Bekabeling Technics SL-1900

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
rmfaber28
Berichten: 6
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 11:55

Bekabeling Technics SL-1900

Bericht door rmfaber28 »

Goedemiddag zelfbouwers,

Sinds vandaag ben ik lid van jullie forum en helemaal enthousiast over de mooi informatie hier. Daarvoor alvast bedankt :D.
Ik loop al een tijdje met het idee om de bekabeling van mijn Technics SL-1900 te vervangen. De RCA pluggen zijn erg slecht en klemmen niet meer. Nu kan ik alleen de pluggen vervangen, maar omdat de kabel niet is afgeschermd wil ik graag deze ook vervangen.

Ik gebruik nu nog het originele element 270c-II, maar ga straks overstappen naar de Technics 300MC in combinatie met andere voorversterker.
Waarschijnlijk word dit een Musichall 1.2 of Cambridge audio cp2.

Nu vroeg ik me af welke kabel jullie mij zouden adviseren. zelf had ik deze kabels al gevonden:

Van damme UP-LCOFC Hi-Fi Interconnect
van damme Tour Grade Classic XKE microphone cable
sommer cable Cable Corona

Deze kabels wou ik dan gaan afwerken met neutrik RCA pluggen.

Alvast bedankt voor jullie advies
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Bekabeling Technics SL-1900

Bericht door John P »

Ten eerste heet ik je van harte welkom hier. Bedoel je nu de bekabeling van je element door de arm naar de uitgang, of een losse kabel tussen platendraaiert en voorversterker?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bekabeling Technics SL-1900

Bericht door ray5150 »

Ook namens mij welkom. de opmerking over niet-afgeschermde kabel zou moeten duiden op interne kabel, maar die voorbeelden je aanwijst duiden op externe kabel.
Ik wil de suggestie doen om 2 chassisdelen achterop de draaitafel te monteren. dan kun je makkelijk experimenteren met verschillende soorten (externe) kabel.
rmfaber28
Berichten: 6
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 11:55

Re: Bekabeling Technics SL-1900

Bericht door rmfaber28 »

Bedankt voor het snelle antwoord. Het gaat me om de kabel die vanuit de platenspeler komt. Deze zit gesoldeerd aan een printplaatje aan de onderzijde van de toonarm. Vanaf deze printplaat loopt de kabel naar de voorversterker. Welke kabel zouden jullie mij dan adviseren?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bekabeling Technics SL-1900

Bericht door Kappa7 »

ray5150 schreef:
Ook namens mij welkom. de opmerking over niet-afgeschermde kabel zou moeten duiden op interne kabel, maar die voorbeelden je aanwijst duiden op externe kabel.
Ik wil de suggestie doen om 2 chassisdelen achterop de draaitafel te monteren. dan kun je makkelijk experimenteren met verschillende soorten (externe) kabel.
+1
Een paar goede chassisdelen op de tafel en daarna kan je raar hartenlust wisselen.
Echter waag ik het zwaar te betwijfelen of je bestaande bekabeling niet is afgeschermd.
Ik weet bijna zeker dat ze dat wel zijn en het gewoon een coax kabel is waar in de geleider in het midden wordt afgeschermd met de mantel waar de 0 overheen loopt.
rmfaber28 schreef:
Bedankt voor het snelle antwoord. Het gaat me om de kabel die vanuit de platenspeler komt. Deze zit gesoldeerd aan een printplaatje aan de onderzijde van de toonarm. Vanaf deze printplaat loopt de kabel naar de voorversterker. Welke kabel zouden jullie mij dan adviseren?
Prefer MGK18 kabel.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bekabeling Technics SL-1900

Bericht door Shadow »

Ik heb een SL2000 en heb ook idd chassisdelen gemonteerd en een banaan aansluiting voor de ground...
rmfaber28
Berichten: 6
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 11:55

Re: Bekabeling Technics SL-1900

Bericht door rmfaber28 »

Super wat een antwoorden, hier leer ik wat van. Dan is waarschijnlijk de kabel wel afgeschermd. Ik ga die kabel van prefer bestellen en ben benieuwd. Als later update ga ik waarschijnlijk die chassisdelen plaatsen. Welke RCA pluggen zouden hier goed bijpassen? Want de neutriks die ik had gezien passen hier niet op.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bekabeling Technics SL-1900

Bericht door ray5150 »

Dit zijn goede chassisdelen voor een redelijke prijs:
https://www.bax-shop.nl/rca-tulp/neutri ... sdeel-rood
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bekabeling Technics SL-1900

Bericht door Shadow »

Die zijn toch veel te groot...
https://www.bax-shop.nl/rca-/-tulp/neut ... tails.html

Zonder behuizing...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bekabeling Technics SL-1900

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bekabeling Technics SL-1900

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bekabeling Technics SL-1900

Bericht door Kappa7 »

rmfaber28 schreef:
Super wat een antwoorden, hier leer ik wat van. Dan is waarschijnlijk de kabel wel afgeschermd. Ik ga die kabel van prefer bestellen en ben benieuwd. Als later update ga ik waarschijnlijk die chassisdelen plaatsen. Welke RCA pluggen zouden hier goed bijpassen? Want de neutriks die ik had gezien passen hier niet op.
Deze krijg je nog wel op de kabel.
https://www.bax-shop.nl/rca-tulp/neutri ... ch-2-stuks
rmfaber28
Berichten: 6
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 11:55

Re: Bekabeling Technics SL-1900

Bericht door rmfaber28 »

De volgende kabel wou ik nu gaan maken:

Prefer MGK18 kabel met één van deze pluggen Dynavox High-End RCA, Viablue TS RCA of rcas 08

Heeft iemand ervaring met de kwaliteit van deze pluggen? Om het gelijk goed te doen wou ik ook de aarde ook voorzien van een nieuwe stekker. Gaat hier on de stekker waarmee je de aarde aansluit op de voorversterker. Welke stekker kan ik daar het beste voor gebruiken?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bekabeling Technics SL-1900

Bericht door ray5150 »

Meestal is dat een schroefje met zwart plastic dopje erop.
Maar die zit als het goed is al op je voorversterker.
rmfaber28
Berichten: 6
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 11:55

Re: Bekabeling Technics SL-1900

Bericht door rmfaber28 »

Ik was eigenlijk hier naar opzoek:
Afbeelding

welke is geschikt om de aarde mee aan te sluiten op de voorversterker?
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Bekabeling Technics SL-1900

Bericht door anonamemouse »

rmfaber28 schreef:
Ik was eigenlijk hier naar opzoek:
Afbeelding

welke is geschikt om de aarde mee aan te sluiten op de voorversterker?
De derde in deze foto.
rmfaber28
Berichten: 6
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 11:55

Re: Bekabeling Technics SL-1900

Bericht door rmfaber28 »

haha daar heb ik echt wat aan. hebben jullie merk/type voor mij wat goed zou passen. of is een vergulde kabelschoen perfect?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bekabeling Technics SL-1900

Bericht door ray5150 »

Mag ook gewoon een vernikkelde zijn. de schroef op je voorversterker is tenslotte ook niet verguld.
(of je moet een hele dure hebben.)
Die vorkjes zijn bij vrijwel iedere elektronica zaak en bouwmarkten te krijgen.
En anders hier : https://www.eoo-bv.nl/476-oog-en-vork-stekker-faston
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Bekabeling Technics SL-1900

Bericht door metabaron »

Hier kabeltje van ebay. Je hebt ze in alle soorten en kleurtjes als je goed zoekt. Voor dit geld kan je zelf bijna niet aan de slag.
http://m.ebay.co.uk/itm/Technics-SL-120 ... Ciid%253A2
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bekabeling Technics SL-1900

Bericht door Kappa7 »

Ik schroef meestal de blanke draad onder de klem.
Komt niet zo nauw.
Als het maar contact maakt.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bekabeling Technics SL-1900

Bericht door Shadow »

Oei George wat zeg je nou :-k
Plaats reactie