Mundorf foliespoelen

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Mundorf foliespoelen

Bericht door JeroenKV »

Ik denk er over deze foliespoelen te gaan gebruiken, maar welke? CFC16 / 14 / 12 / 10?? Ik filter rond de 1000hz (3.3mh gebruikt). Heeft een hogere spoel dan zin?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Aangezien die Mundorf gewone spoelen al veel slechter testten dan de intertechnik, zou ik voor de intertechnik gaan voor alle zekerheid.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Hi Jeroen_d,
Dat is goede info, waar zijn ze getest? Alleen 100 euro voor een spoel... :?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

zie mijn draadje over foliespoelen klinken beter waar ik verwijs naar de site van Marc Heijligers.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Daar wordt inderdaad een Intertechnik getest, maar geen Mundorf. Hoe kom je nu aan die wijsheid?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

:oops: :oops: :oops:

Ik verwarde Mundorf met Monacor. so sorry.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

jeroen_d schreef:
:oops: :oops: :oops:

Ik verwarde Mundorf met Monacor. so sorry.
Oké no problem!

Maar nogsteeds de vraag; wat is het voordeel van een hogere spoel (CFC16/14/12/10)?? En heeft dit veel toegevoegde waarde bij 3,3mh?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok, zoals je weet hoe hoger de spoel hoe lager de weerstand. Als je de gefilterde unit als middentoner gaat gebruiken dan maakt het niet veel uit. Ga maar na, vaak zet je voor een middentoner of tweeter toch al een weerstand om hem op het juiste niveau te krijgen. Als het om een midwoofer gaat die zoveel mogelijk bas moet weergeven dan is het vanuit het oogpunt van rendement natuurlijk voordelig om zo laag mogelijke gelijkstroomweerstand te hebben. Wat dempingsfactor betreft, dat hangt helemaal af van het filter. De versterker ziet vaak graag een impedantie met zo weinig mogelijk opslingeren. Het hangt van het filter af of een zo laag mogelijke weerstand dan gunstig is. Je kunt de totale gelijkstroomweerstand toch niet lager krijgen dan de Rdc van de spreekspoel. Ik heb al vaker verkondigd dat uit het oogpunt van dempingsfactor het effect van een lage weerstand van de filterspoelweerstand vaak wordt overschat.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Oké, dat snap ik. Maar trafo en nul-ohm spoelen zouden dan nog beter moeten zijn. Jij komt echter met een ander fenomeen t.a.v. (waarschijnlijk) hoorbaarheid microfonie. Dit maakt een foliespoel de beste keus.

Ik filter 1e orde op 800hz, de mid hoog is constant 3,6 ohm + een weerstand. De woofer heeft natuurlijk een resonantie (staat de spoel op). Uit jouw verhaal begrijp ik dat de "goedkoopste" Mundorf dus prima kan. We praten hier over een weerstandverschil van 0,69 - 0,25 ohm.......
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het rendementsverhaal blijft natuurlijk. En als een woofer op zo'n hoge frequentie wordt gefilterd, dan is in dit geval een zo laag mogelijke weerstand het beste want die zorgt dan bij de eigenresonantie van de woofer voor zo weinig mogelijk opslingering. Tenminste als die eigenresonantie lekker laag ligt, lager dan 50 Hz of zo, dan heeft de inductiviteit van de spoel (3,3 mH) nog niet zoveel invloed dat de invloed van de Rdc te verwaarlozen wordt.

0,69 ohm op een nominale 4 ohm speaker geeft 1,4 dB rendemenstverlies.
0,25 ohm geeft dan 0,5 dB verlies.

Dat scheelt toch een 25% aan extra vermogen dat de versterker moet leveren en iets meer opslingering bij de resonantiefrequentie van de speaker, dus voor de strakste bas is in dit geval toch de hoogste, duurste en dus meest verliesarme spoel het beste. Kleiner dan 0,25 ohm wordt muggeziften en het kwaliteitsverschil dat ik in het midden heb gehoord is niet te verwaarlozen.

Conclusie: Dat wordt de duurste foliespoel! Je kunt het natuurlijk ook eerst met een Air Therm proberen als de oorzaak inderdaad microfonie is.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

De spoel die ik nu gebruik heeft een R van 0,13 ohm. De Air Therm komt op 0,66 ohm en de foliespoelen tussen de 0,69 en 0,25 ohm. Lijkt mij mijn huidige spoel nog de beste keus...... :?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat weet je niet. Die foliespoel klonk gewoon beter bij Marc en in zijn filter zat een behoorlijke serieweerstand met de woofer. Dit soort zaken blijft toch gewoon uitproberen en luisteren. Jou wel toevertrouwd volgens mij :) .
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Ga ik toch maar eerst met de grote versie van mijn huidige speakers beginnen (nu een Neo8PDR en een 18w, de nieuwe een Neo3PDR, 2 x Neo8PDR en een 25W). :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”