Hoe te repareren?
Moderator: Beheerdersteam
Hoe te repareren?
Ik heb een Netbookje wat ik meestal bij mij heb tijdens de luisterdagen.
Een Asus 1005HA.
Er is al eens meer een batterij vervangen, en een toetsenbord en nu had ik de moed om er een andere snellere schijf in te zetten.
Na de update naar W7 en de W10 leek mij dat wel lekker.
Wat gebeurt er nu, de "kabel moet los om de schijf te demonteren en te monteren". Met het losmaken van de lintkabel schiet er net wat te lomp iets los en dat zwarte bruggetje, links nog te zien, breekt doormidden.
Rechts zie je dat er geen zwart balkje meer te zien is.
Nu dat ik als laatste optie dan maar probeer het kabeltje met secondenlijm vast te metselen, dan nog een vraag, hebben jullie nog een ideeen?
Een Asus 1005HA.
Er is al eens meer een batterij vervangen, en een toetsenbord en nu had ik de moed om er een andere snellere schijf in te zetten.
Na de update naar W7 en de W10 leek mij dat wel lekker.
Wat gebeurt er nu, de "kabel moet los om de schijf te demonteren en te monteren". Met het losmaken van de lintkabel schiet er net wat te lomp iets los en dat zwarte bruggetje, links nog te zien, breekt doormidden.
Rechts zie je dat er geen zwart balkje meer te zien is.
Nu dat ik als laatste optie dan maar probeer het kabeltje met secondenlijm vast te metselen, dan nog een vraag, hebben jullie nog een ideeen?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hoe te repareren?
Volgens mij drukt dat beugeltje ook de contacten aan, dus zou je nu wel eens een probleem kunnen hebben.
Re: Hoe te repareren?
Dat zwarte bruggetje wat er nu af is drukt de kontakten van de lintkabel tegen de kontakten van het chassisdeel.
Het is een soort van vergrendeling.
Als je dat gaat lijmen blijft de lintkabel wel op zijn plek, maar ik betwijfel of het contact dan gehandhaafd blijft.
Ik neem aan dat er nog een achterwand/deksel overheen komt. ik zou iets van een soort van wig maken op dat deksel die die lint kabel op zijn plek houd.
Hoeft waarschijnlijk maar een paar mm dik te zijn. een strookje kunststof of zo.
Het is een soort van vergrendeling.
Als je dat gaat lijmen blijft de lintkabel wel op zijn plek, maar ik betwijfel of het contact dan gehandhaafd blijft.
Ik neem aan dat er nog een achterwand/deksel overheen komt. ik zou iets van een soort van wig maken op dat deksel die die lint kabel op zijn plek houd.
Hoeft waarschijnlijk maar een paar mm dik te zijn. een strookje kunststof of zo.
Re: Hoe te repareren?
Kan misschien nog makkelijker, ik zie dat er twee mooi zwarte schroeven vlak naast de betreffende connector zitten.
Daar zou je mooi een bracket voor kunnen maken , met een oude creditcard en een setje sleutelvijlen.
Daar zou je mooi een bracket voor kunnen maken , met een oude creditcard en een setje sleutelvijlen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Hoe te repareren?
Dit heet een ZIF connector. Inderdaad schuifje open, kabel erin, schuifje dicht en klemmen. Het is zoiets als dit: http://nl.farnell.com/hirose-hrs/fh12s- ... dp/1324588
Zou ff goed moeten kijken of 'm dit exact is, maar voor het idee.
Lijmen wordt prutswerk, en je krijgt 'm ook nooit meer los, niet aan te raden.
2 opties:
- Of alleen het klemmetje is afgebroken. Je besteld een connector, en hergebruikt alleen het klemmetje, klaar.
- Of ook de bevestiging waar het klemmetje in zit is kapot, dan wordt het connector vervangen. Denk dat dit een pitch heeft van 0.5mm, zou ik voor je kunnen doen.
Zou ff goed moeten kijken of 'm dit exact is, maar voor het idee.
Lijmen wordt prutswerk, en je krijgt 'm ook nooit meer los, niet aan te raden.
2 opties:
- Of alleen het klemmetje is afgebroken. Je besteld een connector, en hergebruikt alleen het klemmetje, klaar.
- Of ook de bevestiging waar het klemmetje in zit is kapot, dan wordt het connector vervangen. Denk dat dit een pitch heeft van 0.5mm, zou ik voor je kunnen doen.
Re: Hoe te repareren?
@ Ray :
Daar zit de SATA aansluiting mee vast aan het printje, ik ga eens kijken of ik wat ouwe laptop's op de kop kan tikken.
Misschien dat er een goede lengte bij zit, zal ook wel gestandaardiseerd zijn.
Edit Ik zal de lengte wel eens op meten.
De buitenzijde van de connector is 24.9 mm, en de kabel zelf is 20 mm breed.
Alleen de zwarte schuif die je kunt schuiven is er uit gebroken.
Daar zit de SATA aansluiting mee vast aan het printje, ik ga eens kijken of ik wat ouwe laptop's op de kop kan tikken.
Misschien dat er een goede lengte bij zit, zal ook wel gestandaardiseerd zijn.
Edit Ik zal de lengte wel eens op meten.
De buitenzijde van de connector is 24.9 mm, en de kabel zelf is 20 mm breed.
Alleen de zwarte schuif die je kunt schuiven is er uit gebroken.
Re: Hoe te repareren?
Het lijkt er op dat er zijn met een klap mechanisme en die in de Asus zijn dan schuivend.Barry2001 schreef:Dit heet een ZIF connector. Inderdaad schuifje open, kabel erin, schuifje dicht en klemmen. Het is zoiets als dit: http://nl.farnell.com/hirose-hrs/fh12s- ... dp/1324588
zif_hans.jpg
Zou ff goed moeten kijken of 'm dit exact is, maar voor het idee.
Lijmen wordt prutswerk, en je krijgt 'm ook nooit meer los, niet aan te raden.
2 opties:
- Of alleen het klemmetje is afgebroken. Je besteld een connector, en hergebruikt alleen het klemmetje, klaar.
- Of ook de bevestiging waar het klemmetje in zit is kapot, dan wordt het connector vervangen. Denk dat dit een pitch heeft van 0.5mm, zou ik voor je kunnen doen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Hoe te repareren?
Ok. Het heet ZIF in elk geval, maakt het zoeken bij een Farnell oid wat eenvoudiger. Ze kosten een paar euro p/st, schuifje hergebruiken, klaar. Is een standaard connector, hebben ze zeker.
Re: Hoe te repareren?
Makkelijkste oplossing is wat Barry aangeeft.
Heb dit ook wel eens gehad bij een laptop.
Heb toen wel het balkje terug kunnen duwen en zat nog maar aan een zijde met een nokje vast.
Dat ding werkt nog steeds dus soms kan je mazel hebben.
Heb dit ook wel eens gehad bij een laptop.
Heb toen wel het balkje terug kunnen duwen en zat nog maar aan een zijde met een nokje vast.
Dat ding werkt nog steeds dus soms kan je mazel hebben.
Re: Hoe te repareren?
Zit ik naar een ander filmpje te kijken
en nu dus even gecontroleerd, het blijkt dat het lintkabeltje voor het toetsenbord dus met een schuifje gaat en alle anderen met een klepje/dekseltje.
Eigen schuld, dikke bult.
Ik ga eens even bij een reparatiedienst in de buurt kijken, of die wat heeft anders moet ik het wel bestellen.
Even zien of we dit slim kunnen oplossen.
en nu dus even gecontroleerd, het blijkt dat het lintkabeltje voor het toetsenbord dus met een schuifje gaat en alle anderen met een klepje/dekseltje.
Eigen schuld, dikke bult.
Ik ga eens even bij een reparatiedienst in de buurt kijken, of die wat heeft anders moet ik het wel bestellen.
Even zien of we dit slim kunnen oplossen.
Re: Hoe te repareren?
Is zo te zien 0,5mm pitch Flexicable. Zit maar 1 ding op, de connector (of kapot schuifje) vervangen. Al het andere blijft tobben, mazzel heb je zelden met dit spul. Dat vervangen zou ik beslist niet zelf doen Hans, maar over laten aan iemand die daar goed geoefend in is en de juiste spullen er voor heeft.
Re: Hoe te repareren?
HIJ doetut......................!!!!!!!!!!!!!!
Op de opmerking van misschien er een stukje papier er tussen, dat herinner ik mij een sim kaartje die ook problemen gaf. en door de dikte op te vullen wel goed werkte en tip van een PC shopje.
Nu dus er een dik 160 gram papier er tussen en dan met isolatie tape geplakt zodat het niet kon verschuiven en nu een extra voor het verschuiven er bij gedaan, het kan geen kant op.

Op de opmerking van misschien er een stukje papier er tussen, dat herinner ik mij een sim kaartje die ook problemen gaf. en door de dikte op te vullen wel goed werkte en tip van een PC shopje.
Nu dus er een dik 160 gram papier er tussen en dan met isolatie tape geplakt zodat het niet kon verschuiven en nu een extra voor het verschuiven er bij gedaan, het kan geen kant op.
Re: Hoe te repareren?
Ik moest toch nog even de schroefjes er in schroeven en nu een foto van de binnenzijde.
Ik heb later er nog een laagje tape over de hele breedte gezet.
EDIT:
Net een beetje de boel weer aan de kant, blijkt er tussen de zooi een vreemd dingetje te zitten.
Niet lachen, het is het weggesprongen klemmetje.
Ik heb later er nog een laagje tape over de hele breedte gezet.
EDIT:
Net een beetje de boel weer aan de kant, blijkt er tussen de zooi een vreemd dingetje te zitten.
Niet lachen, het is het weggesprongen klemmetje.
Re: Hoe te repareren?
Ik heb er voorlopig even genoeg van, de boel is nu dicht en draait.Kappa7 schreef:![]()
![]()
![]()
![]()
Ga je nu het klemmetje er weer tussen zetten of laat je het zo????
Als er weer eens wat open moet, of er ontstaat een probleem, dan zien we dan wel weer.
Re: Hoe te repareren?
Ik zie dat er een stukje plakband is toegepast.
Moest ineens aan deze ronduit geniale flowchart denken.
Moest ineens aan deze ronduit geniale flowchart denken.
Re: Hoe te repareren?
En daar komt ie nu pas mee?ray5150 schreef:Ik zie dat er een stukje plakband is toegepast.
Moest ineens aan deze ronduit geniale flowchart denken.
tumblr_m1mnb7CvtP1rrr8v1o1_1280.jpg
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Hoe te repareren?
Heeft íe het beugeltje nog gewoon
dan toch zeker die plakband zooi eruit en beugeltje erin Hans......
Re: Hoe te repareren?
Hij moet sowieso weer open, lijkt het.
Gisteren wilde ik de audio aan de praat krijgen, want dat was niet helemaal goed gegaan bij de opwaardering naar W10. Dus even wat drivers geprobeerd.
En daarvoor moest ik opnieuw opstarten, en toen gaf hij via een kleine reactie, een soort BSOD aan dat hij er geen zin in had, en kon de boot sector niet vinden.
Nou heb ik daar s'morgens ook wel eens last van.
Ik zal hem dus maar even opnieuw laten clonen, en dan gaat tie er even uit.
en dan het isolatie tape vervangen door het originele bruggetje.
En dan maar hopen op goede tijden i.p.v. slechte tijden.
Gisteren wilde ik de audio aan de praat krijgen, want dat was niet helemaal goed gegaan bij de opwaardering naar W10. Dus even wat drivers geprobeerd.
En daarvoor moest ik opnieuw opstarten, en toen gaf hij via een kleine reactie, een soort BSOD aan dat hij er geen zin in had, en kon de boot sector niet vinden.
Nou heb ik daar s'morgens ook wel eens last van.
Ik zal hem dus maar even opnieuw laten clonen, en dan gaat tie er even uit.
en dan het isolatie tape vervangen door het originele bruggetje.
En dan maar hopen op goede tijden i.p.v. slechte tijden.
Re: Hoe te repareren?
Nu is alles OK, lijkt het.
Weer de originele bevestiging van de kabel en nu zelfs de Audiodrivers goed staan is het een zonnetje om mee te werken.
De opstart mogelijkheden van de schijf, = cache, dus wat sneller, ook kunnen installeren.
Problemen lijken getackeld.
Bedankt.
Weer de originele bevestiging van de kabel en nu zelfs de Audiodrivers goed staan is het een zonnetje om mee te werken.
De opstart mogelijkheden van de schijf, = cache, dus wat sneller, ook kunnen installeren.
Problemen lijken getackeld.
Bedankt.
