Microfoon vergelijken
Moderator: Beheerdersteam
Microfoon vergelijken
Ik heb ooit eens een topic zien passeren over het nameten van microfoons. Het was een meetbox met een speaker in waar je je microfoon door een gat kon instoppen. Iemand een idee of die topic nog bestaat?
Zou het niet mogelijk zijn dat het forum zo een meetbakje ter beschikking zou stellen op de audio dagen om daar je microfoon een keer te kunnen vergelijken?
Ik wil daar wel aan meewerken in de mate van mogelijkheid ?
Zou het niet mogelijk zijn dat het forum zo een meetbakje ter beschikking zou stellen op de audio dagen om daar je microfoon een keer te kunnen vergelijken?
Ik wil daar wel aan meewerken in de mate van mogelijkheid ?
Re: Microfoon vergelijken
Daar zijn onze Duitse collega's al eens mee bezig geweest geloof ik:
http://www.visaton.de/vb/showthread.php?t=16551
http://www.matthiasleger.homepage.t-onl ... Runde2.pdf
http://www.visaton.de/vb/showthread.php?t=16551
http://www.matthiasleger.homepage.t-onl ... Runde2.pdf
Re: Microfoon vergelijken
Voor zover ik weet hebben we het over het zelf doen hier niet gehad. Wel zijn diverse calibratie services ter sprake gekomen zoals IBF acoustics.
Voor zelf doen heb je toch een goed gekalibreerde microfoon ter vergelijk nodig. Tot 200 - 300 Hz gaat dat prima met een klein kastje maar daarboven niet meer. Daarvoor heb je toch een akoestisch dode ruimte nodig of een ruime tuin/gymzaal om het met periodische ruis (MLS) te doen. Ben toch bang dat zo'n set-up niet goedkoper gaat worden dan het aan IBF uit te besteden.
Voor zelf doen heb je toch een goed gekalibreerde microfoon ter vergelijk nodig. Tot 200 - 300 Hz gaat dat prima met een klein kastje maar daarboven niet meer. Daarvoor heb je toch een akoestisch dode ruimte nodig of een ruime tuin/gymzaal om het met periodische ruis (MLS) te doen. Ben toch bang dat zo'n set-up niet goedkoper gaat worden dan het aan IBF uit te besteden.
Re: Microfoon vergelijken
Op de website van ARTA staat een application note waarin zo een box voor de "lower end microphone calibration"(beneden 500 Hz) beschreven staat. Maar om die te calibreren heb je ook weer een referentie mic nodig. Zoiets als de kip en het ei? 
Re: Microfoon vergelijken
Mwah, dan wordt het weer afhankelijk van het tijdstip: 's-morgens een eitje maar 's-avonds liever een gebraden kippetjewdd schreef:Zoiets als de kip en het ei?
Denk toch dat een vaste en gekalibreerde opstelling een must blijft om zoiets betrouwbaar te kunnen doen.
Re: Microfoon vergelijken
Hebbie aandelen?ds23man schreef:Als iedereen zijn mic nou eens bij Dayton besteld..........
Heeft iemand zo'n Dayton ding wel eens vergeleken met de responsie van een betrouwbare microfoon of laten kalibreren?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Microfoon vergelijken
Heeft iemand al eens een kalibratie file van IBF laten controleren?
Of heb je aandelen?

Of heb je aandelen?
Re: Microfoon vergelijken
Lekker zeikerig weer Gerhard, slaat echt helemaal negens op. Die IBF service is een eerder op dit forum besproken service waar je betaalbaar je eigen onbekende microfoon kunt laten kalibreren. Is toch wat anders dan die Chinese Dayton.ds23man schreef:Heeft iemand al eens een kalibratie file van IBF laten controleren?![]()
Of heb je aandelen?![]()
![]()
![]()
![]()
Re: Microfoon vergelijken
Ik denk toch dat de meetfout hem eerder in meetmethode gaat zitten dan 1dB afwijking in het bovenste octaaf.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Microfoon vergelijken
Ik neem aan dat jij een B&K hebt liggen die je jaarlijks naar hen opstuurt om een nieuwe kalibratiefile te laten maken?Pjotr schreef:Lekker zeikerig weer Gerhard, slaat echt helemaal negens op. Die IBF service is een eerder op dit forum besproken service waar je betaalbaar je eigen onbekende microfoon kunt laten kalibreren. Is toch wat anders dan die Chinese Dayton.ds23man schreef:Heeft iemand al eens een kalibratie file van IBF laten controleren?![]()
Of heb je aandelen?![]()
![]()
![]()
![]()
