Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4
Moderator: Beheerdersteam
Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4
Zo dan ik ben een tijdje niet actief geweest hier (wel af en toe kijken) maar vond het toch maar weer eens nodig om wat te posten. Ook omdat ik maar weinig kon vinden qua projecten met deze driver.
Het gaat hier dan om een SB Acoustics SB23MFCL45-4 deze zal aangestuurd worden door een Hypex DS 2.0
De sub moet een aanvulling gaan geven voor mijn Alpair 7's, die zaten in een frugal horn ontwerp maar dit was te groot en niet goed te plaatsen waarvoor ik ze wilde gebruiken.
Nou had ik laatst mijn kamer eens een opfrisbeurt gegeven (lees alles verven, behang, nieuw laminaat etc etc) en nu was het toch echt tijd om mijn Alpairs te gebruiken die ik al jaren klaar had staan op zolder.
Ik wilde een klein kastje hebben zodat deze mooi in de hoek kon staan, ik had al wat ontwerpen gemaakt in sketchup maar met de versterker er bij in vond ik het net te groot, dus ik heb de Hypex in zijn eigen kastje gedaan, zo kan deze keurig naast de normale versterker staan. Na wat ontwerpen verder kwam ik toch op mooi klein gesloten kistje uit met een inhoud van net geen 14 liter, dus op naar de formido voor een paar stukjes mdf.
Dus dat was een middagje zagen en frezen. De basis is er, nu nog alles afschuren gaatjes die niet helemaal vlak zijn bij plamuren en dan in het fineer steken.
Om er voor te zorgen dat die inslag moeren er niet uitvallen heb ik de achterkanten in de epoxy gesmeerd zo komen deze ook niet meer los.
Het gaat hier dan om een SB Acoustics SB23MFCL45-4 deze zal aangestuurd worden door een Hypex DS 2.0
De sub moet een aanvulling gaan geven voor mijn Alpair 7's, die zaten in een frugal horn ontwerp maar dit was te groot en niet goed te plaatsen waarvoor ik ze wilde gebruiken.
Nou had ik laatst mijn kamer eens een opfrisbeurt gegeven (lees alles verven, behang, nieuw laminaat etc etc) en nu was het toch echt tijd om mijn Alpairs te gebruiken die ik al jaren klaar had staan op zolder.
Ik wilde een klein kastje hebben zodat deze mooi in de hoek kon staan, ik had al wat ontwerpen gemaakt in sketchup maar met de versterker er bij in vond ik het net te groot, dus ik heb de Hypex in zijn eigen kastje gedaan, zo kan deze keurig naast de normale versterker staan. Na wat ontwerpen verder kwam ik toch op mooi klein gesloten kistje uit met een inhoud van net geen 14 liter, dus op naar de formido voor een paar stukjes mdf.
Dus dat was een middagje zagen en frezen. De basis is er, nu nog alles afschuren gaatjes die niet helemaal vlak zijn bij plamuren en dan in het fineer steken.
Om er voor te zorgen dat die inslag moeren er niet uitvallen heb ik de achterkanten in de epoxy gesmeerd zo komen deze ook niet meer los.
Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4
Wat ik eigenlijk nog zoek zijn voetjes... en wat heb ik nou eigenlijk nodig? Superspikes of SVS Soundpath's of zijn er nog andere oplossingen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4
hangt af van je ondergrond, als je parket hebt en t netjes wil houden zijn spikes niet handig 
Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4
Mooie Pen Elcom voetjes:mooi,goed en goedkoop.
https://www.bax-shop.nl/producten.html? ... ubber+voet
https://www.bax-shop.nl/producten.html? ... ubber+voet
Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4
Het laminaat mag inderdaad nog even puntjes loos blijven
vandaar dat ik zat te kijken naar andere voetjes, en gezien ik het door dreunen naar de woonkamer wil minimaliseren zat ik te kijken naar die Soundpath's... Of ze werken geen idee, duur zijn ze wel :/
Fineren heb ik een poging gegeven, maar dat ging vandaag niet goed
twee vacuumzakken aan elkaar maken en proberen het uiteinde luchtdicht te krijgen ging niet helemaal lekker, en gaf niet het resultaat wat ik zou willen. Dus tijd om grotere (brede) zakken te bestellen.
Fineren heb ik een poging gegeven, maar dat ging vandaag niet goed
Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4
Hoe fineer je dan? Ik heb gewoon eerst de beide delen in de lijm gezet, laten drogen en dan met de strijkbout (en een doek er tussen!) aandrukken. Ging prima, en zit er 8 jaar later nog netjes opresetter schreef:Het laminaat mag inderdaad nog even puntjes loos blijvenvandaar dat ik zat te kijken naar andere voetjes, en gezien ik het door dreunen naar de woonkamer wil minimaliseren zat ik te kijken naar die Soundpath's... Of ze werken geen idee, duur zijn ze wel :/
Fineren heb ik een poging gegeven, maar dat ging vandaag niet goedtwee vacuumzakken aan elkaar maken en proberen het uiteinde luchtdicht te krijgen ging niet helemaal lekker, en gaf niet het resultaat wat ik zou willen. Dus tijd om grotere (brede) zakken te bestellen.
Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4
Het mag toch als algemeen bekend beschouwd worden dat daar vele soorten onderleggers voor te krijgen zijn, gemaakt van zoals hout als metaal.Henkjan schreef:hangt af van je ondergrond, als je parket hebt en t netjes wil houden zijn spikes niet handig
https://www.google.nl/search?safe=off&h ... 5738035709
Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4
+1Boemeltje schreef:Hoe fineer je dan? Ik heb gewoon eerst de beide delen in de lijm gezet, laten drogen en dan met de strijkbout (en een doek er tussen!) aandrukken. Ging prima, en zit er 8 jaar later nog netjes opresetter schreef:Het laminaat mag inderdaad nog even puntjes loos blijvenvandaar dat ik zat te kijken naar andere voetjes, en gezien ik het door dreunen naar de woonkamer wil minimaliseren zat ik te kijken naar die Soundpath's... Of ze werken geen idee, duur zijn ze wel :/
Fineren heb ik een poging gegeven, maar dat ging vandaag niet goedtwee vacuumzakken aan elkaar maken en proberen het uiteinde luchtdicht te krijgen ging niet helemaal lekker, en gaf niet het resultaat wat ik zou willen. Dus tijd om grotere (brede) zakken te bestellen.
Ik vermoed dat je daar lang niet zoveel druk mee kan zetten als nodig is, met zo'n vacuümzak.
Als de kastjes niet al te groot zijn kun je ook van wat resten multiplex of spaanplaat, 4 lengtes draadeind (minimaal M8), bouten en moeren zelf een pers fabrieken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4
vacuümzak doet (als t echt vacuüm is) ~1 kg/cm²
en al zou die maar een halve bar vacuüm doen, dan is dat op een A4-tje 30*21*½=315kg
en al zou die maar een halve bar vacuüm doen, dan is dat op een A4-tje 30*21*½=315kg
Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4
Dat is een vermoeden hè. In de praktijk is dat voldoende om een beetje MDF kast volledig in elkaar te kreukelen als je 0,1 bar kunt halen. En dat is met iedere zuiger compressor "achterstevoren" aangesloten makkelijk haalbaar. Is overigens niet echt aan te raden met een olie-gesmeerde compressor.ray5150 schreef:Ik vermoed dat je daar lang niet zoveel druk mee kan zetten als nodig is, met zo'n vacuümzak.
Als de kastjes niet al te groot zijn kun je ook van wat resten multiplex of spaanplaat, 4 lengtes draadeind (minimaal M8), bouten en moeren zelf een pers fabrieken.
Er zijn bij de Blokker en soms bij de Aldi/Lidl vacuüm kledingzakken in diverse maten te koop om kleding e.d. langdurig op te slaan. Die zuig je vacuüm met een stofzuiger en daarmee is prima vlakke plaat te fineren. 2 dingen waar je voor op moet passen: Oververhitting van de stofzuiger door wegvallen van de koeling. Bij gebruik van witte houtlijm het fineer eerst volledig afplakken met dik pp folie (afdekplastic). Anders zit de goede, zichtbare kant onder de opgedroogde lijm die je er niet meer af krijgt.
Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4
De kleine kastjes die je als eerste ziet zijn ook met een vacuüm bag gefineerd (niet zo'n blokker ding hoor) het fineer zelf was niet zo super recht meer, maar een onderdruk van -850mbar doet wonderen
de klemkracht wat je op die manier bereikt is zeer hoog.
Zakken die ik gebruik zijn 3 laags PE PA PE (PolyEthyleen en PolyAmide ook wel nylon genoemd) ik trek een vacuüm met een rotary vane pomp die trekt het vrij rap naar -0.850
Nieuwe zakken zijn besteld dus daar is het even op wachten.
Zoals deze foto, maar dat was een foutje...... note to self, zorgen dat grote gaten afgedekt zijn
anders doet de zak "pang"
Zakken die ik gebruik zijn 3 laags PE PA PE (PolyEthyleen en PolyAmide ook wel nylon genoemd) ik trek een vacuüm met een rotary vane pomp die trekt het vrij rap naar -0.850
Nieuwe zakken zijn besteld dus daar is het even op wachten.
Zoals deze foto, maar dat was een foutje...... note to self, zorgen dat grote gaten afgedekt zijn
Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4
Zo dan, ik heb alles spullen weer thuis die ik nodig had dus gisteren begonnen met fineren, vandaag afmaken.
Ik heb wat birdseye maple kunnen krijgen die mooi breed was, dat scheelt heel wat voegwerk.
Daarna alles in de houtlijm en vacuüm zuigen. Met een onderdruk van ca -850mbar
Ik heb wat birdseye maple kunnen krijgen die mooi breed was, dat scheelt heel wat voegwerk.
Daarna alles in de houtlijm en vacuüm zuigen. Met een onderdruk van ca -850mbar
Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4
Bijna vergeten het eind resultaat te posten 
Hij speelt heerlijk mee in de hoek, en voor zo'n klein ding gaat die nog verdacht laag.
De inslagmoeren extra vast gezet met epoxy zodat deze niet er uit vallen bij het monteren van de sub.
De rand mat zwart gespoten voor het geval er een klein spleetje zichtbaar is.
Dan in het fineer gestoken en in de olie, ongeveer 5 lagen danish olie gemengd met tung olie, en de eerste lagen wat extra verdunt met terpentijn. Ik zat nog te denken aan een doek voor de subwoofer (afneembaar) maar ik vind hem zo ook wel mooi.
Hij speelt heerlijk mee in de hoek, en voor zo'n klein ding gaat die nog verdacht laag.
De inslagmoeren extra vast gezet met epoxy zodat deze niet er uit vallen bij het monteren van de sub.
De rand mat zwart gespoten voor het geval er een klein spleetje zichtbaar is.
Dan in het fineer gestoken en in de olie, ongeveer 5 lagen danish olie gemengd met tung olie, en de eerste lagen wat extra verdunt met terpentijn. Ik zat nog te denken aan een doek voor de subwoofer (afneembaar) maar ik vind hem zo ook wel mooi.
Laatst gewijzigd door resetter op ma 07 aug 2017, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4
je kunt de schroefjes nog eenvoudig zwart kleuren; maar prachtig ding en mooi geolied!
Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4
Supermooi geworden! Die techniek met vacuum fineren ken ik niet.
Donkere schroefjes kun je kopen bij de zelfbouwzaken. Zelf schroef ik ze eerst nog even een klein stukje in een plankje en spuit ze dan echt zwart.
De zilveren schroefjes in dit ontwerp vind ik wel mooi trouwens!
Donkere schroefjes kun je kopen bij de zelfbouwzaken. Zelf schroef ik ze eerst nog even een klein stukje in een plankje en spuit ze dan echt zwart.
De zilveren schroefjes in dit ontwerp vind ik wel mooi trouwens!
Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4
Het is zeker niet storend, dit zijn m4 rvs bolkop schroeven, ik heb er niet eens aan gedacht om er zwarte schroeven voor te gebruiken.
Persoonlijk vind ik het juist wat toevoegen, het breekt het iets op.
Persoonlijk vind ik het juist wat toevoegen, het breekt het iets op.
