Tophoog
Moderator: Beheerdersteam
Tophoog
http://shop.speakerenco.nl/d3004664000 Huidige tweeter
http://shop.speakerenco.nl/r2904700009-1 Originele tweeter.
Ik heb omdat er 1 tweeter beschadigd was de beide originele Vertigo tweeters vervangen door de Beryllium tweeter.
Nu heb ik het de verschil tussen beide types gecorrigeerd d.m.v weerstand r1/r2 te veranderen
Nu is na een meting het geheel netjes in balans
Alleen zoals je kan zien bij de beide links, heeft de originele tweeter een sterk oplopend Tophoog
Dit heeft de beryllium minder.
Als ik dit eventueel bij de beryllium wil gaan proberen, kan ik dan gaan spelen met bv een condenstator paralel over de R1 weerstand te plaatsen? Of beïnvloed ik dan de hele tweeter, en niet alleen het laatste Tophoog gedeelte?
http://shop.speakerenco.nl/r2904700009-1 Originele tweeter.
Ik heb omdat er 1 tweeter beschadigd was de beide originele Vertigo tweeters vervangen door de Beryllium tweeter.
Nu heb ik het de verschil tussen beide types gecorrigeerd d.m.v weerstand r1/r2 te veranderen
Nu is na een meting het geheel netjes in balans
Alleen zoals je kan zien bij de beide links, heeft de originele tweeter een sterk oplopend Tophoog
Dit heeft de beryllium minder.
Als ik dit eventueel bij de beryllium wil gaan proberen, kan ik dan gaan spelen met bv een condenstator paralel over de R1 weerstand te plaatsen? Of beïnvloed ik dan de hele tweeter, en niet alleen het laatste Tophoog gedeelte?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Tophoog
mis je dan wat met die beryllium tweeter? behalve scherpte
geef t wat tijd om goed te luisteren, zeker met extra sprankel in t hoog is t vaak dat het bij eerste beluistering mooi lijkt, maar na wat langer luisteren kan vervelen/vermoeien
btw: R1 is neem ik aan de serie weerstand voor de tweeter? dat is idd de plaats om een kleine condensator te plaatsen als je wat 'sparkle' mist
btw: R1 is neem ik aan de serie weerstand voor de tweeter? dat is idd de plaats om een kleine condensator te plaatsen als je wat 'sparkle' mist
Re: Tophoog
Inderdaad Henk-Jan.
http://www.audiocomponents.nl/drawings/ ... e/8-4.html
In het hoog zit eerst een weerstand van 1 ohm met paralel een correctie spoel
Daarna komt de 2 e weerstand van 1,8 ohm die dus eventueel een condensator zou krijgen voor de sprankle
Of het nodig is weet ik niet maar goed uit proberen kan ik het wel
http://www.audiocomponents.nl/drawings/ ... e/8-4.html
In het hoog zit eerst een weerstand van 1 ohm met paralel een correctie spoel
Daarna komt de 2 e weerstand van 1,8 ohm die dus eventueel een condensator zou krijgen voor de sprankle
Of het nodig is weet ik niet maar goed uit proberen kan ik het wel
Re: Tophoog
Hallo Wim,Wim P schreef:Alleen zoals je kan zien bij de beide links, heeft de originele tweeter een sterk oplopend Tophoog
Ik zie niets
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Tophoog
Als je ze bij speaker en co hebt gekoche wilt meegegvt kun je daar eens vragen.
In de actuele Hobby Hifi staat een heel artikel over de uitwisseling van diverse types Scanspeak tweeters.
Bedenk je dat je een harddome tweeter niet perse dezelfde tophoog curven als een softdome, dat kan echt too much zijn
In de actuele Hobby Hifi staat een heel artikel over de uitwisseling van diverse types Scanspeak tweeters.
Bedenk je dat je een harddome tweeter niet perse dezelfde tophoog curven als een softdome, dat kan echt too much zijn
Re: Tophoog
Klopt Wouter. Op papier zou de beryllium ook 3 db zachter spelen dan het origineel.
Maar als ik de beryllium dus 3db harder laat spelen dan luister je meer naar de tweeter, die is dan heel erg aanwezig.
Met de meting en op het gehoor is 1 db volume verhogen maximaal en mengt het heel mooi.
Misschien moet ik eerst eens een weekje rustig naar deze sound luisteren.
De originele tweeter was altijd wel iets dominanter aanwezig, maar met de beryllium is er meer detail in het hoog terug te luisteren.
Je hoort nu bv ook meer de akoestiek als die in de opname zit, die ik voorheen alleen met de koptelefoon hoorde.
Dus wat dat betreft is de beryllium verschrikkelijk duur , maar het voegt wel meer detail toe vind ik.
In de hobby hifi word het originele Vertigo tweeter niet mee genomen in het vergelijk
Maar als ik de beryllium dus 3db harder laat spelen dan luister je meer naar de tweeter, die is dan heel erg aanwezig.
Met de meting en op het gehoor is 1 db volume verhogen maximaal en mengt het heel mooi.
Misschien moet ik eerst eens een weekje rustig naar deze sound luisteren.
De originele tweeter was altijd wel iets dominanter aanwezig, maar met de beryllium is er meer detail in het hoog terug te luisteren.
Je hoort nu bv ook meer de akoestiek als die in de opname zit, die ik voorheen alleen met de koptelefoon hoorde.
Dus wat dat betreft is de beryllium verschrikkelijk duur , maar het voegt wel meer detail toe vind ik.
In de hobby hifi word het originele Vertigo tweeter niet mee genomen in het vergelijk
Re: Tophoog
Ik ga zeker eerst rustig luisteren Dre wellicht laat ik het ook gewoon zo als het nu is
Wat ik me alleen afvraag is het volgende
De tweeter heeft een 3.30uF dit bepaald de frequentie van het kantelpunt?
Als optie word er in het filter een 0,68uF paralel overheen geplaatst?
Die 0,68 is dan om beter aan te sluiten bij de midtoner??
Maar stel dat ik volgende week wil expirimenteren met een condensator over de weerstand heen, verander ik daar dan niet het kantelpunt van die 3,30uF niet mee dan?
Wat ik me alleen afvraag is het volgende
De tweeter heeft een 3.30uF dit bepaald de frequentie van het kantelpunt?
Als optie word er in het filter een 0,68uF paralel overheen geplaatst?
Die 0,68 is dan om beter aan te sluiten bij de midtoner??
Maar stel dat ik volgende week wil expirimenteren met een condensator over de weerstand heen, verander ik daar dan niet het kantelpunt van die 3,30uF niet mee dan?
Re: Tophoog
Zouden jullie nog eens willen meekijken/ corrigeren m.b.t onderstaande
In het huidig ontwerp krijgt de tweeter een (l-pad) 1,8ohm in serie en een 10 ohm parallel
De beryllium tweeter wil ik 1db harder laten spelen
Nu heb ik hetvolgende berekend maar is dat juist?
Als ik over de bestaande 1,8 ohm parallel 1,5ohm plaats dan word die weerstand 0,81ohm
de parallel weerstand 15 ohm
Heb ik dan een volume toename van 1db. Of juist een verzwakking van 1db?
Ik kan het even niet zo snel beredeneren (sorry timmerman)
In het huidig ontwerp krijgt de tweeter een (l-pad) 1,8ohm in serie en een 10 ohm parallel
De beryllium tweeter wil ik 1db harder laten spelen
Nu heb ik hetvolgende berekend maar is dat juist?
Als ik over de bestaande 1,8 ohm parallel 1,5ohm plaats dan word die weerstand 0,81ohm
de parallel weerstand 15 ohm
Heb ik dan een volume toename van 1db. Of juist een verzwakking van 1db?
Ik kan het even niet zo snel beredeneren (sorry timmerman)
Re: Tophoog
dus als ik nu de eerste weerstand bypass met een 1.5ohm
en de parallel weerstand vervang voor 15ohm
krijg ik dan 1 db volume verschil. of ga ik dan juist 1 db dempen
p.s
is het me nog totaal onduidelijk wat die optie van 0.68uF in het hoog doet?
dit zal smaak gebonden zijn als het optioneel is?
Laatst gewijzigd door Wim P op wo 28 sep 2016, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Tophoog
Henkjan schreef:lagere weerstand in serie, grotere parallel: tweeter speelt harder
oke dan is de berekening goed.
maar heb je enig idee wat die 0.68 uF in het hoog doet ?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Tophoog
verlaagt de HP frequentie van t hoogfilter (condensatoren parallel: waarde optellen; hogere condensatorwaarde: lagere frequentie)
Re: Tophoog
Dus met die 0.68uF ga je de tweeter meer midden laten spelen.
Als je het volume van de tweeter prima vind,dan zou je dus die 0.68uF eens kunnen testen.
Als je het volume van de tweeter prima vind,dan zou je dus die 0.68uF eens kunnen testen.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Tophoog
Inderdaad. Naast het iets verlagen van de highpass frequentie wordt ook het frequentiegebied daar vlak boven wat sterker weergegeven dan het tophoog. Een lichte vorm van opslingering dus.
Heeft vaak als effect dat het geluidsbeeld wat dichterbij komt te staan. In een akoestisch harde ruimte kan het wat onaangenaam gaan klinken. Kwestie van uitproberen dus.
Heeft vaak als effect dat het geluidsbeeld wat dichterbij komt te staan. In een akoestisch harde ruimte kan het wat onaangenaam gaan klinken. Kwestie van uitproberen dus.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Tophoog
Wim is al weer een paar topics verder hoor...
(Erg onhandig, zoveel topics over dezelfde set)
(Erg onhandig, zoveel topics over dezelfde set)
Re: Tophoog
ja ja Walt
ik moet tot mijn schaamte erkennen dat het inderdaad wel erg chaotisch word en is
ik moet tot mijn schaamte erkennen dat het inderdaad wel erg chaotisch word en is
Re: Tophoog
ds23man schreef:Je mist toch wat in het tophoog als je een t vergeet.
inderdaad een dortenaar spreekt maar zelden een T uit aan het eind
maar ja schrijftaal en spreektaal is dan toch weer net wat anders
en na 40 jaar trouwe fan van Heineken zal er in het tophoog ook wel iets niet zo zuiver meer klinken
Re: Tophoog
de beryllium valt in het laag later af; projecteer de twee frequentiecurves maar eens over elkaar heen
omdat de curves niet gelijk zijn, werkt alleen harder of zachter ook niet
omdat de curves niet gelijk zijn, werkt alleen harder of zachter ook niet
Re: Tophoog
ben nog wat aan het stoeien geweest met de beryllium
de originele tweeter heeft een spanningsdeler van 1.8ohm in serie en 10 ohm parallel
dit zou als ik het goed heb een verzwakking van 3db geven?
dit is voor de beryllium te zacht
ik heb nu de 10 ohm parallel losgehaald
en nu heb ik een 2ohm in serie staan dan is het hoog mooi in verhouding met de rest
maar hoe bereken ik nu een nieuwe spanningsdeler?
ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee hoeveel db die 2ohm in serie nu dempt, heb het puur op het gehoor aangebracht
de originele tweeter heeft een spanningsdeler van 1.8ohm in serie en 10 ohm parallel
dit zou als ik het goed heb een verzwakking van 3db geven?
dit is voor de beryllium te zacht
ik heb nu de 10 ohm parallel losgehaald
en nu heb ik een 2ohm in serie staan dan is het hoog mooi in verhouding met de rest
maar hoe bereken ik nu een nieuwe spanningsdeler?
ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee hoeveel db die 2ohm in serie nu dempt, heb het puur op het gehoor aangebracht
