The return of the compact cassette
Moderator: Beheerdersteam
The return of the compact cassette
Nou hou je hart maar vast; ook de compact cassette is aan een terugkeer bezig.
Re: Jaren 70 Akai restauratie project
Dat zeggen ze wel, maar er worden geen nieuwe recorders meer gemaakt, en aan nieuwe (hoogwaardige) bandjes is ook al haast niet te komen.
Een cassette deck is natuurlijk ook (mechanisch) een heel stuk ingewikkelder te bouwen dan bijvoorbeeld een draaitafel.
Een cassette deck is natuurlijk ook (mechanisch) een heel stuk ingewikkelder te bouwen dan bijvoorbeeld een draaitafel.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Jaren 70 Akai restauratie project
Met die bandjes komt het wel goed...
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/thom ... s-geweldig
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/thom ... s-geweldig
Re: Jaren 70 Akai restauratie project
Leuke quote:RobertD schreef:Met die bandjes komt het wel goed...
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/thom ... s-geweldig
"Daarnaast klinkt de muziek op een cassettebandje veel beter dan de muziek die je streamt via bijvoorbeeld Spotify."
Re: Jaren 70 Akai restauratie project
Mijn oude bandjes van het radioprogramma rockdreams klinken inderdaad beter als de laatste stream van zeg Nikie Minaaj.
Re: Jaren 70 Akai restauratie project
Als er toen iets bagger was, waren het wel 120 minutenbandjes....RobertD schreef:Met die bandjes komt het wel goed...
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/thom ... s-geweldig
Nu word het aangekondigd als helemaal de hippe shit. het kan verkeren.
Re: Jaren 70 Akai restauratie project
Wat ik mij vooral kan herinneren van bandjes, was dat zij niet compatibel waren tussen verschillende decks. Als je een goede opname had op je eigen dek, klonk die op een andere niet en vice versa. Het Eq-bias systeem was niet zo robuust als zeg het RIAA principe.
Re: Jaren 70 Akai restauratie project
Bepaalde series Nakamichi's hadden een soort "inregel computer" om dat probleem (met afspelen) te omzeilen.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Jaren 70 Akai restauratie project
Vooral bandjes opgenomen op een Nakamichi waren niet af te spelen op een "normaal" cassettedeck.
- reddoortranscendence
- Berichten: 280
- Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
- Locatie: Waalwijk
Re: Jaren 70 Akai restauratie project
Cassettedecks brengen veel goede herinneringen naar boven. Mijn eerste deck was de oude Akai van m'n pa zo'n GXC 46D. Later een SONY TC-K420 gekocht van m'n zakcenten. Later een Denon DRS 640, die heb ik nog steeds. Maar nu een Yamaha KX-380 in gebruik omdat deze een play trim heeft. Daarmee zijn de meeste bandjes nog wel om aan te horen.
Re: Jaren 70 Akai restauratie project
Je bedoeld denk ik het NAB principe. Een goed afgeregeld CC-deck volgens NAB is compatible met alle ander NAB goed afgeregelde decks. Sommigen fabrikanten hielden er gewoon een eigen correctie standaard op na. Probleem was ook de grote variatie aan tapesoorten die allemaal hun eigen afregeling optimale nodig hadden. En dan nog de wir-war aan ruisonderdrukkingssystemen.John P schreef:Wat ik mij vooral kan herinneren van bandjes, was dat zij niet compatibel waren tussen verschillende decks. Als je een goede opname had op je eigen dek, klonk die op een andere niet en vice versa. Het Eq-bias systeem was niet zo robuust als zeg het RIAA principe.
Re: The return of the compact cassette
Bij de oudere consumentenkwaliteit decks was het toch wel de gewoonte om met Dolby©® op te nemen en zonder Dolby©® af te spelen op goedkope bandjes om toch nog wat hoge tonen over te houden. De latere decks met HxPro vindt ik echt een stuk beter. Hier nog een leuk filmpje:
Re: The return of the compact cassette
Het wordt tijd om m'n LX-3 uit de mottenballen te halen. 10 jaar geleden dachten mensen dat je in een gesticht thuishoorde.
Misschien was dat ook wel zo.
Misschien was dat ook wel zo.
Re: The return of the compact cassette
Ik heb m'n krat cassettes nog in de schuur liggen en heb toevallig gisteren even gekeken op marktplaats naar een champagne goud kleurig dek.
Het lijkt me leuk om oude opnames af te spelen maar het wordt nog een beste zoektocht. Ik zag iets leuks bij "vintagechief" alleen de prijs....
Ik zie al sinds 2014 in de underground scene, en dan met name de beginnende black metal bands hun demo's weer old school op cassette opgenomen.
voorbeeld: https://todestrieb.co.uk/collections/cassettes
Een jaar of 10 geleden nog eens m'n oude JVC deck aangesloten en ik verbaasde me over het geluid. Ondanks de vervorming klonk het zo super lekker analoog!
Het lijkt me leuk om oude opnames af te spelen maar het wordt nog een beste zoektocht. Ik zag iets leuks bij "vintagechief" alleen de prijs....
Ik zie al sinds 2014 in de underground scene, en dan met name de beginnende black metal bands hun demo's weer old school op cassette opgenomen.
voorbeeld: https://todestrieb.co.uk/collections/cassettes
Een jaar of 10 geleden nog eens m'n oude JVC deck aangesloten en ik verbaasde me over het geluid. Ondanks de vervorming klonk het zo super lekker analoog!
Re: The return of the compact cassette
Kan ik mij wel voorstellen. Zeker met underground klinkt cassette gewoon "VET" en dan bedoel ik ook druipend als frituurvet
Evenals gewone tape trouwens die je ver uit stuurt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: The return of the compact cassette
Na de aanschaf van mijn:
https://www.google.nl/search?q=sony+tcd ... 5&dpr=1.25
juichend afscheid genomen van de bagger cassetteband....
https://www.google.nl/search?q=sony+tcd ... 5&dpr=1.25
juichend afscheid genomen van de bagger cassetteband....
Re: The return of the compact cassette
Ah ja, met die bagger accu's die snel stuk gingen en peperduur om te vervangen.ds23man schreef:Na de aanschaf van mijn:
https://www.google.nl/search?q=sony+tcd ... 5&dpr=1.25
juichend afscheid genomen van de bagger cassetteband....
Re: The return of the compact cassette
Deze verkoper heeft altijd prijzen die meer als 2x te hoog zijn. Cassettedecks worden niet zo veel aangeboden omdat mensen denken dat die niet te verkopen zijn. Probeer het liever bij een kringloopwinkel of braderie.Kalimba schreef:Het lijkt me leuk om oude opnames af te spelen maar het wordt nog een beste zoektocht. Ik zag iets leuks bij "vintagechief" alleen de prijs....
Re: The return of the compact cassette
Kringloop is ook een goed idee inderdaad. Alleen in Amstelveen hanteert de kringloopwinkel ook Vintagechief prijzen wat eigenlijk echt belachelijk is.John P schreef:Deze verkoper heeft altijd prijzen die meer als 2x te hoog zijn. Cassettedecks worden niet zo veel aangeboden omdat mensen denken dat die niet te verkopen zijn. Probeer het liever bij een kringloopwinkel of braderie.Kalimba schreef:Het lijkt me leuk om oude opnames af te spelen maar het wordt nog een beste zoektocht. Ik zag iets leuks bij "vintagechief" alleen de prijs....
Re: The return of the compact cassette
Zit er een kringloop aan de Kalfjeslaan?
Nou ja, de kelders daar zijn groot genoeg 
Re: The return of the compact cassette
Dat weet ik eigenlijk niet. Ik ga hier soms naar de kringloop omdat deze naast de AH zit en beide op loop afstand
Maar door de prijzen die ze hanteren op de betere audio merken koop ik die apparaten niet.
Maar door de prijzen die ze hanteren op de betere audio merken koop ik die apparaten niet.
Re: The return of the compact cassette
Ik kan niet wachten tot de VHS cassettes weer terugkomen.....
Aad
Aad
Re: The return of the compact cassette
De Film Baby Driver heeft daar ook op ingespeeld ,
de hoofdrol speler is een jongeknaap , Baby, die wat aanrommelde met cassettes en fragmenten van een gesprek en daar een soor rap van maakt
Die CC loopt als een rode draad door die film en veel in beeld
Idem zn iPod waar hij zijn Rap op afspeelt tijden het rijden achtervolgd door een dozijn politie auto,s.
de hoofdrol speler is een jongeknaap , Baby, die wat aanrommelde met cassettes en fragmenten van een gesprek en daar een soor rap van maakt
Die CC loopt als een rode draad door die film en veel in beeld
Idem zn iPod waar hij zijn Rap op afspeelt tijden het rijden achtervolgd door een dozijn politie auto,s.
Re: The return of the compact cassette
Het zou mij niet verbazen hoor, ik snap wel het verlangen om iets tastbaars te hebben.
De draaiende cassettebandjes hebben mij enorm geboeid als kind zijnde.
Net als de draaiende VU naalden en de wapperende woofer conussen
Maar of het de terugkomst van de LP kan evenaren?
Ik denk dat de kans groter is dat de reel-to-reel tapes weer een herintrede maken.
De draaiende cassettebandjes hebben mij enorm geboeid als kind zijnde.
Net als de draaiende VU naalden en de wapperende woofer conussen
Maar of het de terugkomst van de LP kan evenaren?
Ik denk dat de kans groter is dat de reel-to-reel tapes weer een herintrede maken.
Re: The return of the compact cassette
Voor de distributie van muziek is CC nooit populair geweest in Nederland. Daarvoor was vinyl als nummer 1 aangewezen. Het was met name in gebruik om muziek van LP te kopiëren en voor gebruik in de auto tot zo'n 15 jaar geleden. In Frankrijk was CC veel populairder voor muziekverspreiding. Maar daar ging de muziekdistributie ook meer via de grote warenhuizen en supermarkten.
