Wat gegevens:
CODE: Selecteer alles
2x2 Ohm voice coil
Prms: 2000 watt
Xmax: 38 mm
Re: 3.6 Ohms
Fs: 19.6 Hz
Qes: 0.50
Qms: 6.4
Qts: 0.46
Le: 4.2 mH
Sd: 212943.8 mm^2
Vas: 459 L
Bl: 28.6
Mms: 924 g
Cms: 71.4
Sensitivity (2.3v/1m): 93dB
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een Infinite Baffle oplossing. Ons huis heeft een houten begane grond vloer (verdiepingsvloer is wel beton), en er zit een kruipruimte onder mijn woonkamer van zo'n 4700 liter, welke is geventileerd naar buiten. Ofwel: near-infinite baffle. Wat ik begrijp van infinite baffle is dat de respons erg mooi vlak is en je weinig last hebt van eigenaardigheidjes die je kast normaliter introduceert. WinISD Pro simuleert eigenlijk prima (simpelere opstelling kan bijna niet), wel zal ik wat ultra-laag (sub 15 Hz) moeten gaan filteren of tenminste afvlakken om te zorgen dat ik niet erg tegen mechanische Xmax aan ga.
Goed, enclosure gekozen, driver gevonden.
Voordat ik vol enthousiasme (en met goedkeuring van de vrouw des huizes) met de decoupeerzaag de vloer in duik wil ik een drietal dingen nog weten.
1. Welke versterker / DSP?
De eerste logische keus zou een PA versterker zijn. Ik wil echter liever niet een 19" bak in mijn woonkamer en de gemiddelde PA versterker maakt nogal wat lawaai. Daarnaast, ja deze subwoofer kan onder de juiste omstandigheden 2000 watt aan, maar in infinite baffle opstelling zal dat wat lager zijn. Ook hoef ik geen gehoorbeschadiging op te lopen in 10 minuten. Mijn doel is om strak laag te krijgen (tot een zo laag mogelijke frequentie) welke perfect ingeregeld is op mijn systeem.
Omdat het me uitermate zonde lijkt om met zo'n mooie sub niet gebruik te kunnen maken van een LFE kanaal en ik de room response wil corrigeren wil ik voor het eerst met een DSP gaan werken. De exacte oplossing hiervoor heb ik nog niet gevonden (ik sta open voor suggesties). Een MiniDSP zou voldoen aan mijn room reponse eisen, maar die decoden bijvoorbeeld geen 5.1 Dolby zodat ik dit kan routen over 2.1.
Als versterkers twijfel ik op dit moment nog tussen de oudere Hypex DS8.0 (800W RMS, 450 euro) en de nieuwe Hypex PSC2.700 (~1000W RMS in mono, met DSP!, 500euro). Andere suggesties zijn welkom.
2. Bescherming van de woofer tegen vocht en ongedierte.
Als ik de woofer in de kruipruimte hang heb ik kans op ongedierte en vocht. De eerste wil ik bestrijden door een kooi constructie te maken in mijn kruipruimte wel ik dmv fijnmazig gaas (gaten van max 5mm vanwege kleine muizen) afdicht. Dan zit ik nog met vocht, waarvoor de oplossing mede afhankelijk is van de ophanging. De voorkant / zichtzijde van de papieren conus is afgewerkt met een waterdichte coating. De achterkant echter niet. Als ik wil dat mijn conus niet zacht wordt / weg rot zal hier een coating op moeten. Suggesties tot zo ver van internet: een zeer dunne laag siliconekit, latexlijm, PVA lijm. Iemand hier ervaring met PA die regelmatig buiten staat? En wat wordt hier gebruikt?
3. Ophanging
Het makkelijkste en snelste resultaat bereik ik door gewoon een rond gat van ~59cm in de vloer te zagen en daar de woofer in te leggen. Echter, de as van de beweging van de woofer staat dan haaks op de vloer, wat betekent (bij een Mms van 924g) dat er een gewicht van 1kg heen er weer vliegt op 25Hz, en dus mijn hele vloer gaat trillen, ergo: gratis bass shakers.
Ik vermoed echter dat ik dit effect al snel als onwenselijk ga ervaren, en zit daarom na te denken om de woofer in de eerder genoemde kooiconstructie in de bouwen, en een "poort" naar de kamer toe te bouwen, welke ventileert door een gat in de vloer. Even googlen levert het volgende plaatje op: Dat idee, alleen dan met een enkele woofer. Normaliter raadt men echter 2 speakers aan die tegenover elkaar staan, zodat de twee vliegende massa's elkaar tegenwerken / balanceren. Helaas is dat bij mij niet mogelijk en zal ik deze "poort" dus flink moeten beugelen / versterken. Wellicht vastschroeven aan mijn fundering.
Briljante ideeën zijn hier ook welkom
Bijvoorbaat: Ik heb geen haast om een gat van een halve meter in mijn vloer te zagen, dus verwacht niet dat dit topic binnen 2 maanden klaar is