Stofkap herstellen

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
wouter
Ook commercieel actief

Stofkap herstellen

Bericht door wouter »

Bekende ergernis, ingedeukte stofkap. Gister de 6e in 3 weken tijd. De 2-jarige peuter hier is een veelpleger.

Omdat ik gedwongen was iets te bedenken voor een vrijwel ongecoate papieren stofkap, meteen maar even een tutorial van hoe ik het gedaan heb.

Ik verwijder een stofkap liever niet, maar papier laat zich ook moeilijk terugtrekken.

Ik heb vinylflex gebruikt, maar elke vorm van blanke lak of coating zal werken. Evt met water verdunde houtlijm.
Zonder deze coating hoorde ik dat hotglue op het papier de vezels stuk trok. Nu niet meer :-) Dus, een druppel coating aanbrengen, even föhnen en dan vervolgen:

Met hotglue op de punt van een platte schroevendraaier kun je op de gelakte plek de druppel laten drogen. De schroevendraaier droogt in de druppel mee. Wanneer het dof wordt kun je trekkracht opbouwen, je moet de boel wegtrekken voor het hardgeworden is. De bijna afgekoelde hotglue blijft een gegeel vormen en je trekt de deuk terug naar de oorspronkelijke stand, terwijl je de druppel verwijderd.

Het papier is verzwakt en kan deels vervormd blijven, verder herstellen kan de boel verder verzwakken.

Ik heb met een föhn de boel warm gemaakt om de laatste hotglue resten met een kwast te versmeren/verwijderen.

Daarna op een draaitafel de stofkap nog een keer verhit en met (waterverdunde) vinylflex de stofkap bevochtigd.
Intussen met de achterkant van het penseel druk van onderaf op de bolling gegeven, van laag naar bovenop.
Dit als laatste poging om in het natte karton de stofkap zoveel weer rond te krijgen door het licht in te drukken tijdens het ronddraaien.

Eenmaal uitgehard is de stofkap mooi stevig, fractioneel zwaarder en voor 95% in model.
Bijlagen
20170205_084156-1-1.jpg
20170205_084812-1.jpg
20170205_095442.jpg
Laatst gewijzigd door wouter op zo 05 feb 2017, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
dre

Re: Stofkap herstellen

Bericht door dre »

ik heb ze ook al eens door de ventilatie van de magneet heen uitgeduwd.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dat is ook een goeie! Met wattenstaafje ofzo.
Met deze neodyms niet mogelijk omdat er geen gat in de achterste poolplaat zit.

Wat vaak lukt bij conussen en/of stoflappen die niet van papier zijn is föhnen en met een hobbymesje langs de zachte lijm rondgaan. Meestal kun je er vrij snel onderkomen en komt door de warmte de lijm los. Dan is het een paar muniten werk om de stofkap te demonteren.

Ik ben voor nu tevreden, komt een frontje voor
Bijlagen
20170205_095654-1-1-1.jpg
SARK

Bericht door SARK »

Mooie tutorial weer Wouter =D>
cool

Bericht door cool »

Ik heb ooit een gaatje van 1mm in de deuk geboord. Dan met een paperclip haaks gebogen(het einde goed afronden) in het gaatje ronddraaien en de deuk er uit gedrukt van binnenuit. Gaatje afdekken met een druppeltje zwarte verf en de schade was daarna bijna onzichtbaar.
flamingbeatz

Bericht door flamingbeatz »

Stofzuiger op de stofkap? :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Stofzuiger op 25mm stofkap met zo'n deuk helpt amper, uiteraard geprobeerd.
Plaats reactie