The return of the compact cassette

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

The return of the compact cassette

Bericht door Shadow »

Nou hou je hart maar vast; ook de compact cassette is aan een terugkeer bezig.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Jaren 70 Akai restauratie project

Bericht door ray5150 »

Dat zeggen ze wel, maar er worden geen nieuwe recorders meer gemaakt, en aan nieuwe (hoogwaardige) bandjes is ook al haast niet te komen.
Een cassette deck is natuurlijk ook (mechanisch) een heel stuk ingewikkelder te bouwen dan bijvoorbeeld een draaitafel.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Jaren 70 Akai restauratie project

Bericht door RobertD »

Met die bandjes komt het wel goed...
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/thom ... s-geweldig
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Jaren 70 Akai restauratie project

Bericht door FR_Aad »

RobertD schreef:
Met die bandjes komt het wel goed...
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/thom ... s-geweldig
Leuke quote:
"Daarnaast klinkt de muziek op een cassettebandje veel beter dan de muziek die je streamt via bijvoorbeeld Spotify."
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Jaren 70 Akai restauratie project

Bericht door John P »

Mijn oude bandjes van het radioprogramma rockdreams klinken inderdaad beter als de laatste stream van zeg Nikie Minaaj.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Jaren 70 Akai restauratie project

Bericht door ray5150 »

RobertD schreef:
Met die bandjes komt het wel goed...
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/thom ... s-geweldig
Als er toen iets bagger was, waren het wel 120 minutenbandjes....
Nu word het aangekondigd als helemaal de hippe shit. het kan verkeren. :think:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Jaren 70 Akai restauratie project

Bericht door John P »

Wat ik mij vooral kan herinneren van bandjes, was dat zij niet compatibel waren tussen verschillende decks. Als je een goede opname had op je eigen dek, klonk die op een andere niet en vice versa. Het Eq-bias systeem was niet zo robuust als zeg het RIAA principe.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Jaren 70 Akai restauratie project

Bericht door ray5150 »

Bepaalde series Nakamichi's hadden een soort "inregel computer" om dat probleem (met afspelen) te omzeilen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Jaren 70 Akai restauratie project

Bericht door pappaleo »

Vooral bandjes opgenomen op een Nakamichi waren niet af te spelen op een "normaal" cassettedeck.
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: Jaren 70 Akai restauratie project

Bericht door reddoortranscendence »

Cassettedecks brengen veel goede herinneringen naar boven. Mijn eerste deck was de oude Akai van m'n pa zo'n GXC 46D. Later een SONY TC-K420 gekocht van m'n zakcenten. Later een Denon DRS 640, die heb ik nog steeds. Maar nu een Yamaha KX-380 in gebruik omdat deze een play trim heeft. Daarmee zijn de meeste bandjes nog wel om aan te horen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Jaren 70 Akai restauratie project

Bericht door Pjotr »

John P schreef:
Wat ik mij vooral kan herinneren van bandjes, was dat zij niet compatibel waren tussen verschillende decks. Als je een goede opname had op je eigen dek, klonk die op een andere niet en vice versa. Het Eq-bias systeem was niet zo robuust als zeg het RIAA principe.
Je bedoeld denk ik het NAB principe. Een goed afgeregeld CC-deck volgens NAB is compatible met alle ander NAB goed afgeregelde decks. Sommigen fabrikanten hielden er gewoon een eigen correctie standaard op na. Probleem was ook de grote variatie aan tapesoorten die allemaal hun eigen afregeling optimale nodig hadden. En dan nog de wir-war aan ruisonderdrukkingssystemen.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: The return of the compact cassette

Bericht door John P »

Bij de oudere consumentenkwaliteit decks was het toch wel de gewoonte om met Dolby©® op te nemen en zonder Dolby©® af te spelen op goedkope bandjes om toch nog wat hoge tonen over te houden. De latere decks met HxPro vindt ik echt een stuk beter. Hier nog een leuk filmpje:
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: The return of the compact cassette

Bericht door Jan Geert »

Het wordt tijd om m'n LX-3 uit de mottenballen te halen. 10 jaar geleden dachten mensen dat je in een gesticht thuishoorde.


Misschien was dat ook wel zo. :lol:
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: The return of the compact cassette

Bericht door Kalimba »

Ik heb m'n krat cassettes nog in de schuur liggen en heb toevallig gisteren even gekeken op marktplaats naar een champagne goud kleurig dek.
Het lijkt me leuk om oude opnames af te spelen maar het wordt nog een beste zoektocht. Ik zag iets leuks bij "vintagechief" alleen de prijs....

Ik zie al sinds 2014 in de underground scene, en dan met name de beginnende black metal bands hun demo's weer old school op cassette opgenomen.
voorbeeld: https://todestrieb.co.uk/collections/cassettes

Een jaar of 10 geleden nog eens m'n oude JVC deck aangesloten en ik verbaasde me over het geluid. Ondanks de vervorming klonk het zo super lekker analoog!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: The return of the compact cassette

Bericht door Pjotr »

Kan ik mij wel voorstellen. Zeker met underground klinkt cassette gewoon "VET" en dan bedoel ik ook druipend als frituurvet :lol: Evenals gewone tape trouwens die je ver uit stuurt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: The return of the compact cassette

Bericht door ds23man »

Na de aanschaf van mijn:

https://www.google.nl/search?q=sony+tcd ... 5&dpr=1.25

juichend afscheid genomen van de bagger cassetteband....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: The return of the compact cassette

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Na de aanschaf van mijn:

https://www.google.nl/search?q=sony+tcd ... 5&dpr=1.25

juichend afscheid genomen van de bagger cassetteband....
Ah ja, met die bagger accu's die snel stuk gingen en peperduur om te vervangen.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: The return of the compact cassette

Bericht door John P »

Kalimba schreef:
Het lijkt me leuk om oude opnames af te spelen maar het wordt nog een beste zoektocht. Ik zag iets leuks bij "vintagechief" alleen de prijs....
Deze verkoper heeft altijd prijzen die meer als 2x te hoog zijn. Cassettedecks worden niet zo veel aangeboden omdat mensen denken dat die niet te verkopen zijn. Probeer het liever bij een kringloopwinkel of braderie.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: The return of the compact cassette

Bericht door Kalimba »

John P schreef:
Kalimba schreef:
Het lijkt me leuk om oude opnames af te spelen maar het wordt nog een beste zoektocht. Ik zag iets leuks bij "vintagechief" alleen de prijs....
Deze verkoper heeft altijd prijzen die meer als 2x te hoog zijn. Cassettedecks worden niet zo veel aangeboden omdat mensen denken dat die niet te verkopen zijn. Probeer het liever bij een kringloopwinkel of braderie.
Kringloop is ook een goed idee inderdaad. Alleen in Amstelveen hanteert de kringloopwinkel ook Vintagechief prijzen wat eigenlijk echt belachelijk is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: The return of the compact cassette

Bericht door Pjotr »

Zit er een kringloop aan de Kalfjeslaan? :shock: Nou ja, de kelders daar zijn groot genoeg :lol:
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: The return of the compact cassette

Bericht door Kalimba »

Dat weet ik eigenlijk niet. Ik ga hier soms naar de kringloop omdat deze naast de AH zit en beide op loop afstand :mrgreen:
Maar door de prijzen die ze hanteren op de betere audio merken koop ik die apparaten niet.
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: The return of the compact cassette

Bericht door Aaad »

Ik kan niet wachten tot de VHS cassettes weer terugkomen.....


Aad
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: The return of the compact cassette

Bericht door OpaBert »

De Film Baby Driver heeft daar ook op ingespeeld ,
de hoofdrol speler is een jongeknaap , Baby, die wat aanrommelde met cassettes en fragmenten van een gesprek en daar een soor rap van maakt
Die CC loopt als een rode draad door die film en veel in beeld
Idem zn iPod waar hij zijn Rap op afspeelt tijden het rijden achtervolgd door een dozijn politie auto,s.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: The return of the compact cassette

Bericht door Chris_T »

Het zou mij niet verbazen hoor, ik snap wel het verlangen om iets tastbaars te hebben.
De draaiende cassettebandjes hebben mij enorm geboeid als kind zijnde.
Net als de draaiende VU naalden en de wapperende woofer conussen :)

Maar of het de terugkomst van de LP kan evenaren?
Ik denk dat de kans groter is dat de reel-to-reel tapes weer een herintrede maken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: The return of the compact cassette

Bericht door Pjotr »

Voor de distributie van muziek is CC nooit populair geweest in Nederland. Daarvoor was vinyl als nummer 1 aangewezen. Het was met name in gebruik om muziek van LP te kopiëren en voor gebruik in de auto tot zo'n 15 jaar geleden. In Frankrijk was CC veel populairder voor muziekverspreiding. Maar daar ging de muziekdistributie ook meer via de grote warenhuizen en supermarkten.
Plaats reactie