x over pro vraag
Moderator: Beheerdersteam
-
audioholic
- Berichten: 158
- Lid geworden op: do 31 jan 2013, 20:37
x over pro vraag
Ik zit wat te stoeien met x-over pro,
Ik heb 2 visaton w300 gesimuleerd met
2x jamo 20154 en 1 scanspeak d2604
de woofers hebben dus een rendement van 91db
de jamo mids zeg maar 85db ik meende dat als je 2 woofers en 2 mids gaat gebruiken ze de identieke db opgave moeten hebben om zo te voorkomen dat de middentoon zachter gaat spelen.
een mid en hoog kun je natuurlijk altijd nog dempen.
Maar als ik simuleer op 2e orde dan lijkt de gele lijn aardig vlak te zijn?
Hoe kan dit aangezien de mids een duidelijk lager rendement hebben?Als je kijkt naar de netto opgave qua db's vind ik dit ietwat verwarrend. Of is het gewoon een progamma fout?
Als ik het zo zie op het plaatje dan ziet dit er nog redelijk uit en zou je het zo na kunnen bouwen correct?
b.v.d voor jullie advies.
Ik heb 2 visaton w300 gesimuleerd met
2x jamo 20154 en 1 scanspeak d2604
de woofers hebben dus een rendement van 91db
de jamo mids zeg maar 85db ik meende dat als je 2 woofers en 2 mids gaat gebruiken ze de identieke db opgave moeten hebben om zo te voorkomen dat de middentoon zachter gaat spelen.
een mid en hoog kun je natuurlijk altijd nog dempen.
Maar als ik simuleer op 2e orde dan lijkt de gele lijn aardig vlak te zijn?
Hoe kan dit aangezien de mids een duidelijk lager rendement hebben?Als je kijkt naar de netto opgave qua db's vind ik dit ietwat verwarrend. Of is het gewoon een progamma fout?
Als ik het zo zie op het plaatje dan ziet dit er nog redelijk uit en zou je het zo na kunnen bouwen correct?
b.v.d voor jullie advies.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: x over pro vraag
De gele lijn van de totaal weergave is een optelsom van de individuele weergave lijnen van de losse drivers, zoals je kunt zien spelen zowel de woofers alsook de tweeters door in het mid gebied. Dus ook al zou je bij wijze van voorbeeld de mid weg halen dan hou je daar nog steeds weergave over, het zij veel te zacht. De mid units vullen dus eigenlijk het gebied aan waar de weergave van de woofers en tweeters gezamenlijk te zacht zijn. Maar omdat er dus al rendement in dat gebied aanwezig is hoeven de mid units niet persee het zelfde hoge rendement te hebben als de woofers en de tweeters.
Eigenlijk zorgt de mid Driver voor opvulling van het geen wat de woofers en tweeters al zacht weergeven in het mid gebied.
Als je de paarse lijn van de mid Unit even weg denkt dan zie je dat je nog steeds weergave hebt op het overname punt tussen de woofers en tweeters van -12 DB. Dit zou dan in je gele totaal grafiek en dal van -9 DB ofzo opleveren. Het enige wat de mid Unit hoeft te doen is dit dal aan te vullen.
Eigenlijk zorgt de mid Driver voor opvulling van het geen wat de woofers en tweeters al zacht weergeven in het mid gebied.
Als je de paarse lijn van de mid Unit even weg denkt dan zie je dat je nog steeds weergave hebt op het overname punt tussen de woofers en tweeters van -12 DB. Dit zou dan in je gele totaal grafiek en dal van -9 DB ofzo opleveren. Het enige wat de mid Unit hoeft te doen is dit dal aan te vullen.
-
audioholic
- Berichten: 158
- Lid geworden op: do 31 jan 2013, 20:37
Re: x over pro vraag
Wat gaan er nou precies voor gegevens in? Alleen TS parameters? Of ook een gemeten response?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: x over pro vraag
Hoi Jag.
Dit is puur een simulatie gebaseerd op de TS parameers.
Je kunt dit dus hanteren als uitgangspunt maar dan begint met meten, luisteren en fijn afstemmen.
Dit is puur een simulatie gebaseerd op de TS parameers.
Je kunt dit dus hanteren als uitgangspunt maar dan begint met meten, luisteren en fijn afstemmen.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: x over pro vraag
Olaf, natuurlijk lopen de woofer en tweeter qua weergave wel verder door maar die hebben natuurlijk een low-pass resp. high pass filter. Die filters helpen die doorlopende weergave dus om zeep. En dat wil je ook vanwege de mindere geluidskwaliteit in het gebied waar de units niet optimaal werken.Olaf Markus schreef:De gele lijn van de totaal weergave is een optelsom van de individuele weergave lijnen van de losse drivers, zoals je kunt zien spelen zowel de woofers alsook de tweeters door in het mid gebied. Dus ook al zou je bij wijze van voorbeeld de mid weg halen dan hou je daar nog steeds weergave over, het zij veel te zacht. De mid units vullen dus eigenlijk het gebied aan waar de weergave van de woofers en tweeters gezamenlijk te zacht zijn. Maar omdat er dus al rendement in dat gebied aanwezig is hoeven de mid units niet persee het zelfde hoge rendement te hebben als de woofers en de tweeters.
Eigenlijk zorgt de mid-driver voor opvulling van het geen wat de woofers en tweeters al zacht weergeven in het middengebied.
Als je de paarse lijn van de mid-unit even weg denkt dan zie je dat je nog steeds weergave hebt op het overname punt tussen de woofers en tweeters van -12 DB. Dit zou dan in je gele totaal grafiek en dal van -9 DB ofzo opleveren. Het enige wat de mid Unit hoeft te doen is dit dal aan te vullen.
Het is natuurlijk wel zo dat er 2 mids een sensitivity-winst van 6 db geven. Dat is volgens mij de reden dat de SPL van woofer (91 dB) en van 2 mids (ieder 85 dB) precies gelijk worden.
-
audioholic
- Berichten: 158
- Lid geworden op: do 31 jan 2013, 20:37
Re: x over pro vraag
Het gaat hier zowel om 2 mids en 2 woofers. Zie hiervoor de netto opgave in het plaatje
-
audioholic
- Berichten: 158
- Lid geworden op: do 31 jan 2013, 20:37
Re: x over pro vraag
Je kunt echter een response meting er wel in meenemen.Jag schreef:Wat gaan er nou precies voor gegevens in? Alleen TS parameters? Of ook een gemeten response?
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: x over pro vraag
O, die 2e woofer even over het hoofd gezien. Dan gaat dat 6 dB-verhaal niet op.audioholic schreef:Het gaat hier zowel om 2 mids en 2 woofers. Zie hiervoor de netto opgave in het plaatje
Maar toch is voor mij de verklaring van Olaf niet toereikend. De mid moet door de werking van de Xover-filter in het middengebied wel degelijk het totale volume maken, En ook als woofer/tweeter in middengebied op -10 dB (10% vermogen t.o.v. 0 dB) zou zitten, moet de mid-unit 90% van het vermogen van woofer-SPL kunnen maken. En 90% is wel ca. -0,5 dB t.o.v. woofer-SPL.
Maar..... er is ook nog zoiets als bafflestep. En die is 6 dB, waardoor de woofer 6 dB lager speelt dan het hogere middengebied. En mogelijk ligt de bafflestep-frequentie rond de Xoverfreq. woofer/mid.
-
audioholic
- Berichten: 158
- Lid geworden op: do 31 jan 2013, 20:37
Re: x over pro vraag
Daar zeg je me wat over bafflestep.
De bedoeling is idd een stepped baffle om het zo te zeggen zoals duntech en dunlavy bijvoorbeeld doet.
De bedoeling is idd een stepped baffle om het zo te zeggen zoals duntech en dunlavy bijvoorbeeld doet.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
