Omdat ik gedwongen was iets te bedenken voor een vrijwel ongecoate papieren stofkap, meteen maar even een tutorial van hoe ik het gedaan heb.
Ik verwijder een stofkap liever niet, maar papier laat zich ook moeilijk terugtrekken.
Ik heb vinylflex gebruikt, maar elke vorm van blanke lak of coating zal werken. Evt met water verdunde houtlijm.
Zonder deze coating hoorde ik dat hotglue op het papier de vezels stuk trok. Nu niet meer
Met hotglue op de punt van een platte schroevendraaier kun je op de gelakte plek de druppel laten drogen. De schroevendraaier droogt in de druppel mee. Wanneer het dof wordt kun je trekkracht opbouwen, je moet de boel wegtrekken voor het hardgeworden is. De bijna afgekoelde hotglue blijft een gegeel vormen en je trekt de deuk terug naar de oorspronkelijke stand, terwijl je de druppel verwijderd.
Het papier is verzwakt en kan deels vervormd blijven, verder herstellen kan de boel verder verzwakken.
Ik heb met een föhn de boel warm gemaakt om de laatste hotglue resten met een kwast te versmeren/verwijderen.
Daarna op een draaitafel de stofkap nog een keer verhit en met (waterverdunde) vinylflex de stofkap bevochtigd.
Intussen met de achterkant van het penseel druk van onderaf op de bolling gegeven, van laag naar bovenop.
Dit als laatste poging om in het natte karton de stofkap zoveel weer rond te krijgen door het licht in te drukken tijdens het ronddraaien.
Eenmaal uitgehard is de stofkap mooi stevig, fractioneel zwaarder en voor 95% in model.