'Geen Pre van €10.-' voor alle duidelijkheid , niet wat anders
Ik wou de minimono's ff aan de Sostratos hangen en zat mij te ergeren aan allerlei hoge prijzen van 2e hands voorversterkers. Het forum staat hier vol met passief aangestuurde Ucd's. Dus ik moest ook maar wat in elkaar flansen, zeker omdat het forum vandaag ook al plat lag. Mijn oude moeder placht nog wel eens te zeggen "ledigheid is des duivels oorkussen". Tja da's waar; voordat je het weet ga je ondanks je reeds grijzende kop toch kattekwaad uithalen.
Nu kreeg het oude mens ook nog bij een of andere actie een dvd speler, of ik er wat aan had. (ergo ze wist niet wat dvd was).
Nee mam, ik heb geen TV. De toch meer bij de tijdse moeder als ik dacht wierp daarop tegen; "maar je kunt er wel muziek mee draaien hoor." Kortom ding opgehaald. hmm zit een 24bit 96 hz dac in. Klinkt spannunt
Nu weten jullie allemaal dat ik geen electronica wonder ben dus verwacht geen high-end.
Wel wat desktop research natuurlijk. (dit zinnetje staat er om mijn stautus weer wat op te krikken) Buiten dit forum waren metname http://www.platenspeler.com/ en http://www.dact.com/ mijn bronnen. Omdat de anderen dat ook deden heb ik voor een 22k systeempje gekozen. Uitgaande van de informatie van Dact en de wetenschap dat de rca/xlr kabel die ik al gesoldeerd had slechts een inductie kent van 50pF per meter, had een 10 k potje ook gekund bij de gegeven ingangs impendaties van de Ucd's. Ik kies er echter voor om een spotgoedkoop systeem te maken als test en de mooie interlink niet te verknippen. En wat gebeurd er met de inductie als je met extra rca stekkers ed gaat werken, de afstanden zijn heel klein, maar toch, ze zullen vast toenemen.
Maar goed, eerst even shoppen in Leeuwarden. Bijna de helft van het budget gaat naar het kastje. Een stereo potmeterje, 2 rubber tules a 15 cent en een draaiknop van anderhalve euro en ik ben rond. Op zolder haal ik uit een rommel bak een rca verlengsnoertje van de laagste kwaliteit. Ik knip het ding in tweeen en soldeer het aan de pot. Paar gaatjes op hele lage snelheid in het plastic kastje boren, rubbertjes erin zetten en afmonteren. Klaar!
Als test zet ik het ding eerst even tussen de cd speler en de cd ingang van de versterker. Weten we zeker of ik niet iets verkeerd om heb gesoldeerd. Goh, in een keer goed.
Na de Nasi en het dagelijkse "verhaaltje voor het slapen gaan" de dvd via GP10 aan de de Ucd geknoopt, die dus voor het eerst sap gaat toedienen aan Sostratos .......
Wauw !!!
Dit smaakt naar meer ... een mooie nieuwe 24 staps is er al vanaf €20 zonder weerstandjes. Op naar GPxxx! Zelfde concept, maar dan mooier, met ingangs keuze en mogelijkheid tot integreren van een phono pre.