. Dat zal sterke kleuring van het lage midden van 250 Hz tot 500 Hz kunnen geven. Normaal gesproken zou je bij zo'n kleine kast op zo'n lage frequentie een PR gebruiken, maar die zal de Xmax niet halen...
vr groet,
Tom
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CSS SDX12 in 64 liter

Bericht door Shadow »

Maar Tom, we gebruiken een Lowpass op 100Hz, dan halen we die 250Hz toch al niet meer?
Gebruikersavatar
morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 299
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34

Re: CSS SDX12 in 64 liter

Bericht door morca »

Lijkt me ook.
In mijn bandpass zitten 3 poorten van 82 cm.
Ontworpen door Tom waarvoor nog steeds dank.
Hij doet nog steeds goeie dienst .
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CSS SDX12 in 64 liter

Bericht door Shadow »

Komt ook wel goed, we houden hem gesloten en in eerste instantie moet ik de boel er toch ff tussen zien te knopen :-k
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CSS SDX12 in 64 liter

Bericht door Shadow »

rsz_img_20171224_195526.jpg
Zo die is er :beer:
rsz_img_20171224_195415_1.jpg
Oh ja een SDX12 Is iets dieper als een XXLS12 :lagge:
(Dat wordt nog ff hakkuh & zaguh)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: CSS SDX12 in 64 liter

Bericht door dre »

Ietsje? :lol:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: CSS SDX12 in 64 liter

Bericht door richard »

Achterstevoren monteren. Past prima.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CSS SDX12 in 64 liter

Bericht door Shadow »

Toch ook eens naar die Bandpass optie kijken zoals Morca gebouwd heeft, output onder 20Hz is wel gaaf 8)
Plaats reactie