Zelfbouw Harbeth 40.2 is nu MarKath met foto's!
Moderator: Beheerdersteam
Zelfbouw Harbeth 40.2 is nu MarKath met foto's!
Hallo forummers,
Ik loop al een tijdje met een hersenspinsel over het zelf bouwen van een Harbeth speaker. Voorkeur gaat uit naar iets wat lijkt op type 40 met 12" woofer.
Wat er ook door mijn hoofd gaat is om mijn geweldige Sansui PM-C100 II set opnieuw op te bouwen maar dan in de Harbeth look, dan heb ik wel alle onderdelen en kan het filter ook gebruiken. Dit omdat de behuizing van de Sansui behoorlijk zijn/haar fineer aan het verliezen is en het spaanplaat daaronder ook de nodige beschadigingen heeft dus opnieuw fineren een moeilijk verhaal zal gaan worden.
Zijn er hier forummers welke deze al eens hebben gebouwd en/of links en tips hebben om daar meer over te vinden. Als ik Google vind ik alleen veel foto's via Pinterest, maar geen specifieke onderwerpen welke hierover gaan.
Dus dan kom je vanzelf bij het ZBA forum uit om deze vraag te stellen.
Ik hoor graag van jullie.
Groeten,
Marcel
Ik loop al een tijdje met een hersenspinsel over het zelf bouwen van een Harbeth speaker. Voorkeur gaat uit naar iets wat lijkt op type 40 met 12" woofer.
Wat er ook door mijn hoofd gaat is om mijn geweldige Sansui PM-C100 II set opnieuw op te bouwen maar dan in de Harbeth look, dan heb ik wel alle onderdelen en kan het filter ook gebruiken. Dit omdat de behuizing van de Sansui behoorlijk zijn/haar fineer aan het verliezen is en het spaanplaat daaronder ook de nodige beschadigingen heeft dus opnieuw fineren een moeilijk verhaal zal gaan worden.
Zijn er hier forummers welke deze al eens hebben gebouwd en/of links en tips hebben om daar meer over te vinden. Als ik Google vind ik alleen veel foto's via Pinterest, maar geen specifieke onderwerpen welke hierover gaan.
Dus dan kom je vanzelf bij het ZBA forum uit om deze vraag te stellen.
Ik hoor graag van jullie.
Groeten,
Marcel
Laatst gewijzigd door Marcel op ma 27 nov 2017, 6:42, 5 keer totaal gewijzigd.
- Lohengrimas
- Berichten: 188
- Lid geworden op: wo 03 aug 2016, 17:06
- Locatie: 070
Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?
Ik ben zelf bezig met de Great British Monitor, deels geïnspireerd op de Harbeths. Kleiner maatje wel en zonder basreflexpoort.
Project ligt stil wegens gebrek aan ruimte voor houtbewerking... Misschien moet ik maar eens een houtpakket laten frezen.
Project ligt stil wegens gebrek aan ruimte voor houtbewerking... Misschien moet ik maar eens een houtpakket laten frezen.
Lohengrimas schreef:
Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?
is dit ook zo'n speaker met bijzondere wandopbouw; juist buigslap ipv dik en stijf voor minder resonanties in het middengebied?
viewtopic.php?f=3&t=25119
hier heb ik ook een anders soort wandopbouw gemaakt met dun mdf en dikke rubberen kernlaag voor demping
viewtopic.php?f=3&t=25119
hier heb ik ook een anders soort wandopbouw gemaakt met dun mdf en dikke rubberen kernlaag voor demping
Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?
Zo'n ding heeft ook veel van een Audio-Note luidspreker. Ook zo'n klankkast met simpele luidsprekeropstelling. Kan naar mijn ervaring erg goed klinken. ik weet alleen niet hoe het zich houdt als liefhebber van hardrock of groot symfonieorkest.


- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?
Even OT, vorig jaar X-FI, opstelling met de Harbeth's , 1 vd toppers van de show. Old school, straight forward.
Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?
Hallo forummers,
Ik ben toch alvast begonnen met wat zaken te regelen, de zwarte houtschroeven zijn besteld, de Monacor BP-420 aansluitterminal's zijn besteld en momenteel ben ik bezig met opmaatzagen.nl om mijn boodschappen lijstje omgezet te krijgen in een offerte.
V.w.b. het hout, ben ik benieuwd want ik laat het door opmaatzagen.nl ook verstek zagen dus dat wordt spannend. Als ze dat goed doen, dan zijn ze echt wel goed op de vierkante millimeter.
Dus het begin is er, nu nog wat oriënteren naar de te gebruiken unit's wat mij niet meteen al het zuurverdiende geld uit de beurs klopt.
Oh ja, zou ik bijna vergeten, ik denk dat ik mijn project maar Heartbeath ga noemen.
Wordt vervolgd.
Groeten,
Marcel
Ik ben toch alvast begonnen met wat zaken te regelen, de zwarte houtschroeven zijn besteld, de Monacor BP-420 aansluitterminal's zijn besteld en momenteel ben ik bezig met opmaatzagen.nl om mijn boodschappen lijstje omgezet te krijgen in een offerte.
V.w.b. het hout, ben ik benieuwd want ik laat het door opmaatzagen.nl ook verstek zagen dus dat wordt spannend. Als ze dat goed doen, dan zijn ze echt wel goed op de vierkante millimeter.
Dus het begin is er, nu nog wat oriënteren naar de te gebruiken unit's wat mij niet meteen al het zuurverdiende geld uit de beurs klopt.
Oh ja, zou ik bijna vergeten, ik denk dat ik mijn project maar Heartbeath ga noemen.
Wordt vervolgd.
Groeten,
Marcel
Laatst gewijzigd door Marcel op do 28 sep 2017, 6:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?
Dit ontlokt mij een ferme glimlachMarcel schreef:Dus het begin is er, nu nog wat oriënteren naar de te gebruiken unit's wat mij niet meteen al het zuurverdiende geld uit de beurs klopt.
Goeie naam! Ik ge je draadje zeker volgen.. Bouw ze!!
- Lohengrimas
- Berichten: 188
- Lid geworden op: wo 03 aug 2016, 17:06
- Locatie: 070
Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?
Hm, heb je nu al de kastmaten bepaald voordat je de units weet? Dat lijkt me een beetje de omgekeerde volgorde.Marcel schreef:V.w.b. het hout, ben ik benieuwd want ik laat het door opmaatzagen.nl ook verstek zagen dus dat wordt spannend. Als ze dat goed doen, dan zijn ze echt wel goed op de vierkante millimeter.
Dus het begin is er, nu nog wat oriënteren naar de te gebruiken unit's wat mij niet meteen al het zuurverdiende geld uit de beurs klopt.
l
Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?
Marcel geeft geen tijdsaanduiding aan in zijn posts, het moment van zagen kan dus heel goed een end in de toekomst liggen -:)
Maar inderdaad, zou hij dat nu al doen zonder de drivers te weten dan is dat wellicht niet het meest handig..
Maar inderdaad, zou hij dat nu al doen zonder de drivers te weten dan is dat wellicht niet het meest handig..
Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?
Hey Marcel, erg mooi project! Ik ben erg benieuwd hoe het gaat klinken, want als dat in de buurt van een Hartbeth gaat komen.... Ik ben het met Barry2001 eens: één van de toppers van de show van de X-Fi van vorig jaar. Tenminste, ik heb ze alleen bij Audiomaat gehoord maar er scheen nog ergens een set te spelen....
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?
Ken je de ontwerpen met de nieuwe wavecor wf223?
https://www.hifisound.de/Do-it-yourself ... binet.html
En deze
http://www.costruireaudio.com/en/cordia ... d-kit.html
Lijkt me naast de Plutone van TG Acoustics wel wat voor een harbeth achtig kastje
https://www.hifisound.de/Do-it-yourself ... binet.html
En deze
http://www.costruireaudio.com/en/cordia ... d-kit.html
Lijkt me naast de Plutone van TG Acoustics wel wat voor een harbeth achtig kastje
Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?
Hallo forummers,
De units waaruit ik de keuze heb zijn als volgt;
2 stuks woofer Visaton WS 33 NG (beest van een woofer!)
4 stuks midrange Visaton CBM 130 AW
2 stuks midrange Visaton DSM 50 FFL
2 stuks tweeter Visaton DSM 25 FFL
2 stuks tweeter Audax TW025A0
2 stuks scheidingsfilter Visaton HW3/200NG
V.w.b. de bouw van de Hearthbeath gebruik ik niet de DSM units, ondanks dat deze betere papieren hebben maar in mijn design niet overeenkomen met de Harbeth.
Daarvoor in de plaats komt de CBM 130 AW als midrange en de Audax TW025A0 als tweeter. Ook dit zijn goede units om in deze configuratie te gebruiken.
Groeten,
Marcel
De units waaruit ik de keuze heb zijn als volgt;
2 stuks woofer Visaton WS 33 NG (beest van een woofer!)
4 stuks midrange Visaton CBM 130 AW
2 stuks midrange Visaton DSM 50 FFL
2 stuks tweeter Visaton DSM 25 FFL
2 stuks tweeter Audax TW025A0
2 stuks scheidingsfilter Visaton HW3/200NG
V.w.b. de bouw van de Hearthbeath gebruik ik niet de DSM units, ondanks dat deze betere papieren hebben maar in mijn design niet overeenkomen met de Harbeth.
Daarvoor in de plaats komt de CBM 130 AW als midrange en de Audax TW025A0 als tweeter. Ook dit zijn goede units om in deze configuratie te gebruiken.
Groeten,
Marcel
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?
en dat standaard filter kan ook in de bak "niet gebruiken"....
Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?
Ouwch..!! Isniegoed?Henkjan schreef:en dat standaard filter kan ook in de bak "niet gebruiken"....
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?
in >90% van de gevallen voldoet een standaard filter niet. een filter moet afgestemd worden op de kast en de units
Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?
De onderdelen zullen best goed zijn, maar het is bijzonder twijfelachtig of ze in deze configuratie geschikt zijn voor het filter dat je nodig hebt voor je nog te bouwen luidsprekers...Archie schreef:Ouwch..!! Isniegoed?Henkjan schreef:en dat standaard filter kan ook in de bak "niet gebruiken"....
Misschien dat je een deel van de componenten op het filter kunt gebruiken, maar dat is niet zeker.
(Henkjan formuleerde het wat bondiger).
Groeten, Jan.
Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?
zou je de low budget tenty five van Tony Gee niet eens bekijken?
http://www.humblehomemadehifi.com/Twenty-Five.html
Lijkt wel op jouw wens?
http://www.humblehomemadehifi.com/Twenty-Five.html
Lijkt wel op jouw wens?
Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?
+1Shadow schreef:zou je de low budget tenty five van Tony Gee niet eens bekijken?
http://www.humblehomemadehifi.com/Twenty-Five.html
Kans op succes (lees : een goed klinkende luidspreker.) is hiermee vele malen groter dan zomaar wat units uit de losse pols bij elkaar in een kastje schroeven.
Ter info : er staan geen waardes bij de filtercomponenten aangegeven. dat is express gedaan.
Je kunt een complete set units met een opgebouwd filter en aansluitmateriaal bij Tony aanschaffen.
(maar die kosten je ook de kop niet...)
Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?
Dat is een helder antwoord, thnx!pompebled schreef:De onderdelen zullen best goed zijn, maar het is bijzonder twijfelachtig of ze in deze configuratie geschikt zijn voor het filter dat je nodig hebt voor je nog te bouwen luidsprekers...Archie schreef:Ouwch..!! Isniegoed?Henkjan schreef:en dat standaard filter kan ook in de bak "niet gebruiken"....
Misschien dat je een deel van de componenten op het filter kunt gebruiken, maar dat is niet zeker.
(Henkjan formuleerde het wat bondiger).
Groeten, Jan.
Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?
Die 25 is een mooi ding om zien en je kan em zelf verfraaien naar wens. Klinken zal deze ook heus zo te zien. Zeer groot voordeel van deze manier van bouwen, wèl het plezier van zelfbouw en zeer geringe foutmarge. Neemt veel zorgen weg zo!
Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?
Stuur wel even een mailtje naar Alan Shaw wat mij de originele onderdelen gaan kosten.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?
Gelet op je aanpak.... laat het ons weten 
Vergeet niet ook nog het filter ontwerp er even bij te vragen
Of maakte je een grapje?
Vergeet niet ook nog het filter ontwerp er even bij te vragen
Of maakte je een grapje?
Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?
Jullie moeten wel mijn onderschrift, welke standaard in mijn reacties, in acht nemen!
Dat maakt alles een stuk makkelijker en daarbij nog een goed stel oren, dan komt het allemaal goed.
Dat maakt alles een stuk makkelijker en daarbij nog een goed stel oren, dan komt het allemaal goed.
- Lohengrimas
- Berichten: 188
- Lid geworden op: wo 03 aug 2016, 17:06
- Locatie: 070
Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?
Mooi ontwerp, maar de kastjes zijn natuurlijk niet zoals Harbeth ze bouwt. Tony gaat uit van dikke wanden om vibraties tegen te gaan, Harbeth van dunne (met bitumen en losse baffles/achterkantjes). Geen probleem natuurlijk: de tekeningen aanpassen naar 12 mm multiplex is zo gebeurd.Shadow schreef:zou je de low budget tenty five van Tony Gee niet eens bekijken?
http://www.humblehomemadehifi.com/Twenty-Five.html
Lijkt wel op jouw wens?

