Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
resetter
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 16:01
Contacteer:

Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4

Bericht door resetter »

Zo dan ik ben een tijdje niet actief geweest hier (wel af en toe kijken) maar vond het toch maar weer eens nodig om wat te posten. Ook omdat ik maar weinig kon vinden qua projecten met deze driver.

Het gaat hier dan om een SB Acoustics SB23MFCL45-4 deze zal aangestuurd worden door een Hypex DS 2.0

De sub moet een aanvulling gaan geven voor mijn Alpair 7's, die zaten in een frugal horn ontwerp maar dit was te groot en niet goed te plaatsen waarvoor ik ze wilde gebruiken.
Nou had ik laatst mijn kamer eens een opfrisbeurt gegeven (lees alles verven, behang, nieuw laminaat etc etc) en nu was het toch echt tijd om mijn Alpairs te gebruiken die ik al jaren klaar had staan op zolder.
1.jpg
2.jpg
Ik wilde een klein kastje hebben zodat deze mooi in de hoek kon staan, ik had al wat ontwerpen gemaakt in sketchup maar met de versterker er bij in vond ik het net te groot, dus ik heb de Hypex in zijn eigen kastje gedaan, zo kan deze keurig naast de normale versterker staan.
3.jpg
4.jpg
Na wat ontwerpen verder kwam ik toch op mooi klein gesloten kistje uit met een inhoud van net geen 14 liter, dus op naar de formido voor een paar stukjes mdf.
5.jpg
6.jpg
7.jpg
Dus dat was een middagje zagen en frezen. De basis is er, nu nog alles afschuren gaatjes die niet helemaal vlak zijn bij plamuren en dan in het fineer steken.

Om er voor te zorgen dat die inslag moeren er niet uitvallen heb ik de achterkanten in de epoxy gesmeerd zo komen deze ook niet meer los.
8.jpg
9.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4

Bericht door SARK »

Netjes hoor.
Gebruikersavatar
resetter
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 16:01
Contacteer:

Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4

Bericht door resetter »

Wat ik eigenlijk nog zoek zijn voetjes... en wat heb ik nou eigenlijk nodig? Superspikes of SVS Soundpath's of zijn er nog andere oplossingen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4

Bericht door Henkjan »

hangt af van je ondergrond, als je parket hebt en t netjes wil houden zijn spikes niet handig :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4

Bericht door Shadow »

Gewoon viltjes toch :relax:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4

Bericht door dre »

Mooie Pen Elcom voetjes:mooi,goed en goedkoop.

https://www.bax-shop.nl/producten.html? ... ubber+voet
Gebruikersavatar
resetter
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 16:01
Contacteer:

Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4

Bericht door resetter »

Het laminaat mag inderdaad nog even puntjes loos blijven ;) vandaar dat ik zat te kijken naar andere voetjes, en gezien ik het door dreunen naar de woonkamer wil minimaliseren zat ik te kijken naar die Soundpath's... Of ze werken geen idee, duur zijn ze wel :/

Fineren heb ik een poging gegeven, maar dat ging vandaag niet goed :( twee vacuumzakken aan elkaar maken en proberen het uiteinde luchtdicht te krijgen ging niet helemaal lekker, en gaf niet het resultaat wat ik zou willen. Dus tijd om grotere (brede) zakken te bestellen.
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4

Bericht door Boemeltje »

resetter schreef:
Het laminaat mag inderdaad nog even puntjes loos blijven ;) vandaar dat ik zat te kijken naar andere voetjes, en gezien ik het door dreunen naar de woonkamer wil minimaliseren zat ik te kijken naar die Soundpath's... Of ze werken geen idee, duur zijn ze wel :/

Fineren heb ik een poging gegeven, maar dat ging vandaag niet goed :( twee vacuumzakken aan elkaar maken en proberen het uiteinde luchtdicht te krijgen ging niet helemaal lekker, en gaf niet het resultaat wat ik zou willen. Dus tijd om grotere (brede) zakken te bestellen.
Hoe fineer je dan? Ik heb gewoon eerst de beide delen in de lijm gezet, laten drogen en dan met de strijkbout (en een doek er tussen!) aandrukken. Ging prima, en zit er 8 jaar later nog netjes op :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4

Bericht door ray5150 »

Henkjan schreef:
hangt af van je ondergrond, als je parket hebt en t netjes wil houden zijn spikes niet handig :lol:
Het mag toch als algemeen bekend beschouwd worden dat daar vele soorten onderleggers voor te krijgen zijn, gemaakt van zoals hout als metaal.
https://www.google.nl/search?safe=off&h ... 5738035709
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4

Bericht door ray5150 »

Boemeltje schreef:
resetter schreef:
Het laminaat mag inderdaad nog even puntjes loos blijven ;) vandaar dat ik zat te kijken naar andere voetjes, en gezien ik het door dreunen naar de woonkamer wil minimaliseren zat ik te kijken naar die Soundpath's... Of ze werken geen idee, duur zijn ze wel :/

Fineren heb ik een poging gegeven, maar dat ging vandaag niet goed :( twee vacuumzakken aan elkaar maken en proberen het uiteinde luchtdicht te krijgen ging niet helemaal lekker, en gaf niet het resultaat wat ik zou willen. Dus tijd om grotere (brede) zakken te bestellen.
Hoe fineer je dan? Ik heb gewoon eerst de beide delen in de lijm gezet, laten drogen en dan met de strijkbout (en een doek er tussen!) aandrukken. Ging prima, en zit er 8 jaar later nog netjes op :)
+1

Ik vermoed dat je daar lang niet zoveel druk mee kan zetten als nodig is, met zo'n vacuümzak.
Als de kastjes niet al te groot zijn kun je ook van wat resten multiplex of spaanplaat, 4 lengtes draadeind (minimaal M8), bouten en moeren zelf een pers fabrieken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4

Bericht door Henkjan »

vacuümzak doet (als t echt vacuüm is) ~1 kg/cm²

en al zou die maar een halve bar vacuüm doen, dan is dat op een A4-tje 30*21*½=315kg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Ik vermoed dat je daar lang niet zoveel druk mee kan zetten als nodig is, met zo'n vacuümzak.
Als de kastjes niet al te groot zijn kun je ook van wat resten multiplex of spaanplaat, 4 lengtes draadeind (minimaal M8), bouten en moeren zelf een pers fabrieken.
Dat is een vermoeden hè. In de praktijk is dat voldoende om een beetje MDF kast volledig in elkaar te kreukelen als je 0,1 bar kunt halen. En dat is met iedere zuiger compressor "achterstevoren" aangesloten makkelijk haalbaar. Is overigens niet echt aan te raden met een olie-gesmeerde compressor.

Er zijn bij de Blokker en soms bij de Aldi/Lidl vacuüm kledingzakken in diverse maten te koop om kleding e.d. langdurig op te slaan. Die zuig je vacuüm met een stofzuiger en daarmee is prima vlakke plaat te fineren. 2 dingen waar je voor op moet passen: Oververhitting van de stofzuiger door wegvallen van de koeling. Bij gebruik van witte houtlijm het fineer eerst volledig afplakken met dik pp folie (afdekplastic). Anders zit de goede, zichtbare kant onder de opgedroogde lijm die je er niet meer af krijgt.
Gebruikersavatar
resetter
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 16:01
Contacteer:

Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4

Bericht door resetter »

De kleine kastjes die je als eerste ziet zijn ook met een vacuüm bag gefineerd (niet zo'n blokker ding hoor) het fineer zelf was niet zo super recht meer, maar een onderdruk van -850mbar doet wonderen ;) de klemkracht wat je op die manier bereikt is zeer hoog.

Zakken die ik gebruik zijn 3 laags PE PA PE (PolyEthyleen en PolyAmide ook wel nylon genoemd) ik trek een vacuüm met een rotary vane pomp die trekt het vrij rap naar -0.850

Nieuwe zakken zijn besteld dus daar is het even op wachten.

Zoals deze foto, maar dat was een foutje...... note to self, zorgen dat grote gaten afgedekt zijn ;) anders doet de zak "pang"
10.jpg
Gebruikersavatar
resetter
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 16:01
Contacteer:

Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4

Bericht door resetter »

Zo dan, ik heb alles spullen weer thuis die ik nodig had dus gisteren begonnen met fineren, vandaag afmaken.

Ik heb wat birdseye maple kunnen krijgen die mooi breed was, dat scheelt heel wat voegwerk.
11.jpg
12.jpg
Daarna alles in de houtlijm en vacuüm zuigen.
13.jpg
Met een onderdruk van ca -850mbar
14.jpg
Gebruikersavatar
resetter
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 16:01
Contacteer:

Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4

Bericht door resetter »

Bijna vergeten het eind resultaat te posten ;)

Hij speelt heerlijk mee in de hoek, en voor zo'n klein ding gaat die nog verdacht laag.
IMG_20170524_192327.jpg
De inslagmoeren extra vast gezet met epoxy zodat deze niet er uit vallen bij het monteren van de sub.
IMG_20170525_114913.jpg
De rand mat zwart gespoten voor het geval er een klein spleetje zichtbaar is.

Dan in het fineer gestoken en in de olie, ongeveer 5 lagen danish olie gemengd met tung olie, en de eerste lagen wat extra verdunt met terpentijn.
IMG_20170603_103212.jpg
IMG_20170603_103218.jpg
IMG_20170603_103227.jpg
IMG_20170603_103246.jpg
IMG_20170603_111323.jpg
IMG_20170605_143627.jpg
Ik zat nog te denken aan een doek voor de subwoofer (afneembaar) maar ik vind hem zo ook wel mooi.
Laatst gewijzigd door resetter op ma 07 aug 2017, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4

Bericht door dre »

Dat zier er prima uit!
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4

Bericht door architect »

je kunt de schroefjes nog eenvoudig zwart kleuren; maar prachtig ding en mooi geolied!
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4

Bericht door Kalimba »

Supermooi geworden! Die techniek met vacuum fineren ken ik niet.
Donkere schroefjes kun je kopen bij de zelfbouwzaken. Zelf schroef ik ze eerst nog even een klein stukje in een plankje en spuit ze dan echt zwart.
De zilveren schroefjes in dit ontwerp vind ik wel mooi trouwens!
Gebruikersavatar
resetter
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 16:01
Contacteer:

Re: Kleine Sub met SB Acoustics SB23MFCL45-4

Bericht door resetter »

Het is zeker niet storend, dit zijn m4 rvs bolkop schroeven, ik heb er niet eens aan gedacht om er zwarte schroeven voor te gebruiken.

Persoonlijk vind ik het juist wat toevoegen, het breekt het iets op.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”