GP10

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ovni

GP10

Bericht door ovni »

GP10

'Geen Pre van €10.-' voor alle duidelijkheid , niet wat anders :-#

Ik wou de minimono's ff aan de Sostratos hangen en zat mij te ergeren aan allerlei hoge prijzen van 2e hands voorversterkers. Het forum staat hier vol met passief aangestuurde Ucd's. Dus ik moest ook maar wat in elkaar flansen, zeker omdat het forum vandaag ook al plat lag. Mijn oude moeder placht nog wel eens te zeggen "ledigheid is des duivels oorkussen". Tja da's waar; voordat je het weet ga je ondanks je reeds grijzende kop toch kattekwaad uithalen.

Nu kreeg het oude mens ook nog bij een of andere actie een dvd speler, of ik er wat aan had. (ergo ze wist niet wat dvd was).
Nee mam, ik heb geen TV. De toch meer bij de tijdse moeder als ik dacht wierp daarop tegen; "maar je kunt er wel muziek mee draaien hoor." Kortom ding opgehaald. hmm zit een 24bit 96 hz dac in. Klinkt spannunt

Nu weten jullie allemaal dat ik geen electronica wonder ben dus verwacht geen high-end.
Wel wat desktop research natuurlijk. (dit zinnetje staat er om mijn stautus weer wat op te krikken) Buiten dit forum waren metname http://www.platenspeler.com/ en http://www.dact.com/ mijn bronnen. Omdat de anderen dat ook deden heb ik voor een 22k systeempje gekozen. Uitgaande van de informatie van Dact en de wetenschap dat de rca/xlr kabel die ik al gesoldeerd had slechts een inductie kent van 50pF per meter, had een 10 k potje ook gekund bij de gegeven ingangs impendaties van de Ucd's. Ik kies er echter voor om een spotgoedkoop systeem te maken als test en de mooie interlink niet te verknippen. En wat gebeurd er met de inductie als je met extra rca stekkers ed gaat werken, de afstanden zijn heel klein, maar toch, ze zullen vast toenemen.

Maar goed, eerst even shoppen in Leeuwarden. Bijna de helft van het budget gaat naar het kastje. Een stereo potmeterje, 2 rubber tules a 15 cent en een draaiknop van anderhalve euro en ik ben rond. Op zolder haal ik uit een rommel bak een rca verlengsnoertje van de laagste kwaliteit. Ik knip het ding in tweeen en soldeer het aan de pot. Paar gaatjes op hele lage snelheid in het plastic kastje boren, rubbertjes erin zetten en afmonteren. Klaar!

Als test zet ik het ding eerst even tussen de cd speler en de cd ingang van de versterker. Weten we zeker of ik niet iets verkeerd om heb gesoldeerd. Goh, in een keer goed.

Na de Nasi en het dagelijkse "verhaaltje voor het slapen gaan" de dvd via GP10 aan de de Ucd geknoopt, die dus voor het eerst sap gaat toedienen aan Sostratos .......

Wauw !!!

Dit smaakt naar meer ... een mooie nieuwe 24 staps is er al vanaf €20 zonder weerstandjes. Op naar GPxxx! Zelfde concept, maar dan mooier, met ingangs keuze en mogelijkheid tot integreren van een phono pre.
sietse

Bericht door sietse »

Wauw !!!

Dit smaakt naar meer ...
Heb ik ook wel es met bepaalde soorten bier.....:roll:
ovni

Bericht door ovni »

sietse schreef:
Pas maar op ... sommige vitamientjes werken niet meer bij alcohol gebruik :wink:
weidok

Bericht door weidok »

ovni schreef:
sietse schreef:
Pas maar op ... sommige vitamientjes werken niet meer bij alcohol gebruik :wink:
op voorversterker vitamientjes .. wel
heb ik gehoord :)
hovingtim

Bericht door hovingtim »

ovni zou je een klein schematje kunnen posten?
ovni

Bericht door ovni »

hovingtim schreef:
ovni zou je een klein schematje kunnen posten?
Dit is dus een verzwakker he, geen versterker ....
Afbeelding

In een kastje ...
Afbeelding

Helemaal links het snoertje (meer mag je het niet noemen) voor de cd speler. Rechtsboven de rca -> xlr interlink.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

ovni schreef:
Afbeelding
:lol: Dit moet je op 1 april posten :lol:

Kees
ovni

Bericht door ovni »

audiomanics schreef:
:lol: Dit moet je op 1 april posten :lol:

Kees
Ja, ik had mij ook al verbaasd over de vraag. Het is gewoon een tijdelijke oplossing; stappenschakelaars zijn veel fraaier, duurder en wat lastiger te krijgen; je hoeft dus niet a la minuut een kapitaaltje op tafel te leggen om je ucd te laten draaien.
sietse

Bericht door sietse »

Maar het smaakt nog steeds goed..?
ovni

Bericht door ovni »

Afbeelding
Wat dacht je ....

Alleen jammer dat er geen mooie phonotrap naar Beetsterzwaag komt .....
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Ha, een SL1100 (toch?) met SME3009......smullen!

Wat voor element gebruik je, Ovni?
ovni

Bericht door ovni »

Sl-110, De 1100 werd met een standaard arm geleverd. De 110 moest je zelf voorzien van een arm. (Hier dus een sme) Deze draaitafel en arm zijn van rond 1972!

Het element is een Denon DL-160. (MC met hoge output)

Ik heb de minimono's hier via een tape out en gp10 aan de speakers hangen. Zo kon ik direct schakelen tussen draaitafel, cd speler etc. Het was opvallend hoeveel matter deze constructie klinkt tov het direct koppelen van de dvdspeler via gp10 aan de Ucd's.

Kortom ik ga waarschijnlijk voor een passief systeem waar een losse phono trap bij in moet. Of dat buizen of solid state moet is als gevoel versus verstand.

Eigenlijk wil ik alles echt dualmono houden, zowel de volumeregeling, de input selectie alswel de phonotrap.
rho

Bericht door rho »

Die SL110 is inderdaad een heel mooie draaitafel. Heb er lang achter gezocht, maar nooit eentje aan een aanvaardbare prijs gevonden. :(
Ik heb wel een Kenwood KD-600 kunnen aanschaffen voor €80. Heeft dezelfde SME als jij op je SL110 hebt. :)
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

ovni schreef:
Het element is een Denon DL-160. (MC met hoge output)
<snip>
Eigenlijk wil ik alles echt dualmono houden, zowel de volumeregeling, de input selectie alswel de phonotrap.
Ik zie net dat de luisterdag in het Noorden wat later plaatsvindt dan die in Breda, als mijn gezondheid het toelaat wil ik graag met een MM-RIAA komen, aangepast op een 160 (want die gebruik ik nu zelf ook, de DL103 bewaar ik voor een nieuw te bouwen draaitafel met ingebouwde MC prepre).

Dat is een buizenvoortrapje van heel simpel concept, met een passieve Alps stappenregelaar erachter.
Indien gewenst, kan ik die disablen, zodat je de GP 10 kunt gebruiken.

Laat maar even weten of dat gewenst is (en ik er nog bij gepropt kan worden, alles ovb. van de gezondheid).
ovni

Bericht door ovni »

Wat leuk dat zo'n oud beestje zulke reacties los maakt! :D
KT88 schreef:
Ik zie net dat de luisterdag in het Noorden wat later plaatsvindt dan die in Breda, als mijn gezondheid het toelaat wil ik graag met een MM-RIAA komen, aangepast op een 160 (want die gebruik ik nu zelf ook, de DL103 bewaar ik voor een nieuw te bouwen draaitafel met ingebouwde MC prepre).

Dat is een buizenvoortrapje van heel simpel concept, met een passieve Alps stappenregelaar erachter.
Indien gewenst, kan ik die disablen, zodat je de GP 10 kunt gebruiken.
Als er een rca uitgang opzit hoef ik die GP10 niet me hoor.
Ik geloof dat wij elkaar helemaal begrijpen, sterker nog, dit klinkt zo interessant dat ik de ketelbrug en stichtsebrug wel even wil nemen met een foutief vervoermiddel om eens te luisteren/bij te praten.
KT88 schreef:
Laat maar even weten of dat gewenst is (en ik er nog bij gepropt kan worden, alles ovb. van de gezondheid).
WEIDOK waar ben je?
sietse

Bericht door sietse »

Pom pompiedompompom, busje komt zo, pompiedompie, en Weidok ook...

Maar die heeft even vervelende fam. omstandigheden. FF geduld dus.
En als KT88 zin heeft om naar het noorden te komen is ie altijd welkom uiteraard.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

ovni schreef:
Als er een rca uitgang opzit hoef ik die GP10 niet me hoor.
Ik geloof dat wij elkaar helemaal begrijpen, sterker nog, dit klinkt zo interessant dat ik de ketelbrug en stichtsebrug wel even wil nemen met een foutief vervoermiddel om eens te luisteren/bij te praten.
Is inderdaad RCA (cinch), mijn nieuwe draaitafel gaat helemaal symmetrisch worden op XLR, tot en met de eindtrappen aan toe.
Maar dat zal wel volgend jaar worden vrees ik.........

Je bedoelt dat je naar Breda komt?
Of dat je een keer bij mij wilt luisteren?

Dat laatste is ivm. mijn huidige toestand de eerstkomende weken wat lastig, ik heb mijn goede maar ook slechte dagen.
Zit in een soort revalidatietraject met daarbij ook medicatie en injecties, dus ik kan eigenlijk 's middags niet voorspellen hoe ik me 's avonds voel.

Dat traject loopt met ca. 4 weken af, dan moet ik Breda net mee kunnen pakken, en daarna zouden we wat kunnen plannen.
Maar ja, dan is de Noordse luisterdag al,zowat..........
ovni

Bericht door ovni »

Beste Kt88,

Ik dien de twee genoemde bruggen te passeren met een auto om in het Gooi te komen ....

Het hele xlr verhaal lijkt mij meer iets voor echte (=beroepsmatige) techneuten, ben ik niet. Na wat googlen kwam ik jou op een ander forum tegen als een van de moderators.

Maar een buizen trap met een specifieke riaa correctie voor een dl-160 is natuurlijk belangwekkend voor mij. Als je dan ook nog schrijft dat het een relatief eenvoudige schakeling is .....

Hopelijk gaat het je zo goed dat je in ieder geval naar Breda kunt, qua afstand zal dat voor jou wat sneller zijn als Beetsterzwaag. Ik ga zeker niet naar Breda, puur vanwege de afstand.

Als jij niet naar het Noorden kunt/wilt komen op 21 oktober wil ik tzt wel naar jou komen. Stuur wel even een pm met mijn e-mail adres.
Plaats reactie