(vintage project #5) d'appolito
Moderator: Beheerdersteam
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
(vintage project #5) d'appolito
Een ontwerp wedstrijd met maar 4 deelnemers, dat kan niet...
Ik ga de strijd aan met een Philips d' appolito setje, 2x Philips AD 8061/w4 en 1x AD0140/w4 per kant.
Dit setje had ik nog liggen dus de kosten gaan dan meevallen.
Dit gaat echt geen haai-end worden, maar het voldoet aan de leeftijd, is (voor mij) leerzaam (en leuk).
De ad 8061/w4 doet het solo goed in een gesloten kast van 25 liter, Mijn idee is dan ook om een klein model vloerstaander te maken met 2 compartimenten van 25 liter, en onderin een loze ruimte voor het filter.
Tips zijn natuurlijk van harte welkom.
Ik ga de strijd aan met een Philips d' appolito setje, 2x Philips AD 8061/w4 en 1x AD0140/w4 per kant.
Dit setje had ik nog liggen dus de kosten gaan dan meevallen.
Dit gaat echt geen haai-end worden, maar het voldoet aan de leeftijd, is (voor mij) leerzaam (en leuk).
De ad 8061/w4 doet het solo goed in een gesloten kast van 25 liter, Mijn idee is dan ook om een klein model vloerstaander te maken met 2 compartimenten van 25 liter, en onderin een loze ruimte voor het filter.
Tips zijn natuurlijk van harte welkom.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: (vintage project #5) d'appolito
Baffle van 24 cm, diepte 30cm en hoogte (2x35) 70cm, Valt toch wel mee??dre schreef:Een kleine vloerstaander van 50 liter?
komt nog +_ 20 cm loze ruimte onder voor het filter.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: (vintage project #5) d'appolito
Alles is relatiefdre schreef:Een kleine vloerstaander van 50 liter?
Re: (vintage project #5) d'appolito
Leuk, Sander. dit ga ik volgen
Ik meen dat je een tijdje terug ook een meetset had aangeschaft ?
Dan is dit een goede kans om er mee te leren werken.
Ik meen dat je een tijdje terug ook een meetset had aangeschaft ?
Dan is dit een goede kans om er mee te leren werken.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: (vintage project #5) d'appolito
Klopt heb ik laatst aangeschaft , arta plus licentie.ray5150 schreef:Leuk, Sander. dit ga ik volgen
Ik meen dat je een tijdje terug ook een meetset had aangeschaft ?
Dan is dit een goede kans om er mee te leren werken.
Dit is idd een goede oefening.
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: (vintage project #5) d'appolito
Hi Sander,
Leuk project! Ik heb zelf ook nog oude Philips meuk liggen, maar voor november gaat mij denk ik niet lukken, om nog een vintage project af te ronden.
Ik ben namelijk met twee andere luidsprekerprojecten bezig.
Veel succes met het meten
Leuk project! Ik heb zelf ook nog oude Philips meuk liggen, maar voor november gaat mij denk ik niet lukken, om nog een vintage project af te ronden.
Ik ben namelijk met twee andere luidsprekerprojecten bezig.
Veel succes met het meten
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: (vintage project #5) d'appolito
Het begin is er. De kasten worden iets kleiner doordat de filterruimte komt te vervallen. Reden hiervoor is dat er nu economischer kan worden gezaagd.
Blijft over een kast van 28x40x61.
Blijft over een kast van 28x40x61.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: (vintage project #5) d'appolito
Ik heb een vraag over het gebruik van dempings-materiaal.
Ik het aan te raden om het gehele compartiment te bekleden met pritex en/of in combinatie met BAF?
Dit ivm het gebrek aan spuitkurk ...
Ik het aan te raden om het gehele compartiment te bekleden met pritex en/of in combinatie met BAF?
Dit ivm het gebrek aan spuitkurk ...
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: (vintage project #5) d'appolito
vandaag de proef op de som genomen, 1 compartiment op de bodem en achterwand pritex geplakt, het andere compartiment eveneens dezelfde pritex geplakt en om de bracing een lap BAF van 24x70cm losjes gerold.
Ik zie weinig verschil tussen de 2 (compartimenten zijn qua vorm exact hetzelfde)
Ik heb de 1e meet resultaten bijgevoegd, Opmerkingen en tips zijn welkom.
Ik zie weinig verschil tussen de 2 (compartimenten zijn qua vorm exact hetzelfde)
Ik heb de 1e meet resultaten bijgevoegd, Opmerkingen en tips zijn welkom.
- Bijlagen
-
- vintage d appolito.zip
- 1e metingen
- (508.08 KiB) 71 keer gedownload
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: (vintage project #5) d'appolito
Screenshots van je metingen zijn handiger, niet iedereen heeft zin om al die pirren in Arta te laden.......
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: (vintage project #5) d'appolito
zit wat in. hier komen ze dan
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: (vintage project #5) d'appolito
Maak eens een closerange meting (1cm) van de beide woofers en maak van de puls eens een burst decay. Die vergelijk je met elkaar, daar kun je het verschil in demping van af lezen (of niet).
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: (vintage project #5) d'appolito
burst decay is gemaakt. hoop dat ik het goed lees.
het gebied bij 1K is bij beide hetzelfde, bij 2K lijkt het erop dat de pritex en BAF combinatie net iets eerder (= minimaal) is uitgedoofd.
Mocht mijn redenatie fout zijn dan hoor ik het graag,
het gebied bij 1K is bij beide hetzelfde, bij 2K lijkt het erop dat de pritex en BAF combinatie net iets eerder (= minimaal) is uitgedoofd.
Mocht mijn redenatie fout zijn dan hoor ik het graag,
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: (vintage project #5) d'appolito
Wat is de microfoonafstand? En op hoe heb je je gate ingesteld?
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: (vintage project #5) d'appolito
Microfoon afstand is 2 cm.
Gate is linkse 6.188 (297)ms rechts 8.813 (423) ms
Gate is linkse 6.188 (297)ms rechts 8.813 (423) ms
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: (vintage project #5) d'appolito
Zijn het 2 gescheiden compartimenten? of zitten beide woofers in één ruimte?
De beide metingen lijken teveel op elkaar naar mijn zin.
Plaats ook eens een plaatje van een puls, met de gain wat verhoogd, zodat je de reflecties goed ziet.
De beide metingen lijken teveel op elkaar naar mijn zin.
Plaats ook eens een plaatje van een puls, met de gain wat verhoogd, zodat je de reflecties goed ziet.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: (vintage project #5) d'appolito
Het zijn idd 2 gescheiden compartimenten.
Zal morgen wat meer plaatjes maken.
Zal morgen wat meer plaatjes maken.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: (vintage project #5) d'appolito
even wat experimenteren met demping, scheelt een hoop.
Ik heb nu op de bodem, achterzijde en bovenkant pritex . Rond de bracing een lap BAF losjes gewikkeld en de rest opgevult met Bailey's longhair wol.
En zie het resultaat.
Ik ga maar eens een doosje dempings materiaal bestellen.
Is het nog de moeite waard om te experimenteren met sonofil ? of doet dit niks
Tips zijn welkom
Ik heb nu op de bodem, achterzijde en bovenkant pritex . Rond de bracing een lap BAF losjes gewikkeld en de rest opgevult met Bailey's longhair wol.
En zie het resultaat.
Ik ga maar eens een doosje dempings materiaal bestellen.
Is het nog de moeite waard om te experimenteren met sonofil ? of doet dit niks
Tips zijn welkom
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: (vintage project #5) d'appolito
Ga ik proberen. Dit moet dan tegen de wand aan komen?dre schreef:
Re: (vintage project #5) d'appolito
Ja,want het bestaat uit twee lagen.sander1238 schreef:Ga ik proberen. Dit moet dan tegen de wand aan komen?dre schreef:
Zelf heb ik het er op de randen geniet,dat werkte perfect.
Een product die ik zeker vaker ga gebruiken.
