Microfoon vergelijken

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
m_cruiser
Berichten: 265
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 7:31
Locatie: Zuiderkempen Belgie ;-)

Microfoon vergelijken

Bericht door m_cruiser »

Ik heb ooit eens een topic zien passeren over het nameten van microfoons. Het was een meetbox met een speaker in waar je je microfoon door een gat kon instoppen. Iemand een idee of die topic nog bestaat?
Zou het niet mogelijk zijn dat het forum zo een meetbakje ter beschikking zou stellen op de audio dagen om daar je microfoon een keer te kunnen vergelijken?

Ik wil daar wel aan meewerken in de mate van mogelijkheid ?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Microfoon vergelijken

Bericht door SARK »

Daar zijn onze Duitse collega's al eens mee bezig geweest geloof ik:
http://www.visaton.de/vb/showthread.php?t=16551
http://www.matthiasleger.homepage.t-onl ... Runde2.pdf
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Microfoon vergelijken

Bericht door Pjotr »

Voor zover ik weet hebben we het over het zelf doen hier niet gehad. Wel zijn diverse calibratie services ter sprake gekomen zoals IBF acoustics.

Voor zelf doen heb je toch een goed gekalibreerde microfoon ter vergelijk nodig. Tot 200 - 300 Hz gaat dat prima met een klein kastje maar daarboven niet meer. Daarvoor heb je toch een akoestisch dode ruimte nodig of een ruime tuin/gymzaal om het met periodische ruis (MLS) te doen. Ben toch bang dat zo'n set-up niet goedkoper gaat worden dan het aan IBF uit te besteden.
Gebruikersavatar
wdd
Berichten: 103
Lid geworden op: za 19 jun 2010, 18:35
Locatie: Rotselaar (B)

Re: Microfoon vergelijken

Bericht door wdd »

Op de website van ARTA staat een application note waarin zo een box voor de "lower end microphone calibration"(beneden 500 Hz) beschreven staat. Maar om die te calibreren heb je ook weer een referentie mic nodig. Zoiets als de kip en het ei? :roll:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Microfoon vergelijken

Bericht door Pjotr »

wdd schreef:
Zoiets als de kip en het ei? :roll:
Mwah, dan wordt het weer afhankelijk van het tijdstip: 's-morgens een eitje maar 's-avonds liever een gebraden kippetje :D

Denk toch dat een vaste en gekalibreerde opstelling een must blijft om zoiets betrouwbaar te kunnen doen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Microfoon vergelijken

Bericht door ds23man »

Als iedereen zijn mic nou eens bij Dayton besteld..........
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Microfoon vergelijken

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Als iedereen zijn mic nou eens bij Dayton besteld..........
Hebbie aandelen? :lol:

Heeft iemand zo'n Dayton ding wel eens vergeleken met de responsie van een betrouwbare microfoon of laten kalibreren?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Microfoon vergelijken

Bericht door ds23man »

Heeft iemand al eens een kalibratie file van IBF laten controleren? :mrgreen:

Of heb je aandelen? :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Microfoon vergelijken

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Heeft iemand al eens een kalibratie file van IBF laten controleren? :mrgreen:

Of heb je aandelen? :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Lekker zeikerig weer Gerhard, slaat echt helemaal negens op. Die IBF service is een eerder op dit forum besproken service waar je betaalbaar je eigen onbekende microfoon kunt laten kalibreren. Is toch wat anders dan die Chinese Dayton.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Microfoon vergelijken

Bericht door Jag »

Ik denk toch dat de meetfout hem eerder in meetmethode gaat zitten dan 1dB afwijking in het bovenste octaaf.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Microfoon vergelijken

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Heeft iemand al eens een kalibratie file van IBF laten controleren? :mrgreen:

Of heb je aandelen? :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Lekker zeikerig weer Gerhard, slaat echt helemaal negens op. Die IBF service is een eerder op dit forum besproken service waar je betaalbaar je eigen onbekende microfoon kunt laten kalibreren. Is toch wat anders dan die Chinese Dayton.
Ik neem aan dat jij een B&K hebt liggen die je jaarlijks naar hen opstuurt om een nieuwe kalibratiefile te laten maken?
Plaats reactie