Mundorf foliespoelen
Moderator: Beheerdersteam
Mundorf foliespoelen
Ik denk er over deze foliespoelen te gaan gebruiken, maar welke? CFC16 / 14 / 12 / 10?? Ik filter rond de 1000hz (3.3mh gebruikt). Heeft een hogere spoel dan zin?
Ok, zoals je weet hoe hoger de spoel hoe lager de weerstand. Als je de gefilterde unit als middentoner gaat gebruiken dan maakt het niet veel uit. Ga maar na, vaak zet je voor een middentoner of tweeter toch al een weerstand om hem op het juiste niveau te krijgen. Als het om een midwoofer gaat die zoveel mogelijk bas moet weergeven dan is het vanuit het oogpunt van rendement natuurlijk voordelig om zo laag mogelijke gelijkstroomweerstand te hebben. Wat dempingsfactor betreft, dat hangt helemaal af van het filter. De versterker ziet vaak graag een impedantie met zo weinig mogelijk opslingeren. Het hangt van het filter af of een zo laag mogelijke weerstand dan gunstig is. Je kunt de totale gelijkstroomweerstand toch niet lager krijgen dan de Rdc van de spreekspoel. Ik heb al vaker verkondigd dat uit het oogpunt van dempingsfactor het effect van een lage weerstand van de filterspoelweerstand vaak wordt overschat.
Oké, dat snap ik. Maar trafo en nul-ohm spoelen zouden dan nog beter moeten zijn. Jij komt echter met een ander fenomeen t.a.v. (waarschijnlijk) hoorbaarheid microfonie. Dit maakt een foliespoel de beste keus.
Ik filter 1e orde op 800hz, de mid hoog is constant 3,6 ohm + een weerstand. De woofer heeft natuurlijk een resonantie (staat de spoel op). Uit jouw verhaal begrijp ik dat de "goedkoopste" Mundorf dus prima kan. We praten hier over een weerstandverschil van 0,69 - 0,25 ohm.......
Ik filter 1e orde op 800hz, de mid hoog is constant 3,6 ohm + een weerstand. De woofer heeft natuurlijk een resonantie (staat de spoel op). Uit jouw verhaal begrijp ik dat de "goedkoopste" Mundorf dus prima kan. We praten hier over een weerstandverschil van 0,69 - 0,25 ohm.......
Het rendementsverhaal blijft natuurlijk. En als een woofer op zo'n hoge frequentie wordt gefilterd, dan is in dit geval een zo laag mogelijke weerstand het beste want die zorgt dan bij de eigenresonantie van de woofer voor zo weinig mogelijk opslingering. Tenminste als die eigenresonantie lekker laag ligt, lager dan 50 Hz of zo, dan heeft de inductiviteit van de spoel (3,3 mH) nog niet zoveel invloed dat de invloed van de Rdc te verwaarlozen wordt.
0,69 ohm op een nominale 4 ohm speaker geeft 1,4 dB rendemenstverlies.
0,25 ohm geeft dan 0,5 dB verlies.
Dat scheelt toch een 25% aan extra vermogen dat de versterker moet leveren en iets meer opslingering bij de resonantiefrequentie van de speaker, dus voor de strakste bas is in dit geval toch de hoogste, duurste en dus meest verliesarme spoel het beste. Kleiner dan 0,25 ohm wordt muggeziften en het kwaliteitsverschil dat ik in het midden heb gehoord is niet te verwaarlozen.
Conclusie: Dat wordt de duurste foliespoel! Je kunt het natuurlijk ook eerst met een Air Therm proberen als de oorzaak inderdaad microfonie is.
0,69 ohm op een nominale 4 ohm speaker geeft 1,4 dB rendemenstverlies.
0,25 ohm geeft dan 0,5 dB verlies.
Dat scheelt toch een 25% aan extra vermogen dat de versterker moet leveren en iets meer opslingering bij de resonantiefrequentie van de speaker, dus voor de strakste bas is in dit geval toch de hoogste, duurste en dus meest verliesarme spoel het beste. Kleiner dan 0,25 ohm wordt muggeziften en het kwaliteitsverschil dat ik in het midden heb gehoord is niet te verwaarlozen.
Conclusie: Dat wordt de duurste foliespoel! Je kunt het natuurlijk ook eerst met een Air Therm proberen als de oorzaak inderdaad microfonie is.
