CSS SDX12 in 64 liter
Moderator: Beheerdersteam
CSS SDX12 in 64 liter
Na het verkrijgen van een subwoofer behuizing van een medeforumlid ga ik me voorbereiden op het samenstellen van een kast die ik al heb, een driver die ik nog binnen moet krijgen / ophalen; de CSS SDX12.
Even de behuizing;
SUB 9
Credits daarvoor naar hondasnl die een lekker zware kast gemaakt heeft.
De behuizing is bedoeld voor een XXLS12, het moet met 64 liter netto ook mogelijk zijn de SDX12 daarin aan het werk te krijgen, gesloten of geventileerd;
Gesloten, klein beetje boost en een highpass om hem niet te snel over z'n nek te laten gaan.
Geventileerd, 10cm poort moet met enig vouwen kunnen, 8 cm kan er zo in, of 2x 5cm maar ik denk dat de luchtverplaatsing dan hoorbaar wordt.
Aandrijving hebben we ook in de vorm van een Hypex versterkertje;
Genoeg sap dus, mocht ie het niet doen dan wachten we op de Fusion plate amps, zit de dsp er ook al in.
Vragen;
- heb ik Winisd goed gebruikt?
- wat heeft de voorkeur, de gesloten versie ten koste van wat laagextensie of geventileerd en door naar -3dB / 22Hz?
sidenote; onze woonkamer is niet al te groot en nog niet voorzien van een demper oid, komt nog, maar nu nog niet.
sidenote2; in eerste instantie is het om de fullrange hoorns bij te staan, op termijn het volgende project, wat dat dan ook wordt.
sidenote3; we luisteren vooral muziek, geen films oid.
Even de behuizing;
SUB 9
Credits daarvoor naar hondasnl die een lekker zware kast gemaakt heeft.
De behuizing is bedoeld voor een XXLS12, het moet met 64 liter netto ook mogelijk zijn de SDX12 daarin aan het werk te krijgen, gesloten of geventileerd;
Gesloten, klein beetje boost en een highpass om hem niet te snel over z'n nek te laten gaan.
Geventileerd, 10cm poort moet met enig vouwen kunnen, 8 cm kan er zo in, of 2x 5cm maar ik denk dat de luchtverplaatsing dan hoorbaar wordt.
Aandrijving hebben we ook in de vorm van een Hypex versterkertje;
Genoeg sap dus, mocht ie het niet doen dan wachten we op de Fusion plate amps, zit de dsp er ook al in.
Vragen;
- heb ik Winisd goed gebruikt?
- wat heeft de voorkeur, de gesloten versie ten koste van wat laagextensie of geventileerd en door naar -3dB / 22Hz?
sidenote; onze woonkamer is niet al te groot en nog niet voorzien van een demper oid, komt nog, maar nu nog niet.
sidenote2; in eerste instantie is het om de fullrange hoorns bij te staan, op termijn het volgende project, wat dat dan ook wordt.
sidenote3; we luisteren vooral muziek, geen films oid.
- Bijlagen
-
- CSS SDX12 DATASHEET.pdf
- (626.69 KiB) 83 keer gedownload
-
- SUB 9 XXLS12 HYPEX DS4.0.pdf
- (287.53 KiB) 88 keer gedownload
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: CSS SDX12 in 64 liter
Als je gepoorte zou willen ontwerpen, dan moet je de inhoud van de poort en sub zelf ook te verekenen. Hoeveel vermogen komt er op de sub, dat heeft nogal invloed op de luchtsnelheid in de poort, 10cm lijkt me wat aan de kleine kant.
Maar wellicht is gesloten al voldoende voor alleen aanvulling bij muziek.
Maar wellicht is gesloten al voldoende voor alleen aanvulling bij muziek.
Re: CSS SDX12 in 64 liter
Ja dat doet win isd ook al denk ik? of moet ik de gegevens zelf in enclosure bijwerken?
denk eigenlijk wel dat het gesloten wordt idd...
denk eigenlijk wel dat het gesloten wordt idd...
Re: CSS SDX12 in 64 liter
Als ik het me goed herinner dan houdt WinISD geen rekening met het volume van de poort zelf .... dit moet je nog bij de kast optellen.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: CSS SDX12 in 64 liter
WinISD berekent de netto inhoud, dus zonder de poort, driver, bracing, demping. Dat scheelt nogal wat in de afstemming van een grote subwoofer dus dien je zeker mee te nemen.
Re: CSS SDX12 in 64 liter
Als je in de pdf met de bouwtekening kijkt, dan zie je dat de netto inhoud 64 liter is, dus bracing en driver al eraf getrokken.
Re: CSS SDX12 in 64 liter
Dubbel!
Laatst gewijzigd door Shadow op do 12 apr 2018, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: CSS SDX12 in 64 liter
Maar vergeet niet dat het dempingsmateriaal een volumevergroting te weeg brengt.
Re: CSS SDX12 in 64 liter
Klopt ook nog eens, maar voor gesloten gebruik is het volume niet zo boeiend toch? Ik bedoel, +/- een paar liter is niet dramatisch?
Re: CSS SDX12 in 64 liter
Als je toch DSP hebt kan je ook een klein gesloten kastje bouwen en hem daarna vlak maken met de DSP. Basreflex heeft als voordelen dat het harder gaat en minder vervorming heeft rond zijn afstemfrequentie. Bij normaal muziek luisteren lijkt me dat echter niet relevant.
Met basreflex krijg je bij deze woofer een vrij lange poort. Stel, je gaat voor een 64 L kast afgestemd op 22 Hz, dan zit je met 10 cm poortdiameter al aan een lengte van 69 cm. Luchtsnelheid piekt dan op 24 m/s met 200 W. Met een flinke afronding op de uiteinden van de poort kan dat nog wel zonder te ruisen. Mocht je het interessant vinden, een Amerikaan heeft uitgezocht bij welke snelheid een poort begint te ruisen en dat in een programmaatje gestopt: http://www.subwoofer-builder.com/flare-it.htm
Als je een poort wilt vouwen zou je erop kunnen letten dat de bocht niet te scherp wordt, dan geeft poortruis. Een geleidelijke bocht kan je zo maken: http://www.yourmissus.com/subwoofer/
Met basreflex krijg je bij deze woofer een vrij lange poort. Stel, je gaat voor een 64 L kast afgestemd op 22 Hz, dan zit je met 10 cm poortdiameter al aan een lengte van 69 cm. Luchtsnelheid piekt dan op 24 m/s met 200 W. Met een flinke afronding op de uiteinden van de poort kan dat nog wel zonder te ruisen. Mocht je het interessant vinden, een Amerikaan heeft uitgezocht bij welke snelheid een poort begint te ruisen en dat in een programmaatje gestopt: http://www.subwoofer-builder.com/flare-it.htm
Als je een poort wilt vouwen zou je erop kunnen letten dat de bocht niet te scherp wordt, dan geeft poortruis. Een geleidelijke bocht kan je zo maken: http://www.yourmissus.com/subwoofer/
Re: CSS SDX12 in 64 liter
In de nieuwe HH staat een stukje waarin wordt geschreven over het gebruik van "Alu-Flexrohr" als basreflex (https://www.bauhaus.info/lueftungszubeh ... p/13506549) het is maar een voorbeeldje en ik weet even niet hoe dit product in het nederlands heet.
http://www.hobbyhifi.de/hh181_titel.pdf
http://www.hobbyhifi.de/hh181_titel.pdf
Re: CSS SDX12 in 64 liter
Heb je ook nog een mening over de werking Gerhard?
Lijkt me wat vroeg voor 1 april...
Lijkt me wat vroeg voor 1 april...
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: CSS SDX12 in 64 liter
En ik gaf antwoord op je vraag wat winISD je voorschoteld...netto inhoud dus. Als je al gepooort wilt dan zou ik een slotpoort doen, maar je hebt al een kist dus zijn je uitgangspunten al redelijk vastgelegd. Dan is gesloten de betere optie.Shadow schreef:Als je in de pdf met de bouwtekening kijkt, dan zie je dat de netto inhoud 64 liter is, dus bracing en driver al eraf getrokken.
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: CSS SDX12 in 64 liter
Ik ga er van uit dat Chocomel het goed heeft uitgerekend. Dan kom je op een baspijp van bijna 70 cm lang bij 10 cm doorsnede. Dat is geen baspijp, maar een orgelpijp. Dat zal sterke kleuring van het lage midden van 250 Hz tot 500 Hz kunnen geven. Normaal gesproken zou je bij zo'n kleine kast op zo'n lage frequentie een PR gebruiken, maar die zal de Xmax niet halen...
vr groet,
Tom
vr groet,
Tom
Re: CSS SDX12 in 64 liter
Maar Tom, we gebruiken een Lowpass op 100Hz, dan halen we die 250Hz toch al niet meer?
- morca
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 299
- Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34
Re: CSS SDX12 in 64 liter
Lijkt me ook.
In mijn bandpass zitten 3 poorten van 82 cm.
Ontworpen door Tom waarvoor nog steeds dank.
Hij doet nog steeds goeie dienst .
In mijn bandpass zitten 3 poorten van 82 cm.
Ontworpen door Tom waarvoor nog steeds dank.
Hij doet nog steeds goeie dienst .
Re: CSS SDX12 in 64 liter
Komt ook wel goed, we houden hem gesloten en in eerste instantie moet ik de boel er toch ff tussen zien te knopen 
Re: CSS SDX12 in 64 liter
Zo die is er
Oh ja een SDX12 Is iets dieper als een XXLS12
(Dat wordt nog ff hakkuh & zaguh)
Oh ja een SDX12 Is iets dieper als een XXLS12
(Dat wordt nog ff hakkuh & zaguh)
Re: CSS SDX12 in 64 liter
Toch ook eens naar die Bandpass optie kijken zoals Morca gebouwd heeft, output onder 20Hz is wel gaaf 

